Jump to content

Utmontering av dyser til Volvo Penta TAMD 40; Hjelp !?


Fusebox

Recommended Posts

Hei dere.

 

Vårpussen i år består blant annet av en renovering av dysene. Jeg har fått ut dysene, men det gjenstår å få ut skivene som ligger igjen. Lager like greit en liten bruksanvisning for nestemann som vil forsøke dette.

 

Er det noen som har tips til hvordan disse skivene skal fjernes ? Evt. tips om passende verktøy ?

 

Historien så langt :

 

Dysene lar seg veldig greit ta ut :

 

Skru av alle diesel rør (retur og tilførsel). Sett på hetter på retur og tilførsel for å unngå partikler som senere kan tette dysen for deg.

Skiver mellom skruene i diesel rør skal byttes med nye, så disse kan kastes (evt. glødes antar jeg).

 

Skru av mutteren til kloa som holder dysene. Det sitter en skive der som er grei å passe på.

Denne mutteren sitter på en pinnebolt, så du har ikke knekt noe om den følger med rundt istedet for bare mutteren. Skru bare ut hele pinnebolten, men pass på kloa som da gjerne ønsker å gjemme seg under motoren.

 

Hold igjen på innerste mutter på dieseltilførselen på dysen, mens den ytre mutteren (rundt dieselrøret) løsnes.

 

Sett en fastnøkkel på toppen av dysen og vri den forsiktig løs. Pass nå godt på at du ikke riper opp eller skader utløpet av dieselrøret, da det skal slutte 100% mot dysen. Hold rørene til side når du vrikker på dysa.

Hvis den ikke løsner, spray godt med WD40 eller lignende, og la stå 1 dag eller 3. Gjenta evt. spraying flere ganger.

 

Når dysen er løs, løft den litt opp, og støvsug gjerne rundt for å unngå grums når du løfter ut dysen helt ut. Støvsug gjerne gjentatte ganger underveis om nødvendig.

 

Når så dysen er ute, så skal 2 skiver fjernes. Setet til dysen består av en hylse nederst, med en skive innerst i midten. Denne skiven skal ut og erstattes med ny. Over hylsen er det også en større skive som også skal ut og erstattes med ny.

 

Hylsen som er nevnt her, er IKKE den samme som beskrives på X1 (41, 61, 71 etc.) motorer, som iblant kan følge med ut.

 

Her stopper jeg foreløbig, og håper på noen gode råd.

Edited by Fusebox (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Her lagde jeg meg et eget verktøy, Jeg brukte et trimmeverktøy som er bløtt i stålet, men i prinsippet kan man bruke en liten skrutrekker hvor man bøyer tuppen 90 grader. Da er det bare å stikke skrutrekkeren ned i hylserøret og presse det inn under skiven. NB ikke bruk en herdet skrutrekker da denne kan knekke i og ramle inn i motoren

Link to post

En sveisepinne ca 4 millimeter tykk....bank av dekket på pinnen, klink enden på pinnen slik at den får en "spadeform" og helt som en knivsegg på tuppen. Du kan og slipe den litt. Bøy tuppen i litt over 90 grader, men ikke la tuppen bli for lang da den vil rette seg ut for lett. Kanskje du må prøve deg litt fram før du får rette lengde/vinkel.

 

Du kan med fordel gå ned i hullet med en flat skrutrekker i passe bredde samtidig som du har "kroken" klar til å entre under skiva/hylsa, da vrir du trekkeren slik at kroken får bedre grep.....napp ut.

 

Og det et varmeskjold og pakning det er snakk om....har titta på en deletegning.....(som jeg tilfeldigvis har)

Edited by Dieselboy (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Takk for tips! Verktøy er laget, og venter nå bare på litt dagslys i morgen.

 

1 stk. galvanisert spiker av passelig/valgfri størrelse. Sett den i skrustikka med ca. 1 cm. opp over kanten. Bank den over, og slip til med høvelig verktøy. Spaden slipes til ønsket størrelse før bruk.

 

Mange takk :-)

 

img_2181.jpg

 

img_2183.jpg

Edited by Fusebox (see edit history)
Link to post

Da var skivene ute. Verktøyet fungerte helt utmerket.

 

De store skivene over hylsen :

Satte "spaden" i kanten av skiven og trykket på den bak med en skrutrekker i spenn. Vrikket på spikeren en liten stund til den bet, så var det fort gjort.

 

De små skivene innerst i midten :

Greie å få opp, bare å pirke litt i kanten, så kommer de lett.

 

De innerste skivene er ikke vanlige skiver. De kan se ut som (en slags) kransekakeform. Skivene skal monteres "opp ned" jfr. kransekakeforma, altså med humpen opp.

 

Gjenstår rengjøring og montering, så er båten klar for sjøsetting.

 

....

 

...høhh, er det is i fjorden enda sa du ? Jaja, får vente litt til da.

Edited by Fusebox (see edit history)
Link to post
  • 2 weeks later...

Heisann.

 

Er det noen som vet om mutterene på pinneboltene som holder kloa til dysene, skal trekkes til med moment ? I tilfelle, hvilket moment ?

 

Det er 1 skive nederst/innerst som tilsynelatende skal la seg komprimere noe. For å få (om nødvendig) den rette "deformasjon" av skiven.

 

Noen som vet ?

Link to post

Mener det skulle være 2 - 2,5 kg MAX

Dra litt og litt på annenhver slik at ventilen kommer rett i hullet. Det beste er så å varmkjøre, så løsne muttrene og deretter trekke dem til igjen

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...