Jump to content

HAGEBÅT OG KJØLING


Patton

Recommended Posts

Hei. Jeg har søkt under kategorier, men ikke funnet noe om dette. Tenkte at dette kanskje er aktuelt også for andre  båteiere med båten i hagen. Gjør oppmerksom på at jeg har en VP MD 21 diesel inneborsmotor, ca 65 HK snekkemotor.

 

I helga skal båten startes mens den står i hagen for å sjekke om den nye Ladacen og dynamoen er riktig montert. Den skal da i følge Ladac gå i 5 minutter, det gir meg også anledning til å sjekke at er OK/tett osv. Men jeg trenger dermed kjøling.

 

Er det noen som har tips ang hvordan man praktisk og lettvint kan kobele opp en kjøling via hageslangen?

 

Jeg har forsøkt å forlenge inntaket med en 1" slange over ripa og ned i en stor vanndunk som jeg satte under eksosutløpet (tenkte å kjøre det i sirkel), men her ble det for stor høydeforskjell til at den klarte å suge. Vi var to stykker så til slutt koblet vi hageslangen med trykk direkte i den forlengede sjøvannslangen/inntaket. Så lenge motoren går og man er to personer kan dette fungere, men har tidliger erfart (med FM 12-16 bensinmotor) at dette kan være skummelt. Dersom motoren ikke er i gang fylles hele eksossystemet med vann, og vann kan renne tilbake gjennom ventilene inn i blokka, er du heldig unngår du hydrostatisk låsing, (noe jeg heldigvis unngikk).

 

Så hvis du har mekket opp et enkelt opplegg som kan bemannes av en person, kom gjerne med tips!

 

Patton, fremdeles i hagen! (noe sier meg at jeg bør få båten i sitt rette element snart...)

Link to post

Det jeg pleier å gjøre  er (samme motor):

 

Løsner slangen på inntaket og putter den oppi en bøtte.

Fyller bøtta med vann.

Starter motoren og setter vannslangen på fullt oppi bøtta.

Regulerer turtallet slik at vannstanden holder seg konstant, dette er fakstisk ganske enkelt.

 

Å koble vannslangen rett på ville jeg ikke gjort, som du sier risikerer du å drukne motoren.

Eller motsatt, at den får for lite kjøling.

Link to post

jeg bruker en gammal 10l kanne. Skjærer et hull i toppen. Slangen til vannet ned i det ene, slangen til pumpa i det andre. Blir mindre søl av dette. Samtidig er det mindre sjanse for at slangen "hopper" ut. Jeg bruker spylemunnstykke på slange, da blir det lett å variere "avgitt" vannmengde.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei

 

Jeg gjør det stuntet i ny og ne med 200hk cummins for å kunne kjøre motor og få hydraulikk mens båten henger i daviten. Det er rigga ekstern tilkobling til slange rett før pumpa. Har ikke filter. Lar kjølevansintaket stå åpent, motoren får nok kjøling selv om noe renner ut inntaket. Dette er for å ungå for stort overtrykk. START før VANN på, og VANN av før STOPP. Jeg går aldri i fra under operasjonen.

 

Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men samme type motor tusla og gikk på tomgang i daviten uten SW kjøling i 13 timer midtsommers på West Afrika under ekvator før fadesen ble oppdaga. (Jeg var uskyldig). Den ble stoppa, avkjølt og var tilbake i jobb dagen etter. Stygg å se på og moden for overhaling, men den gikk fortsatt brukbart fram til byttemotor ankom.

 

mvh Sigurd

Link to post

Hør på ingar.

 

Bruker selv en 25 liters "vinkolbe" i plast som sitter i kabinen. Setter på en 19mm slange rett på inntaket til sjøvannsfilteret og opp i kolben fylt med vann. Da får impellerpumpen ork nok til å suge (ikke for høyt). Sett hageslangen med rett trykk oppi kolben og du har full kontroll på forbruket med justering av turtallet. Ble selv overrasket over hvor fort et 10 liters spann ble tømt med min motor...

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

Jeg kommer med min oppskrift også, selv om det ikke skiller seg så mye fra det som er foreslått. Jeg har brukt to metoder:

 

Med Sjøvannsfilter: Skrur av lokket på sjøvannsfilteret og setter vannslangen ned i slangen som går til motor. Denne slangen er så stor at overskuddsvannet renner tilbake til sjøvannsfilteret og ut der det vanligvis kommer inn.

 

Uten sjøvannsfilter: Setter en bøtte på øverste trinnet i en gardintrapp ved siden av båten. Denne fylles (og renner over ) hele tiden. Slange fra bøtta til motoren.

 

Viktige pungter for meg:

- Motoren skal ha vann hele tiden. Tåler kanskje å slurpe litt luft, men det har ikke jeg tatt sjansen på.

- Skal ikke presse vann med trykk inn i kjølesystemet.

- Motoren skal ikke "slite" med å løfta vannet høyt. (Tenker her på den tiden som går mens den suger luft først)

(ja det var for motorens del. For min del:)

- Ikke vannsøl i båten

- Lett å rigge til

 

Gerhard

Link to post

Takk for mange fine tips, har nettopp prøvd ut et av de. Takk til Suzuki; :lol: tok en 10 l vannkanne med skrukork, 1" slangen som jeg forlenget fra sjøvannsinntaket passet perfekt. Satte kanna i akterkabinen, høydeforskjellen ble ikke så stor.

 

Skar et lite hull i kanna til hageslangen, fylte opp og satt på trykk. Spillvann gikk i kjølen. Startet opp og regulerte vannstanden i dunken med passe turtall, full kontroll! Motoren sugde og spyttet akkurat som ei .....(hmmmm) :lol:. Ihverfall fungerte patenten ypperlig. :lol:

 

Dermed fikk jeg prøvd oppkoblingen av ny dynamo og Ladac regulator 1205. Aldri før har  voltmeteret hadd så stort utslag til høyre (14,46). Eneste problemet nå er at ladelampa (AMP) lyser hele tiden, jo høyere turtall, jo sterkere glød. Hva skyldes det? Får vel ta det spørsmålet i min andre stråd: ISKRA og Ladac.

 

Hei så lenge der ute i natten.

 

Patton

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...