Astor Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 "offtopic" ---> Astor <--- Er det båten din som bruker å ligge på svai ved fiskevollen? Nei, den er ikke min. Det er en 32 foter av typen GB sedan. Lik den Båtmagasinet hadde på 80-tallet. Pen båt som har ligget på samme plassen i mange år. Beklager avsporingen.. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
oslofjord Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 (redigert) Non-profit båtforeninger koster ikke kommunene en eneste krone. Båtplassene finansieres jo utelukkende av inskudd fra de medlemmer som ønsker seg fast båtplass. Båtforeninger koster altså ikke kommunen et øre i bevilgninger...tvert imot får vel kommunen gjerne festeafgift fra båtforeninger hvis det er på kommunal grunn. Når den heldige båteier som har betalt inskudd som dekker utbyggingskostnad (ikke markedspris) ikke vil ha båtplass lenger får han tilbake innskuddet men heller ikke mer. Altså selvfinansierende og non-profit... Å slippe til private investorer som med stor velvilje fra folkevalgte får overta våre fellesarealer på fjorden for flytebryggebygging er ikke veien å gå. Akkurat som grunneier ved markagrensen ikke kan ta over marka bør heller ikke grunniere intil fjorden få ta over fjorden for egen vinning. Redigert 25.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 (redigert) Kanskje noen kan sette opp et forslag på et regnestykke på hva innskuddet på en båthavn vil bli i en båtforeningsdrevet båthavn? Det gjør det hele litt mer realistisk. Ofte ser man da om prinsippene man kan være enige om er realistiske. Samme gjelder din kommentar om hva grunneier bør ha lov til. De har - tror jeg - allerede en lovfestet rett. Redigert 25.Februar.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Jeg følger Bitteliten i refleksjonene. Jeg holder selv til i området og har litt innsikt i grunneierforholdene. Dersom man tar med alle investeringskostnader til infrastruktur (fremlegging av veier som tåler belastninger, strøm, vann, kloakk, miljøkrav til septikktømming, parkeringsplasser, m.v.), driftskostnader o.a., vil nok regnestykket bli ganske formidabelt. Det høres jo idyllisk ut "å legge ut en moring", men det er nok atskillig flere investeringer som skal til. Imidlertid er det flott at salt bidrar aktivt med å fornye/vitalisere debatten i Vestby og Moss kommune. Vi trenger slike ildsjeler. Håper inderlig at du flytter til en av de to kommunene - da blir det kanskje mer "fart" i sakene. Jeg holdt på å skrive at det er "tragisk" hvordan Son Båtforening har disponert sine muligheter etter at de ble "frikjøpt" fra Son og "flyttet" til Brevik, uten at kommunen hadde avklart med naboeierne om fremtidige utbyggingsmuligheter - men dette er sikkert en helt annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 En liten digresjon. Det er ikke bare og bare å utbedre båthavner. Ved Fglevik marina, litt sør for Moss, har det vært utført endel utbedringsarbeider på moloen. Grunnen ga etter, og gravamaskinen endte i sjøen. Mer omtale her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6484070. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Det er viktig å huskke at dersom en båtforening kommer på banen vil endel av utgiftene bli fordelt gjennom dugnad. Det er her en båtforening vil spare store beløp kontra en privat utbygger. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Deler denne vurderingen - imidlertid forutsetter dugnadsarbeid i Mossesundet bruk av virkelig kraftige maskiner. Og noen må jo betale for dette? Jeg ser bl.a. i vår egen havn i Sonskilen hvor store mengder med fyllmasse som årlig må tilkjøres opplagsplasser. Det er vanskelig å forvente at dette skal skje på dugnad. Statens Vegvesen forutsetter videre at adkomstveger skal inngå i de lokale transportplanene og det er ikke lenger slik som det var på -50, -60, og -70 tallethvor det bare var å legge "godsiden" til. Jeg må påny unerstreke at initiativet til salt er greit. Vi må imidlertid ikke være så naive at vi tror at vi båtfolk kan dette med kommuneplanlegging bedre enn heltidsansatte kommuneansatte med atskillig bedre forutsetninger enn hva vi har. Det er i så fall på grensen til å være latterlig. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 (redigert) Alle lykkelige båtforeningsmedlemmer i Oslo kommune kan skrive under på at det er aldeles utmerket å ha sin egen faste plass i en demokratisk båtforening med inskudd framfor bogstavelig talt være prisgitt en lokal "væreier" som kan skru opp prisen i takt med båtplassmangelen og kaste ut folk de ikke liker tryne på. Båtforeninger kan være svært resursterke og ta tak i de investeringer som er nødvendig. Redigert 25.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 (redigert) Glem tro...og tenk heller på følgende begredelige faktum: 5. De to eneste gruppene som har nok tid, penger og kunnskap til å trenge gjennom planverket for få regulert til båtplanformål er kommunens byråkrater og kapitalistenes advokater. (Reguleringsprosesser er for tung til at vanlige idealister kan starte båtforening helt fra bar bakke.) Nå kan det se ut som om de offenlige byråkrater i stor grad sitter på sidelinjen å avventer tilfeldig initsiativ fra kapitalistenes advokater isteden for å tilrettelegge for private non-profit båtforenionger i en helhetlig plan....(Om planene finnes er de i hvertfall i svært liten grad gjennomført.) Vi må imidlertid ikke være så naive at vi tror at vi båtfolk kan dette med kommuneplanlegging bedre enn heltidsansatte kommuneansatte med atskillig bedre forutsetninger enn hva vi har. Det er i så fall på grensen til å være latterlig. Som sitatet over viser er jeg enig at man er avhengig av å spille på lag med politikere og byråkrater. Men faciten i oslofjorden pr dags dato er båthavnmangel og initsiativløshet fra de fleste politikere og byråkrater. Vi amatører kan ikke passivt vente på at byråkratene våkner....innen den tid har kapitalistenes advokater sikret seg det meste av fjorden..... Vestby kommunes advokater, politikere og byråkrater er så opptatt med å kaste ut utenbysboende fra havna.....blir ikke flere båtplasser av det ? Redigert 25.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 ...Vestby kommunes advokater, politikere og byråkrater er så opptatt med å kaste ut utenbysboende fra havna..... Jeg har forståelse for dette synspunktet. I og med at jeg selv bor i Vestby kommune sitter jeg nok i et "glasshus" og bør være særskilt varsom med å uttrykke synspunkter. Likevel har jeg lyst til å minne om at dagens folkevalgte og ansatte i kommunens administrasjon i hovedsak arbeider ut fra langsiktige perspektiver om å gagne samfunnets interesser. Ja vel, det lyder politisk. Om vi imidlertid ser noen ti-år tilbalke i tid var tildeling av båtplasser atskillig mindre demokratrisk enn i dag. Jeg har ikke tatt noe standpunkt til hvem som skal ha tilgang til havna i Sonskilen, men jeg får tiltagende respekt for nåværende havnesjef som ønsker å få etablert et forutsigbart havnesystem. Uansett hva som kommer til å skje i Mossesundet, så håper jeg at de aktive vil se mot Sonskilen - og resultatene der. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 (redigert) Salt. Det er flott du har stort engasjemet. Min anbefaling er å starte med å skaffe deg kommuneplan og reguleringsplan for det aktuelle området. Så ser du når de skal revideres neste gang i tilfelle det aktuelle området ikke er regulert til småbåthavn. Det gir deg antakelig litt tidsperspektiv. Videre er mitt råd at du bør få et anslag på hva en havn som du tenker på koster. Ikke sikkert dere bør muddre så mye akkurat der - men det trengs nok ganske solide brygger for å motstå kulingene fra Nord om høsten (det har havna på Værvern erfart smertelig. Spør ter-av om det ). Trenger du konkret konsulentbistand når du har litt mer konkrete planer kan det være at jeg kjenner noen som kan bistå på en konstruktiv måte. utover det mener jeg at dine kommenaterer om planleggerne i kommunen vitner om et større engasjement enn konkret kunnskap. Ikke noe feil i det. Politiske prosesser trenger begge deler Jeg tror at den største utfordringen rent komersielt blir å fylle oppe enda en båthavn. Så langt ser vi at det kommer ca 800plasser på Rossnes, kanskje 100 på Sundbryggene. Reguleringsplanen har også avsatt området mellom Kanalen og Kværner til mulig småbåthavn/gjestehavn. Her er det Moss Havn som er mulig utbygger. Og jeg deler ikke ditt syn på at det er mangel på båtplasser i Oslofjorden. Det er en mangel på plasser til store båter - gjerne seilbåter. Men har man båt på rundt 30 fot er det ikke problemer med å få plass. Jeg vet om konkret en båthavn som har ledige plasser i Larkollen. Men ikke til båter over 35 fot. Trenger du en slik plass kan jeg formidle kontakt. Redigert 25.Februar.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Og jeg deler ikke ditt syn på at det er mangel på båtplasser i Oslofjorden. Hmm....ikke sikker på denne. I Oslo området er det skrikende behov for flere plasser av normal størrelse. Sør for Drøbak vet jeg ikke status. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) utover det mener jeg at dine kommenaterer om planleggerne i kommunen vitner om et større engasjement enn konkret kunnskap. Ikke noe feil i det. Politiske prosesser trenger begge deler Selv om jeg har noen spissformulering har jeg faktisk vært politisk folkevalgt i lokalpolitikken selv. Jeg kjenner desverre altfor godt til ubrukelig sentrektige byråkrater som slett ikke er politikernes ydmyke tjenere men selv har sin egen dagsorden. Jeg har vel også sett rikelig med lokalpolitikere som ikke akkurat er de skarpeste i klassen.... Regulerinsproseser kan naturligvis forsinkes ved masse protester til Fylkesmann osv men mangel på båtplasser langs fjorden er poliitkernes og byråkratenes ansvar....og jeg har brukt nok tidpå å kommuneplaner da jeg selv var politike og gidder slett ikke sette meg inn i alle planer i Mossseregionen. Det kan lokal baatplassenmedlemmer gjøre ....lykkke til ! Redigert 26.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) Her er noen tips på veien hvis noen i Mosseområdet vil starte Mossesundet Båtforening på alvor. Send ikke brev ...start med personlig samtale før eventuell oppfølging påmail/brev! Bystyrepolitikere generelt leser ikke inkommen post og reguleringsplaner/vedtaksforslag på alvor. Dette er hobbypolitikere ( som har mer enn nok med å kjøre unger på fotballtrening og se på TV )som stoler på at byråkratenes konklusjon og anbefaling til vedtak og som i beste fall skumleser eventuelle brev fra almuen med middels interesse. Lange brev i høringersrunder vil i byråkratenes saksframstilling f.eks ende opp følgende hypotetiske setning: "enkelte ønsker småbåthavn i området men det ansees lite realistisk." Det som teller er å ha en hyggelig samtale på tomanshånd med beslutningtakerne. (Det fleste "Væreiernes" advokater vet dette og at det hjelper om man i en liten kommune også har personlige ralasjoner fra før av.) Mossesundet Båtforening bør starte med en åpen formålsparagraf om å bygge en non-profit havn et sted i Mossesundet på fastlandet eller Jeløya, så kan man konkretisere etter hvert . 1. Start med en tur til Moss havn kf og sonder terrenget...de kan raskt sette eventuelle småbåthavnplaner i riktig perspektiv. 2. Deretter går turen til en saksbehandler i Moss kommune som kan orientere om eventuelle relevante planer. 3. Så kommer det viktigste møtet med noen skisser under armen: Finn ut hvem som har politisk makt i Moss og be om å få komme på gruppemøtet som gjerne er noen dager før hvert kommunestyremøte. Finn ut hvem i gruppen som er mest båtinteessert og følg opp med personlg kontakt om prosjektet. (Det optimale er om politikerne tenner på ideen og gjerne vil ta æren for ideen. En nonprofit båthavn til folket....kan være en fin sak for politiske partier å profilere seg på i media og i kommunevalget og er da er det bare å fore politikerne med inspill.) 4.Gå til lokalaviser i Moss (hvis politikerne ikke gjør det). Få saken på dagsorden...når folk har et standpunkt for eller mot en svær småbåthavn er prosessen i gang. 5 Glem underskriftskampanjer...det er bare bortkastet arbeid. Dog kan muligens et Innbyggerinitiativ være aktuelt. 6 Et personlig møte med viktige fylkespolitikere kan være aktuelt eller hos Regionrådet for Mosseregionen som sikkert ønsker regionsaker de kan profilere seg på. 7. Som mulig framtidig medlem av KNBF kan jo Mossesundet båtforening også ta en prat KNBF for juridisk eller båthavnfaglige hjelp. 8. Hjemmeside: Når et interimstyre i Mossesundet båtforening er på plass kan man lage hjemmeside selv om planene ikke er så konkrete. 9. Få masse medlemmer: (I starten bør dog medlemsavgiften være gratis eller et symbolsk beløp slik at ikke folk føler seg lurt om prosjektet strander.) Masse medlemmer betyr mange ressurspersoner. Lykke til ! Redigert 26.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Jeg vet om konkret en båthavn som har ledige plasser i Larkollen. Men ikke til båter over 35 fot. Trenger du en slik plass kan jeg formidle kontakt. Skulle du høre om ledig plass i retning Drøbak/Son, gi tilbakemelding. Er på jakt etter plass til en 40-foter..... (beklager avsporing, men det er ikke helt enkelt å lete etter plass i nevnte område.....) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Det er ledige plasser til båter rundt 30-35 fot i Knutvika i Larkollen. Ligger annonse på Finn. Over 35 fot er nok ikke mulig tror jeg. Det er et generelt problem for mange havner. Det er for mange store og for få små båter, hvilket gjør det vanskelig å få plasskabalen til å gå opp ettersom det da må være stor avstand mellom bryggene. Det bygges i Saltnes også. Lenger inn i fjorden vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Det er naturligvis Moss Havn KF som bør stå for utbygging og drift av en gigantisk havn i Mossesundet. De har muskler, penger, ekspertise, myndighet og politisk tyngde til å kunne realisere en fritidsbåthavn. Sitat: "Moss Havn KF har ansvar for planlegging, utbygging og drift av kommunale kaianlegg og havneinnretninger, tilsyn med farvannet innenfor Moss havnedistrikt samt planlegging og utbygging av havnen." Jeg antar at det er de som alerede har oss små-båtfolk som kunder i gjestehavna Moss Havn KF er den perfekte utbygger og drifter av en stor båthavn av følgende grunner: -Som kommunalt foretak er de ikke bundet av vanlige forinkende kommunale forvaltningsregler. - I lovs form er havnekasse adskilt fra kommunebudsjettet (Et Havnevesen skal være selvfinansierende og ikke subsisiere kommunekassa. De er antagelig bunnsolide økonomisk og finansiering av en fritidsbåthavn slipper å konkurere med sykehjemsplasser og andre kommunale prioriteringer. - De politisk oppnevnte styremedlemmene i Moss havn KF er antageligvis tungvektere fra bystyerpolitikken i Moss med nok politisk inflytelse og kontakter til å få bystyyret med på å la Moss Havn KF lage småbåthavn. -Moss havn KF er vårt (skattebetalernes) eget firma som ikke tar ut utbytte av fritidsbåthavn, men kun har som mål at det skal være selvfinansiernde. - For tilsyn/vedlikehold av et slikt stort anlegg har antagelig Moss havn erfarne medarbeidere. Det kan være stordriftsfordeler ved at skipshavnen og småbåthavnen forvaltes av samme organ. -Moss havn KF kjenner Mossesundet bedre enn noen. I løpet av lunchpausen hos Moss Havn KF kan de sikkert lage en fornuftig skisse til båthavn på et matpapir. -Moss havn KF får med dette en bredere profilering overfor almuen...noen de tydeligvis øsnker ved at de nå bla inviterer skoleklasser på besøk. -En Moss havn KF småbåthavn slipper å komme i konflikt med Moss Havn KF sin skipstrafikk fordi de da kan løse problemer på kammerset internt. Så spørs det bare om Moss havn KF selv ønsker å ta tak i et slik prosjekt med småbåter.....hvis de skulle gå inn for det tror jeg faktisk det kan være bedre en baatforening akkurat her fordi Moss Havn FK synes å være en organisasjon som erv skreddersydd fo oppgaven. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Moss havn KF drives i høyeste grad som et komersielt foretak. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 nesten perfekt da Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
oslofjord Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Moss havn FK driver forhåpentligvis effektivt og foretningsmessig...men betaler de utbytte til noen og eventuelt hvem ??? Privat aksjonærer finnes ikke og jeg tror ikke kommunen har lov til å tappe havnekassa ! (Tar jeg feil ??) (Mener å huske at havnekassa i Oslo er lovmessig beskyttet fra å bli tappet av kommunen.) Hvis Moss havn FK er selfinansierende og ikke betaler utbytte er det faktisk et non-profitt foretak.....som sikkert har samlet penger på konto for framtidig havneutvikling.....som feks. en gigantisk småbåthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Har hørt at nye havnesjefen er en hygglelig kar. Ta en telefon da vel Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Har hørt at nye havnesjefen er en hyggelig kar. Ta en telefon da vel Jeg treffer ham 23. mars, jeg kan jo lufte disse tankene Sitér dette innlegget Link to post
kongkjetil Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 -->Svenning<-- Fikk du pratete med han? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 -->Svenning<--Fikk du pratete med han? Joda, jeg fikk pratet med ham. Og, på en kommentar om denne "gigantbåthavnen" i Mossesundet svarte han at det er flere som har jobbet med dette en god stund. Bla. grunneieren i området; Wankel, har holdt på med disse tankene noen år. Men, ifølge ham er det ikke blitt til noen konkrete planer. Havnesjefen syntes forøvrig at tanken ikke var dum, men at de store utfordringene ville være reguleringsplanarbeide og "byråkratiet" fram til ferdig havn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.