Jump to content

Noen som kjenner båtene fra Præsteng Industri A/S

meldaln

Recommended Posts

Nå har vi kjøpt ny båt til hytta, det var en Præsteng Plast tror den var ca 13 fot, men vi vet ikke noe om disse båtene, så er det noen som vet noe om Præsteng Industri båtene?

Er det det samme som Rana eller GH?

På forhånd Takk :smiley:

Præsteng/Rana Plast var en av to plastbåtfabrikker på Hemnesberget i Rana. De produserte bl.a. klassikeren Rana 16 og deretter de minst like kjente Rana 530 og 630, pluss et utvalg mindre landstedsbåter. Jeg mener at også GH14 og 17 ble produsert her.

Den andre fabrikken var Rana Båtfabrikk. De produserte flere småbåtmodeller bl.a. klassikeren Rana 17 i forskjellige varianter.

Jeg er usikker på om disse to fabrikkene nå er slått sammen.

Første "skikkelige" båten min var Rana Plast 18 cabin, fra Præsteng Industri i Rana.

Dette var ikke samme fabrikk som "Rana Båtene".....

For øvrig, "verdens største" 18 foter, kjempebra båt:-))) Hadde 115 HK. Mercury, rekke sekser, og imponerte alle "fjortisene":-)))

Edited by rover (see edit history)

Yepp, hadde en Rana 630 TS fra Præsteng en gang. Båten var fra tidlig 80tallet. Solid til tusen. God skrog og unkapputtbar. :smash:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.