Jump to content

Hvor mange grader krenging før bytte av seil, kan båten velte?

Ceciliestorming

Recommended Posts

Hei igjen. Takker for mange gode råd og tips. Tror faktisk jeg vil kjøpe rulleforseil. Det vil nok dekke behovet for de fleste som bruker båten. or de som ikke blir så fort redde, kan man bruke stor/større seilføring, og hvis man har med uerfarne og kanskje redde, bør man absolutt ta hensyn til dette. Storseilet er temmelig nytt. Genoa1 (den største) er temmelig bra. Mens genoa2 er noe utblåst. Stormfokk er så godt som nytt.

Så er spørsmålet fortsatt. Hvor mye tåler båten med rulleforseil. Kan den bli blåst ned slik at den tar inn vann? Tar gjerne imot flere svar både ifbm rulleforseil, og vanlige seil.

Mvh.

Cecilie

Hvor mye tåler båten med rulleforseil.

Den tåler like mye som med tradisjonelle forseil. Du kan reve rulleforseilet ved å rulle det inn et stykke, men seilet får dårligere form etter hvert som du ruller inn og det blir stående ganske høyt. Med skum i forliket holder det formen litt bedre, men det er bare en liten forbedring. Med andre ord kan du ikke kjøpe en stor genoa og rulle den inn til den blir en stormfokk.

Ettersom det er grenser for hvor mye du kan reve en rullegenoa så kommer det til et punkt hvor du bør skifte forseil. Da må du rulle forseilet helt ut før du tar det ned. Slikt kan gi litt spenning når det blåser. Alternativt ruller du seilet helt inn. Har du flere forstag på båten blir det noe annet. Da kan du bare rulle inn genoaen og sette en hardvindsfokk på innerstaget.

Har du to forseil til rullen kan du selvsagt bytte seil når du ligger i havn, og satse på at du treffer riktig etter å ha hørt værmeldingen. Jeg bruker den teknikken når jeg seiler alene, og siden jeg seiler mest alene er jeg veldig fornøyd med å ha rulleforseil.

(Gudene må vite hvor mange jeg erter på meg ved å påstå at det ikke er noen god idé å seile rundt med bare én ganske stor rullegenoa, men jeg får vel snart vite det. :lol: )

Det kan skje et og annet med et rulleseil også. For eksempel kan linen du ruller inn seilet med ryke. Heldigvis hender ikke slike ting ofte.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

For å svare på det kanskje viktigste spørsmålet ditt: Nei, båten kan IKKE blåse ned slik at den tar inn vann. Selv om båten skulle ligge helt flatt, med masten nede i sjøen, så vil luken ligge godt over vannskorpen. Men i praksis vil aldri vinden kunne blåse båten så hardt over. Hvis 77en er noenlunde i nærheten av 84en, så vil roret slippe vannet ved litt over 35 graders krenging. Da vil båten dreie av seg selv opp mot vinden, vindpresset mot seilet forsvinner og båten retter seg opp igjen.

Bundin er bátleysur maður

Hei. Takker for mange flotte svar. La meg nevne om en annen episode ifjor. Vi skulle forflytte båten ca 1 nautisk mil. Vi kjørte for motor. Det blåste ca

4-6sm, og bølgehøyden var ca 1m. I bølgedalene kom det vann inn av dreneringshullene. Nå har vel Maxi 84 en god del høyere fribord enn 77en, og den er også endel større. Flere ganger, når vi seilte, lå vi av og til på vippepunktet (føltes det ut som) med vannet opp til relingen. Nå har jo Maxi77 en stor cockpit, og en kubikk vann veier 1000 kg. Dreneringshulla er ikke allverdens, så om cockpiten blir fylt med vann, så vil jo dørken være lavere enn vannet utenfor. Det vil da trenge inn vann fra dreneringen, med mindre man har bra fart forover. Jeg kan jo lage større drenering. Nå er det ikke slik at jeg har tenkt å risikere helsa eller båten for å teste grenser. Men jeg liker å være forberedt, å kjenne hvordan båten reagerer i forskjellige typer vær og vind, og å mestre dette best mulig. Jeg har heller ikke tenkt å krysse Nordsjøen, (selvom jeg tror båten ville klare det) Jeg har hørt om flere som har seilt både til Danmark, Shetland, England osv med denne båttypen. Jeg koser meg foreløpig helt greit langs kysten, og det kan blåse friskt der også. Dessuten hender det at værmeldinga kan være feil. Jeg drømmer/tenker av og til på om jeg skal kjøpe en litt større båt, men foreløpig synes jeg Maxi 77 er en fin båt å lære med. Jeg tenker da på å beherske båten, motor, seil, navigasjon, instrumenter osv, og prøver å tilegne meg så mye kunnskap jeg kan, slik at jeg ikke skal få for mange overraskelser. (noen må man regne med, det er jo det som gjør det litt spennende). Jeg gleder meg så til sommeren. Det er så utrolig heeerlig, å heise seila, stoppe motoren og bare nyte naturkreftene.

Mvh

Cecilie

Du har nok rett i at 84en har en del høyere fribord enn 77en. Jeg har faktisk aldri klart å presse fenderlisten helt ned i vannskorpen med 84en, og da er det jo ennå et godt stykke opp til dekket. Men litt vann inn cockpitdreneringen er ingen ting å bry seg om. Disse båtene har så god bæring i akterskipet at de vil holde seg flytende selv om cockpiten skulle fylles helt med vann. Men dette forutsetter selvfølgelig at i hvert fall den nederste platen i nedgangen er på plass, slik at vannet ikke renner ned i båten. Større diameter på cockpitdreneringen ville selvfølgelig ikke skade, men det er ikke nødvendig så lenge du ikke har tenkt deg langt til havs.

Bundin er bátleysur maður

Så er spørsmålet fortsatt. Hvor mye tåler båten med rulleforseil. Kan den bli blåst ned slik at den tar inn vann?

Hvis man er ute i riktig store bølger og ikke tetter luka, i teorien ja. Men ytterst få seiler noen gang i slike forhold.

Det kan skje et og annet med et rulleseil også.

I prinsippet er jeg enig med Sjøtummel, men fordelene, bekvemmeligheten og ikke minst sikkerheten med rulleforseil er så mye større. Å bevege seg på fordeket av en Maxi 77 i 2-3 m. bølger (som slett ikke er mye eller uvanlig) er ikke ufarlig, selv med sikkerhetsline. At noen liker det og til og med synes det er gøy det er så. Ulempen er, som Sjøtummel påpeker, at man med rulleseil får et seil som er lite effektivt når det rulles inn. Hvis man skal seile i riktig hard vind er det spesielt problematisk, fordi etterhvert som seilet rulles inn mister man strekket i forliket og seilet poser seg mer mens man egentlig øsnker det motsatte. Men dette er egentlig kun viktig på bidevind/kryss, skal du sløre spiller det mindre rolle.

Planlegger man å seile i riktig mye vind er det bedre å ha en stormfokk på et (flyttbart) kutterstag. Det spørs hvor og hvordan du skal seile også. Skal du på langtur bør man ha stormseil. For vanlig kystseilas kan man rulle forseilet nesten inn og hjelpe litt med motor når det kniper.

Jeg mener dessuten at Maxi 77 er speielt egnet for rulleforseil fordi genoa'en er såpass stor i forhold til storseilet. Du kan derfor rulle inn mye på denne før du må reve noe på storseilet. Det blir dermed en sikker og behagelig seilas fordi det er så raskt og enkelt å reve og å rulle ut igjen.

Selvsagt kan det skje ting med rulleseil også. Men med dagens moderne utstyr skal det mye til. Revelinen KAN ryke, men ved riktig bruk skal det mye til, men det som da skjer er jo det samme som om man hadde en ikke-rullbar genoa. En annen ting er at tauet kan låse eg på trommelen (hvis du har typen med snelle). Men det skal også mye til.

MEN en ting må passe på (som noen av og til synder mot): Pass på å stramme opp skjøtet etter at seilet er rullet inn, særlig når du forlater båten. Hvis skjøtet henger slapt ned kan vinden få tak i en flik av seilet. Har sett båter i marina'en der forseilet har blitt blåst ut og revet i filler.

Krisitan

Redigert av Krimart (see edit history)

Hei, fikk lyst til å dele min første erfaring med krenging på egen båt.

Kjøpte en first 24 i september og tok med noen venner på en "regatta" i regi av Tøyen seilforening. Selv har jeg ikke så gæli mye erfaring, men jeg hadde med en kompis som har vært ute i hardt vær massevis. Vi var på kryss nordover i Bunnefjorden på vei mot øyene med frisk bris, liten kuling i kastene og full seilføring, dvs storseil og rullegenoa. Etterhvert fikk vi ganske bra krenging med vann på dekk og greier, husker ikke hvor mange grader, kanskje 30? Jeg må innrømme at jeg kjente hjerteslagene slå litt fortere. Vi styrte båten inn i vindøyet noen ganger da vi synes kastene ble litt i meste laget. Til slutt bestemte vi oss for å reve storseilet. Det skal sies at min erfarne kamerat her nok var en pådriver for å presse båten litt og jeg følte en blanding av fryd og redsel, men etterhvert som jeg ble komfortabel med det kan jeg ikke annet enn å takke ham for å ga gitt meg erfaringen. Nå synes jeg vann på dekk er mer spennende enn skummelt. Selvfølgelig er det mindre optimalt, men det er godt å vite at båten tåler mer enn man skulle tro. Panikk er ikke bra å starte med hvis man "for sent" finner ut at man må reve. Da kan man reve / bytte seil på en kontrollert måte, selv om man egentlig har for mye seil og båten krenger litt.

Vi hadde Maxi 77 for noen år siden. For morro skyld stengte vi selvlenserne en gang, og fylte vann opp til lukenedgangen med hageslangen. Det var knapt merkbart på hvordan båten lå i sjøen. Hørte om et pr stunt som verftet gjorde i sin tid, hvor de fylte hele cockpiten. Båten ble litt "hekktung", men visstnok ikke noe som var problematisk i det hele tatt. Selv om du fyller cocpit'en med 1000 liter vann, vil du ha minst ti ganger så mye oppdrift i resten av skroget, så båten vil heve seg og vannet renne ut av selvlenserne igjen om det skulle komme en svær bølge.

Det viktigste er at du stenger lukenedgangen når det begynner å bli litt sjø. Da holder båten seg forholdsvis tett (og flytende) uansett hva som skjer.

Angående fare for velt, så støtter jeg de som sier at den ikke kan gjøre det annet enn i ekstreme tilfeller ute på havet, og da i store bølger. Kan bekrefte at båten går snilt opp i vindøyet når den krenger mer enn 30-35 grader. Båten er langt fra vippepunktet selv om ripa legger seg i vannet. Om så masten blir lagt i vannet, vil båten rette seg opp igjen av seg selv. Jo mer du krenger, jo mindre kraft blir det i seilene, samtidig som kjølen virker "bedre og bedre" etterhvert som den peker mer og mer rett ut til siden.

For alle nye båter som produseres i dag, så beregner verftene stabiliteten for båtene, ifm. CE godkjenning. Mange av verftene offentliggjør disse stabilitetstallene, og så langt jeg kan huske, må de aller fleste båter krenge mer enn 110 grader før de kan bli liggende stabilt opp ned (110-130 grader er ganske normalt). Altså må masten peke minst 20 grader nedover mot bunnen før båten blir værende opp ned. Jeg vil tro at eldre båter er minst like gode som nye på dette området, da de ofte har høyere ballastprosent (Maxi'en er bra der).

Uansett, siden vi er inne på sikkerhet, så er det mange ting som er mye farligere og mer sannsynlig enn det å velte. F.eks. å falle over bord :nono: , få bommen i hodet, klemme fingrene i vinsjen, falle og slå seg m.m. Fokuser også på dette når du er ute. Selvfølgeligheter for de fleste, men kan ikke gjentas for ofte :smiley:

Hei !

Generelt, som nevnt seiler du saktere/mindre effektivt ved krengning over 15-20grader.

Lær deg reve tidlig, den der "ripa under vann, da går det fort"-oppfatningen stemmer jo ikke helt.

Helt klart spennende, men gir verken behaglig seilas eller optimal fart.

Den generelle "vegringen" mange har er vel litt latskap :wink:

Revesett til storseilet som gjør det så enklest som mulig er kanskje en løsning:

Ha revelinene tredd hele tiden....

Vet ikke hvordan/om dette er ordnet på M77, illustrasjonsfoto:

baatutstyr_reveblokker_paa_skinne.jpg

Har et nytt slikt sett til salgs her: (Beklager reklamen)

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...&areaId=262

Redigert av opus (see edit history)

Hei Cecilie!

Tok dessverre litt tid før jeg fikk svart på innlegget ditt. Jeg hade en Maxi 77 1981 modell for to år siden, Andante. Denne fikk jeg prøv ut i både lite og mye vind, men kun innaskjærs. Min erfaring er at du ikke kan klare å seile den "på hodet" om du prøver aldri så mye. Når du har for mye vind og for mye seil i kombinasjon så blir den tyngre og tyngre på roret, legger seg på skrå, og vil opp i vindøyet. Du må med andre ord slite for å holde den på kurs. Slipper du roret gå den tvert opp i vinden og krengningen forsvinner. Når Maxi 77 kommer opp i en viss krengningsvinkel så blir avdriften større og roret tungt, men det er utenkelig at du vil klare å seile vann inn i cockpit. Hvis du er i åpne havet vil kanskje en brytende sjø i uvær kunne komme opp i cockpit, men da har du blitt erfaren for lenge siden.

Videre kan du jo slippe litt ut på storseilet - det vil jo reduserer krengningen mye. Og du kan reve storseilet. Og du kan kjøre traveren ned i le.

Rulleforseil? En drøm i enhver turbåt - og det er jo Maxi 77.

Mvh, Even

Hei igjen. Jeg har blitt endel/litt klokere av dette, så jeg gleder meg virkelig til å teste båten ut litt mere, virker som den tåler mer enn jeg først trodde.

Selvom man lytter aldri så mye på værmeldinger, kan disse være helt feil. Om man så blir overrasket av uvær, så er det viktig å kjenne både båten og mannskapet, og hvordan disse reagerer. Erfaringen fra ifjor, var at det var temmelig greit, sålenge det blåste jevnt. Kraftige vindkast var noe av det vi slet litt med. Det kunne blåse bris, og da passet det greit med full seilføring. Men i kastene ble dette litt vel heftig for noen. Jeg er temmelig frisk når jeg seiler alene, men skal håndplukke noen til å bli meg og teste litt. Så lenge det skjer under "trygge forhold" er det jo utrolig spennende å eksperimentere litt.

Mvh.

Cecilie

Det kan jo hende du har litt utblåste seil hvis Maxien er gammel? Da må du prøve å stramme opp masteliket på storseilet med cunningham hvis det blåser mye, evt bruke litt mindre forseil i utgangspunktet. Du kan trimme til å seile med 15-20 grader krengning, da går båten best, og hvis det kommer et vindkast da så vil båten legge seg over litt mot 25 - 30 grader, det neste er at den vil bli tung på roret og ville opp i vinden. Hvis du slipper ut på storseilet da så skulle du kunne seile fint videre med 15 - 20 grader krengning og enda bedre fart. Krenger den for mye hele tiden så mister du fart og driver for mye av. Det kan hende du har behov for å få trimmet hele riggen litt hvis du stadig seiler med mye krengning (eller så liker du følelsen av frisk seiling?) men det er ikke effektivt for fort og behagelig seiling.

..........så jeg gleder meg virkelig til å teste båten ut litt mere, virker som den tåler mer enn jeg først trodde.

Mvh.

Cecilie

hei Cecilie

har seilt mye 77a

opp til 18-20 meter......over skagerak....men jeg har aldrig fått masttoppen ner i vannet...... :wink:

vann in i cockpit Yes, men da er det en bölge fra siden....

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...