bjoris Startet 21.Februar.2009 Del på Facebook Startet 21.Februar.2009 (redigert) Kunne vært artig å høre litt om hvilke regattaplaner baatplassen medlemmene har for 2009 sesongen, hva skal du være med på og hvilke mål har du satt deg? For egen del ser jeg med stor glede frem til 2009 sesongen, med målebrev (snart), nytt seil, gennakerspyd, spinnakerbom og andre oppgraderinger samt godkjennelse i heimen for å delta på alt lokalt (omtrendt) samt Seilmakeren blir dette den klart mest aktive sesongen, vi har mye å lære og tar plasseringene som de kommer, men vi gir ikke ved dørene når starten har gått, da er det full skjerpings:) Tirsdagsseilasene blir nok brukt til å invitere med naboer og kollegare samt å prøve ut litt forskjellig, har ikke noe mål om å hevde meg på sammenlagt listene der, men jeg skal ærlig innrømme at det er et par båter der jeg GJERNE skulle vunnet over iallefall EN gang... Noen er veldig flinke, det skal de ha og dermed kunne det jo vært morro å puset dem i nakken litt av og til... Redigert 21.Februar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Enzo Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Planen er å prøve å samle et lite lag med faste mennesker ombord slik at vi kan klare å bli litt samkjørte og så jobbe med båtfart og øvrig trening ukentlig utover våren. Skal være med på skagen race , færdern , nøtterøy rundt og hollenderen , det er ihvertfall planen. Onsdagsregattaer tror jeg det blir lite av men ikke umulig at vi slenger oss med på en og annen. Seiler i 40.7klassen i de større regattaene. Har og lyst på shorthanded seiling og satser på å få båten og meg godkjent for det før 2010 så kan vi prøve litt på det da. Ambisjonene i år er å bli bedre enn oss selv , ingen ambisjoner utover det enn at vi blir glad om vi ikke blir absolutt sist i alt vi deltar i. Redigert 21.Februar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Har et eneste mål og det er å debutere i regatta (Hjeltefjordtrimmen) med egen båt i sommer.Familie og venner som mannskap, resultatet får bli som det blir! Skal vi seile med høyere ambisjoner får vi sette vår lit til at vi får være med som mannskap på kvassere redskap enn hva vi selv disponerer. Men skulle gjerne hatt en spinnaker før vi meldte oss på noe regatta. Redigert 21.Februar.2009 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Målet er å seile min første regatta. (Med egen båt!) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Skal seile Seilmakeren Doublehanded med en gammel kompis m/Comfortina 35. Den båten har vi gjort det skarpt med i tidligere år, så det gleder jeg meg til. Comfortinaen har blitt turbåt i.l.a. de siste to årene, så Seilmakeren DH blir antakelig eneste regattaen på den i sommer. Resten av sesongen skal jeg seile enten First 34.7 (som i fjor) eller X-35. Heller mer mot å ta plassen på X-35'en tenker jeg. Onsdagsserien (16 seilaser) pleier jeg å få tilnærmet komplett sett av hvert år. I tillegg skal jeg bli med på en helgeregatta eller to, men det blir ikke regattaseiling hver helg. Det blir litt for egoistisk ift familien. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Vidar B Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Kjøpte seilbåt i fjor så for meg blir målet å kunne delta på Ferderseilasen, kun for å ha oplevelsen av det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Det generelle målet for 2009-sesongen er å etablere seg ca midt på treet i vår klasse på helgeregattaene. Regner med å delta på de fleste regattaene i helger her i området (bergen). Men har dessverre ikke tid til treningsregattaene på onsdagene, så det blir interessant å se om vi klarer dette. Ellers skal vi jo være med på seilmakeren doublehanded og har tenkt å forbedre fjorårsresultatet som var nr 16 av 31 startende i vår klasse. Har ennå ikke mannskap på denne 100% i boks. I løpet av året vil jeg ta isaf sikkerhetskurs med tanke på å stille i onestar på østlandet i 2010. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Nå blir dette litt på kanten, men jeg klemmer til: Mitt mål for i år er å få meg autopilot, slik at jeg (som seiler alene) kan få satt også storseilet og dermed kanskje seile jevnt eller endog forbi noen med tilsvarende LYS-tall ! :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Som ein ultratynn reserveløysing så kan eg vera med som ballast på Seilmakeren. Duge som det iallefall. Stiller som mannskap på Sun Flyer så ofte eg kan i ragattaer, min er altfor treig til race, dessuten bur eg sånn til at det er laaangt til nærmeste regatta for min del. Redigert 21.Februar.2009 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Kosmix Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Tror jommen jeg skal prøve å lære meg noen regattaregler i år Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
bjoris Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Ser at den største utfordringen for regattasesongen 2009 er den berømte tidsklemma. Med to små, to i 100% jobb som krever sitt utenom arbeidstid også i perioder og på toppen et gml hus så blir en ikke arbeidsledig, men vi lever bare en gang og båten heter FRI:) (fri må vi ha av og til uansett hvor hektisk det er...). Ser at også mannskap er vanskelig, jeg har fundert litt på å tromme sammen 4 faste, men det er ikke lett og jeg kjenner heller ikke 4 som kan være faste og ha litt ambisjoner. Dermed blir det nok DH og min gode kompis og seiler som blir fast inventar, han er med på Seilmakeren, var med til Tyskland å hentet båten og fra sommeren flytter han hjem så vi skal bli ett radarpar... Ellers må jeg si at 2009 sesongen kommer jo til å gi meg et svar på om de 59.000 kronene jeg har brukt på oppgradering foran årets sesong er verdt pengene, jeg syns det ble sykt mye og mor syns ikke sykt var dekkende en gang, men, men, det var enighet og pengene er nå engang brukt nå. Men jeg skal jo ærlig innrømme at disse pengene står det ikke noe om i budsjettet mitt over kostnad ved kjøp av helt ny båt kontra nyere brukt. Nå tror jeg nok at jeg har gjort mye som de fleste nyere brukte båter i turklassen uansett ikke har gjort, men, men det er utrolig hvordan pengene løper... Redigert 21.Februar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
avmønstret5 Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Er Eldøya forsatt base for seilforeninga? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Eldøya forsatt base for seilforeninga? Håper adm ser at jeg har tatt bort ett ord i siteringen så jeg ikke blir kuttet igjen...:) Ja, men tirsdagsseilasene går annen hver gang fra Leirvikhavn og Eldøya. Det ligger noen båter i Sæverhagen (nord for Leirvik) så for at det ikke skal bli for langt for dem hver gang så er jo dette en god ordning. Er spent på det lokale initiativet i år, har vel 2 nye båter med iallefall en Bav 36 og en Sun Fast 37 så det er svært hyggelig. Normalt er vi 5-10 båter på tirsdagsseilasene. Når vi er opp mot 10 er jo det knallbra en tirsdagsettermiddag... Midt håp er at vi får med flere "turbåter" og at når folk oppdager at det er vanlige seilere som stiller at de kanskje tørr å hvie seg med. Det har vel en periode vært bare de gml ringrevene og de svært så dyktige yngre som har deltatt. Etter at jeg og en nybakt seiler i en skikkelig turbåt med liten rigg og rull på alt begynte å delta i fjor har det blitt svært blanda drops og det syns jeg er bra, vi og han 2. har figurert nederst på listen etter LYS hver eneste gang, men, men (jeg har også måttet seile med LYS 1,50 i en del av regattaene, det har ikke gjort det lettere;). Vi har jo nå også fått en Melges 24 til Stord også nå så spennvidden blir uansett bra... Redigert 21.Februar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bergen Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Har et eneste mål og det er å debutere i regatta (Hjeltefjordtrimmen) med egen båt i sommer. Da har vi debutert i tirsdagsregatta. Som ved andre ting en har gjort første gang ble det en noe fomlende opplevelse. Et stort startfelt (ca 35 båter fordelt på 2 puljer) og uvisshet om hvilken trase som var dagens valg (vi kom litt sent frem til regattaområdet) gjorde at vi holdt oss litt i bakgrunnen rundt startområdet. Men vi kom oss greit avgårde og dermed var mål nr 1 for dagen oppnådd. Neste mål var å klare å fullføre innfor makstid noe som ikke var noe problem med 10-12 sekundmeter. Men endel taktiske feilvurderinger av Kaptein Blondebill som sto ved roret og (som vanlig!) endel kluss av undertegnede på fordekk (fikk den hersens spribommen hektet fast i egen redningsvest ) gjorde at vi burde snu resultatlisten oppned for å ha noe å skryte av Var ganske så sikker på at vi ble helt sist men i følge resultatlisten var det faktisk en båt som kom senere enn oss til mål! Var faktisk omtrent likt over mållinjen som en kjent italiensk båt (med lånt spinnaker for anledningen )som vi sloss mot når vi seiler med Sun Flyer, bare å synd at denne hadde seilt 2 runder på samme tid! Mannskapet besto av tre familiemedlemmer og en tilfeldig forbipasserende nabo Gøy var det i alle fall og vi stiller til start igjen ved første og beste tirsdag hvor det er ledig plass på kalenderen! Anbefaler alle andre til også å gjøre dette Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Gratulerer :) Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Frøken Fryd starter i HHSR, Færder, SW2S, Raymarine Race, Hollendern og de fleste onsdagsseilaser. Skulle gjerne ha deltatt i Skagerrak Cup men tiden strekker ikke helt til. Tjörn Runt er en fantastisk spennende regatta. Singelhanded til og fra seiling i 2008 ble litt drøyt, og ikke optimal opplading. Målsetningen er å etablere oss i topp 5 i de store regattaene. HHSR pleier å fungere bra men i år ser det ut til å blir mest kryss i lett vind og lite slør. Slår prognosen til så er ikke det CB føre. Men en fin tur ser det ut til å kunne bli. Så gjelder det bare å være skjerpet og fokusert helt til mål. God tur til alle andre som stiller i Åsgårdstrand på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 (redigert) Flyttet til skagen tråden Redigert 24.Mai.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 Da har vi vært i ilden igjen. Mye færre båter i gårsdagens Hjeltefjordtrim. Noe som delvis skyldtes det trasige været med regn og lite vind men mest at de mest aktive gjorde de siste forberedelser til Seilamakeren Doublehanded som startet i dag. Men vi hadde igjen rasket med oss naboen men familiens yngste nektet denne gang å bidra. Som nevnt var det lite vind men like før starten var der en bris som ga grei fart. Plasserete oss i feltet og hadde en perfekt start som båt nr 2 over startlinjen. Bare så synd at det ikke var vår start Det tok noen minutter før vi skjønte at vi hadde startet med feil klasse (vi var ikke alene om dette) men besluttet å snu og returnere til startlinjen. Vår start var dermed begynt før vi var nede igjen. Dermed fikk vi igjen en begredelig start som nest siste båt over linjen. Men dog vi fikk tellende start noe ikke 2 andre båter gjorde da de valgte å fortsette med tjuvstart. På kryssen opp til første merket døde vinden helt vekk. Og vi mere drev enn seilte frem til merket men klarte likevel å holde den siste båten bak oss riktignok kun med noen få meter. Artig læring her var hvor stor effekt litt krenging hadde å si på båt "fart". For engangs skyld gjorde ekstra kiloenene litt nytte for seg. Men etter runding var det tid for å debutere med retrospinnakeren (anno 1975). Vi fikk denne opp relativt greit og Kaptein Blondebill trimmet til den store gullmedalje for å holde den stående i det lille som var av vind. I løpet av den relativt lange (med denne farten- snitt for seilasen 1,49 knop) lensen opplevde vi den barnslige gleden det er å ta igjen og gå forbi andre båter . Først en, deretter enda en på slutten av strekket var spinnakeren så våt og tung at vi hadde store problemer å holde fasong men vi klarte også å snegle oss forbi en tredje båt også like før mål (regatten bla avkortet og sluttet her). Noen av de passerte båtene var i rekruttklassen og/eller disket og derfor ble vi fremdeles tredje sist på resultatlisten i vår klasse. Men mannskapet og Kaptein Blondebill var denne gangen i godt humør og alle var enige om at vi hadde gjort en god innsats Kaptein Blondebill prøver iherdig å holde fasong på spinnakeren mens vår kjære nabo får holde i rattet! Sitér dette innlegget Link to post
Tobii Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Skal være mannskap i færder seilasen Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Det skal jeg også være , gleder meg bittelitt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.