Jump to content

Erfaring med Suunto Yachtman klokke?

2mas

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne klokken? Suunto Yachtsman er tilpasset spesiell behovene til sjøs. Den har integrert meterologiske funksjoner, kompass og seil-timer til et håndterlig og lett leselig apparat.

Jeg vurderer denne, men greit å høre om noen har erfaring.

suuntoyachtsman.jpg

Jeg har en annen Suunto modell, en "M3". Kanskje en litt enklere utgave, men dekker mine behov bra.

Denne har jeg brukt mye, spesielt på jobb offshore. Brukes på regattaer og på sjøen ellers. Også i kajakk. Klokken har fungert upåklagelig, og er skikkelig vanntett. Relativt brukervennlig og med bra "nattlys". Bruker relativt mye strøm; jeg bytter batteri etter ca 9-12 mnd.

Jeg kan definitivt anbefale Suunto klokker, selv om de kanskje ikke er så eksklusive som sveitsiske metallur :)

Klokken har fungert upåklagelig, og er skikkelig vanntett.

Takk for svar, har du badet mye med den? Jeg tar ikke av meg klokken når jeg bader, så det blir mye under vann. Jeg mener jeg leste på vann at disse er ikke "dykkerur", men kun vanntett. Dermed var det ikke anbefalt å trykke på knapper under vann. Noen erfaring med dette?

Hvor lenge har du hatt den?

Edited by 2mas (see edit history)

Har en sånn Suunto Xlander.

Har hatt den siden de kom.

Bruker den overallt.

Godt ur.

Bruker mye strøm hvis jeg bruker fluxgatekompasset.

Lærreima som følger med er en skikkelig drittmagnet. Har byttet til ei plastreim som kan vaskes.

Jeg har også hatt en Suunto i snart ett år og det virker som en god klokke. Gummireimen er behagelig og jeg ville ikke byttet til noe annet selv om det muligens ser bedre ut. Vanntettheten blir ikke noe å sammenligne da dette er en dykkeklokke. Men produsenten kan iallefall lage gode klokker.

Jeg ville vurdert en av disse fra Seiko.

Har selv et Seiko dykkerur som knapt har vært armen siden jeg kjøpte det i 1992 (disse ble også brukt av sjøforsvaret for dykkere der og utsatt for tøff bruk uten spesielle problemer). Ulempen med slike ur er at det koster litt hvis en vil ha garanti for vanntetthet etter batteribytte (må trykktestes), men jeg skifter bare batterier hos den lokale urmakeren uten å trykkteste.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg ville vurdert en av disse fra Seiko.

Har selv et Seiko dykkerur som knapt har vært armen siden jeg kjøpte det i 1992 (disse ble også brukt av sjøforsvaret for dykkere der og utsatt for tøff bruk uten spesielle problemer). Ulempen med slike ur er at det koster litt hvis en vil ha garanti for vanntetthet etter batteribytte (må trykktestes), men jeg skifter bare batterier hos den lokale urmakeren uten å trykkteste.

Jeg har et Citizen dykkerur jeg er fornøyd med. Trenger ikke batteribytte, bruker lys som energi (Eco-Drive).

citizen1.jpg

I tillegg benytter jeg dykkecomputer når jeg dykker.

Men klokkene er en kombinasjon av smykke og interesse for GadGets. Tenkte jeg skulle ha et til bruk i båten. Må ha litt å variere med :)

Edited by 2mas (see edit history)
Dermed var det ikke anbefalt å trykke på knapper under vann. Noen erfaring med dette?

Hvor lenge har du hatt den?

Jeg har liten erfaring med å trykke på knapper under vann - men det har skjedd at jeg har skrudd av alarmen (vekkerklokka) når jeg står i dusjen... :giggle:

I de to årene jeg har hatt klokka har den for det meste vært tørt på armen, men også under vann ifm padling og bading. Dykking har jeg ingen erfaring med, ei heller å sjekke klokka/starte stoppeklokka eller tilsvarende når jeg er under vann. :)

Hva koster denne Suunto Yachtsman?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.