bjoris Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 (edited) Kosmix var innom at han hadde som mål å sette seg inn i reglene før 2009 sesongen. Jeg har også en plan om å bli bedre på dette... Dette er en tråd der jeg håper vi kan diskutere div episoder vi har vært bort i og der proffene vil hva som er rett og galt samt forteller litt om hvilke typiske nybegynnerfeil som blir gjort og hva vi bør være obs på, typiske problemstillinger i normale regattaer (tenkte kanskje vi kunne holde oss utenfor de mer spissfindige)... Jeg går utfra at om en seiler regatta så kan en iallefall styrbord-regelen og "nermest vindøye" om en har vinden inn fra samme side, men det er jo endel regler til jeg antakelig har kommet bort i i fjor som jeg nok avslørte meg litt på. Her er tre jeg kommer på fra fjoråret: 1. Starten. Normalt har jeg lagt meg bak, men en gang kom jeg for nært startlinja før signalet gikk, det ble derfor fristende å seile nedover startlinja (uten å være over) med styrbordhalser. Jeg fikk en uggen følelse av at det var en del med babordhalser som mente at de ikke hadde vikeplikt etter denne reglen? Lov eller ikke? 2. I null vind ble jeg tatt igjen av en båt som ville gå høyere enn meg og dermed snike seg til en meget fordelaktig posisjon og dertil uheldig for meg. Jeg loffet han derfor, men det ble mye kjeft å få... Forstod etterpå at en ikke kan styrer høyere enn det som er naturlig om det var vind. Her kunne jeg pga siget i båten styrer høyere enn det jeg ville klart med fylte seil. Dermed var nok kjeften berettiget...? 3. Jeg overlappet en annen opp mot runding med bidevind, jeg var nermest vindøyet og hadde dermed vikeplikt. Når vi rundet var raskeste vei å falle ned ca 90 grader å få plattlens. Det ville ikke båten innenfor som skulle sette gennaker og dermed måtte skjære. Siden vi seilte langs land kunne en heller ikke slå MER enn 90 grader. Vel, jeg gikk for fort til å slå bak og burde nok tatt en kuvendig for å komme meg bort fra denne posisjonen, men det endte med at jeg ble liggende der til han fant det for godt å falle av. Antar han var i sin fulle rett...? Edited February 21, 2009 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Fanafjord Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Uff dette virker komplisert. Gleder/gruer meg til å finne ut av alt dette her. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
bjoris Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 (edited) Neida, du må ikke se slik på det. Du kommer langt med styrbord-regelen;), men i enkelte situasjoner (som du enkelt kan unngå i starten) kan det fort bli litt mer avansert. Det kan nok uansett være smart å kjøpe boka med kappseilingsreglene... Edited February 22, 2009 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LarX Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 (edited) kan absolutt anbefale denne-----------> http://nautisk.no/products/forstaaelige_ka...gsregler_x12489 Edited February 22, 2009 by LarX (see edit history) Quote Link to post
ÅtteGlass Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 .... men det kan være lurt å vente på en ny utgave; reglene fikk en del endringer som trådde i kraft ved nyttår. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
NOR_Gandsfjord Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Det fulgte med et hefte i Seilmagasinet for noen år siden som hadde en grei fremstilling av de viktigste regattareglene. Tok kontakt med opphavsmennene og fikk lov til å legge dem ut på websidene hos seilforeningen: Kort Guide til Kappseilingsreglene Nå har det kommet nye regler i år som jeg ikke har full oversikt over. Noe med to-båtlengder sirkelen ved merker som er endret såvidt jeg husker (har det blitt tre båtlengder?) Quote S/Y Surprise Link to post
NOR_Gandsfjord Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 1. Starten. Normalt har jeg lagt meg bak, men en gang kom jeg for nært startlinja før signalet gikk, det ble derfor fristende å seile nedover startlinja (uten å være over) med styrbordhalser. Jeg fikk en uggen følelse av at det var en del med babordhalser som mente at de ikke hadde vikeplikt etter denne reglen? Lov eller ikke? Du er i full rett til å sløre langs startlinja for styrbord. Hvorfor var det så mange som ville starte på babord halser? Hos oss (med 50 båter i en enkelt start) blir det sett på med stor misnøye om noen prøver å starte på babord halser, siden dette nesten ikke kan gå bra og kun fører til kaos på linja. 2. I null vind ble jeg tatt igjen av en båt som ville gå høyere enn meg og dermed snike seg til en meget fordelaktig posisjon og dertil uheldig for meg. Jeg loffet han derfor, men det ble mye kjeft å få... Forstod etterpå at en ikke kan styrer høyere enn det som er naturlig om det var vind. Her kunne jeg pga siget i båten styrer høyere enn det jeg ville klart med fylte seil. Dermed var nok kjeften berettiget...? Riktig kurs: Du har ikke lov til å seile høyere (eller lavere) enn du ville gjort for å nå neste merke dersom det ikke var andre båter på banen. Det er altså ikke lov å ta med seg andre 'på tur' dersom du ikke kan godtgjøre at dette var for å finne mer vind, bedre vinkel e.l. og at du ville tjent på dette uavhengig av om det var andre båter i nærheten. 3. Jeg overlappet en annen opp mot runding med bidevind, jeg var nermest vindøyet og hadde dermed vikeplikt. Når vi rundet var raskeste vei å falle ned ca 90 grader å få plattlens. Det ville ikke båten innenfor som skulle sette gennaker og dermed måtte skjære. Siden vi seilte langs land kunne en heller ikke slå MER enn 90 grader. Vel, jeg gikk for fort til å slå bak og burde nok tatt en kuvendig for å komme meg bort fra denne posisjonen, men det endte med at jeg ble liggende der til han fant det for godt å falle av. Antar han var i sin fulle rett...? Her var nok dette den andre båtens riktige kurs, siden de seilte gennaker, så har var det nok ikke noe å protestere på. ....etter min oppfatning. Men jeg har vært i protestrom tidligere, og har oppfattet at juryen ikke alltid deler mine meninger Quote S/Y Surprise Link to post
Careka Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Denne gir mange fine folklaringer. og kan oppdateres etter som nye regler kommer. http://www.ukhalsey.com/RulesQuiz/quiz_list.asp Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Trond Aasvoll Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 (edited) Denne synest jeg er fin, når en lurer på noe? Og så må en huske det som har blitt nytt for året. http://game.finckh.net/indexe.htm Edited February 22, 2009 by Trond Aasvoll (see edit history) Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Lett match Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 (edited) NOR_Gandsfjord Riktig kurs: Du har ikke lov til å seile høyere (eller lavere) enn du ville gjort for å nå neste merke dersom det ikke var andre båter på banen. Det er altså ikke lov å ta med seg andre 'på tur' dersom du ikke kan godtgjøre at dette var for å finne mer vind, bedre vinkel e.l. og at du ville tjent på dette uavhengig av om det var andre båter i nærheten. Stort sett kan du seile som du vil, riktig kurs gjelder kun ifølge regel 17. dersom du innhenter (i lo) en annen båt inne 2 båtlengder kan du ikke seile høyere enn din riktige kurs. Det å ta med "andre på tur er en helt legal handling, men seiler du i en regatta med kompiser er det mulig du ikke blir dagen helt. Edited February 22, 2009 by Lett match (see edit history) Quote Link to post
Nyste Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Et spørsmål i denne sammenhengen. Vi seiler på rett kurs mot mållinjen, babord bøye. Vi tar innpå båten som ligger til styrbord, framfor oss. Når vi innhenter den, legger den babord for å presse oss ut på feil side av målbøyen. De har ingen ting å vinne fartsmessig av manøveren, kun å ødelegge for oss. Er en slik handlig OK? Er der regler som omhandler dette? Quote Link to post
Trond Aasvoll Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Vist du hadde overlapp i en sirkel på to båtlengder fra barbord merke, har han plikt til å gi plass for merket (Barbord mållinje? Hadde du ikke over lapp før sirkelen på to båtlengder så har han lov.regel 11 og 18,2 (B) ? Også vist du kom for barbord halser og han styrbord halser. Lær deg å bruke denne, og klikk på teksten på alternativ situasjon på spillet. da kommer animasjonen opp og reglene etter at du har svart på om du har lov eller ikke. http://game.finckh.net/indexe.htm Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Lett match Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Trond Aasvoll Vist du hadde overlapp i en sirkel på to båtlengder fra barbord merke, har han plikt til å gi plass for merket (Barbord mållinje?Hadde du ikke over lapp før sirkelen på to båtlengder så har han lov.regel 11 og 18,2 (B) ? Også vist du kom for barbord halser og han styrbord halser. I dag er det sonen som gjelder og den er i utgangspunket 3 skroglenger (ikke 2). Det er noen få nye regler.................. Glem de gamle Generelt sett ser jeg det slikt: Dersom du må spørre - så taper du. Quote Link to post
bjoris Posted February 23, 2009 Author Share Posted February 23, 2009 Her var mye interessant som jeg må se på når jeg kommer hjem... Takk sålangt, tror dette blir en lærerik tråd, mye mer lærerikt og interessant å høre andres forklaringer enn å lese teori i en bok... Disse praktiske eksemplene er jo også gullverd kontrat tekst... Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lett match Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Eksemplene på: . http://game.finckh.net/indexe.htm er veldig fine, ha seilingsreglene i nærheten og skrive opp hvilke regler som gjelder før du kikker i fasiten. I de nye reglene er det stort sett regel 18 og 19 som er skrevet om, også er 2 båtlengder (plass ved merket) nå blitt til sonen. Sonen er 3 skroglengder men seilingsbestemmelsene kan endre dette. Ellers er de andre reglene stort sett skrevet om slik at de blir lettere å forstå. Regler du MÅ vite: Styrbord - babord (regel 10) og Lo - le (regel 11). Men husk på at du må gi den andre båten plass til å holde av veien (regel 15) selv om du har rett, og at du kan bli disket etter en kolisjon selv om den andre båten skulle holde av veien for deg (regel 14). Glem heller ikke regel 2 "Ærlig seilas". Har du brutt en regel og noen protesterer på deg (roper protest og viser protestflagg) kan du fri deg fra å bli disket ved å ta en straff. En 360 grader eller en 720 grader vending. --------------------------------------------- Sitat: (bjoris @ 22.02.09 00:44) 2. I null vind ble jeg tatt igjen av en båt som ville gå høyere enn meg og dermed snike seg til en meget fordelaktig posisjon og dertil uheldig for meg. Jeg loffet han derfor, men det ble mye kjeft å få... Forstod etterpå at en ikke kan styrer høyere enn det som er naturlig om det var vind. Her kunne jeg pga siget i båten styrer høyere enn det jeg ville klart med fylte seil. Dermed var nok kjeften berettiget...? ------------------------------------------- Slik tolker jeg denne episoden: Her har du en båt som innhener deg og vil passsere deg i lo slik at den tar vinden fra deg og du kan da loffe opp til vindøye, (går du over vindøye begynner du en stagvending og regel 13 gjelder ) og hindre den, stort sett vil begge tape på dette sett iforhold til andre båter på banen og derfor kan det bli litt hyling. Men dette har du rett til (etter min tolking av reglene). Er det en erfaren seiler som kjefter på deg mener jeg også at regel 2 kan brukes. Det er ikke god sportsånd å påstå at du ikke kan loffe i en slik situasjon. Protesterer du på han kan han risikere å bli disket. Dersom du tar igjen en anne båt, for samme halser, i le (innenfor 2 skroglengder) kan du ikke seile høyere en din riktige kurs. (regel 17) Men i null vind er det kansje ikke så lett å si noe om hvem som er i le så det er mulig den situasjonen du var oppe i ikke samsvarer med min tokning. De engelse reglene kan lastes ned på: http://www.sailing.org/racingrules.php Quote Link to post
periss Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Hei. Her er en sit. jeg kunne tenke meg å få synspunkter på. Jeg seiler babord halser mot babord kryssmerke, Seiler inn konkurent rett før merket og etablerer overlapp på lo side. Dvs. jeg har rett til plass ved merket. Seiler opp slik at vi nesten er paralle ved merke. Neste merke er også et babord kryssmerke, men korteste vei innebærer at vi slår og seiler styrbord halser til neste merke. Ca. 150m lenger fremme (etter kryssmerket) går en tydelig vindstipe som vil gi meg gunstigere vin opp mot neste kryssmeke. Innseilet båt ønsker å slå umidelbart ved runnding av merket, Jeg ønsker å overstå merket for da og kunne seile forbi konkuret samt nå vindstripen. Slår jeg umidlebart ved merke havner jeg i le og vil bli ifraseilt, samt at jeg mister muligheten til å nå vind stripen. Kan jeg her kreve å seile mot vindsripen eller må jeg seile "riktig kurs" dvs. slå når jeg blir praiet? Quote Link to post
Xtian Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Her ville jeg påstå at "riktig kurs" er den kursen som fører deg til vindstripen. "Riktig kurs" er ikke nødvendigvis korteste vei til neste merke, men den kursen som du mener tar deg raskest til neste merke når man ikke tar hensyn til at det er konkurrenter på banen. I dette tilfellet ville kursen som gjør at du overstår merket føre til at du mener du får gunstigere vind, og dermed komme raskere frem til merket hvis du gjør det. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Lett match Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Jeg lurer på hvor alle har dette med riktig kurs fra. Etter min tolkning av reglene gjelder det kun ved regel 17. Så til saken: Regner med at det var et merke dere skulle ha på babord side og neste merke ligger høyere opp slik at det naturlige er å krysse videre. Ofte ligger neste merket slik at man "snur" og seiler slør/lens. Etter at dere har passert merket blir situasjone slik at du er lo båt og må holde av veien for le båt (regel 11). Den andre båten kan ikke be deg slå men han kan loffe opp til vindøye. Dette vil sansynligvis begge tape på, men det er det eneste han kan gjøre i følge reglene. Mener jeg da. Quote Link to post
periss Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Korteste vei og naturlig ville være å slå til styrbord halser etter merke runding. Ønsker imidlertid å fortsette å seile babord halser får å komme frem til vindstripe som ligger 150 meter lengre fremme. I følge Lett match kan jeg da holde min kurs så fremt jeg holder av veien for lebåt. Problemet er at le båt er så nærme at jeg må slå først/loffe opp for at han skal ha plass til å slå/loffe. Viss han hadde hatt tilstrekkelig plass til å slå hadde vi fått en ren styrbord babor sit. slik at jeg hadde vikeplikt uansett. Blir ikke dette sammenfallende med å seile vanlig kryss for babord halser med passering på lo side? Her kan vel ikke le båt slå før han har plass? Quote Link to post
bjoris Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Veldig interessant og lærerikt denne tråden og ikke minst linkene her var kjempebra, det går jo fint å seile uten å kunne alt dette, men så i fjor at en blir usikker og trekker seg unna og det taper en jo stort på når andre står på retten til det smeller... Lett Match og NOR_Gandsfjord: Tror også jeg hadde rett til å luffe han, det var nok litt frekt og kanskje ikke helt kotyme hos oss å "ødlegge for andre" når båten hans også gikk betydelig bedre enn min. Vi tapte stort da han kom ut i vinden igjen (dette var i ly av en holme) uten å få stopp i båten, men vår stoppet opp når han passerte... Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lett match Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Her er mitt svar på spørsmålene dine, mulig de ikke er fasiten. Dersom dere kommer med innspill prøv også å henvis til hvilken regel som gjelder, jeg tror da vi luker ut en del gamle avgørelser. periss Problemet er at le båt er så nærme at jeg må slå først/loffe opp for at han skal ha plass til å slå/loffe. Det å holde av veien betyr at den andre båten skal ha muligheten til å endre kurs til begge sider. Ligger du så nærme at han ikke kan endre kurs uten å berøre deg ligger du for nærme. (Se definisjonene bak i regelboken) Så lenge dere seiler side om side og den andre båten kan gjøre kursendringer uten å berøre deg har du ditt på det tørre, forander han kurs må han også gi deg mulighet til å holde av veien. (regel 16) Her kan vel ikke le båt slå før han har plass? Han kan loffe opp til vindøye og du må holde unna (regel 11), i det han går over vindøye begynner han en stagvending om må holde av veien for deg. I praksis går du også over vindøye sammtidig med han og da må du lese siste setning av regel 13. Blir begge båtene liggende opp mot vinden er det båten til babord som skal holde av veien. Og det blir vel deg, så det å bli liggende i lo av en båt (begge for babord halser) som ønsker å slå er ikke altid lurt. Du blir babord båt og dersom det blir berøring taper du. Den eneste grunnen han har til å forlange at du skal slå er dersom han må slå grunnet en hindring (regel 19). Dersom han krever dette bør du slå og legge inn en protest dersom du mener det ikke var grunn (hindring) for å be om plass. Quote Link to post
Bergen Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 Har Regattareglene i bokform men klare ikke å finne den i farten. Et enkelt spørsmål: Når trer regattareglene i kraft en regatta, Når 5min signalet går? 1 minutt? ved startsignal? eller ved passering startlinje? Quote Link to post
NOR_Gandsfjord Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 Ved 5 min signalet dersom ikke annet er angitt i seilingsbestemmelsene. Dvs motorkjøring etter 5 min signalet gir disk hvis det var det du lurte på Quote S/Y Surprise Link to post
Bergen Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 Nei det var ikke det jeg lurte på (det med motor viste jeg faktisk ). Spørsmålet hadde bakgrunn i at vi klarte å hisse på oss en annen båt i forrige tirsdagsregatta. Vi gikk mot startlinje for styrbord halser men skjønte at vi kom litt for tidlig frem i forhold til startsignal og valgte å slakke ut på genoa samtidig som vi gikk litt for høyt opp i vinden slik at genoa begynte å blafre, dette for å sakke på farten. I det vi igjen har starmmet inn seilet og kommet tilbake på kryss kurs (som ikke er spesielt høy på vår båt/vårt nivå) kommer det en annen båt aktenfra i le (begge styrbord halser) i større fart. Når denne kommer opp på siden av oss (der var det god plass) er han tydligvis svært irritert og skriker til oss at vi må være klar over at han har rett til å loffe oss. Nå prøvde ikke han å loffe oss, men utifra at regattareglene var tredd i kraft så hadde han tydligvis rett til dette da. Jeg anså den andre båten i mitt hode som et innhentende fartøy som skulle holde av veien for oss frem til at vi hadde passert startlinjen. Den andre båtens gevinst i dette tilfellet måtte jo i såfall være at han kunne gå en høyere kurs over startlinjen enn hva vi greide å gjøre. Jeg har jo fremdeles litt problemer med å se gevinsten av å begynne å hevde sin rett til å loffe inn mot startlinjen, men vi har jo alle forskjellige prioriteringer. Gøy var det i alle fall Quote Link to post
NOR_Gandsfjord Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 Le båt har rett til veien ja. Det har han jo uansett om man seiler under regattaregler eller ikke. Før start har man ingen 'riktig kurs', man kan seile i hvilken retning man vil. Le båt hadde nok rett til å kreve at dere skulle slå vekk (eller bli borte på annen måte etter eget valg) i den situasjonen dersom dere gikk lavere enn ham. Quote S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.