Patton Startet 13.Mai.2004 Del på Facebook Startet 13.Mai.2004 Hei. Jeg har søkt under kategorier, men ikke funnet noe om dette. Tenkte at dette kanskje er aktuelt også for andre båteiere med båten i hagen. Gjør oppmerksom på at jeg har en VP MD 21 diesel inneborsmotor, ca 65 HK snekkemotor. I helga skal båten startes mens den står i hagen for å sjekke om den nye Ladacen og dynamoen er riktig montert. Den skal da i følge Ladac gå i 5 minutter, det gir meg også anledning til å sjekke at er OK/tett osv. Men jeg trenger dermed kjøling. Er det noen som har tips ang hvordan man praktisk og lettvint kan kobele opp en kjøling via hageslangen? Jeg har forsøkt å forlenge inntaket med en 1" slange over ripa og ned i en stor vanndunk som jeg satte under eksosutløpet (tenkte å kjøre det i sirkel), men her ble det for stor høydeforskjell til at den klarte å suge. Vi var to stykker så til slutt koblet vi hageslangen med trykk direkte i den forlengede sjøvannslangen/inntaket. Så lenge motoren går og man er to personer kan dette fungere, men har tidliger erfart (med FM 12-16 bensinmotor) at dette kan være skummelt. Dersom motoren ikke er i gang fylles hele eksossystemet med vann, og vann kan renne tilbake gjennom ventilene inn i blokka, er du heldig unngår du hydrostatisk låsing, (noe jeg heldigvis unngikk). Så hvis du har mekket opp et enkelt opplegg som kan bemannes av en person, kom gjerne med tips! Patton, fremdeles i hagen! (noe sier meg at jeg bør få båten i sitt rette element snart...) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Det jeg pleier å gjøre er (samme motor): Løsner slangen på inntaket og putter den oppi en bøtte. Fyller bøtta med vann. Starter motoren og setter vannslangen på fullt oppi bøtta. Regulerer turtallet slik at vannstanden holder seg konstant, dette er fakstisk ganske enkelt. Å koble vannslangen rett på ville jeg ikke gjort, som du sier risikerer du å drukne motoren. Eller motsatt, at den får for lite kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 jeg bruker en gammal 10l kanne. Skjærer et hull i toppen. Slangen til vannet ned i det ene, slangen til pumpa i det andre. Blir mindre søl av dette. Samtidig er det mindre sjanse for at slangen "hopper" ut. Jeg bruker spylemunnstykke på slange, da blir det lett å variere "avgitt" vannmengde. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
`MINA' Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Jeg bruker å stikke slangen rett oppi sjøvannsfilteret. Regulerer turtallet slik at det hele tiden renner litt vann ut igjennom sjøvanns inntaket. Jeg har en VP MD 21 B. Har full kontroll med denne løsningen på min båt. [glow=red,2,300] GeV[/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Sigurd Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Hei Jeg gjør det stuntet i ny og ne med 200hk cummins for å kunne kjøre motor og få hydraulikk mens båten henger i daviten. Det er rigga ekstern tilkobling til slange rett før pumpa. Har ikke filter. Lar kjølevansintaket stå åpent, motoren får nok kjøling selv om noe renner ut inntaket. Dette er for å ungå for stort overtrykk. START før VANN på, og VANN av før STOPP. Jeg går aldri i fra under operasjonen. Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men samme type motor tusla og gikk på tomgang i daviten uten SW kjøling i 13 timer midtsommers på West Afrika under ekvator før fadesen ble oppdaga. (Jeg var uskyldig). Den ble stoppa, avkjølt og var tilbake i jobb dagen etter. Stygg å se på og moden for overhaling, men den gikk fortsatt brukbart fram til byttemotor ankom. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Hør på ingar. Bruker selv en 25 liters "vinkolbe" i plast som sitter i kabinen. Setter på en 19mm slange rett på inntaket til sjøvannsfilteret og opp i kolben fylt med vann. Da får impellerpumpen ork nok til å suge (ikke for høyt). Sett hageslangen med rett trykk oppi kolben og du har full kontroll på forbruket med justering av turtallet. Ble selv overrasket over hvor fort et 10 liters spann ble tømt med min motor... Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Gerhard Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Jeg kommer med min oppskrift også, selv om det ikke skiller seg så mye fra det som er foreslått. Jeg har brukt to metoder: Med Sjøvannsfilter: Skrur av lokket på sjøvannsfilteret og setter vannslangen ned i slangen som går til motor. Denne slangen er så stor at overskuddsvannet renner tilbake til sjøvannsfilteret og ut der det vanligvis kommer inn. Uten sjøvannsfilter: Setter en bøtte på øverste trinnet i en gardintrapp ved siden av båten. Denne fylles (og renner over ) hele tiden. Slange fra bøtta til motoren. Viktige pungter for meg: - Motoren skal ha vann hele tiden. Tåler kanskje å slurpe litt luft, men det har ikke jeg tatt sjansen på. - Skal ikke presse vann med trykk inn i kjølesystemet. - Motoren skal ikke "slite" med å løfta vannet høyt. (Tenker her på den tiden som går mens den suger luft først) (ja det var for motorens del. For min del:) - Ikke vannsøl i båten - Lett å rigge til Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Med Sjøvannsfilter: Skrur av lokket på sjøvannsfilteret og setter vannslangen ned i slangen som går til motor. Denne slangen er så stor at overskuddsvannet renner tilbake til sjøvannsfilteret og ut der det vanligvis kommer inn. Nøyaktig samme fremgangsmåte her. Veldig enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Ser man det! Mange enkle metoder å ta i bruk. Lykke til Hagen Rederi! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Patton Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Takk for mange fine tips, har nettopp prøvd ut et av de. Takk til Suzuki; tok en 10 l vannkanne med skrukork, 1" slangen som jeg forlenget fra sjøvannsinntaket passet perfekt. Satte kanna i akterkabinen, høydeforskjellen ble ikke så stor. Skar et lite hull i kanna til hageslangen, fylte opp og satt på trykk. Spillvann gikk i kjølen. Startet opp og regulerte vannstanden i dunken med passe turtall, full kontroll! Motoren sugde og spyttet akkurat som ei .....(hmmmm) . Ihverfall fungerte patenten ypperlig. Dermed fikk jeg prøvd oppkoblingen av ny dynamo og Ladac regulator 1205. Aldri før har voltmeteret hadd så stort utslag til høyre (14,46). Eneste problemet nå er at ladelampa (AMP) lyser hele tiden, jo høyere turtall, jo sterkere glød. Hva skyldes det? Får vel ta det spørsmålet i min andre stråd: ISKRA og Ladac. Hei så lenge der ute i natten. Patton Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.