Jump to content

Forskjellen på farget og blank diesel

tom-ass

Recommended Posts

Med slike problemer må du nok lete etter årsakene andre steder! Jeg har i alle fall aldri hatt problemer med røyk og tette filtre som følge av at jeg bruker farget diesel! Problemer har jeg hatt (og har), men ikke dieselrelatert...

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har hørt fargetilsettningen på "avgiftsfri" diesel (grønn) kan gi litt mer sot en blank diesel, men at det er målbart på større forbrukere som motorer etc er vel gjerne ikke tilfelle, jeg har blit tilrådd å bruke blank diesel på dieselbrenner, men det blir litt annet tenker jeg siden det der er snakk om beskjedne forbruksmengder der mindre marginer kan være avgjørende :confused: Min brenner går foresten på grønn diesel :smash:

Det er ihverfall forskjell mellom grønn og blank parafin! På min Zibro kamin som brenner parafin med veke, er det ikke tilnærmet samme effekt og veken kokser også mye mer med grønn parafin. Men desverre, den blanke er umulig å få kjøpt lenger, fra tankbil. :headbang: Alternativet er lampeolje til 25kr. pr. l.

Synes også å huske at dieselen var rød for noe år siden, og at mange mente at den kunne ødelegge motorer i f.eks. traktorer, og at den dessuten var kreftfremkallende. Derfor ble tilsetningen forandret, og ble grønn.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Det er ihverfall forskjell mellom grønn og blank parafin! På min Zibro kamin som brenner parafin med veke, er det ikke tilnærmet samme effekt og veken kokser også mye mer med grønn parafin.

Grønn parafin???

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Ja mulig det går litt i surr med alle disse fargene, stadig noe nytt, men det er da vel absolutt farge forskjell på såkalt "avgiftsfri" diesel og "vanlig" diesel er det ikke, tidligere var parafinen blank, mener den også nå har fått farge tilsettning....