oslofjord Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 (edited) En Mossesundet båtforening (navnet er en arbeidstittel) kan løse båthavnmangelen for Østfold, Akershus , Oslo syd en gang for alle ! Likevel er tilsynelatende ikke denne muligheten oppdaget i dette kommunale plandokumentet (som jeg dog ikke har fintlest):http://www.moss.kommune.no/kunde/filer/Kom...spill271107.pdf I Mossesundets fastlandsside mellom Kambo og Moss liggervannflaten å venter på Norges største båthavn. Jeløya beskytter Mossesundet mot havdønningene slik at det i Mossesundet er plass til tusener av flytebrygger (Litt krappe småbølger i sundet preller vel av på flytebrygger) . For folk med større turbåter vil det være svært atraktivt å suse ned hit på motorveien å starte seilasen i Ytre Oslofjord uten å måtte krysse ut Drøbaksundet. At behovet er skrikende ser av bråket i Vestby og andre kystkommuner. I Mossesundet bør Østfold fylke skjære igjennom å påse at det blir et interkommual prosjekt tilrettelagt for folk i hele Østfold... ja hele Østlandsområdet. Mossesundet er tross sitt fine utgangspunkt for båtfolk slett ikke kystens indrefile så konflikten med andre friluftsinteresser blir antagelig overkommelige. Etter finanskrisen kan det også tenkes at politikerne inser at det er mulighet å regulere for annet enn terasseleiligheter og Spahotell langs kysten. Hvis fylkespolitikerne og departementer i oslo ønsker en gigantisk båthavn i Mossesundet kan de fikse det ved regulering og ekspropriasjonsvedtak uansett hvilke næringsinteresser som nå disponerer kystlinjen. Det ble i sin tid vurdert å flytte all kontainertrafikk fra Oslo til Kambo og i forhold til det må da regulering for noen tusen fritidbåter være småtteri å få vedtatt. Naturligvis må det ved Mossesundet båtforening være klubbhus, drivstoffslag, motorverksted, mulighet for å heise i land for stoffing osv. Dog må nok de fleste belage seg på boblehavn eller vinteropplag andre steder. Veiadkomst og parkering løses sikkert selv om det er en relativt bratt skrent ned mot sjøen. Med litt dynamitt og/eller peler i fjorden (eller lektere) blir det vel mulighet for parkering. Hvis det blir en gigtanthavn kan man jo muligens regne på om det lønner seg å sprenge en fjellhall for parkering/vinteropplag. Hvis dette blir et maritimt senter med tusener av båter og stor aktivitet kan man jo drømme om at NSB lager en egen togstasjon i tunellen ved båthavnen. Jeg er ikke lokalkjent ut fra annet enn det jeg ser fra sjøen når jeg putrer gjennnom Mossesundet med båt. Er det noen lokalkjente som kan kommentere mulighetene......ja mulighetene og ikke bare den laaaange listen med argumenter man sikkert kan finne på mot en båtforening i Mossesundet. Regner med at andre har syslet med samme tanken før meg. (Selv om det gjerne kan reises en saltstøtte ved havnen til ære for initsiativtager salt....) Jeg vet de har noen båtplasser i viken ved Kambo og ved Moss...men det monner lite i forhold til en "monsterbåthavn" i selve Mossesundet. For ordens skyld må jeg tilføye at jeg selv ikke har behov for båtplass der...men etter debatten i Son-tråden slo deg meg at det er i Mossesundet løsningen ligger. Edited February 21, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Seilersnobben Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 (edited) Jeg bodde på Kambo i mange år. Synes dette er en flott idé, med et par men: Det ligger en jernbanelinje i sjøkanten hele veien mellom Kambo og Moss. En del av området er verneverdig friområde. Blir nok ikke helt lett å overtale kommunepolitikerne til å tenke nytt. Edited February 21, 2009 by Seilersnobben (see edit history) Quote Link to post
GeirFrode Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 En anne liten "hake" er vel kanalbrua i Moss. Den lar seg fortsatt ikke åpne. Og jeg tviler på om den noen gang vil det igjen. Da må båtene som har en stolpe på dekk gå rundt Jeløya for å komme sydover. En ganske lang omvei.....Men for all del......(Brua har seilingshøyde på 4,5m.) Quote Link to post
oslofjord Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 (edited) Det ligger en jernbanelinje i sjøkanten hele veien mellom Kambo og Moss. Togene benytter vel ikke denne gamle jernbanelinjen i sjøkanten, men kjører vel i en ny tunell gjennom åsen ?? Da er det jo bare å fjerne togskinner, utvide litt i bredden og hokus pokus har man biladkomt til båthavn og sykkelvei (som sikkert politikerne vil ha.) Hvis NSB vil tviholde også på de gamle sporene kan man jo bygge en vei på nedsiden paralelt med togskinnene for der er det vel hverken badehus verneversdige friluftsknauser ?? Edited February 21, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
oslofjord Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 En anne liten "hake" er vel kanalbrua i Moss. Den lar seg fortsatt ikke åpne. Dette er kun et spørsmål om politisk vilje eller mangel på sådann. Hvis politikerne ønsker Oslofjordens største maritime senter i Mossesundet lar det seg nok gjøre å få vippet opp broen.... Quote Link to post
Seilersnobben Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Togene benytter vel ikke denne gamle jernbanelinjen i sjøkanten, men kjører vel i en ny tunell gjennom åsen ?? Jo, de gjør faktisk det. Det er bare en kort strekning helt nord ved Kambo stasjon som går i tunnel. Det kan sikkert løses med "politisk vilje" men det er en del skjær i sjøen og ikke helt så enkelt som forslagsstiller tenkte seg. Broen over mossesundet, som nevnt, er utvilsomt en faktor. Quote Link to post
Astor Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Som utflytta Jeløya-gutt syntes jeg ideèn er god. Området det er snakk om brukte vi i liten grad da jeg bodde i Moss. Jernbanen er et ankepunkt men kan sikkert løses. Det blir uansett spennende å følge saken nærmere. Mossesundet fryser lett om vinteren, men det gjør nesten alle havner i Oslofjorden. Parkeringsplasser og opplag blir en utfordring. Lagt til: Kanalbrua vil neppe åpnes. Til det blir trafikken mellom fastlandet og Jeløya for berørt. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
oslofjord Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 Jernbanen er et ankepunkt men kan sikkert løses. Rett nord for Moss går naturligvis toget fortsatt. Hvis det er slik at jernbaneverket fortsatt også disponerer den gamle traseen langs kysten lenger mot nord (der toget nå går i tunell) er det bare en fordel. Det er mye enklere å forholde seg til en grunneier (jernbarneverket) som da antagelig eier flere kilometer ubebygd strandlinje framfor hundrevis av små strandbaroner eller utbyggingskåte entrepenører. Når det er sagt kan Jernbaneverket være både en sær og firkantet statsbedrift mens de andre ganger prøver å være mer kapitalister enn kapitalistene selv. Men erfaringen fra Bolærne-salget viser vel at hvis et statsorgan får klar melding fra regjeringen om å ta hensyn til samfunnsinteresser og ikke bare egeninteresser kan de bli samarbeidsvillige. Det er vel sansynlig at det er mulig å få til en vei på sjøsiden av sporet eller i tunell gjennom fjellet innen kostnadsrammer som kan dekkes av det båteiere er villig til å betale i inskudd for båtplass. Quote Link to post
oslofjord Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 Kanalbrua vil neppe åpnes. Til det blir trafikken mellom fastlandet og Jeløya for berørt. Worst case scenario er at seilbåter med høye master må svinge ut på nordsiden av Jeløya og det er vel heller ikke noe dårlig utganspunkt for en flott seilas. De byggetrinn av båthavnprosjektet som er lengst mot nord kan jo av den grunn prioriteres for seilbåter. Tross broproblem er det pr i dag en fritidbåthavn rett nord (på Jeløya) for den nevnte bro. Quote Link to post
oslofjord Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 Det er viktig at giganthavnen kommer før annen aktivitet slik at andre aktører tilpasser seg båthavnen og ikke motsatt. F.eks. nyinflyttede i strandkanten vil jo gjerne ha båthavn.......til seg selv:http://www.budstikka.no/sec_lokal/sec_forn...ticle228597.ece Nå om dagen kan man ikke bygge en fotballstadium eller båthavn uten at man skal klemme inn noen luksusleiligheter i prosjektet. Åsen bak Mossesundet båtforening bør være leilighetsfritt for å ungå an en enkelt sur advokat eller enkefrue fra Frogner klager og syter fordi det er aktivitet i havna..... Quote Link to post
Astor Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Husk at de som bor nærmest Peterson er mest vant med lukta.. ... og der havner ingen Frognerfrue.... Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirFrode Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Togene benytter vel ikke denne gamle jernbanelinjen i sjøkanten, men kjører vel i en ny tunell gjennom åsen ?? for der er det vel hverken badehus verneversdige friluftsknauser ?? Den gamle toglinjen er fjernet for lengst. Der er det etablert turvei nå. Jeg er slett ikke sikker på om det er så lett å etablere noen havn der sånn uten videre. Dette er historisk grunn. Om det er naturreservat eller fredet på noen annen måte er jeg usikker på. Men tror ikke kommunen har noen særlig lyst til å romstere for mye der. Sjekk denne linken, bl.a.: Moss kommune- Molbekk- Røysåsen-Kulpe Dessuten kan jeg love at nordavinden er ganske brutal i sundet der når den først slår til. Quote Link to post
Astor Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Det finnes da bølgedempere GeirFrode! Vår erfaring her på Hurum er at det skal foretas en marinbiologisk undersøkelse som utbygger må påloste. Her finner de sikkert noe som skal værnes. Fortsetter det sånn blir det neppe båthavner på nye steder fremover. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 (edited) Litt på siden, men det gjelder tydeligvis å verne saker og ting. På Kommersøya er det en stor åpen eng som holdt på å gro igjen. Det ble derfor satt ut sauer der, og det fungerte helt fint frem til noen fant ut at ved "vannhullet" der sauene fant drikke, var det en spesiell type mygg. Denne myggarten finnes vistnok kun der og er fredet! Og sauene som gikk og drakk i sumpen der ødela livsvilkårene for myggen. Dermed ble sauene fjernet! Så en skal ikke ta verneregler for lettvint, enten det er landskapsvern eller noe annet. Lars H. Edited February 22, 2009 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Ett sentralt tema i denne sammenheng er eierforholdene til dette området. Eierne har de siste årene foretatt betydelig utbygging av området Kulpe - det var i denne bukta Børretzen minnes at det var mulig å få vafler fra en kvinne som bodde i et mindre hus. Eierne har nok ganske ambisiøse tanker om mulig utbygging av området omkring Kambobukta. Et annen ikke uvesentlig teknisk forhold er at dybdene på østsiden av Mossesundet er så store at det er vanskelig å lage moringer. De med erfaring fra Mossesundet kjenner godt til dette. Ellers anbefaler jeg alle å seile på østsiden av Kulpeholmen - det gir en flott seilas. Quote Link to post
oslofjord Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 (edited) Eierne har de siste årene foretatt betydelig utbygging av området KulpeEierne har nok ganske ambisiøse tanker om mulig utbygging av området omkring Kambobukta. Min ide er ikke nord for Kambo, men sydover...ja faktisk syd for det som på kartet er navngitt som "Mølle" og derfra helt ned til pettersen og sønn i Moss. Jeg tviler ikke på at det finnes lokale grunneiere som kan stå i veien for en helhetlig havneløsning i området feks. ved å nekte adkomstvei, men det er jo netopp her Kommuner om nødvendig bør vedta eskspropriasjon. Eneste grunn til at Hemsedal og Trysil klarte å bli de to ledende skisentrene i Norge var at ymse grunneiere klarte å samarbeide. Tilsvsrende bør fylke/kommune og stat smarbeide om en helhetslig løsning for Mossesundet. Kysten ved det mest aktuelle området er tilsynelatende en blanding av kommunal sykkelvei og jernbaneverkets skinner.....og forhåpenligvis ikke kontrolert av masse private eiere. Når det gjelder havdybden og moringer klarer Norge lete etter olje på 300 meters dyp....så da er det nok teknisk overkommelig å anlegge flytebrygger i Mossesundet. Hva slags industrivirksomhet er det forresten syd for Kambo (Er det sementmottak ?) Godt hjulpet av mosselukta, middels vannkvalitet pga nærhet til industri og delvis en bråkete jernbane som sperrer for fjorden er vel området Kambo-Moss noen av de minst atraktive kyststripen i hele Oslofjorden for annet enn en båthavn. Det paradoksale er at en flott stor marina tvert imot vil gjøre området mer atraktivt for annen næringsvirksomhet og friluftsvirksomhet som feks. vannskisport. Når havnen står klar vil også alle eiendomsmeglere innen 1 mil bruke mulighet for båtplass i Mossesundet båtforening som salgsargument. Edited February 22, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Astor Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Jeg forsto det også slik at området vi snakker om er fra Peterson og sørover. Et området som i dag benyttes lite til friluftliv. Kulpe er et sted jeg ferdes mye som guttonge med snekke til fatter. Mange morsomme opplevelser der. Kulpe ble "ødelagt" da de store tankene ble bygd en gang på 60-tallet. Forøvrig er Kulpe et av ynglingsstedene til "Nikita" her på BP. Jeg husker folkene som bodde i den vesle hytta i sundet på innsiden av Kuple. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Jeg var ikke klar over hvor dere tenkte at ny havn skulle plasseres. Beklager. Quote Link to post
GeirFrode Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Må bare innrømme at jeg har liten tro på en båthavn i området som beskrives. Dessuten foreligger det planer om en ny stor båthavn tvers over sundet allerede. Nemlig ved Rosnes på Jeløya. Her er det tatt høyde for inntil 700 nye plasser, noe som burde holde en stund. Egentlig er jeg ikke noe særlig for den heller, for her er det alt for dårlig veiforbindelse pr. i dag. Det er ihvertfall det første som må på plass før en tenker på ennå mere trafikk over kanalbrua og de andre veiene til anlegget. En annen sak er at dette prosjektet er lagt litt på is tror jeg, grunnet høye byggekostnader. Planene finnes det oversikt over her på Moss Kommune sine sider Quote Link to post
oslofjord Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 (edited) Dessuten foreligger det planer om en ny stor båthavn tvers over sundet allerede. Nemlig ved Rosnes på Jeløya. Her er det tatt høyde for inntil 700 nye plasser, noe som burde holde en stund...... En annen sak er at dette prosjektet er lagt litt på is tror jeg, grunnet høye byggekostnader. .... Planene finnes det oversikt over her på Moss Kommune sine sider Dette er nøyaktig en type prosjekt man for all del IKKE må få på fastlandssiden !....nemlig kommersiell boligbygging med kommersielle båtplasser som bieffekt ! Jeg kjenner kun saken fra nettet: http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti...80056/-1/Kultur Er brekkstangen på Rosnes at hvis kommunen godtar boliger skal det komme båtplasser i tilegg ?? Med finanskrise i boligmarked blir det naturligvis ikke båthavn hvis premissen på Jeløya er at nedbygging av grøntarealer med boliger er forutsetning for båthavn. Uansett er jo poenget at Mossesundet båthavn kan ha nesten direkte adkomst fra motorvei-hovedvei uten å snirkle seg gjennom smale bygater eller Jeløybroa. (Og gjerne egen togstasjon: "Mossesundet stasjon" for kolektivreisende til havna...) Hvis Mossesundet båtforening på fastlandet (IKKe Jeløya) skal være spislig for politikerne enn må det være garantert uten boliger og basert på non-profit båtforening hvor ingen enkeltpersoner tjener penger på vårt felles havflate i Mossesundet. Sjøen for alle heter det....og vannspeilet er jo faktisk alles almenning..... Edited February 22, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
oslofjord Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 Av mulige problemer er vel skipsleden til Moss/papirfabrikken ett problem ???? Jeg vet ikke hvor nærme fastlandet skipene må gå for ungå grunner på Jeløysiden ???? Quote Link to post
mhemil Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Kjempeforslag . (Slike møter selvfølgelig mye motstand i forskjellige leire, men heldigvis finnes det do'ere som står på og klarer å få gjennomført tross økende byråkrati). Quote Link to post
Astor Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Dessuten foreligger det planer om en ny stor båthavn tvers over sundet allerede. Nemlig ved Rosnes på Jeløya. 1"]her på Moss Kommune sine sider[/url] Jeg har mer tro på båthavn på Rosnes. Her er det grunnere og lettere å fortøye bryggene med moringer. Området har to båthavner allerede og en videre utbygging rundt roklubbens lokaler burde vel passe fint inn. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Håper i så fall at det blir flere passasjer til Jeløya. Jeg reiser endel med ferja Moss-Horten og flere store båthavner på Jeløya bidrar vel ikke til bedre trafikkavvikling? Quote Link to post
kongkjetil Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Trafiken igjennom moss er allerede i dag en utfordring. Men Markedet i dag for båtplass i oslofjorden er jo ikke akkurat mettet så det burde jo være muligheter for marian på begge sider. Selv om veiforbindelser og standar i/på/ved kambo i dag er ganske dårlig, (bor på kambo) så hadde det ikke vært dumt. Å det er jo ikke hele året. Det er bare for noen mnd i året. Selv om det kan brukes som argument for begge sider... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.