Jump to content

SeaClear og kartvisning

mhemil

Recommended Posts

Benytter SeaClear for å vise rasterkart. Kartene er kalibrert. Navigeringsmulighetene er begrenset til at man ifølge manual kan klikke i ytterkant på kartet for å loade tilstøtende kartblad. Dette får jeg ikke til å fungere spesielt godt. Har noen tips el. erfaringer?

Synes også det er merkelig at det ikke er mulighet for å kunne dra kartet slik som på plotteren, dvs. at de nye tilstøtende kartbladene lastes automatisk.

Benytter SeaClear for å vise rasterkart. Kartene er kalibrert. Navigeringsmulighetene er begrenset til at man ifølge manual kan klikke i ytterkant på kartet for å loade tilstøtende kartblad. Dette får jeg ikke til å fungere spesielt godt. Har noen tips el. erfaringer?

Synes også det er merkelig at det ikke er mulighet for å kunne dra kartet slik som på plotteren, dvs. at de nye tilstøtende kartbladene lastes automatisk.

Med venstre mus drar du kartet dit du vil.

Nye kart kommer opp av seg selv.

Klik Høyre mus gå til karter, valgene er mange, finn båren hvis du har GPS på, list alle kart så ser du

om du har alle de kartene du tror du har.

Last ned manualen.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har samme problemet som mhemil.

Bruker kartene fra Kystverket på en Acer One med Ubuntu og en USB-GPS.

Kartene lastes som de skal og GPS-en finner posisjonen og flytter seg når jeg beveger meg. Men når jeg kommer til kanten på et kartblad forsvinner bare posisjonmarkøren utfor kanten uten at kartet skifter! Avslutter jeg programmet og starter det på nytt havner jeg på rett kartblad. Veldig tungvindt å måtte restarte SeaClear hver gang man kommer utfor kartkanten!

Hmm, kanskje jeg skulle skrive om skriptet litt slik at de blir overlapp på nedlasta kart, det hadde jo vært greit ..

Fant ut av ECDIS kartene her forrige dagen slik at det og kunne blittt en option.

Stay tuned :)

Nemlig, trodde det var mitt oppsett i SeaClear som var problemet, men da krever altså programmet overlap for å scrolle til tilstøtende kart. Egentlig litt merkelig at Softwaren krever overlap, vil jo bli mange unødige GB med kart. Burde være en enkel sak å programmere autolastning av tilstøtende karter.

Enig. Skjønner ikke helt hva som er problemet for utviklerene av SeaClear. Når man restarter programmet finner det jo automatisk rette kartbladet. Dette burde da være en smal sak å gjøre "on-the-fly" uten å kreve en hel restart.

Men dersom SamH modifiserer scriptet sitt til å inkludere litt overlapping blir problemet løst på denne måten også (selv om det krever en ny runde med nedlasting fra Kystverket).

SamH, du burde forøvrig få Båtplassens fortjenestemedale i gull for arbeidet ditt med scriptene! Om ikke annet skal du i alle fall få et par pils om vi noen gang møtes :cheers:

Enig Sam H. Veldig bra jobbet. Er også litt forundret over at ikke SeaClear kan utnytte kartene bedre. Kanskje vi bør finne et annet Software? I tillegg SamH, har du fått kikket på kartet i denne linken. Er det en helt annen teknologi, eller kan det lages tilsvarende downloadscript her også?