Viksund Bravo Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hei Ny fenderlist er bestillt, og trenger gode tips for montering av denne. Den må jo varmes opp og strekkes rundt båten, men hvordan har dere varmet opp denne ved bytte? Blir det godt nok å legge den i badekaret og løpe ut å montere den?? Mvh Christian Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
rover Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Monterte ny fenderlist på min forrige båt. Scand Nordic. Er redd badekaret blir litt "pinglete". Men har du masse varmt vann, og kort vei til til båten så, kanskje. Listen må bli skikkelig gjennomvarm. da er den føyelig og som en strikk. Sørg for å ha 2-3 medhjelpere, med hansker!!! Jeg stablet masse paller rundt hele båten, for å få god arbeidshøyde. OBS.... listen krymper når den blir kald. Du MÅ feste den i endene mens den ennå er varm. På Scand er den festet med gjennomgåend bolt. Ellers prøver den å "krympe" av igjen. ( gjorde det i første forsøk hos meg) Har du kjøpt list hos "Parma Plast" ligger det skikkelig monteringsanvisning i esken:-) Den må du følge:-) Lykke til..... Quote Link to post
Tallisman Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Jeg har skiftet fenderlist på en Saga27. I den forbindelse Kveilet jeg fenderlisten i en Elto vaskemaskin og satte den på kok. Når fenderlisten var god og varm var det hurtig ut med den og med hjelp fra 2 mann på hver side av båten gjikk det helt greit og sette den på.Ha en krabbekoker og ett flattjern som er glødende og smelt endene på listen når du kommer på midten akter og press endene sammen Quote Link to post
Lars O Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Om du har plass så vil ett stålfat på ett bål gjøre susen. Med en tønnetralle kan listen legges rett fra det varme fatet. Eh....skal seff være vann i fatet Lars O. Quote Link to post
Thorlyn Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Jeg brukte en god gammel El plate og ei krabbekjele. lot det hele stå i 5 timer og ca 70 grader da er den god og mjuk og du får et flott resultat. Vær min 3 stk. 1 som langer list, 1 holder og 1 som strekker og går rundt med listen.. den skal strekkes ganske mye men ikke så mye at den flater ut hvis du forstår. Agder boats lar listen ligge i en avskjert vamtvannstank med lokk og ca 70 grader i en 5-7 timer mener jeg. Du har ikke god tid på deg hvis det er kaldt ute så jobb effektivt og planlegg godt.. hvis du ikke får den varm og myk nok og nok strekk så vil du se at fenderlisten blir liksom løs i varmen på sommeren.. Det vil du ikke.. ligger forøvrig en flott guide på maritim start som beskriver tematet Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
geir s Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hei, byttet fenderlist for ca 3 år siden, valgte da en annen profil enn "C" profilen, denne fenderlista "ligger" intil skroget blev meget fornøyd, lista lå ca en time i et fat med kokende vann, den var da som et "gummistrikk". Vi var tre mann som gjorde jobben, man må være snar når den skal monteres den må ikke strekkes for mye eller for lite, festes i bakkant og blir dratt rundt av to mann en mann en mann kontrollerer at den ligger rett på , kan gå med en liten sleggehammer og trekloss for å få den over boltene. Jeg gikk over boltene tok de av og la i ny sika i hullene. Hvis du lurer på noe så er det bare å ta kontakt. MVH Geir Quote Link to post
Fjordutsikt Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Slik gjorde jeg på en Fjord/Selco 27 - Lista ble strukket litt mer enn 10% når den var varm, mens vi monterte den. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=fenderlist Quote Link to post
Viksund Bravo Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Hei og takk for tips Er spent på hvor stor kveilen med list er. Mulig jeg må lage en slags krabbekoker, ja. Mvh Christian Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Fjordutsikt Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Kveilen blir ganske stor, jeg hadde 20 mtr list som ble strukket til ca. 22 - 24 mtr. og resultatet ble meget bra. Jeg brukte ei blikkplate og fyrte med grillkull og satte tønna oppå noen steiner slik at det var god nærhet til glørne og lett å etterfylle med kull. Quote Link to post
Tor313 Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 beklager, men litt avsporing her, men hvor lang fenderlist CA CA trengst det til en 24 fots båt, og evt. hvor mye koster dette?? Quote Link to post
TB2855 Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 (edited) Slenger meg på og låner tråden litt. Jeg må ta av fenderlisten fordi det lekker inn vann gjennom poppnaglene som holder alminiumsprofilen. Fenderlista er ikke så ille så jeg lurer på om det er mulig å sette den på igjen? Er det noen som har prøvd? Edited February 20, 2009 by TB2855 (see edit history) Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Gudrun Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Har satt på et par stykker og brukte et avkappet oljefat med vann oppi. Plasserte det like ved båten for å ha kort avstand. Laget bål rundt fatet og lot det stå til.. Quote Link to post
Recommended Posts