Jump to content

Hvor mange grader krenging før bytte av seil, kan båten velte?

Ceciliestorming

Recommended Posts

Hei. Takker for mange hyggelige og flotte svar. Ifjor føltes det ofte som båten lå på vippepunktet(ca 8 s.m). Vannet rakk opp til fenderlista, vi seilte da litt mer opp mot vindøyet, og båten krenget mindre. Var redd for at om vi hadde holdt kursen, så ville vi tatt inn vann. Vi var 5 ombord, og 3 av disse hade aldri vært ombord i seilbåt. Først var de redde, men etterhvert syntes de det var så spennende at de ikke fikk nok. En gang senere var vi ute og koste oss, det blåste da også ca 8 s.m Plutselig var det akkurat som om noen slapp vinden ut av en stor sekk. Vi tok da ned seila, og kjørte for motor inn. Dette var litt i le av kysten, og vi hadde ikke så langt tilbake til basen. Fikk høre av flere, og bl.a en fra If dagen etter, at vinden hadde vært målt til 36 s.m i kasta litt lenger ute. Dette kom så plutselig, at jeg var glad vi ikke hadde tatt den turen vi hadde tenkt. Der vi var, var rossene oppe i ca 25 s.m. Det er ikke alltid værmeldinga stemmer, og dette fikk vi tydelig erfare den dagen. Vi hadde heldigvis ikke den største Genoaen oppe. Har vurdert rulleseil, men hører et de ikke er så gode på kryss hvis man har rullet dem inn. Kanskje dette sitter igjen fra seilere med noen årgamle seil, og at nyere rulleseil holder bedre på fasongen.

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Først var de redde, men etterhvert syntes de det var så spennende at de ikke fikk nok.

Det høres ut som en god læringskurve. :smiley:

Nå er det gjerne to mulige årsaker til at båten krenger for mye. Den ene er at det er for mye seil oppe, og den andre er at seiltrimmen er såpass dårlig at kreftene i vinden i større grad enn nødvendig bidrar til at båten krenger i stede for å skyves forover. Når båten krenger såpass at vannet rekker til fenderlista kan det være et godt tidspunkt å prøve seg fram med seiltrim. Følg nøye med på fartsmåler og prøv dere fram med noen justeringer. Nå og da er det så enkelt at båten går litt fortere når du slipper litt ut på et skjøte eller flytter skjøtevogna til forseilet. Selv om båten bare retter seg litt opp og farten ikke øker mer en noen tidels knop så gir det en god følelse.

En annen enkel måte å teste seiltrim på kryss er å sjekke hvor mye du må kompensere med roret. Dersom balansen mellom forseil og storseil er dårlig må du kompensere så mye med roret at det bremser båten litt. Hvor mye som er for mye varierer litt fra båt til båt. Jeg pleier å være en ganske fornøyd turseiler når det holder å legge roret 1-2 grader mot le.

Er dere vanligvis flere som seiler så er det egentlig ikke noen grunn til å bytte til rulleforseil. Uansett hvor nytt og avansert forseilet er så står det dårligere når det er delvis sammenrullet.

Å stå høyere mot vinden kan fort ende med en Broach.

:confused:

Det høres ut som en god læringskurve. :smiley:

Er dere vanligvis flere som seiler så er det egentlig ikke noen grunn til å bytte til rulleforseil. Uansett hvor nytt og avansert forseilet er så står det dårligere når det er delvis sammenrullet.

Er sterkt uenig i den første setning og helt uenig i den andre. Rulleforseil er kun en bekvemmelighets/sikkerhetssak.

Du kan reve seil uten å måtte gå fram til forstaget. Er man utpå og det friskner på med et uerfarent mannskap er det mye bedre å kune sitte trygt i cockpit og dra i et tau ennå sende et par frem på dekk med sikkerhetsliner og seilsekk som skal bakse med å få ned en forholdsvis stor genoa.

At seielt står dårligere: selvsagt, men det er vel neppe å tyne de siste halve knopene dette mannskapet er ute etter.

Jeg mente jibb sjøtummel :flag:

Jævelig mye navn i seiling så litt vanskelig og sortere.

Husker når jeg seilte mye før, utolig store konsekvenser ting kan ha feks. hvis du blander skjøte og bras, det er jo bare to tau. Men f**n for en konsekvens det har hvis du slipper skjøte i stedet for bras.

Godt vi ikke har det sånn vi motorbåt gutta.

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Enda ingen som har nevnt det viktigste momentet her: komfort.

Om det ikke er krig, eller du skal vinne en regatta, så er det ingen grunn til å vente med å reve. Det værste som kan skje er jo at du har litt lite seil og det går litt sakte, da kan du bare slippe revet ut igjen. Selv rever jeg så å si alltid hvis det blir mer krengning enn 15-20 grader, først rulle ned litt på storseilet (en Albin Viggen), deretter bytte til ett mer høvelig forseil. I vanlig solgangsbris (8-10 m/s) betyr det kryssfokk og storseil revet til 80% areal, og en hastighet på 5,5-6 knop isteden for 5,8-6,2 knop med full seilføring. Fordelen er selvsagt at det blir mye mer behagelige bevegelser i båten, og på skarp kryss i "ekkel" sjø kan jeg gå betydelig høyere mot vinden uten å stoppe helt for hver bølge (fordi baugen min tar bølgene ganske bra ved lite krengning og helt rævva ved mye krengning). Blåser det mer enn 12-15m/s, så klommer stormfokken opp og en plass over 18 m/s så forsvinner siste rest av storseilet, fremdeles ganske behagelig og ikke særlig mye krengning. Jeg prøver å innbille meg at jeg faktisk seiler fortere også, da det er lettere å få trimmet seilene skikkelig, styre på en fornuftig kurs og følge med når man slipper å bruke 70% av sin kapasitet på å holde seg fast i 40grader krengning og blaffrende storseil.

Ulempen blir selvfølgelig at jeg stadig vekk må fram på fordekket, og at salongen er fyllt med våte seil selv etter en liten kosetur også den pittelille reduksjonen i hastighet i visse situasjoner da :rolleyes: . Men alt i alt synes jeg det er en mye bedre løsning å gjøre det på det viset.

Jeg syns at så lenge alle er enige om at det er gøy; kan man gjerne tøye grensene og ha maks seil oppe lengst mulig. Da får man lært seg mye om hvordan båten oppfører seg når man presser hardt. Spesielt for trådstarter som har en ganske liten men veldig stabil båt. Man lærer ikke takle tøffe forhold uten å prøve seg litt...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

[...]Man lærer ikke takle tøffe forhold uten å prøve seg litt...

Nå er vel å tilpasse seilføringen etter forholdene en vesentlig del av å takle tøffe forhold. Det føles kanskje mer manndig å seile rundt med full seilføring og krengning godt over det optimale, gjerne også med ett kledelig lite stikk i storseilskjøtet. Men jeg tror nå du har mer å hente på å optimalisere mot maksimal hastighet, ikke mot maksimal seilføring... (selvfølgelig om du seiler med en slik vindretning og kurs at krengning oppstår, kommer vinden 45 grader aktenfra henger man vel opp all den duk som ser ut til å tåle belastningen? :cool: ) Det skal ikke så veldig mye økt avdrift og redusert manøvrerbarhet til, før du vil oppnå samme, eller t.o.m bedre, resultat med mindre duk.

Redigert av millisivert (see edit history)
Enda ingen som har nevnt det viktigste momentet her: komfort.

Her er jeg helt enig med deg, bortsett fra at det er nevnt tidligere :smiley: Jeg kalte det bare for et annet ord; ubehagelig.

Av samme grunn er jeg helt uenig med de som argumenterer mot rulleforseil.

Både for komforten og sikkerheten er dette å foretrekke, særlig for nybegynnere da det er sjelden disse tenker på marginale fartsressurser og endringer.

Dersom en venter mye vind i løpet av den tiden en er ut, er det nok mest smart og lite feigt å ta inn et rev før avgang. Eks. på det hadde vi sammen med en vennebåt nordover fra Lillebelt. Vi tok inn to rev i storen før avgang, kopisen ingen - og i økende vind til sterk kuling lå han å skar opp i vinden og ble ille plaget - og med to personer er det ikke alltid like lett å reve i sjø og mye vind.

[...] før eller senere ender man opp med å ha for alt for mye seil oppe[...]

Og da kommer det vel betydelig bedre med å ha god trening i å reve seil i all slags vær? Enn å "ha prøvd før" å seile med maksimal krengning. Ikke er det spesilet vanskelig å seile med masse masse krengning heller, selv om det fort blir litt strevsomt. Å presse grensene for hva båten tåler av vind og vær trenger absolutt ikke å innebære å ha "for mye" seil på riggen. Er du vant med å redusere seilarealet etter forholdene vil du rimelig raskt lære deg til akkurat hvor mye duk du trenger, og gjør du som mouche og starter med for lite seil er det riktig raskt og enkelt å slippe revet ut igjen. Har da hatt alt for mye duk mange ganger, men ikke særlig lenge av gangen. Ser heller ikke den store treningsverdien i å prøve stor krengning, om man da ikke er av den gamle sorten som mener at vond smak er ett tegn på at det er god medisin (gjør det vondt må det nesten være bra for noe... :rolleyes:)

Millisivert: Til orientering, så har jeg aldri sagt at man ikke skal reve. Men du du må gjerne tolke akkurat hva du vil... Personlig ser jeg ingenting i veien for hverken å reve "på forhånd" hvis det er meldt mye vind eller å vente med å reve til vinden faktisk øker slik at man trenger det. Men uansett hvor flink man er til å reve "på forhånd" vil man en gang trenge å kunne kontrollere båten når man har for mye seil oppe. Det lærer man seg ikke uten å teste grenser.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er viktig for sikkerheten at reving også trenes i sterk vind.

En maxi 77 har mesteparten av "stivheten" sin (det som forhindrer krenging) i skrogfasongen - i motsettning til smale båter som har det i kjølvekten.

Den krenger lett ca 10 grader , men så går det tregere og tregere.

Maxi 77 er også en glimrende båt å trene med. Den er trygg.

Men - du seiler ikke effektivt med 20 graders krengning.

Noen her må da ha et polardiagram, for seilsetting, for den båten .

[...]du seiler ikke effektivt med 20 graders krengning[...]

Det kommer da helt an på båten (skroget), min Albin Viggen trives best med så liten krengning som overhode mulig (mener å huske det er anbefalt å redusere seilføringen ved 17-18 grader krengning i lite vind, endel mer (25-30?) ved sterk vind, for optimale seilegenskaper ifølge "instruksjonsboken"). Er fullt klar over at mange båter trives best med betydelig brattere krengning, men jeg må nesten anta at når det snakkes om "for mye seil" så er det snakk om så mye seil at båten krenger over sitt ideelle krengningsområde.

Sun Flyer: Å bruke båten i hardt vær er selvsakt viktig for å bli kjent med den, men hvorfor du absolutt må la båten krenge maksimalt for å få prøvd deg selv, båten og mannskapet skjønner jeg ikke helt.

Hei. Her var det mange intressante svar. Noen folk er kanskje litt "tøffere" enn andre. Noen har bedre helse, alder osv. Alt dette må det selvfølgelig tas hensyn til. Jeg er ung, frisk og i god form. Jeg gleder meg så til sommeren, og skal få med noen ut, og da skal vi tste forskjellig seilføring, trimming osv. Vi synes det er gøy å teste båten "litt". Synes dette er viktig, hvis det gjøres under trygge forhold. Jo bedre man kjenner båten og hvordan den reagerer, jo tryggere tror jeg man vil takle vanskelige situasjoner og værforhold. Kraftig vind kan komme plutselig.

Jeg hadde noen turer alene også. Jeg storkoste meg. Herlig å kjenne naturkreftene,selvom de også er litt skumle av og til.

Jeg vil gjerne kjenne båten best mulig, og eneste måten å få det til på, er vel som de fleste sier, å lytte litt til erfarne seilere, eksperimentere, øve og atter øve og også bruke litt sunn fornuft. Sikkerhet foran alt. Men jo mer man behersker, jo tryggere blir det. Får man panikk, blir det så mye vanskeligere.

Mvh.

Cecilie

Min Maxi 84 seiler helt greit med 30-35 grader krenging. Dette er seff ikke optimalt, men når jeg er alene så er det ikke alltid jeg gidder å reve, og på vestlandet kan det være svært variable vindforhold i sundene alt etter vindretning osv. Dette er helst når jeg er alene, med familien om bord pleier jeg å ta litt mer hensyn :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Ja det er kult og tøye grenser, har kunn seilt 3 typer. en 40 fot one off, og x-99 og 11 meter (to ganger).

Alle er jo ganske raske båter og bygd for og tøye grenser.

40 one off logga vi 28 knop med 210 m2 seil oppe, ingen båtturer har kunne måle seg med den turen.

Lykke til med testing til sommeren og stopp gjerne på Fagerstrand, her er det hyggelige Onsdagregattaer :flag:

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Er man utpå og det friskner på med et uerfarent mannskap er det mye bedre å kune sitte trygt i cockpit og dra i et tau ennå sende et par frem på dekk med sikkerhetsliner og seilsekk som skal bakse med å få ned en forholdsvis stor genoa.

Seiler jeg med en forholdvis stor genoa (en ener formoder jeg) så blåser det ikke så veldig hardt før den bør byttes ut med noe mindre. Fordelen med vanlige forseil er at mannskapet får ganske god trening i å håndtere disse seilene. :wink:

Jeg sjekker så godt som alltid værmeldingen før jeg skal ut på tur, og jeg tar meg en titt på fjorden og på vindmåleren før jeg setter seil. Er jeg usikker setter jeg heller for lite enn for mye seil.

Å teste båten litt, og trene mannskapet i gradvis vanskeligere situasjoner, er viktig. Som skipper er det også en ganske nyttig erfaring å oppleve at mannskapet er trøtte og umotiverte, og at du dermed ikke får gjort ting så fort du ber om det.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Fordelen med vanlige forseil er at mannskapet får ganske god trening i å håndtere disse seilene. :wink:

:confused: Hva he det med saken å gjøre? Jeg har seilt i over 30 år og husker godt hvordan det var å skifte fra genoa til fokk. Når det blåser friskt og bølgene slår over båten, så det er både vått og utrivelig å jobbe der - ihvferdtall for et uerfarent mannskap. Det er også ganske mye arbeid på bytte og lett å få seg en kilevink så sikkerhetline er et must. Nei, rulleforseil klart best for et uerfarent mannskap.

Når det blåser friskt og bølgene slår over båten, så det er både vått og utrivelig å jobbe der - ihvferdtall for et uerfarent mannskap.

Vann og vind er da ikke utrivelig. Og, har mannskapet lite erfaring så bør man jo gjøre noe med det.

Nå vel, i denne tråden er det snakk om en båt som ikke har rulleprofil på forstaget, og da ville jeg nok ikke prioritert den investeringen så lenge båten seiles med mannskap. I alle fall ikke før den dagen flere av forseilene er utblåst og nye skal kjøpes uansett.

Skall du bytte til rulleforseil så trenger du ikke lenger en full garderobe, men du bør fremdeles ha to seil. Nå det blåser litt er og blir en fokk mye mer effektivt og behagelig enn en delvis innrullet genoa en. Med rull blir det også en litt dyrere løsning for stormfokk, om du ikke har et innerstag til denslags da. (Å oppleve at rullerælet er i ferd med å si takk for seg når det blåser godt er ikke noen god opplevelse når mannskapet har liten erfaring.)

Krengning ja, det er en selsom sak.

Jeg er/var en motorbåtmann før jeg kjøpte en båt med master. Kunnskapene ikke så store på dette i familien.

Vi koste oss i indre Oslofjord med seil, vi måtte jo prøve disse klutene.

God jevn vind og god fart på båten. Etter en stund krever jo naturen sitt.

Frue kan du styre litt? vi skal den veien... sier man. Og går dit man skal når man må.

Nå må jeg jo si at i indre Oslofjord hender jo att det kommer noen kuler litt brått. Og det gjorde det når jeg satt på setet.

Helt klart, båten klarte seg mye bedre enn meg, den drev jo bare sideveis med en kvinne til rors som gjorde som jeg hadde sagt- sikt dit..

Og vi lærte at båten tåler mye krengning.

Hilsen Nils :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...