Jump to content

Lagre bensin om vinteren

Tuffelus

Recommended Posts

Det har jeg gjort i mange år.

Bensin og olje 2% står på orginal Mercury metalltank over vinteren i Fredrikstad området.

Sjekker forholdene før motoren brukes, 1 år hadde jeg problemer det ble noen klumper i bensinen dette ble tømt (og levert på bensinstasjon som spesial avfall) før ny bensin olje ble helt på.

Mulig bensinen/oljen ikke gir topp egenskaper men det har gått bra i 30 år for meg.

mange meninger om dette her inne, generellt for meg går dette bra ihvertfall over noen måneder under noelunde stabile forhold. Hadde en opplevelse med plenklipperen som hadde stått ute hele vinteren utildekket, her måtte jeg tømme tanken å helle på ny for å få start, men her er det jo veldig små mengder bensin (en halvliter?) så da forringes den nok lettere også ville jeg tro, bensinbåten jeg har har tank på 183 liter, denne har varierende innhold på tank fra seson til sesong, men ikke problemer her nei :smash:

Ikkeno annet problem en at oktanen fordamper,

Hvilket kan være dødelig for en 2-takter, variere selvsagt på de forskjellig konstruksjonene som har blitt brukt opp igjennom årene....

Mercury gjorde en del forandringer på endel modeller rundt 78/79 da kvaliteten på bensinen ga dem store problemer...

( kompresjonen ble minsket + fortenninga ble justert tilbake ++, gikk selvsagt litt utover effekten )

Har kanskje ikke så mye å si hvis en bruker motoren til dorging og småkjøring, men jeg hadde IKKE brukt gammel bensin på min motor .

( eventuelle rester går på snøfreser og gressklipper )

Arne Kjetil

Har hatt litt trøbbel med klumper som må siles ut (er det oljen som klumper seg, tro? Forskjell på kvaliteten på innblandingoljen?). En motorselger sa en gang at dette ikke var noe problem med plastkanner, men at det i metallkanner kunne oppstå kondens.

Kven kveit??

For tre - fire år siden brukte jeg 7 -sju- år gammel bensin som hadde stått ferdig oljeblandet.

Jeg bare slo i en skvett ekstra olje, gikk fint det.

Dette var bensin som var kjøpt til en Suzuki 9,9 hk, og jeg brant den opp på en samme merke 25hk.

Ingen problemer. Hadde motoren i halvannen sesong etter dette, ikke et feilslag.

Under forbruket av den gamle bensinen med eh, 10% olje, røyk den som en Volvo Penta, men så lenge man hadde stor fart merket man ikke dette.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Det er ingen problemer med¨å bruke bensin som har ovvervintret på en lukket kanne.

Å påstå at oktan fordamper er litt feil, oktan er en egenskap, ikke en komponent som fordamper.

Hvis bensinen er lagret på en lukket kanne er det i praksis ingen fordampning.

Hvis bensinen lageres med åpen lufting vil det fordampe noe, da naturligvis mest lette komponenter som propan\butan.

Graden av fordampning, ved åpen lagring, vil i stor grad påvirkes av omgivelsestemperaturen.

Men så lenge vi snakker om en lukket kanne, ingen problem.

Edited by Johannes (see edit history)