Jump to content

Ulelyd i båten


Kotnes

Recommended Posts

Har en ulelyd som følger turtallet i båten. Det er ikke motor eller gear da det er nytt og den samme lyden var der før. Må være noe i forbindelse med propaksel. Kan det være det vannsmurte lageret bakerst eller den oljefylte pakkboksen. Har du vært borti noe sånt er jeg takknemlig for alle gode råd.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en ulelyd som var veldig sjenerende ved visse turtall. Dette viste seg å være det vannsmurte lagert i enden av hylsa. Dette ble bytta, og lyden ble borte. :smiley:

Jeg mistenker det lageret jeg også. Det ble satt inn nytt på våren ifjor og ulinga begynte etter ferien. Hadde du også nylonlager ?

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært borti dette selv, men jeg ville først sjekket følgende punkter:

 

1. Har du dratt til klemflens i riktig rekkefølge og evt med riktig styrke? så denne ikke slurer? (hvis du har dette på gear over aksel)

 

2. sjekk at aksel ikke er i spenn i forhold til motor/gear, dvs helt rett vinkel ut av hylse bak.

 

3. Se om det er slark i aksel bakerst ved å røske og dra litt. Er det slark er lageret slitt.

 

4. Er aksel med propell montert for nærme hylsa bak, slik at den går litt inni hylsa ved belastning, det kan normalt skje ved for nær montering.

 

Her er det noen som har hatt samme problem på grunn av feil propell:

http://bavariaklubben.no/forumny/ShowMessa...p?ID=651&Cat=15

 

Tidligere tråder om bråk rundt aksel her på baatplassen:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6848053;start=9

 

 

 

ingen svar, bare tanker..

Link to post
Share on other sites

Hvis du byttet lageret våren i fjor har du andre problemer som gjør at dette ryker så fort. Dette lageret skal normalt sett holde noen år uten problem.

 

HVIS DET ER LAGERET:

- Er inntak for kjølevann til enhver tid åpen?

 

Tørt lager = kort levetid

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært borti dette selv, men jeg ville først sjekket følgende punkter:

 

1. Har du dratt til klemflens i riktig rekkefølge og evt med riktig styrke? så denne ikke slurer? (hvis du har dette på gear over aksel)

 

2. sjekk at aksel ikke er i spenn i forhold til motor/gear, dvs helt rett vinkel ut av hylse bak.

 

3. Se om det er slark i aksel bakerst ved å røske og dra litt. Er det slark er lageret slitt.

 

4. Er aksel med propell montert for nærme hylsa bak, slik at den går litt inni hylsa ved belastning, det kan normalt skje ved for nær montering.

 

Her er det noen som har hatt samme problem på grunn av feil propell:

http://bavariaklubben.no/forumny/ShowMessa...p?ID=651&Cat=15

 

Tidligere tråder om bråk rundt aksel her på baatplassen:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6848053;start=9

 

 

 

ingen svar, bare tanker..

Svarer på tankene dine. Tanke 1. Ja 2. Sjekket. 3. Liten slerk. 4. Nei.... Løsningen er å kjøpe nytt lager imorgen og håpe det er det.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hvis du byttet lageret våren i fjor har du andre problemer som gjør at dette ryker så fort. Dette lageret skal normalt sett holde noen år uten problem.

 

HVIS DET ER LAGERET:

- Er inntak for kjølevann til enhver tid åpen?

 

Tørt lager = kort levetid

Startet båten et par ganger på land og testet gearkassa. Akselen gikk rundt 2-3 sekunder hver gang uten vannsmøring. Jada. Jeg vet jeg er en idiot. Sånn gjør man ikke.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Slik eg forstår deg har du skiftet motor og gear, Ble det da også skiftet propell?

I så fall kan det vera ulyd fra propellen, og dette lar seg ofte ordne ved å file propellblada  spisse i akterkant, og således få bort dei svingningane som kan vera årsak til ulyden.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Slik eg forstår deg har du skiftet motor og gear, Ble det da også skiftet propell?

I så fall kan det vera ulyd fra propellen, og dette lar seg ofte ordne ved å file propellblada  spisse i akterkant, og således få bort dei svingningane som kan vera årsak til ulyden.

 

Steinar

Prøver det også når jeg har båten på land. Det er samme propell som før da den passer perfekt til utvekslingen nå også.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hadde slik ulelyd i en Kragerø med 77 hk Yanmar. Oppdaget etter mye styr (ved en tilfeldighet) at det var propellen. Skulle gå samme med en annen båt og måtte gå bak i hans propellstrøm et øyeblikk da det var litt smalt der vi gikk. Da plutselig forsvant lyden...

 

Vi gjorde som du har fått anbefalt, slipte kantene. Lyden ble borte, men vi slipte så mye av propellen at topp-turtallet på motoren økte med 100/200 o/min... Her gjelder det mao å være forsiktig og å ta jevnt over alt med stor nøyaktighet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

I og med at det ikke er lenge siden du skiftet dette lageret vet du sikkert hvor jævlig dette kan sitte. Vet ikke hvordan hylse du har, men jeg skiftet min for 1mnd siden og i denne var det umulig å sette lageret i press da den innerste delen av hylsa var gjenget for rør inn til pakkboks.

 

Jeg hadde god erfaring med å bruke elektrisk bajonettsag og forsiktig skjære 4 spor i det gamle lageret og så slå løs en del av det. Da detter resten ut..

 

Dette sitter som  :wink:

 

Lykke til

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

I og med at det ikke er lenge siden du skiftet dette lageret vet du sikkert hvor jævlig dette kan sitte. Vet ikke hvordan hylse du har, men jeg skiftet min for 1mnd siden og i denne var det umulig å sette lageret i press da den innerste delen av hylsa var gjenget for rør inn til pakkboks.

 

Jeg hadde god erfaring med å bruke elektrisk bajonettsag og forsiktig skjære 4 spor i det gamle lageret og så slå løs en del av det. Da detter resten ut..

 

Dette sitter som  :flag:

 

Lykke til

mvh

GipsyGirl

Jotakk. Lager som sitter fast vet jeg alt om. Har fått tak i nytt lager men nå har det vært så fint vær at jeg duppa rundt i båten hele helga inkl 17 mai og bare hatt det bra. Tar opp båten imorgen og skifter da. Håper lyden blir borte.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Har nå skiftet det vannsmurte lageret og det uler like j++lig. Hva står igjen å gjøre nå ?. Bytte propellen eller? Noen som har noen ideer. Ulelyden forandret seg ikke noe i det hele tatt selv ved propellfiling eller lagerbytte. HJELP.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Kotnes, jeg føler med deg.  :smiley:

 

Legger egentlig inn dette innlegget for å få tråden høyere opp igjen, så kanskje noen der ute har noen nye tips og komme med.

 

Leste litt på denne siden: http://www.progressing.no/Marineprodukter/...r/aquadrive.htm litt om dette med motorfester (stive eller bevegelige).

 

Vet ikke hvordan motoren din er montert, men står den på bevegelige fester, eller rett i skrog/båten?

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Har nå også byttet gearkasse med samme resultat. Uler like mye. Har også prøvd en annen propell som var ny. Det eneste som står igjen nå er pakkboksen. Type oljesmurt fra Sleipner. Noen som har hørt om uling i disse. Noe jeg har glemt å sjekke eller må jeg leve med ulinga ?. Prøvde også å ta av propell og så rygge båten ut i vannet, sette den i gear å gi gass. Ingen uling. Har byttet alt og prøvd alt. Det virker som ulinga kommer når det er belastning på systemet. Hjelp eller råd ønskes.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

...Hjelp eller råd ønskes.

Hva med å prøve følgende: For et par helger siden skulle jeg sjekke tilstanden på ei servopumpe i bilen til Dillerinnen. On-the-fly. Dvs uten tid eller verktøy til å begynne å ta opp noe. Tenkte jeg skulle se om jeg kom noen vei med skrutrekker-trickset. Dvs hadde ikke skrutrekker, så jeg måtte improvisere. Jeg gjorde følgende: Fant en dertil egnet trepinne - satte ene enden mot det jeg ville lytte på, formet ei trakt med hånda - andre enden av pinnen inn i "trakta", som så ble satt mot øret. Litt justering av hånda, flytte pinnen litt frem og tilbake - og jeg hadde et kjempefint stetoskop til å lytte etter mekaniske lyder. Overrasket både meg selv og ikke minst Dillerinnen. Om ikke med en pinne, så kan teknikken være verdt et forsøk. Begynn i ene enden og lytt deg rundt. Se om du kan spore retningen det kommer fra, eller steder i godset det er sterkere og svakere. Det kan gi deg en pekepinn om hvor du skal konsentere deg videre. Ellers finnes det kanskje mer avanserte verktøy som er beregnet på slik? Man tager det man haver.
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Forslaget til Batdilla kan anbefales. Metoden brukes av maskinister, det vanlige er da å bruke

lommelykta (Stavlykten Bright Star var veldig anvendelig til dette formålet)

Plasser glasset inntil øret og motsatt ende av lykten der du mener ulyden kommer fra.

Metoden er effektiv, og er ulyden på innsiden i båten er eg rimeleg sikker på at du vil finne det ut. Lykke til!  (En skrutrekker gjer samme nytten)

 

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå også byttet gearkasse med samme resultat. Uler like mye. Har også prøvd en annen propell som var ny. Det eneste som står igjen nå er pakkboksen. Type oljesmurt fra Sleipner. Noen som har hørt om uling i disse. Noe jeg har glemt å sjekke eller må jeg leve med ulinga ?. Prøvde også å ta av propell og så rygge båten ut i vannet, sette den i gear å gi gass. Ingen uling. Har byttet alt og prøvd alt. Det virker som ulinga kommer når det er belastning på systemet. Hjelp eller råd ønskes.

Jeg har også en liten ulelyd fra propellanlegget, bytte til oljesmurt pakkboks (sleipner) i år,

har også bytte vannsmurt lager i år.Hadde ingen lyder før men får en svak uling som følger turtallet i området 1500-2000 o/min ingen lyd ved lavere eller høyere turtall (maks er 3700 o/min). Skal forske på dette i helgen. Tror det kan være pakkboksen, den blir nokså varm.

Mvh Guran

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...