Seilersnobben Startet 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2009 Var nede ved båten en tur igår. Den ligger på land, avrigget, i Oslo og har vært alene siden nyttår fordi jeg har vært i utlandet. Hele ene siden av presenningen var tynget ned med snø. Stativet står fortsatt greit, selv om presenningen er sklidd ned litt mot snøsiden. Jeg klarte å spa bort alt det som var løst. Problemet er at oppå presenningen ligger nå en tykk iskake, minst 6 m lang, 10-20 cm tykk og 30 cm bred, som tynger presenningen helt ned til dekket og som er frosset fast til dekket. Det var ikke snakk om å få den løs ! Jeg prøvde både fra utsiden og innsiden av presenningen. Er det noen som har gode råd for dette ? Er ganske bekymret, da jeg bor 2 t unna og dessuten ukependler til jobb i Nord-Norge... Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 prøver et skudd i blinde. Hva med en billigpressening og få den over det hele? Skal vell være plussgrader hele neste helg, mye av uka føre og(ifølge yr). Kan jo hende det slipper lettere da? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
oslofjord Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 (redigert) For noen år siden måtte jeg selv ty til hammer og meisel for å få sprekker i en mindre "iskake" slik at jeg kunne kaste unna løftbare isbiter. Dog var det med stor forsiktighet og meislene var aldri i nærheten av selve preseningen/plastoverflaten på båten. Dog henger isen ikke så fast i presening hvis det er en plussgrad i luften. Redigert 21.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 prøver et skudd i blinde.Hva med en billigpressening og få den over det hele? Skal vell være plussgrader hele neste helg, mye av uka føre og(ifølge yr). Kan jo hende det slipper lettere da? Var inne på begge deler. Ny presenning over hele greia falt på at jeg var alene og ikke hade sjans å få preseningen over. Tenkte også på at mildvær, evt lett hjulpet av vifteovn og vannslange (?) kunne hjelpe på å løsne iskaken. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 For noen år siden måtte jeg selv ty til hammer og meisel for å få sprekker i en mindre "iskake" slik at jeg kunne kaste unna løfbare isbiter. Dog var det med stor forsiktighet og meislene var aldri i nærheten av selve plastoverflaten på båten. Dog blir livet enklere med et par pluss i luften. Jeg hadde bare spade og fikk løs noen biter, dog til prisen av et par styge rifter i presenningen... Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Går det ikke å knyte et tynt tau to tre steder og kaste over stativet. Også dra presseningen over? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 (redigert) Går det ikke å knyte et tynt tau to tre steder og kaste over stativet. Også dra presseningen over? For å dra over ny presenning, ja, kanskje. Skal se hva det blir til neste helg. Har allerede fått gode råd her inne. Hammer og mejsel er garantert med neste gang. Redigert 21.Februar.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Synes den ideen med å legge ny presenning utenpå og vente til "kaka" smeltet av seg selv, var god. MEN: Du har vel plastbåt, som antagelig tåler presset, men jeg opplevde noe lignende på en stor, gammel, spinkel oselver jeg har, og bare MÅTTE spa! Heldigvis greide båten seg, men det så stygt ut! Dette har fått meg til å sørge for ekstra godt med "sperr" fra mønsåsen og ned til kanten av båten, slik at snø ikke kan få presenningen til å pose seg. Og ganske høy mønsås og bratt takskråning, selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Hva med å bruke veisalt ? Når jeg dreiv som byggmester så fantes det et produkt som het : Heidi smelt... Dette brukte vi for å få is til å smelte på feks. murkroner. Hell godt på med salt eller Heidi smelt den ene dagen og sett igang med hammer og meisel dagen etter. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Dette har fått meg til å sørge for ekstra godt med "sperr" fra mønsåsen og ned til kanten av båten, slik at snø ikke kan få presenningen til å pose seg. Og ganske høy mønsås og bratt takskråning, selvsagt. Ja, jeg lurer alvorlig på hvordan dette er skjedd. Stativet har tett i tett med sperr og bratt møne. Presenningen er holdt ned med frostvæskekanner i alle maljer, noen dobbelt. Men jeg har altså ikke vært i landet på en stund. Kanskje det har vært mye ekstremvær på disse kanter ? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Det er nok en stor risiko for at isen smelter og bare lager en vanndam som ikke renner ut, avhengig av hvordan kalesjen ligger naturligvis. Om du har anledning, ta øksa fatt og chipp av til du har tatt hele. Evt. salting, vent en dag, og drener med slange/hevert. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Hm! Har noen av sperrene gitt etter? Eller ligger isklumpen mellom to sperr? Dette hørtes skummelt ut! Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Varm opp inne i båten, så slipper kanskje iskaken fra dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Det er nok en stor risiko for at isen smelter og bare lager en vanndam som ikke renner ut, avhengig av hvordan kalesjen ligger naturligvis. Tiner det, er problemet løst, for da løsner presenningen (som altså er frosset fast til dekk) så jeg kan bli kvitt hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Hm! Har noen av sperrene gitt etter? Eller ligger isklumpen mellom to sperr? Dette hørtes skummelt ut! Isklumpen ligger over og har tynget ned et antall sperr, sikkert 12 stykker. Ja, jeg synes dete er skummelt! Mest fordi jeg ikke begriper hvordan jeg kan unngå det en annen gang. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Mest fordi jeg ikke begriper hvordan jeg kan unngå det en annen gang. Kjøp noen lengder med lekter. Kjøp litt lær eller kraftig stoff i småbiter. Kutt lektene på lengder, skru fast lær eller kraftig stoff, i enden. Spar plass til stativ, og skru fast lekte på andre enden av lærbiten/stoffbiten. Legg deretter lektene over stativ og la dem stikke ut. Presenningen får da flere "bærepunkter". Dårlig forklaring, men håper du skjønner denne.... Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Verrie: Jo, jeg tror jeg skjønner. Men det er omtrent dette jeg har gjort ! Men jeg må ha brukt for tynne og veike lekter, da snøen likevel har greid å veie dem ned og lage iskake mot dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Om du har nok bærepunkter, er ikke lektetykkelsen så avgjørende. Jeg vil tro, uten å ha sett ditt stativ at du har for få som utvikler lomme for vann/snø/is. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Jeg har også litt problemer med at snøen stopper i rekkverket rundt båten Konklusjonen min er at stativet er for lavt . Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.