Jump to content

Askeladden 540 Big Ride - Noen erfaringer?

Dag Bakka

Recommended Posts

Ikke 100% sikker, men lurer på om ikke den var et resultat av et (kort) samarbeid med Yamarin. Skroget (og navnet) ligner iallefall på Yamarins 540.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg tror at dette en en båt som ligner yamarin 490 svært mye. Det er en båt jeg kjenner. Svært fin i sjøen og føles veldig trygg. Tyngde nok til å føles stabil. Ligger så høyt på vannet at den er både tørr og selvdrenerende hele tiden. Ingen kraner som må stenges eller lukkes. Innebygd tank er en fordel, da vet du hvor den er til enhver tid. Ellers har slike stor løse gjenstander en lei tendens til å flytte på seg. Hvis det i tilegg henger på en motor av et merke som du har tiltro til vil jeg anbefale deg å handle. Hvilken årsmodell er båten?

jepp - vet den har lagt lenge ute, og tenker at det gjerne er en grunn til det :)

mercury er kanskje ikke verdens beste motorer? og når den er 14 år gammel har den kanskje ikke så mye liv igjen i seg...

Jepp det er nok en grunn til at den har ligget lenge ja, og nå ligger den ute og nedsnødd også...

Nei en 14 år gammel mercury er det nok ikke mye igjen av....

Jeg hadde ikke kjøp den om jeg var deg...

Gjett hvem som må i banken i morra tidlig :smiley:

Neida jeg tror det er en veldig fin båt, såvidt jeg har sett virker den i ganske god stand også. Har sett på den en stund, men velger nok å ha litt is i magen ett par mnd til. Markedet pleier å bli bedre ut i april.

hvordan er det med vedlikehold av denne type motorer - er det noe man fikser selv, eller må den til fagfolk

har skrudd en del på en vp md 2 diesel, og drevet alt av vedlikehold på denne selv

Synes at det så ut som et godt kjøp. Kan du få garanti på motor gjeldene fra den dag du tar båten i bruk? Det er jo ikke så mange du har å velge i til dn prisen og det merket. Tok en kikk på yamarin også men tror du har en bra båt. Så at det var turteller og tiltindikator med i båten.

om motoren skulle ryke, må den vel ikke nødvendigvis byttes - den kan vel eventuelt repareres? [/quoteAlt

Alt kan repareres, min tanke på denne båten er event og ta av motoren og selge den for å se etter en nyere firetakter.

Har en kamerat med en 75 hk mercury som er noe nyere, tror det er -99 mod. Den har i allefall mer moderne fasong og rød logo, men den er tørst...

Båten i seg selv her ser jo kjempe fin ut.

Edited by Iwrig2 (see edit history)

Ikke etter mitt skjønn, men utenbords motorer er desverre ikke helt min greie heller.

Men av en eller annen grunn er jeg litt skeptisk til den mercury`n, hadde det stått en 75 Yamaha på den hadde jeg nok slått til.

Sikkert bare tull, men sånn er det da :crazy:

Var som sagt og så på den senest i ettermiddag og fristelsen hadde nok vært større om den sto inne i teltet uten en meter snø ombord...

Regner med at jeg kan gratulere deg med ny båt, hørte den var blitt solgt i dag. :flag:

Jeg var innom og fikk pris på 475`n de hadde, men trengte en times forhandlingstid med regjeringen først, forhandlingen gikk overraskende greit og jeg kjørte tilbake for å handle båt.

Da skjedde det som ikke skal skje, der sto det en annen som hadde kommet fem minutter før meg og f... meg kjøpt den :nonod:

Da ble det ikke no båt på meg, men gratulerer til deg!

Finn.no ; her er jeg igjen....

Det var trist du ikke fikk deg båt idag :nonod: - vanskelig dette med overkommandoen - ville selv helst ha kjøpt en ny båt, men fikk akutt NEI derfra :smiley:

Jeg tar turen over fjellet om 14 dager og henter - håper det blir en grei båt til glede for meg og min familie

Da ble det en båt til på meg :smiley:

Kjøpte denne i dag, båten er veldig pen og motoren ser ubrukt ut. Får håpe det ikke er katta i sekken :crazy:

Vurderer utover våren om jeg skal selge seilbåten eller ikke, men nå blir det iallefall påsketurer på vannet :flag:

Kjøpte denne

Gratulerer med ny båt, eide en 475 en sommer. Meget god og stabil båt, eneste jeg hadde å utsette var at vindskjermen er for liten, eller var det meg som var for stor :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.