Jump to content

Tysk båtblad BOOTE Magazin - På tur langs Sørlandskysten i Juni

Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

Hei,

Turen de hadde opp Telemarkskanalen i fjor var en megasuksess som førte til stor reportasje i Tysklands største båtblad "Boote Magazin" - masse norgesreklame og utrolig positiv omtale av kanalen ( og det var fortjent )

Jeg har lovet å bidra i planleggingen av deres tur i 2009 som skal gå fra Lyngør og til Spangereid (eller kanskje til Farsund)

Håper Baatplassens medlemmer kan fylle på i denne tråden med alt som kan oppleves underveis og som kan bidra til nok en artikkel om vårt fantastiske båtland. Om det er noen arrangementer fra 13 Juni til 20 Juni som kan være av interesse kan gjerne nevnes.

Mye fint å se langs den kysten da.. :D Du har jo "Ta sjangsen" i kragerø i juni (tror jeg).. der går dem på ski rundt den kanalen der, og de hopper i vannet osv.

Også er det jo trebåt festival i risør vel.. og en blues festival her i kr.sand..

Er jo nok å finne på.. men er det arrangement de er på jakt etter, eller flotte steder å være?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hvorfor ikke sende dem lengre enn Farsund ?

Send dem inn fjorden til Listeid og med båt trekket til Sigersvoll, så kan de ende turen/snu i Flekkefjord/Hidra.

Trekket er veldig spesiellt og ganske bra opplegg.

Reportasje om trekket.

Noen vil bygge båt tunnel her også....

Ellers kan årsaken til at sørlendingenes er lite meddelsomme være at de helst ikke vil at de "gode stedene" blir kjent for allmuen.

Da ville det bli for mange der og stedene ville være "ødelagt".

F.eks. er Kalvekilen på SW siden av Hidra litt ett velkjent ankringssted for seilbåter som kommer fra kontinentet.

Årsaken er at den har lenge vært publisert i seiltidsskrifter/medlemsblader der nede.

Mange av de besøkende har satt sitt merke ved å male båtens navn på fjellet der inne.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

13-20 juni er jo tidlig på sesongen, og kanskje en periode med litt lite arrangementer og ustabilt vær.. Dessverre.

Som sørlending må man jo bidra, og jeg foreslår derfor følgende(om enn litt tradisjonelle forslag). Synes det er artig å vise frem gode uthavner og gjerne med litt historisk sus.

Gamle Hellesund, og ikke minst Ny Hellesund hører uten tvil med. Flotte plasser med lite folk på denne tida.

Lenger vest, synes jeg Ryvingen fyr er verdt å få med seg. Ingen super havn, men en flott plass med en fantastisk utsikt!

Enda lenger vest ville jeg tatt med Åvik/Svinør.

Bare noen små forslag...:-)

Vi sørlendinger er veldig impulsive når vi bare får tenkt oss om, så det kommer nok masse gode forslag etterhvert på denne tråden..håper jeg. (og..selvsagt...takk til de som allerede har bidratt)

Dato for turen er fastsatt ut fra redaktørenes arbeidsplan, de er på jobb og ikke ferie. Skulle gjerne sett en dato i begynnelsen av Juli, men det gikk ikke.

Strekningen: Er valgt litt fordi jeg har vært samme vei et par ganger selv, og syntes det var flott! Turen må ikke være for lang heller, for vi har jo tenkt å "lure" de opp til oss for å lage norgesreklame flere ganger. De må ha god tid til å stoppe opp og ta bilder og denslags underveis - ikke bare kjøre båt. Tipset om å gå litt lenger vest er notert, det kan være en god ide.

De skriver om: Natur, båtliv, turen i seg selv, og krydrer med ting som skjer underveis. Forslag om opplevelser må tidsmessig passe inn i den perioden de er her, de skriver helst om egne opplevelser

Tips på tysk: Ikke nødvendig, etter et par-fem Jägermeister så oversetter jeg innleggene her fra flytende norsk til noe som til forveksling likner tysk, dog med feil kjønn og kasus.

Edited by Øyvind Jørgensen (see edit history)
Mye fint å se langs den kysten da.. :D Du har jo "Ta sjangsen" i kragerø i juni (tror jeg).. der går dem på ski rundt den kanalen der, og de hopper i vannet osv.

De pleier vel å ha dette på lørdag nærmest 21 juni eller st.hans aften så tror det vil være senere enn denne turen er planlagt. Forøvrig så heter kanalen Blindtarmen!

Lillesands Da'ene er fra 19 til 28 juni; http://www.lillesandsdaene.org/index.php?expand=1&show=1

Hadde det vært en ide å foreslå overnatting på Saltholmen fyr rett utenfor Lillesand? se: http://www.lillesand-seilforening.no/

Vanskelig periode de har valgt, dessverre, men god plass i gjestehavnene!

Edited by Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå har jeg tenkt en stund og er klar til å være impulsiv.....

Regner jo med du selv har god oversikt strekningen Arendal-Grimstad. Så har du jo Lillesand som er vert et besøk og selvsagt, sett fra et båtmenneske så er det jo umulig å komme utenom Blindleia, med Nilen som et av mange høydepunkt. Kristiansand og omegn har jo mye å by på med flott skjærgård rundt Flekkerøya, havna med med strandpromenaden fra Bystranda via gjestehavna og Nupenparken til Fiskebrygga. Dette er et must for enhver båtturist.

Litt mye rib men gir et inntrykk av fiskebrygga, eller se her Fiskebrygga

Videre har du Bragdøya midt i byfjorden der Bragdøya Kystlag gjør sitt for å ivareta lokal kystkultur og historie. de står får bemanning og vertskap på Grønningen fyr ytterst i byfjorden der man kan overnatte i enkle men stemningsfulle omgivelser.

Siden dette skal sees med tyske øyne burde de få med seg Batterie Vara på Møvik Fort, et av de store kystfortene tyskerne bygget. sammen med tilsvarende anlegg på dansk side og minefelt midtveis dekket de Skagerak. en av kanonene står der ennå.

Noen detaljer: Fortet har fire kanonstillinger med bunker, en intakt kanon, to tomme kanonbrønner og en tom kasematt. Kanonen som er intakt, er en 38 cm Krupp hurtigladekanon. Typen ble utviklet for slagskip og fantes også på «Bismarck» og «Tirpitz». Den har en totalvekt på 337 tonn. Av dette utgjør løpet alene 110 tonn. Det er 19,76 meter langt. Kanonen er produsert av Fried. Krupp i Essen i 1940 og har serienr 79.

De to første kanonene ble prøveskutt 12. mai 1942. Den tredje stod klar i november. 17. juni 1943 skjedde den første batteriskytingen med tre kanoner. Skuddvidden med standard granat som veide 800 kg, var 42 000 meter. Med Siegfried-granat (500 kg) økte den til 55 000 meter.

Den fjerde kanonen (kanon 1) kom aldri på plass. Kanonløpet var ombord på skipet «Porto Allegre», som ble senket av engelske fly i Kattegat 22. februar 1945.

Antar dere kommer med båt, adkomst kan da være feks å legge båten(e) i Ternevig båthavn eller på Flekkerøy og ta bil til fortet, ca 5 min fra begge steder, eller ca 15-20 min med bil fra kristiansand sentrum (gjestehavna).

Om sommeren er der guidede turer på fortet. Mer info finner du feks her:

Batterie Vara på Møvik fort - You tube video

Kristiansands kanonmuseums webside

Møvik fort

fra Nasjonale festningsverks webside

Fortsetter du vestover finner du Søgne skjærgården med masse små holmer og øyer. En kveld/natt på Uvår må bare oppleves. Jon Winge skildrer Uvår her.

Ny Hellesund må dere bare innom, en av de gamle uthavnene med skipperhus og eget skipsvert inntil i fjor. Her finner du også Olavsundet med sitt gamle sagn, profil i fjellet og konge monogrammer. Flott webside om Ny Hellesund historie Også her satte tyskerne spor etter seg, se

Ny Hellesund Kystfort

Kart/plansje over fortet

Lengre vestover får andre være impulsive......

Edited by Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen