Ceciliestorming Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Hei. Gjelder en diskusjon ang Maxi 77. Hvor mange grader krenging anbefales før bytte av seil og/eller reving. (tenker ikke først og fremst på fart, men mest mht. sikkerhet osv) Hvor mye vind tåler disse båtene generelt, og før de tar inn vann, og til slutt, noen påstår at disse båtene ikke kan velte (ser bort fra vind i orkan styrke) men f.eks i kuling eller storm. Kan disse båtene da velte, ta inn vann, eller vil de som noen påstår, miste kraften i seila, og at båten deretter dreier opp mot vinden. Mvh. Cecilie Edited February 19, 2009 by Ceciliestorming (see edit history) Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Dette har ikke jeg greie på, men fikk veldig lyst å ønske cecilie velkommen til båtplassen Quote Link to post
Bitteliten Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Hei og velkommen til Baatplassen Alle båter kan velte. En riktig konstruert seilbåt skal ikke alene pga vind kunne kantre. Det handler om at jo mer båten krenger jo mindre blir vindpresset på riggen (ettersom seilenes vinkel mot vinden blir flatere) og kjølens vektarm blir sterkere (tyngden kommer høyere opp). En Maxi 77 har vært på vannet i 30 år og den anses nok som en sikker og god konstruksjon. De seilbåter med fast kjøl og som er riktig konstruert som velter (kullseiler) gjør dette som oftest i en kombinasjon av mye vind og stor sjø. Man snakker oftest om ekstrem vær. Det er da en kombinasjon av kraftig krenging og at sjøen slår båten rundt. Noen båter har også slått kollbøtte fremover. Ved normal seiling i våre farvann er dette så godt som usannsynlig. For oss går grensen for komfortabel krenging på rundt 20-25 grader.Over dette blir det masete ombord synes jeg og ofte får man så stort press på roret at det er vanskelig å holde båten igjen når den søker opp i vinden. Vindmessig vil jeg tro at dere bør begynne å tenke på å reve ved 8-10 m/sek. Alt kan ødelegges ved feil bruk. Så også båter. Som for alt annet i livet gjelder det å bruke innsiden av hodet og starte i det små. Er man uerfaren legger man ikke ut på tur i kuling. Kuling er mye vind! Her er et bilde fra ca 20m/sek. Her seiler de om jeg husker rett med ett rev i storseilet og ca halv genoa. Dette er en båt som tåler en hel del vind. Gutta hadde en fin tur - men de var våte og slitne Edited February 19, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Sun Flyer Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Kan disse båtene da velte, ta inn vann, eller vil de som noen påstår, miste kraften i seila, og at båten deretter dreier opp mot vinden. Vet ikke når det passer å reve på maxi 77, men holder en knapp å å gjøre det ved ca 25 grader krenging. Generelt kan ikke en seilbåt velte av vind alene. Men bølger kan slå den rundt. Men den vil da rette seg opp igjen hvis den ikke tar inn for mye vann. Steng derfor nedgangsluken i ved storm. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
S/Y Emma Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) En seilbåt kan vel stort sett legge seg så langt over at masta berører sjøen før det begynner å bli fare på ferde. Temaet har forøvrig vært oppe i denne tråden tidligere. Ellers kan man jo se litt her hva som skjer når det blir for mye vind i spinnakerene: Edit: Hvordan embedder jeg YouTube-videoer i en post? Edited February 19, 2009 by Steinsvik (see edit history) Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
dhjerp Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Enig i det meste som er sagt, men rundt 20 grader dersom du er på tur er sikkert en grei tommelfingerregel for når du skal reve. Når det krenger mer mister du fart og det blir slitsomt da presset på roret blir stort. Er du uerfaren bør du også tenke på at når du først bestemmer deg for å reve og du må på dekk kan det være lurt og heller reve for tidlig enn å vente for lenge. Ikke så gøy å bytte forseil eller stå på dekk å reve storseilet når det har blåst opp. Er du på tur synes jeg du skal tenke på at er du i tvil, så er du egentlig ikke det. Mye bedre å komme ut og se at det ikke ble så ille som forventet enn det motsatte. Har selv opplevd et par ganger at mastetoppen var helt nede i vannflata men båten reiste seg fint etterpå. Forøvrig noe som ikke anbefales. Quote Link to post
Ribtjenester Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Er vel noe du må kjenne på selv. Vi skiftet ikke seil før vi dro luft i roret og måtte lufte storseilet for og ha kontrol. Har du vind aktenfor tvers er det jo mye som skal til for og få 20 grader helling. Rev eller skift seil når båten blir logjerrig. Hilsen Morten Quote www.ribtjenester.no Link to post
BMP Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Rev med en gang du begyner og lure på om du bør reve. Vær opmerksom på at jo nermere kysten du seiler jo farligere er det med uforutsigbare vinner. Inne i fjorer er det verste stedet du kan seile om det blir virkelig mye vind der blir det ofte kastvinner som kan vøre skumle. Het selv opplevd fallvind inne i lyngsfjoren som la masta i vannet. Det skaper en hel masse furore blant pasasjerer og en en mengde rot inni båten anbefales ikke. Quote Link to post
Ceciliestorming Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 (edited) Hei. Takker for hjelp og hyggelige svar. Steinsvik. Du skriver og henviser til at tråden har vært før. Jeg var inne på den tråden du refererte til, men fant ikke noen særlige likheter der, hverken i tådstart eller svarene. Men takk for artige videoer, det var spennende å se på. La meg ellers tilføye. Det blir forsjellige folk som skal seile båten i 2009 sesongen. Noen har mer seilerfaring enn andre, derav diskusjonen om råd, erfaringer og tips osv om hvor mye denne båttypen tåler. Uansett, vi gleder oss veldig alle sammen, og håper på flere intressante svar. Mvh. Cecilie Edited February 19, 2009 by Ceciliestorming (see edit history) Quote Link to post
Ceciliestorming Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Hei. Fant denne på Youtube. Dette er nok litt større båter, og det ser ut som de mest seiler slør. Jeg tenker mest på hvor mye båten tåler på kryss. Det er vel da krengningen er størst. Syntes denne videoen også var bra og vil gjerne dele den med dere. http://www.youtube.com/watch?v=3-yQpwht1bY...feature=related Mvh. Cecilie Quote Link to post
dhjerp Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 En Maxi 77 tåler sikkert mer enn mannskapet uansett. Quote Link to post
Ceciliestorming Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 (edited) Ja, det er det de fleste hevder, og det stemmer sikkert i de fleste tilfeller. Men det har faktisk vært noen havarier med døden som utgang, og da med mye større båter. Det har sikkert da vært skikkelig ekstremvær. Det hadde vært "kjedelig" svært trist, å oppdage dette hvis man ligger i vannet og båten går ned. Da er det ikke mye trøst at noen hevdet at båten skulle ha tålt mer enn manskapet. Edited February 19, 2009 by Ceciliestorming (see edit history) Quote Link to post
S/Y Emma Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Ingen båter er usynkbare. Men det skal rimelig mye til før en seilbåt går ned i åpen sjø dersom den er tett. I forhold til hvor mange seilbåter som ferdes langs kysten og ute på havet er det ikke så mange dødsulykker. Uten at jeg har statistikk i ryggen vil jeg tørre påstå at det er farligere å kjøre bilen til kaia enn å seile båten over fjorden. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sahara Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Det er jo mye som teoretisk sett kan gå galt, men at båten skal kantre og synke i rom sjø, ville vel ikke vært høyest på bekymringslista mi. Spesiellt da dere sikkert ikke har tenkt dere ut i det mest ekstreme været. Da ville jeg vært mer bekymret for å gå på grunn eller land, med dertil skader på båt. Eller å falle over bord. Det skal ikke mye vind og bølger til for at det blir komplisert å plukke opp noen fra sjøen. Spesiellt hvis det er det mest erfarne seileren som faller på sjøen... Edited February 19, 2009 by Sahara (see edit history) Quote Link to post
S/Y Emma Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Eller å falle over bord. Det skal ikke mye vind og bølger til for at det blir komplisert å plukke opp noen fra sjøen. Spesiellt hvis det er det mest erfarne seileren som faller på sjøen... Her nytter jeg anledningen til å minne om Enzos tråd med link til en radiodokumentar om det å falle over bord. Hørte på den i går kveld. En ganske utrolig historie. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Vi skiftet ikke seil før vi dro luft i roret og måtte lufte storseilet for og ha kontrol. Min erfaring er at dette kommer veldig an på hva slags båt man seiler. Min erfaring er at på båter med flat og bred hekk suger roret luft mye tidligere enn på båter med litt smalere og dypere akterskip. Rorets dybde g form er også med på å påvirke dette. Jeg har seilt Oceanis 311 og 331. Her synes jeg roret slipper veldig tidlig. På Bavaria 32 synes jeg det var mindre tendens til å suge luft. På HR 29 og HR 31 er det betydelig mer feste i roret. Man opplever dette ved at presset i roret øker når båten krenger pga vind. Når roret suger luft mister man da helt eller delvis effekten av roret (dvs man mister styringen). Dette har jeg bare opplevd på HR 29/31 ved rene broacher med spinaker/genarker. Aldri på kryss/slør slik jeg har opplevd på de andre båtene. For å unngå at roret suger luft slipper man ut på storseilet. Det er enklere å gjøre på båter som har skjøtet slik at rormannen har kontroll over det. For meg er dette et meget viktig sikkerhetselement ved seilbåter. Balansen i båten er også avgjørende her.En HR kan man fint seile på bare genoa i ganske mye vind. DA jeg gjorde dette med Bavaria 32 broachet vi i en rosse på kanskje 10-12m/s. Dette overrasket meg stort inntill jeg så hvor langt frem på båten masta står. Det som skjedde var at det økte presset i riggen presset baugen så mye ned at roret mistet taket. En Maxi 77 - om jeg husker rett - har en mast plassert mer klassisk akterover på båten. Men man bør gjøre seg kjent med båten i trygge farvann. Om ikke blir det fort utrivelig for familien ombord - har jeg erfart Edited February 19, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 eller vil de som noen påstår, miste kraften i seila, og at båten deretter dreier opp mot vinden. Jepp, på kryss vil det skje. Båten blir hardere og hardere på roret, og så dreier den opp i vindøyet. På lens og slør med for mye duk oppe kan du få en broach hvis du ikke holder farten oppe. Og det er også en effektiv, om noe ubehagelig, bråstopp. Med M77 skal det blåse noe inni h---- før det skjer. Etter eller ett annet sted i ISAF reglene står det at med mastetoppen i vannflata skal det ikke komme vann inn i båten. Jeg våger den påstand at du ikke klarer å kullseile en M77. En stor sjø på feil tidspunkt kan teoretisk kunne kaste den rundt, men sannsynligheten for det er liten. Jeg pleier å gjøre noe med seilføringen hvis båten krenger noe særlig over 15 grader. Mer krenging enn det bremser bare. Quote Link to post
Careka Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Moderne skrog 15-20 grader. ---------------------------------------- Eldre lange skjærgårdskyssere, 10M , 12M. går vel fortere på kryss jo lengre ned du får dem. 30-40 grader. ? Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sjøtummel Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hvor mye vind tåler disse båtene generelt, og før de tar inn vann, og til slutt, noen påstår at disse båtene ikke kan velte (ser bort fra vind i orkan styrke) men f.eks i kuling eller storm. Kan disse båtene da velte, ta inn vann, eller vil de som noen påstår, miste kraften i seila, og at båten deretter dreier opp mot vinden. Disse båtene skal faktisk tåle gå helt rundt, men da kan det nok gå så voldsomt for seg at masta brekker. Den første sikkerhetsregelen er at alle luker må være lukket. Dersom båten fylles med vann er det ikke godt å si hvordan den oppfører seg. Dersom ikke båten er helt feil lastet så tåler den fint å ligge med masta vannrett, og vinden alene klarer ikke å krenge båten mer enn det. Nør båten ligger slik skal det på flatt vann ikke komme vann inn gjennom en åpen luke fra cockpit til salong, men jeg tror ikke jeg ville satse på at vannet er så flatt at teori og praksis stemmer overens. Store bølger kan velte båten rundt langt ut over hva vinden kan. I praksis er det enklere. Som skipper forholder jeg meg hva folk i båten er komfortable med. Og, når folket godtar at det krenger godt så er jeg mer opptatt av at ingen faller i vannet enn at båten dypper masta i vannet. Vanligvis sier førstemann fra lenge før krengingen er noe problem for båten, og jeg tar hensyn til den første som sier i fra. Det er uansett mer moro å trimme seil enn å krenge så mye at det går ut over farten. Quote Link to post
Sjøtummel Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Eldre lange skjærgårdskyssere, 10M , 12M. går vel fortere på kryss jo lengre ned du får dem. 30-40 grader? Noen av disse gamle båtene er bygget så de utnytter smutthull i måleregelen og seiler bedre når de krenger, ja. Quote Link to post
NOR_Gandsfjord Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Rev med en gang du begyner og lure på om du bør reve. Veldig god tommelfingerregel for familieseilas. Idet tanken slår meg: Hmmmm. Burde jeg reve nå tro? Ja, så gjør jeg det. Om du rever for tidlig noen ganger så skader ikke det, men du lurer ikke på reving ved samme vindstyrke senere. Quote S/Y Surprise Link to post
Miss Amalie Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Jeg gjorde for noen år siden en nybegynnerfeil . Opp med fullt storseil på skrå slør, nesten lens i 12 s/m. Ikke særlig smart, for masta smalt i sjøen og båten ble snudd 180 grader på 2-3 sekunder. Skulle selvfølgelig ha satt genoan først. Men vi lærte i alle fall at det er svært lite å være redd for. Båten retta seg flott opp, og vi lærte hva vi IKKE skal gjøre. Det er ubehagelig å seile med for stor seilføring, og det er nesten mest ubehag-følelsen som gir en god standard for nå man rever. Båten tåler det som regel mye lengre enn meg. Ellers har vi gjort det til en god regel under familieseilas, og det er å ha størst seilføring i forseilet/genoaen dersom vinden kommer aktenfor tvers og er litt sterk.. Det gir en behagelig "forhjulstrekk-følelse" i båten, noe havfruen trives med. Sporer fint og lettvint håndtering. Selv tar jeg revingen veldig alvorlig i forhold til familiens behov. Heller for lite seil enn for mye. Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Krimart Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hei, En kjølbåt som Maxi 77 vil alltid rette seg opp igjen, og vil aldri "velte" i den forstand. Det referers til såkalt broach i noen innlegg her, men det er ved spinnakerseiling og i store bølger det er et potensielt problem. Ved normal seiling i kystnære farvann er dette en meget god og trygg båt. Er man midt ute i skagerak i sorm klarer den seg sikkert også bra, men da bør lukene skalkes, dvs. unngå at store mengder vann kan komme inn i båten. I de aller fleste tilfeller er det personene om bord og ikke båten som er begrensingen, ikke båten. Svær ofte er båter som blir forlatt av en eller annen grunn f.eks. i storm funnet igjen snenere drivende og noenlunde intakt. Når man skal reve er en smakssak, men generelt sett går denne type båter uansett fortere med moderat krengning. På Maxi'en med så lite storseil og stor genoa kan du redusere mye på forseilet før du behøver å røre storseilet. Har dere ikke rullegenoa anbefales det, da kan man reve svært trygt oge enkelt. Quote Link to post
knutza Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Har egentlig ikke så mye mer å legge til enn det som allerede er svart her, men jeg fikk lyst til å legge ut denne broachen som skjedde i indre havn i Tromsø. Quote Link to post
avmønstret5 Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Dersom det er mannskap med lite erfaringer som skal seile er det viktig å ha trent inn noen sikkerhetsrutiner om været skulle blir dårlig. Jeg kan nevne noen få (av flere) som praktiseres hos oss. Rev ned når tanken melder seg for første gang, dvs ikke vent. Varme/riktige klær Fest sikkerhetsliner Kurs for å komme i le (kystseilas) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.