Jump to content

Regattaregler - typiske ting en må være obs på?


bjoris

Recommended Posts

Det å seile for SB halser, med slakk i skjøtene, langs startlinjen kan virke fristende, men er nesten selvmord (i regatta sammenheng).

 

En båt "nedenfor" deg kan enkelt loffe deg over linjen før start, og det er lite sannsynlig at noen slipper deg tilbake på rett side av linjen før startskuddet går.

 

Men bevares, dersom du finner en lang nok luke er det en fin måte å få en "flying start" på.

Link to post

Innhentende fartøy i le har ikke rett til å loffe et innhentet fartøy i lo på samme halsen, med mindre det innhentende fartøy tar en jibb først. På bidevind kan denne jibben gjøres ved å føre bommen over senterlinjen og tilbake igjen, men det sier vel seg selv at dette bare er noe man kan gjøre i svært lite vind.

 

Blir du innhentet i lo står du imidlertid fritt til å loffe.

 

Så svaret mitt er at den andre båten kunne spart stemmen sin, han hadde ikke rett til å loffe dere så lenge han er innhentende båt.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Er det regel 17 du sikter til?

17 ON THE SAME TACK; PROPER COURSE

If a boat clear astern becomes overlapped within two of her hull

lengths to leeward of a boat on the same tack, she shall not sail above

her proper course while they remain on the same tack and overlapped

within that distance, unless in doing so she promptly sails

astern of the other boat. This rule does not apply if the overlap

begins while the windward boat is required by rule 13 to keep clear.

 

Før start har ingen båter en 'proper course', så le båt kan seile så høyt den vil (les loffe).

.... trodde jeg da....

S/Y Surprise

Link to post

Har sjekket litt rundt på nettet, og innrømmer at jeg tok feil; Regel 17 gjelder ikke før starten, så lo båt har plikt til å holde klar av le båt uansett. MEN - før starten kan ikke le båt loffe aggressivt - eventuell loffing skal foregå så rolig at lo båt har god til til å holde unna. Fant noen eksempler på båter som har blitt straffet for aggressiv loffing før starten. Så konklusjonen er at hvis du blir loffet før starten, så kan du fint protestere mot den båten som loffer deg - det blir opp til komiteen å vurdere om det var en aggressiv manøver eller ikke :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Eller kan man ligge i le ei uke og fortsatt være innhentende?

Vel man kan vel ligge der både en og to uker om ikke situasjonen er vel klarert i løpet av tiden :smiley:

 

"(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret."

 

Men det var OT i forhold til mitt spørsmål/regatta. Takker for avklaring og skal prøve å ikke terge på meg noen neste gang :seeya:

Link to post
eventuell loffing skal foregå så rolig at lo båt har god til til å holde unna. :yesnod:

 

Det du sier er helt riktig, men for deg som, for SB halser, seiler langs startlinja, er den eneste måtet du kan holde unna på å krysse startlinja for tidlig - og da er du "in deep shit". Husk at den som seiler SB halser, langs linja, gjerne har et stikk eller to eller ti i skjøtet.

Det er en sann fornøyelse å loffe en sånn båt over linja - uten noen form for aggresivitet :yesnod:

Link to post
Det du sier er helt riktig, men for deg som, for SB halser, seiler langs startlinja,

Det er en sann fornøyelse å loffe en sånn båt over linja - uten noen form for aggresivitet :yesnod:

 

Vi seilte ikke langs starlinjen men hadde omtrent samme vinkel mot linjen som de fleste andre, så selv om jeg nå har skjønt at den andre båten har rett til å loffe oss så ser jeg fremdeles ikke noen spesielt god grunn til at han skulle gjøre det. Riktignok kunne han nok gå litt høyere enn oss (båten var en First 31,7), men alle de andre båtene holdt omtrent samme kurs som oss mot startlinjen.

 

Men vi kan ikke gråte over gamle feil. Ny regatta på tirsdag og amatørene får da nye sjanser til å finne nye måter å feile på. Forrige gang hørte det med til historien at vårt nye besetningsmedlem klarte å løse ut spinnakerbomen hele 3 ganger før han skjønte at det å holde seg fast i de tynne trådene på spinnakerbommen ikke var særlig smart :lol:

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Vi seilte ikke langs starlinjen men hadde omtrent samme vinkel mot linjen som de fleste andre, så selv om jeg nå har skjønt at den andre båten har rett til å loffe oss så ser jeg fremdeles ikke noen spesielt god grunn til at han skulle gjøre det. Riktignok kunne han nok gå litt høyere enn oss (båten var en First 31,7), men alle de andre båtene holdt omtrent samme kurs som oss mot startlinjen.

...

 

Med mindre dere var en direkte konkurrent så var det vel, som du sier, liten grunn for ham å loffe dere? Båten som loffer vil jo nødvendigvis tape på det også fordi han mister båtfart.

 

Men vi hadde en annen situasjon for noen uker siden. Starlinjen var vel ikke spesielt godt satt, BB merke var langt opp mot vinden. Nå er jo ikke Cycladesen noen kryssmaskin, for å si det mildt... Vi startet på SB halser, men oppdaget etter hvert at vi ville få problemer med å klare BB merke selv om vi i utgangspunktet lå høyt oppe. Nuvel, vi presset på det vi var god for, samtidig som det kom en båt opp i lo, en mindre båt som tok bedre høyde enn oss. Han ville presse oss høyere opp, men vi hadde ikke mer å gi. Da måtte vi slått, noe som ikke er helt kurant i et tett startfelt med en 43-foter. Vi holdt kursen vår, og det endte opp med at den andre båten måtte jibbe under BB-merket og gå opp på nytt, mens vi så vidt kom oss klar. Skipperen på den andre båten ga klart uttrykk for sin misnøye, men han protesterte oss ikke. Men var det grunnlag for en protest? Diskutér.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Skipperen på den andre båten ga klart uttrykk for sin misnøye, men han protesterte oss ikke. Men var det grunnlag for en protest? Diskutér.

Du ville blitt disket om jeg satt i juryen og protest ble levert av le båt. Jeg forutsetter at den andre båten kom i le av dere og ikke lo, som du skriver. Du skal holde av veien for le båt. At du ikke klarer å seile like høyt er ikke le båts skyld. Det du kunne gjort var å pine mot vinden og dermed ville du tape fart og le båt kunne seile forbi deg uten å bli hindret.

Link to post
Men, til mitt forsvar må jeg nevne:

- Han er innhentende båt.

- Starten er gått.

- BB merke er ikke en hindring.

Det er ingen ting som heter innhentende båt i henhold til kappseilingsreglene. Etter starten er det noe som heter rett kurs, men det forandrer ikke saken i dette tilfellet, dere seilte nok begge rett kurs, men siden han hadde en båt som gikk bedre på kryss enn din, var hans rette kurs høyere enn din. Som lo båt skulle du holdt unna.

 

Det er riktig at startmerkene ikke er noen hindring. Det innebærer at lo båt ikke kan kreve plasse for å falle av for å komme på riktig side av startmerket. Det innebærer også at le båt har rett til å seile så høyt den kan uten å bli hindret av lo båt. I ditt tilfelle vil dette si at BB merke ikke har noe med saken å gjøre.

 

Selv hadde jeg nok også surnet til betraktlig om jeg hadde ligget an til en perfekt start ved BB merke bare for å få den spolert av at et digert dråg ikke greide å ta samme høyde som meg. Mulig jeg til og med hadde lagt inn protest. Tror nok du skylder mannskapet i den mindre båten en kasse :cheers: .

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Hehe, jeg skal ikke nødvendigvis påstå at vi hadde retten på vår side, men i dette tilfellet kan det nok også diskuteres om vi ville hatt tilstrekkelig rom i lo til å loffe, uten igjen å skape andre farlige situasjoner. Det er en interessant artikkel om nettop den situasjonen vi var oppe i her: http://www.sailingworld.com/article/From-t...a-Pin-End-Start. Situasjonen vår var nok mest lik den nederste situasjonen.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Innhentende båt er en båt som ligger klar aktnom, skal holde av veien for båt klar fornom, dvs at han ikke kan kjøre inn i hekken på båten foran. Når en båt klar aktom etablerer overlapp, dvs at fremste punkt på båten bryter en linje vinkelrett på bakerste punkt på båten foran har en ny situasjon oppstått - lo og le båt.

 

Lo båt skal holde av veien for le båt. Om le båt blir forbiseilt i lo har le rett til å loffe opp til vindøyet.

 

Om le båt seiler forbi lo båt har man rett til vei, men skal gi lo båt tid og rom til å holde av veien.

 

Legg merke til forskjellen på på retten til le båt. Om den blir forbiseilt har den lofferett og det sies ingen ting om at lo båt skal ha rom og tid til å svare på loffingen. Det blir los ansvar å passe på at den kan svare på loffen om den kommer.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Hehe, jeg skal ikke nødvendigvis påstå at vi hadde retten på vår side, men i dette tilfellet kan det nok også diskuteres om vi ville hatt tilstrekkelig rom i lo til å loffe, uten igjen å skape andre farlige situasjoner. Det er en interessant artikkel om nettop den situasjonen vi var oppe i her: http://www.sailingworld.com/article/From-t...a-Pin-End-Start. Situasjonen vår var nok mest lik den nederste situasjonen.

 

Klart du har plass, det er bare å rope da vet du hvis båten i lo for deg ikke går høyt nok må du loffe ham på samme måte som du blir loffet selv. Hadde nok blitt forbanna på den manøveren der, spes hvis du sendte han på nedsiden av merket, det har han jo tapt mye på...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Et enkelt spørsmål: Når trer regattareglene i kraft en regatta, Når 5min signalet går? 1 minutt? ved startsignal? eller ved passering startlinje?

:confused:

 

Normalt benyttes denne startprossedyren.

 

Varsel (klasseflagg) 5 minutter 1 lyd

Klarsignal (P,I,Z,Z med I, sort) 4 minutter 1 lyd

Klarsignal ned 1 minutt 1lang lyd

Varsel ned (klasseflagg) start 1 lyd

 

Det er når klarsignalet går at regattaen begynner. dvs. 4 minnutter før startsignalet.

Men det kan være regler som gjelder hele tiden, f. eks. er det i noen regattaer ikke lov å bytte mannskap mellom seilaser.

 

I denne tråden tror jeg det er en ide å henvise til reglene når man kommer med svar.

Link to post
  • 1 år senere...

Nytt spørsmål.

 

Må noen levere inn protest eller har regattaledelsen ansvar for å straffe på egenhånd om de er klar over feil som er utført.

 

1. Seilmakeren DH. For å sikre avkortningsmulighet var det i seilingsbestemmelsene tatt med at seilasen skulle foregå mellom noen øyer sør i kobbeleia. Flere båter hadde åpenbart ikke fått med seg dette da de lot være å gjøre så. En annen båt valgte selv å bryte når de ble klar over at de hadde valgt feil rute (gikk Vatlestraumen i stedet for Kobbeleia). Regattaledelsen valgte å ikke diske de som hadde passert feil av merket og en av vurderingene til dette var at ingen hadde levert inn protest på forholdet.

 

2 Bergen Singlehanded for et par uker siden. Redningsskøyta som deltok som arrangørbåt opplyste på VHF at en av båtene hadde passert rundingsbøye feil vei. Ingen ble disket pga dette (jeg så riktignok ikke situasjonen så det kan her hende at båten gikk tilbake igjen og rundet riktige veien etterpå)

 

3.Hadde gleden av å delta i Onsdagsserien i Stavanger denne uken. Her var det en av båtene som valgte å ikke ta ned fokk/genoa mens den seilte spinnaker (ikke behov for å jibbe). Det så for meg ut som om han gjorde dette på begge spinnakerleggene. Etter det jeg ser er dette brudd på regel 50.1. Men ser ingen disk på resultatliste

 

I tilfelle 1&2 hadde nok dette ingen innvirkning på endelig resultat men det jeg lurer på er om det er vanlig at regattaledelsen ser i mellom fingrene på overtredelse av seilingsbestemmelser og kappseilingsregler og kun velger å ta stilling til dette om det kommer inn noen protest?

Link to post

Nytt spørsmål.

 

Må noen levere inn protest eller har regattaledelsen ansvar for å straffe på egenhånd om de er klar over feil som er utført.

 

 

 

Det er kun protestkomiteen som kan "straffe" noen i en regatta, vet ikke om det er det du mener med regattaledelsen.

 

Regel 60. tar for seg protester.

 

Protesten kan innleveres av deltageende båter og regattakomitén.

 

Protest kommiteene behandler innleverte protester dersom de er iht. reglene. Vet om tilfeller der protesten ble avvist fordi det ikke ble ropt protest eller satt opp rødt flagg. Utgangspunktet er at når noen har brutt en regel skal den bli gjort oppmerksom på dette så snart det lar seg gjøre. Båten det protesteres på kan ta sin straff før målgang (360 eller 720 graders vending). Det er ikke alltid alle ser at straffen blir tatt og lurer i ettertid hvorfor båten ikke ble disket.

Link to post

Når det gjelder pungt 3 så er det ingen problem å seile med forseil og spinnaker samtidig. Regel 50.1 gjelder bare seiling med 2 forseil/2 spinnakere samtidig som ikke er lov. Men det er lov under bytte.

 

Det er synd når regattakomiteer ikke legger inn protest på båter som ikke følger seilingsbestemmelsene når de har anledning til dette etter regel 60.2 Kanskje regattakomiteen bør ha merkebåt ved gater i løpene, evt varsling ved passering som under færderen?

 

Men noe som er enda verre er at båter som oppdager at de har brutt seilingsbestemmelsene som er gyldige skal trekke seg etter min mening. Regel 2 gjeder blant annet her.

 

God og ærlig seilas!

Link to post

Hvis ikke det er 'dømming på vannet' - noe som er svært sjelden, så behandler regattakomiteen kun de regelbrudd som det blir protestert på, muligens med unntak av tjuvstart. Regattakomiteen er jo kun unntaksvis tilstede annet enn ved start og mål, og er ikke 'oppe i situasjonene' på samme måte som de som seiler. En protest har to parter - den protesterende og den det blir protestert på - og skal følges opp av vitner o.l. Regattakomiteen / protestkomiteen / juryen (mange navn for sånn ca samme gjeng) vil ikke være en part i saken; de skal jo utgjøre en upartisk jury. Så protester på alt du synes er for drøyt, inkl tjuvstart (tjuvstartende båt kan være dekket for startbåten), feil banevalg, feil seilføring osv. Protest må kunngjøres ved rop - protest - og setting av protestflagg. Dette må skje umiddelbart etter at protesterende båt ser regelbruddet. Sekunder etter. Om man venter 10 sekunder eller mer vil juryen praktisk talt alltid forkaste protesten (les mer om dette hos NSF, i apeller). Unntaket er hvis det oppstår skade på personer eller vesentlig skade på båt, da har man i praksis litt mer tid på seg.

S/Y Surprise

Link to post

OK :flag_bp: takker for (som forventet) oppklarende svar. Angående regel 50.1 har altså jeg mistolket denne. Men siden det var første gangen jeg har sett at en har unlatt å ta ned fokk/genoa ved spinnaker seilas har jeg antatt at det ikke var tillatt med begge seil over lengre tid og valgte derfor å lese i reglene før jeg postet spørsmålet.

 

Jeg synes også at ærlig seilas burde være en selvfølge og da også at regattaledelsen slår ned (som altså innebærer at dem leverer inn protest) på avvik.

Link to post

Regattakomiteen / protestkomiteen / juryen (mange navn for sånn ca samme gjeng)

 

Protestkomiteen er de som avgjør protester, (tidligere het det juryen) og de er stort sett ute på banen under hele regattaen.

 

 

En protest har to parter - den protesterende og den det blir protestert på - og skal følges opp av vitner o.l

 

Det kan godt være flere parter, 3- 4 båter kan godt være involvert i en hendelse der alle protesterer på hverandre. Da kan vitner være godt å ha, men det går også ann å protestere selv om man ikke har noen vitner.

 

Dette må skje umiddelbart etter at protesterende båt ser regelbruddet.

 

Det er ikke helt umulig å nå frem med en protest selv om du ikke hyler protest umiddelbart , men du må levere en skriftelig protest til protestkomiteen innen protestfristen utløper (tiden er beskrevet i seilingsbestemelsene).

Er du i tvil lever en protest selv om du ikke rakk å si fra med en gang, men du må ha vært innvolvert i eller sett hendelsen. Nytter ikke å komme med en protest i etterkant på en hendelse du har hørt om men ikke sett.

Burde den du protesterer på ha forstått at de har brutt en regel burde de også tatt en straff eller trukket seg, kommer det inn en protest i et slik tilfelle er det ikke utenkelig at den tas til følge. Regel 2 er det nok ikke alle som er klar over.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...