Tuffelus Startet 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2009 Hva skjer hvis man lagrer bensin med innblandet olje i en kanne hele vinteren og bruker den om sommeren? Går det å bruke den eller er den for gammel da? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Det har jeg gjort i mange år. Bensin og olje 2% står på orginal Mercury metalltank over vinteren i Fredrikstad området. Sjekker forholdene før motoren brukes, 1 år hadde jeg problemer det ble noen klumper i bensinen dette ble tømt (og levert på bensinstasjon som spesial avfall) før ny bensin olje ble helt på. Mulig bensinen/oljen ikke gir topp egenskaper men det har gått bra i 30 år for meg. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 mange meninger om dette her inne, generellt for meg går dette bra ihvertfall over noen måneder under noelunde stabile forhold. Hadde en opplevelse med plenklipperen som hadde stått ute hele vinteren utildekket, her måtte jeg tømme tanken å helle på ny for å få start, men her er det jo veldig små mengder bensin (en halvliter?) så da forringes den nok lettere også ville jeg tro, bensinbåten jeg har har tank på 183 liter, denne har varierende innhold på tank fra seson til sesong, men ikke problemer her nei Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Går så fint så. Har gjort dette mange år selv. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
edd Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Tror ikke det skal være noe problem så lenge det ikke klomper seg,,,,, Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Ikkeno annet problem en at oktanen fordamper, kan eventuelt blande inn litt 98 oktan til våren. Fordamper for mye oktan, kan en få tenningsbank ved stor belastning på motor. Oktanen fordamper mer i plast en i metall. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Ikkeno annet problem en at oktanen fordamper, Hvilket kan være dødelig for en 2-takter, variere selvsagt på de forskjellig konstruksjonene som har blitt brukt opp igjennom årene.... Mercury gjorde en del forandringer på endel modeller rundt 78/79 da kvaliteten på bensinen ga dem store problemer... ( kompresjonen ble minsket + fortenninga ble justert tilbake ++, gikk selvsagt litt utover effekten ) Har kanskje ikke så mye å si hvis en bruker motoren til dorging og småkjøring, men jeg hadde IKKE brukt gammel bensin på min motor . ( eventuelle rester går på snøfreser og gressklipper ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hansi Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 " Gammel " bensin har som regel ligget over hver vinter og tatt i bruk igjen om våren uten at det har skjedd noe spesielt som jeg kan erindre. Blander gjerne med litt fersk vare, helt uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Har hatt litt trøbbel med klumper som må siles ut (er det oljen som klumper seg, tro? Forskjell på kvaliteten på innblandingoljen?). En motorselger sa en gang at dette ikke var noe problem med plastkanner, men at det i metallkanner kunne oppstå kondens. Kven kveit?? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Foir firetaktere og motorer med aut. innblanding av olje, bør det ikke være no´ problem å lagre over vinteren. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kodvaag Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 For tre - fire år siden brukte jeg 7 -sju- år gammel bensin som hadde stått ferdig oljeblandet. Jeg bare slo i en skvett ekstra olje, gikk fint det. Dette var bensin som var kjøpt til en Suzuki 9,9 hk, og jeg brant den opp på en samme merke 25hk. Ingen problemer. Hadde motoren i halvannen sesong etter dette, ikke et feilslag. Under forbruket av den gamle bensinen med eh, 10% olje, røyk den som en Volvo Penta, men så lenge man hadde stor fart merket man ikke dette. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Johannes Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) Det er ingen problemer med¨å bruke bensin som har ovvervintret på en lukket kanne. Å påstå at oktan fordamper er litt feil, oktan er en egenskap, ikke en komponent som fordamper. Hvis bensinen er lagret på en lukket kanne er det i praksis ingen fordampning. Hvis bensinen lageres med åpen lufting vil det fordampe noe, da naturligvis mest lette komponenter som propan\butan. Graden av fordampning, ved åpen lagring, vil i stor grad påvirkes av omgivelsestemperaturen. Men så lenge vi snakker om en lukket kanne, ingen problem. Redigert 20.Februar.2009 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.