Jump to content

Nedsnødd presenning

Seilersnobben

Recommended Posts

Var nede ved båten en tur igår. Den ligger på land, avrigget, i Oslo og har vært alene siden nyttår fordi jeg har vært i utlandet.

Hele ene siden av presenningen var tynget ned med snø. Stativet står fortsatt greit, selv om presenningen er sklidd ned litt mot snøsiden.

Jeg klarte å spa bort alt det som var løst. Problemet er at oppå presenningen ligger nå en tykk iskake, minst 6 m lang, 10-20 cm tykk og 30 cm bred, som tynger presenningen helt ned til dekket og som er frosset fast til dekket. Det var ikke snakk om å få den løs ! Jeg prøvde både fra utsiden og innsiden av presenningen.

Er det noen som har gode råd for dette ? Er ganske bekymret, da jeg bor 2 t unna og dessuten ukependler til jobb i Nord-Norge...

For noen år siden måtte jeg selv ty til hammer og meisel for å få sprekker i en mindre "iskake" slik at jeg kunne kaste unna løftbare isbiter. Dog var det med stor forsiktighet og meislene var aldri i nærheten av selve preseningen/plastoverflaten på båten.

Dog henger isen ikke så fast i presening hvis det er en plussgrad i luften.

Redigert av salt (see edit history)
prøver et skudd i blinde.

Hva med en billigpressening og få den over det hele? Skal vell være plussgrader hele neste helg, mye av uka føre og(ifølge yr). Kan jo hende det slipper lettere da?

Var inne på begge deler. Ny presenning over hele greia falt på at jeg var alene og ikke hade sjans å få preseningen over.

Tenkte også på at mildvær, evt lett hjulpet av vifteovn og vannslange (?) kunne hjelpe på å løsne iskaken.

For noen år siden måtte jeg selv ty til hammer og meisel for å få sprekker i en mindre "iskake" slik at jeg kunne kaste unna løfbare isbiter. Dog var det med stor forsiktighet og meislene var aldri i nærheten av selve plastoverflaten på båten.

Dog blir livet enklere med et par pluss i luften.

Jeg hadde bare spade og fikk løs noen biter, dog til prisen av et par styge rifter i presenningen...

Synes den ideen med å legge ny presenning utenpå og vente til "kaka" smeltet av seg selv, var god.

MEN: Du har vel plastbåt, som antagelig tåler presset, men jeg opplevde noe lignende på en stor, gammel, spinkel oselver jeg har, og bare MÅTTE spa! Heldigvis greide båten seg, men det så stygt ut!

Dette har fått meg til å sørge for ekstra godt med "sperr" fra mønsåsen og ned til kanten av båten, slik at snø ikke kan få presenningen til å pose seg. Og ganske høy mønsås og bratt takskråning, selvsagt.

Dette har fått meg til å sørge for ekstra godt med "sperr" fra mønsåsen og ned til kanten av båten, slik at snø ikke kan få presenningen til å pose seg. Og ganske høy mønsås og bratt takskråning, selvsagt.

Ja, jeg lurer alvorlig på hvordan dette er skjedd. Stativet har tett i tett med sperr og bratt møne. Presenningen er holdt ned med frostvæskekanner i alle maljer, noen dobbelt.

Men jeg har altså ikke vært i landet på en stund. Kanskje det har vært mye ekstremvær på disse kanter ?

Mest fordi jeg ikke begriper hvordan jeg kan unngå det en annen gang.

Kjøp noen lengder med lekter.

Kjøp litt lær eller kraftig stoff i småbiter.

Kutt lektene på lengder, skru fast lær eller kraftig stoff, i enden. Spar plass til stativ, og skru fast lekte på andre enden av lærbiten/stoffbiten.

Legg deretter lektene over stativ og la dem stikke ut.

Presenningen får da flere "bærepunkter".

Dårlig forklaring, men håper du skjønner denne....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...