Novo Startet 20.Februar.2009 Del på Facebook Startet 20.Februar.2009 Har sett litt på en Selco 18 med en 115hk Volvo b20 motor, 100 drev. Har søkt litt på forumet, og sett at endel har vært borti denne motoren, men mange var negative til den. Jeg har litt peiling på båt, men ikke motor, og lurer på hva folk mener er negativt med denne motoren? Har tenkt å bruke båten til vannski, wakeboard og dagsturer. Veit ikke helt hvor stor fart jeg kan regne med å få ut av en 115hk innenbords, men regner med at det holder fint til vannski og ialfall wakeboard. I tillegg har jeg tenkt på det som en fordel å ha litt tyngde i båten til de dagene det er mye sjø, da båten blir noe mer stabil. Veit at motoren tar større plass, men til sakte kjøring er det fint å ikke ha brønn, så det går litt opp i opp. Det jeg lurer på er hva som bråker mest av en b20 og en litt eldre utenbordsmotor? Er det mye større sjanse for brann i båten? Og hvor mange HK i en utenbordsmotor gir like mange knop som en 115hk b20? Det siste som det er verdt å nevne er at jeg ikke har svært budsjett når jeg ser etter båt. De fleste andre selcoene som har vært innafor min prisklasse har hatt 40hk utenbords og vært litt shabbye, og da tenker jeg at 115hk innenbords må gi bedre fart? :) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Så lenge det er en 115 hester med 1 forgasser er vel det et bedre utgangspunkt en dobbel forgasseren som kan være et herk. Jeg hadde ikke vært i tvil, utenbors motor til en slik båt. B20 er tørst, kostbare deler, drevet er gammelt uten tilt (kostbart hvis det skjer noe) og tar vel en del av sitteplassen bak. Godt vedlikehold så bør ikke brann være noe tema (automatisk slokkeutstyr i motorrom bør vurderes) Tanke på støy kan du isolere motorrommet såpass at det kan bli rett så bra Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 tørst og tørst - en gammal totakter drar vel minst like mye??? hvis du har 0 peiling på motor og skruing ville jeg gått for nyere utenbords - b20 er vel heller ikke dyrt med deler men VANSKELIG og få tak i - gamle 100 drevet er søppel - umulig og bråkete' selv satt jeg på et 280 drev men det og begynner å bli museumsgreier skal du kose deg på sjøen er vel nyere påhenger tingen så slipper du og bli plaget gamle motorer og drev er frustrerende selv for en som kan skru litt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ribtjenester Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Største problemet er vel at motoren 30 år gammel Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SeaRaymond Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Ja, og er den direkte saltvannskjølt er bilde komplett Men, men vi trenger da ikke male fanden på veggen, alt er relativt, og det er nå engang slik at en ofte for det en betaler for, i kroner og øre per time båtglede er det slett ikke sikkert at båten kommer noe dårligere ut en å kjøpe nytt. Hva med å legge ut noen bilder, så kan vi hjelpe med vurderingen, men avgjørelsen er uannsett opptil deg som kjøper Sitér dette innlegget Link to post
Novo Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 (redigert) Motoren skal være satt inn i båten for sju år sida, og det skal ikke ha vært problemer med den hittil. Skal spørre selger om det er 1 forgasser på den og hvordan kjølinga er. Det jeg fortsatt lurer på, er om noen veit ca hvor stor utenbordsmotor man trenger for å få båten (Selco 18 HT) opp i samme fart som denne motoren klarer? Veit det ikke er noe fasitsvar, men tenker sånn ca. Har sett endel på liknende båter, og utenom to-tre båter på Blocket i fjor høst, så er dette en av de båtene jeg har funnet som er uten skader, har motor uten problemer og i tillegg har lite som må gjøres innvendig og utvendig, og ikke minst til en grei pris. Men har tenkt litt på det med motor, siden jeg veit det er mer problemer med innenbords enn utenbords, så det er kanskje en grunn til at båten er såpass rimelig. Redigert 20.Februar.2009 av Novo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 (redigert) At det er å mye mindre problemer med utenbordsmotor er vel ikke helt tilfellet. Alt er vel relativt i forhold til bruk og vedlikehold. Jeg kjenner en med Draco 20DC med B20 innenbords. Ble overhalt (borret) tidlig på åttitallet engang. Saltvannskjølt motor som står i båt som ligger på sjøen hele året. Ingen store problemer så langt. Den har tilogmed to forgassere som heller ikke er veldig problematisk. Men det er klart at litt oljeskift etc. innimellom må til. Belgbytte annethvert år. Motor og drev olje hvert år. Ellers litt fett herogder :-). Kjempemotor. Går stille og fint. Ny påhenger er selvsagt lekkert og enkelt. Men disse må også vedlikeholdes..... Redigert 20.Februar.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
VO`n Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Hvis du får med en som kan gå over motor og ikke minst drev så bør ikke dette bli et dårlig kjøp, tvert i mot. Det er kanskje viktig å vite litt historikk på motoren selv om den er satt inn for 7 år siden. Kjøpes nå i vinter? Hvordan blir det med en prøvetur? Jeg ville om jeg skulle gjort det samme hatt en sikkelig prøvetur. Kjør den hardt lenge og sjekk ut temperaturen på motoren. Etter turen sjekket olja nøye og farge på pluggene. Er motor tett uten lekkasjer og den låter fint så kan det være en god motor. (kanskje andre med flere punkter en bør se etter) Så deretter bruke vinteren til å bytte ut alle slanger med nye klemmer (doble på bensin) Kan en spørre hvilen prisklasse det er snakk om? Har du bilder? Nyskjerrig blitt nå Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Jeg har en bror som hadde en slik båt for lenge siden (sikkert nærmere 30 år siden....). Denne hadde en 130hk Volvo, og gikk vel 26-27 knop etter hva jeg husker. I alle fall noen knop raskere enn westamaranene som gikk da, tror disse marsjet på 23-24 knop. Bensinforbruk ved vanlig bruk 18-20liter i timen, hvis husken ikke er helt feil... Jeg hadde en kjenning på den tiden som hadde samme båt med 60hk påhengs, mener denner brukte 30-35 liter i timen. Men syttitalls totaktere er vel ikke direkte kjent for lavt forbruk da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 På gamle totaktere uten innsprøytning osv kunne du i mange år regne 0,5l pr hk ved fullt pådrag. B-20'en er ikke dyr å kjøre med sammenlignet med en tilsvarende gammel påhenger. Den går mye rimeligere. Du må nok opp i en moderne 4-takt eller 2-takt med innstrøytning påhengs for å kjøre vesentlig billigere enn en B-20 som er i orden. Det positive med Volvoen er at det er en meget lettskrudd motor som en bilmekanikker kan skru på nærmest med bind for øya. Enkelt for de fleste å finne en som kan skru på disse. Få en fagmann til å vurdere motorens tilstand før kjøp, og få justert opp motoren fagmessig i forhold til ventilklaring, tenning og forgasser. Da er mye gjort. Bytt ut alle bensinslangene, doble klemmer overalt og kjør ventilasjonsvifta i fire-fem minutter før du starter, så har du dramatisk minsket faren ved bensinmotor. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 ja hvis du får prøvekjørt så er temp alfa omega på motoren manifoilen kan se nesten ny ut utvendig og kav råtten innvendig - kjør hart og lenge på prøvetur og lenge på tomgang .- det var det jeg slet mest med sett på en dobbel weber og en k kam så går det riktig godt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.