Jump to content

Bør en gigantisk Mossesundet båtforening etableres nord for Moss ?


oslofjord

Bør en gigantisk Mossesundet båtforening etableres nord for Moss ?  

140 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er lov å tro!....

 

Glem tro...og tenk heller på følgende begredelige faktum:

 

1. Politikerne/byråkratene i Akershus/Østfold har ikke evne/vilje til å legge til rette for at det anlegges nok båtplasser ved Oslofjorden.

 

2 . Mangelen på konkret havneutbygging er mest synlig i det brede og beskyttede Mossesundet hvor det til tross for god egnethet er et relativ begrenset antal båtplasser.(ja det er noen ved Kambo og Moss/Jeløya.)

 

3. Politikerne i Vestby og andre kystkommuner løser sin båtplass-mangel ved nekte utenbysfolk båtplass.

 

4. Hvis det er slik at politikerne i Moss må svelge en kamel i form av "30 mål med rekkehus og leiligheter"...på grøntareal for å få private båtplasser kan det synes som om det er tilfeldigheter og ikke politisk styring som gjelder langs kysten.

 

5. De to eneste gruppene som har nok tid, penger og kunnskap til å trenge gjennom planverket for få regulert til båtplanformål er kommunens byråkrater og kapitalistenes advokater. (Reguleringsprosesser er for tung til at vanlige idealister kan starte båtforening helt fra bar bakke.) Nå kan det se ut som om de offenlige byråkrater i stor grad sitter på sidelinjen å avventer tilfeldig initsiativ fra kapitalistenes advokater isteden for å tilrettelegge for private non-profit båtforenionger i en helhetlig plan....(Om planene finnes er de i hvertfall i svært liten grad gjennomført.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Det pussige er at det ligger ca 300 ferdige ledige båtplasser på fastlandssiden av Mossesundet som kun trenger formell tilatelse og en bøye.

 

Langs gangveien litt syd for Kambo (på den nedlagte togtraseen pga ny tunell) er det et par kilometer strandlinje som nærmest er ingenmannsland og lite brukt.

 

I påvente av en hypotetisk båthavn en gang i framtiden bør folk få anledning til å fortøye båter her på eget ansvar. jeg er sikker på at enkelte lokale da vil fortøye noen gamle joller her på gamlemåten med tau ut til bøye. Enkelte med større båt uten båtplass vil sikkert også fortøye her selv om det er langt fra parkering, værutsatt og uten havnevakthold.

 

Ikke akkurat stedet når høststormene begynner....men gratis vill-fortøying her i sommersesongen blir sikkert populært. De som benytter gangveien får neppe foringet turopplevelsen ved å se noen fortøyde båter.

 

Hvis strekingen er ca 1500 meter og hver båt trenger ca 5 meter blir det 300 båtplasser......helt gratis....uten utbygging....

 

Dette blir skikkelige dyphavnplasser....for noen i tråden påpekte jo hvor dypt det er i sundet...

 

Men litt midlertidig båtplass-anarki langs skrentene på denne øde strekningen av Mossesundet blir vel for mye for politikerne........det "verste" av alt for politikerne er at det blir gratis...ja helt gratis for brukerne....det er jo uhørt i disse tider hvor all aktivitet skal kunne kostnadsvurderes, faktureres, revideres, bøtlegges, avgiftsbelegges, reguleres , analyseres, planlegges og evalueres................og ikke minst konsekvensanalyseres.

 

Dog må man ved en slik løsning presisere at de som midlertidig fortøyer her ikke får noen juridiske rettigheter her, men kun fortøyer en sesong av gangen i påvente av alternativ bruk av området. Da kan jo politikerne også fjerne båtene hvis det blir helt "Texas" og uventede ulemper.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
[...]Ikke akkurat stedet når høststormene begynner....men gratis vill-fortøying her i sommersesongen blir sikkert populært. De som benytter gangveien får neppe foringet turopplevelsen ved å se noen fortøyde båter.[...]

 

Ikke dumt, men for at ikke 1400 av de 1500 meterene skal se ut som en søppelfylling etter første "storm", bør det være en størrelsebegrensning ala. "båten må kunne trekkes på land av 2 mann i tilfelle havari" evt 350kg vektbegrensning eller annet smart. Og da er vel tilbudet redusert til i praksis å gjelde "småunger" og noen særinger (som selvfølgelig også trenger båtplasser), pluss eventuelle større båter med godkjent/lovlig bøye lenger ute og liten lettbåt til å ro ut/inn.

Link to post

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

 

Bra med litt lokal ekspertise. Selv sitter jeg bare med satelittfoto, kart og minner fra diverse båtturer gjennom sundet..

 

Uansett om det enkelte steder er bratt for ilandstigning, vil jo ingen bli pålagt å ha båten der.....det er jo kun snakk om å gi tilatelse til de som eventuelt finner forholdene egnet til å ha sin båt der for å kunne komme seg på fjorden. Med andre ord slik man i gamle dager selv skaffet seg båtplass ved å finne et egnet ledig sted i samråd med grunneier.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post

Mulig det er nevnt lenger oppe i denne tråden, men det er reguleringsplan i gang for å bygge ut ca 800 båtplasser rett N for Bettongen båthavn. Dette arbeidet er kommet ganske langt. Så langt at tegninger eksisterer og høringsrunder er på gang med naboer og berørte parter. Dette henger sammen med boligutbygging på jordene på Rossnes området

 

Er vel redd finanskrisen har satt litt bremser på her også - men det kommer nok.

 

Videre har også Sundstredet boligsameie eller hva de heter fått godkjent utbygging av småbåthavn mellom Moss Mølle og Bryggekanten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Legger ut noen bilde som lovet...

 

Her er tatt fra tunellåpningen sydover mot moss. Man ser Rossnestangen opp i midten av bildet og cellulosefabrikken der toglinjen ender i bildet.

 

dsc00058.jpg

 

Sammen bildet bare nede på "snuplassen" ved tunellåpningen

 

dsc00061.jpg

 

Samme posisjon på snuplassen mot nord. Kjellandsviktangen er det smaleste stredet å ses oppe i midten.

 

dsc00062.jpg

 

Her sett tvers ovenfor Kjellandsviktangen

 

dsc00065.jpg

 

"offtopic" Disse haresporene stoppet i et hull midt ute på isen :(

 

dsc00066.jpg

 

Gamle jernbanetrasseen. (skinner og sviller er forlengst tatt vekke og er blitt endel av "kyststien"

 

dsc00067.jpg

 

Togtrasseen stopper i felleskjøpet hvor det ikke er mulig for gjennomgang eller parkering. Man må gå forbi på oversiden i noen stier som bl.a passer et gigantisk krater fra 2.verdenskrig fra da de skulle senke bl.a "Norvard"

 

dsc00068.jpg

 

Samme sted fra stranden

 

dsc00071.jpg

 

Tar med et bilde til som viser høyden fra togtrasseen. Denne høyden er ca lik hele veien.

 

dsc00069.jpg

 

Håper det hjalp litt. Parkering og logistikk er det største problemet i dag. Men den gamle fyllplassen i Trolldalen er pr i dag ikke i bruk å hadde vært en glimrende parkeringsplass. Man må gå litt for å komme seg til vannet men det hadde jeg LETT gjort for en båtplass. :sailing:

 

Det er nesten 2 kilometer med muligheter :)

Link to post

Området nord for Rosnestangen må da være et enda bedre område. Vekk fra nyttetrafikken inn til Moss nord og en dybde som burde være enkel å legge ut moringer i. Strandområdet innenfor består mye av noe fjelknauser og sand. Ser man Betongen og kystlagets havn under ett samt den nye havnen vil dette bli en stor båthavn sett i landsmålestokk. Mossingene trenger denne havna. Mange står på venteliste også i dette område.

Det vil bli spennende å se hvordan tildelingsprinsippet vil fungere her nede.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Mulig det vil bli vel trangt for nyttetrafikken? Nå er ikke trafikken til Moss nord så stor slikn at en havn på hver side ville sikkert latt seg gjøre.

Båthavna på Rosnestangen vil sikkert kunne skrå innover mot nord. Den vil da ligge godt utenfor "alfarvei".

Uansett vil det bli trivelig å ligge i kanalen med Astor å titte på båttrafikken gjennom kanalen, som da vil øke betraktelig.

 

mossekanalen2.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Sier som Ole Brum...ja takk begge deler.

 

Hvis kommunen og grunneierne er rask i venninga kan folk sette ut sine joller i en vik på fastlandssiden i Mossesundet alerede denne våren slik at denne båtsesongen er reddet, så kan man håpe at det en gang i framtiden blir bygget brygger både ved Rosnes og på fastlandssiden.

dsc00071.jpg

 

Nå er vel desverre neppe byråkrater i praksis så raske i venninga at de rekker å gi tilatelse til vill-fortøying på fastlandssiden i Mossesundet alerede i år, men hva skjer hvis noen hypotetisk fortøyer en gammel pram der et par sommermåneder slik at ungdommen kommer seg ut på fjorden ? (Ikke aktuelt for meg som bor langt unna.)

 

Blir da byråkrater og grunneiere da svært handlingsorienterte å fjerner båten ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Nå skal vel planene først ut på off. høring for å vite om noen av naboene motsetter seg omreguleringen av området. Deretter skal det en reguleringsplan for området. En biotopisk undersøkeløse må også på bordet. Om ett til tre år vil en havn være klar her, ( i beste fall) hvis ikke noen av planene allerede er i sving allerede.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

:cheers:

 

Det er aldri feil å ligge kikke på livet med en kald en : :sailing:

 

Å det ser jo ikke ut til at det kommer til å blir FOR MANGE båtplasser med det første. Skulle vært artig om vi kunne sett noen gjøre et fremstøt for de ideene :)

 

"offtopic" ---> Astor <--- Er det båten din som bruker å ligge på svai ved fiskevollen?

Redigert av kongkjetil (see edit history)
Link to post

Vannflaten på fjorden er vår allmening/ felleseie. Små brygger bør naturlivis tilhøre grunneier, men i den grad nye båthavnen opptar et vesentlig areal på sjøen bør de organiseres som båtforening eller kommunal båthavn.

 

Kommuner kan da vedta at enten kommunen selv eller en båtforening kan kjøpe nødvendig privat grunn på landjorda til ekspropriasjonspris.

 

Hvis Rosnesboligene ikke blir byygget, kan det vel være aktuelt å skille ut båthavndelen av prosjektet slik at en non-profitt båtforening kan ta seg av båthavnen (??)

 

Jeg mener å huske at de i Tønsbergområde har som prinsipp at utbygger må betale det offentlige hvis de bygger ut i sjøen, men en slik løsning vil jo bare gjøre eventuelt dyre private båtplasser enda dyrere så det er en dårlig løsning.

 

Det ble nevnt Horten her...ja ser man på kartet ser jo bassenget på innsiden Horten ut som det perfekte stedet for tusener av båter som kan ligge i ly før utflukter til kremen av Ytre Oslofjord. Eller må det da også være viker på strekningen Horten- Holmenstrand-Sande som har begrenset friluftsverdi nær giftdeponi på langøya osv, men likevel bruktbart for båthavner ?? (Og samtidig lett adkomst med motorvei fra Drammen.)

 

Hvis det etableres tre båtforenings-kjempehavner for tusener av båter i Oslofjorden : Horten, Mossesundet og Leangbukta (Asker) vil man få full båthavndekning på østlandet. For å ungå overetablering bør man naturligvis gjøre det i gradvise byggetrinn basert på inskudd.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Jeg tror private utbyggere vil bli meget ergelige om det er slik at de ikke kan bygge ut båthavner på privat grunn.

 

Bygg gjerne på privat grunn....bare de ikke bygger på offentlig fjord ! Mange småbåthavner består jo av noen kvadratmeter på land, men opptar et stort areale på fjorden.

 

Hvem skal ha retten til vannflaten i bukter som kan bygges ut fra alle kanter ? Alle grunneiere med noen meter strandlinje og en gammel brygge kan ikke regne med at de kan legge ut hundrevis av flytebryggeplasser på fjorden. netopp fordi fjorden er en felles ressurs som ikke eies av noen.

 

Både i Mossesundet og bassenget innenfor Horten må noen lage en helhetlig plan for hvem som skal få disponere fjorden for båtplassutbygging.

 

Rent teknisk kan man med utgangspunkt i Rosnes bygge tusenvis av båtplasser i hele sundet til nordsiden av Jeløya uten å berøre annenmanns grunn, men hva om en annen grunneier også ønsker å fylle det samme areal med båtplasser med adkomst fra egen grunn.

 

På samme måte som man deler ut konsesjoner i Nordsjøen bør man dele ut tilalter til å bruke fjorden til båtplasser og da mener jeg kommuner og båtforeninger bør stå først i køen.

Link to post
Både i Mossesundet og bassenget innenfor Horten må noen lage en helhetlig plan for hvem som skal få disponere fjorden for båtplassutbygging.

Det er kommunen som har ansvar for dette gjennom kommuneplan og reguleringsplaner. Der stiller kommunen "allmenhetens" områder til disposisjon til utbyggere. Ofte stiller kommunen store krav til utbyggere i egne utbyggingsavtaler. Kommuneplan og Reguleringsplan er offentlig tilgjengelig.

 

Det er vel slik at grunneier også eier en viss del av grunnen ut i vannet? Er det ikke en grense på 2 meter ved lavvann elns?

 

Å bygge ut en båthavn er dyrt. Det koster fort mange millioner kroner. Jeg mener ikke det er rett at båtforeninger skal ha enerett på dette. Da tror jeg faktisk at det blir bygd få båthavner. Kommunebudsjettene fungerer på samme måte som statsbudsjettet. Der kan man ikke si at en investering koster 8 millioner kroner, og vi tar kostnaden over 10 år (slik man kan gjøre i en privat virksomhet). Der styres det etter kontantprinsippet. At kommunen skal bruke 10 millioner på å bygge båthavn i stedet for å ruste opp skoler eller eldresenter tror jeg er en litt vrien politisk sak. Jeg tror fort en slik prioritering blir en nasjonal politisk sak også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...