Jump to content

Lading av 12V batteri til el. påhenger fra forbruksbank.

Seiljåtten

Recommended Posts

Vi skaffet oss i 2008 en elektrisk motor til gummibåten, og den er vi storveis fornøyde med. Det er bare ett problem, og det er hvordan få til en fornuftig lading av et 12V gelebatteri utaskjærs. Først tenkte jeg på en 12V lader drevet av moderskipets inverter, men det er jo egentlig litt misbruk av energi.

Finnes det en 12v lader som drives av 12v, og som kan lade et 65Ah gelebatteri fra forbruksbanken?

Letter denne før den forsvinner på side 2 da det jo absolutt er et aktuellt spørsmål.

At det finnes løsninger gjør det nok, men å ta effekt fra ett batteri til ett annet er vel strengt talt litt "rart" da vil jo det batteriet du tapper bli "flatt" dersom det er av samme størrelse (eller helst litt større vil jeg tro) Hva med å anskaffe ett batteri nummer to som du kan ha som backup og som lades via motorens dynamo når moderfartøyet er under veis?... Men her bør det nok tenkes å funders litt, uansett syntes jeg ikke løsningen ved å tappe ene batteriet i moderfartøyet for å lade jolle batteriet er noen god idet... blir litt feil liksom, du sitter igjen med det samme minus litt til :nonod:

Hei,

jeg vet du få "battery to battery" charger hos Sterling. Mulig den kan modifiseres til å fungere.

Sterling

Alternativt kan du jo seriekoble to 12V batterier til 24V og sette inn en motstand. Hvis du har lange og tynne nok kabler får du kansje 14,4 volt om du strekker de hele veien ut i jolla.

BBC-ladere som du henviser til virker ikke sånt.

Den blir startet først så snart den oppdager økt spenning på primærbatteriet.

Dette for å unngå utlading av den primære.

Så blir det bare enten aggregat, inverter, eller å la motoren gå.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Denne vil løse problemet selv om spenningen er lav på giverbatteriet.

http://www.bema.no/product/3549208/

Ser ut som en glimrende løsning for mitt behov. Skal ta en prat med dem for å høre litt mer om denne.

Planen min er å plassere gummibåtens batteri i en boks, med stikk kontakt på, og da plugge den elektriske påhengsmotoren rett i denne boksen med en industrikontakt eller noe slikt. Samtidig vil jeg ha en ladestasjon som også er plug and play, altså ikke noe + eller - å tenke på for dem som skal betjene lading. Man tar rett og slett bare batteriet opp i båten, og plugger det til lading der. Batteripoler er skumle greier for dem som skal betjene det, og jeg har derfor tenkt å ha kortslutnings sikring inne i batterikassen, og ingen tilgang til polene uten verktøy.

Denne vil løse problemet selv om spenningen er lav på giverbatteriet.

http://www.bema.no/product/3549208/

Da var den bestillt. Sendes i posten, 1895+mva, ingen upris for en 12A lader som er såpass spesiell som dette. 90% virkningsgrad, altså mye energi spart istedenfor å gå omveien fra 12Vdc, til 230Vac, og så ned igjen til 14,4VDC via en lader med 80% virkningsgrad.

Dette er jo også en god ide for dem som ønsker å lade opp et baugpropell batteri etter å ha thrustet til gullmedalje før man fortøyer for helgen.