mhemil Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Benytter SeaClear for å vise rasterkart. Kartene er kalibrert. Navigeringsmulighetene er begrenset til at man ifølge manual kan klikke i ytterkant på kartet for å loade tilstøtende kartblad. Dette får jeg ikke til å fungere spesielt godt. Har noen tips el. erfaringer? Synes også det er merkelig at det ikke er mulighet for å kunne dra kartet slik som på plotteren, dvs. at de nye tilstøtende kartbladene lastes automatisk. Quote Link to post
Roger jo Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 (edited) Benytter SeaClear for å vise rasterkart. Kartene er kalibrert. Navigeringsmulighetene er begrenset til at man ifølge manual kan klikke i ytterkant på kartet for å loade tilstøtende kartblad. Dette får jeg ikke til å fungere spesielt godt. Har noen tips el. erfaringer? Synes også det er merkelig at det ikke er mulighet for å kunne dra kartet slik som på plotteren, dvs. at de nye tilstøtende kartbladene lastes automatisk. Med venstre mus drar du kartet dit du vil. Nye kart kommer opp av seg selv. Klik Høyre mus gå til karter, valgene er mange, finn båren hvis du har GPS på, list alle kart så ser du om du har alle de kartene du tror du har. Last ned manualen. Edited February 18, 2009 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Jeg har samme problemet som mhemil. Bruker kartene fra Kystverket på en Acer One med Ubuntu og en USB-GPS. Kartene lastes som de skal og GPS-en finner posisjonen og flytter seg når jeg beveger meg. Men når jeg kommer til kanten på et kartblad forsvinner bare posisjonmarkøren utfor kanten uten at kartet skifter! Avslutter jeg programmet og starter det på nytt havner jeg på rett kartblad. Veldig tungvindt å måtte restarte SeaClear hver gang man kommer utfor kartkanten! Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Naurstad Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 (edited) Må ha kart som overlapper, da går det greit. Dobbelklikker med venstre museknapp og kartet skifter hvis du er innenfor rød ramme. Slå på kartramme så ser du om kartene overlapper hverandre. (vises her på bilde) Lettere å se på dette bildet. Edited February 18, 2009 by Naurstad (see edit history) Quote Naurstad sin hjemmeside Link to post
Lars H. Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Er det i det hele tatt noen som har fått til overgangen til neste kart med nedlastede kart fra Kartverket? Jeg får det ikke til. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Naurstad Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Det er ikke overlapping på disse kartene, når du er i samme skala. Quote Naurstad sin hjemmeside Link to post
S/Y Emma Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Det forklarer saken. Så det er ikke mulig å få automatisk kartskift med Seaclear+Kystverket? Da får jeg forske litt mer på OziExplorer (får ikke GPS-en til å fungere der) Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Er det forresten noen som vet om det går an å bruke disse nedlastede kartene i ChartNavigator Light? Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SamH Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hmm, kanskje jeg skulle skrive om skriptet litt slik at de blir overlapp på nedlasta kart, det hadde jo vært greit .. Fant ut av ECDIS kartene her forrige dagen slik at det og kunne blittt en option. Stay tuned :) Quote Link to post
Frøken Fryd Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Ja da mangler bare Norge i bilder... Quote Link to post
SamH Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 SKal grave litt med wireshark og se om jeg finner service/layer for bildene. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Fant ut av det, tar det i den andre tråden... Quote Link to post
mhemil Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Hmm, kanskje jeg skulle skrive om skriptet litt slik at de blir overlapp på nedlasta kart, det hadde jo vært greit ..Fant ut av ECDIS kartene her forrige dagen slik at det og kunne blittt en option. Stay tuned :) Nemlig, trodde det var mitt oppsett i SeaClear som var problemet, men da krever altså programmet overlap for å scrolle til tilstøtende kart. Egentlig litt merkelig at Softwaren krever overlap, vil jo bli mange unødige GB med kart. Burde være en enkel sak å programmere autolastning av tilstøtende karter. Quote Link to post
S/Y Emma Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Enig. Skjønner ikke helt hva som er problemet for utviklerene av SeaClear. Når man restarter programmet finner det jo automatisk rette kartbladet. Dette burde da være en smal sak å gjøre "on-the-fly" uten å kreve en hel restart. Men dersom SamH modifiserer scriptet sitt til å inkludere litt overlapping blir problemet løst på denne måten også (selv om det krever en ny runde med nedlasting fra Kystverket). SamH, du burde forøvrig få Båtplassens fortjenestemedale i gull for arbeidet ditt med scriptene! Om ikke annet skal du i alle fall få et par pils om vi noen gang møtes Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mhemil Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Enig Sam H. Veldig bra jobbet. Er også litt forundret over at ikke SeaClear kan utnytte kartene bedre. Kanskje vi bør finne et annet Software? I tillegg SamH, har du fått kikket på kartet i denne linken. Er det en helt annen teknologi, eller kan det lages tilsvarende downloadscript her også? Quote Link to post
SamH Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Skriptet er oppdatert, se gamle tråden her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=50156&st=150 Quote Link to post
Recommended Posts