Jump to content

Etterlyser båtkjøper fra Austevoll

catano

Recommended Posts

Pelle: Det stemmer at det er dehong yachts i kina som produserer båten, det er også opplyst på den norske forhandleren sin hjemmeside. (legg merke til bildene fra den fantastiske kinesiske skjærgården under gallery på dehongs hjemmeside )

Vil forøvrig anbefale alle som kjøper båt i disse tider (vel, til alle andre tider også egentlig) om å nøye kredittvurdere forhandler før eventuelt kjøp. Tror ikke det koster banken to kalorier å gjøre et oppslag før en eventuell avtale.

For å screene eventuell leverandør av båt (eller bil eller andre dyre objekter) kan en time med google, samt en runde på www.purehelp.no spare mange ergrelser, Nøkkeltall => revisors anmerkninger er ofte en god start. ;-)

det er utrolig hva man kan finne på internett.

btw: noen som husker denne fra båtmessen i Byn for 3 år siden ?

http://www.scandinavien.no/scandinavien_350_family/

Søkte litt på nettet,og kan ikke se av anonnsen at den er CE godkjendt.Det at denne båten ikke synes CE godkjent er det samme som båten, etter regelverket, kan være vanskelig å selge i det norske marked .

En CE godkjenning kreves av alle båter levert i Europa. Samme kravet setter forsikringsselskapene.

Før CE godkjenning blir prototypen godkjent etter mengde dokumentasjoner i form av tegninger, detaljert konstruksjon, styrkebergninger og mye mer.

. Også forsikringsselskapene krever at produktet er CE godkjent ved tegning av forsikring. Skulle det oppstå et havari på senere tidspunkt, kan det avstedkomme mer eller mindre avkortning i skadeoppgjøret.

For å få ta opp lån knyttet (hefte i båten) til båten krever banken at båten skal være registrert i Skipsregisteret. For at denne registreringen skal gjennomføres må det foreligge CE godkjenning

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14522765

For å få ta opp lån knyttet (hefte i båten) til båten krever banken at båten skal være registrert i Skipsregisteret.

Det er vel ikke helt sant lengre.. "Reglene" for dette er endret.. klart noen banker krever det (DNBNor f.eks), men det er det banken som avgjør. Nordea f.eks krever ikke det.

Søkte litt på nettet,og kan ikke se av anonnsen at den er CE godkjendt.Det at denne båten ikke synes CE godkjent er det samme som båten, etter regelverket, kan være vanskelig å selge i det norske marked .

"Den er under CE merking av Norske Veritas som også har deltatt under bygging vedr. kvalitetssikring."

Du har nå ikke søkt så veldig godt da, siden ovennevnte tekst er å finne på leverandørens hjemmsider!

Båten selges av en større forhandler som også forhandler diverse andre kjente merker og det å tro at de ville prøve å lure et ikke CE merket produkt inn på markedet blir litt for dumt.

Forøvrig er vel ikke CE noe godkjenning men mere en norm. Søker du litt på forumet finner du mye om dette.

Ergo er den pt ikke godkjent :smash:

Nå ble vel denne båten presentert på båtmessen i Bergen for over et år siden, og teksten på hjemmesiden er trolig fra denne tiden. Jeg velger å tro at Veritas hadde ferdigstilt dette arbeide før første båt ble levert til kunde. At ikke hjemmesider oppdateres fortløpende er vel ikke et helt ukjent fenomen.

Å insinuere at båten selges uten CE merking er vel litt drøye påstander basert på "frøken dektektiv arbeid på internett". Men om Catano kommer på banen igjen så kan jo han avkrefte/bekrefte hva som er rett og galt også angående CE merking.

Jeg har nå bestemt meg for å stenge denne tråden igjen. Kommer det opp noen relevante nye opplysninger, får det startes en ny tråd om emnet. Nå blir det litt mye synsing og detektivarbeid utført av personer uten offentlig godkjennelse her...

Kommentar fra moderator: Av teknisk årsak er tråden åpnet igjen, men det er ikke tillatt å poste flere innlegg her.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...