Jump to content

Multi battery isolator, hvilke funksjon har den?


Ribtjenester

Recommended Posts

Dette er en skillediode fra Shure Power som tåler å fordele ladning fra en dynamo som leverer maks 120 A inn på to batteribanker.

Jeg hadde en slik for to dynamoer og tre batteribanker.

Så vidt jeg husker var spenningstapet i området 1.1 volt fra dynamo sammenlignet med spenning målt inn på batteriene.

Antar at du har spenningsregulator på dynamoen din som kompenserer for spenningstapet?

Link to post
Share on other sites

Dette er en skillediode = ladestrømfordeler.

Ladestrømfordeling går inn på mitten og ut på begge to uttere kontakter.

 

Måler du positiv gjennomgang fra mitten (A = alternator) til de andre (1 og 2), da må du ha gjennomgang.

Omvent skal det ikke være gjennomgang = ellers kaputt.

 

:seeya:

Jørg

 

 

obs: Sorry Roald, jeg fikk ikke med meg at du er også på gang med å svare.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

De to batteriene som henger sammen, og blir å betrakte som et batteri. Altså et uttak til start, og et uttak til forbruksbatterier fra denne skilledioden, og dynamoen inn. Skilledioden fungerer som en "tilbakeslagsventil, og holder start og forbruk adskilt Det er ikke nødvendigvis slik at den tåler 120A fra en dynamo, hvis alt går til ene banken(feks fulle batterier og bruk av baugpropell på den ene). Det må sjekkes i manualen. Kan være at den kun tåler 60A i hver retning, og tar kvelden om alt skal en vei. Har vært borti det på en Guest.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, og denne skilledioden sørger for at dynamoen din lader både startbatteri og forbruksbatterier. Men, den sørger også for at du bare bruker strøm fra forbruksbatteriene ved landligge, og sparer startbatteriet til den tiden du skal starte og dra videre.

 

NB!: Med en slik løsning bør du ta sensingen for ladingen fra forbruksbatterieene for å kompensere for spenningsfallet over diodene som Roald sier. Startbatteriet er nesten fullt uansett, så ladingen styres best av forbruksbatteriene.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Den klarer dynamo opptil 120amp. Men du bør ta gjennomgang på alle kabler fra motor til batteri og vider til hovedbryter. Mulig du bør bytte del av dem, hvertfall kabelskoene du har på bilden.

 

Ja alle kabelsko og kabler blir byttet om nødvendig.

Skal levere den blå til Triconor så de bytter skruene og kontrolerer at ting er i orden

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Dette er en skillediode = ladestrømfordeler.

Ladestrømfordeling går inn på mitten og ut på begge to uttere kontakter.

 

Måler du positiv gjennomgang fra mitten (A = alternator) til de andre (1 og 2), da må du ha gjennomgang.

Omvent skal det ikke være gjennomgang = ellers kaputt.

 

:seeya:

Jørg

 

Hvordan måler man dette med et voltmeter ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...