Jump to content

Justering av tomgang på Volvo Penta 5.8 efi


Well95

Recommended Posts

Hei og velkommen til baatplassen!

 

efi er vel en forgassermotor formoder jeg, 1100 omdreininger høres mye ut ja, smeller vel godt i gearet å geare ved det turtallet :eek: Har bare erfaring fra mercruiser, men det er vel mye samme greien, der var tomgangsturtallet ca 600 RPM. Ville sjekket opp ved gassvaieren på forgasser for å se om du får slakket helt ned, hvis ikke ligger problemet nok her, om det ser ut til å at den slakker helt av, må det nok en justering til :seeya:

Link to post

efi er ingen forgassermotor.. det ligger nå i navnet :wink: nå kjenner eg ikkje denne spesifikt men efi motorer brukes ikkje ha justeringsskrue for denslags. sjekk vakumslanger og evt falskluft og selvfølgelig om gassen faktisk går heilt tilbake som nevnt av forrige mann, der er som regel en bryter som slår inn når gassen står heilt av som skal sette den til tomgang.

Edited by Korsnes (see edit history)
Link to post
:giggle: mpi står for MultiPointInjection. efi er bare en generell beskrivelse og trenger ikkje nødvendigvis å være multipoint. f.eks så finnes det noe gamle greier med bare ei stor dyse øverst i manifolden.. akkurat som en forgasser. idag er nå alt mpi så at de kaller det mpi er val kansje for å presisere for de som ikkje har fulgt med i timen evt jåle seg med mange bokstaver. kunne likegodt kun stått "i" som er vanlig på bil.
Link to post

Dette EFI anlegget er FORD. På innsuget ved gasspjeldhuset sitter det en sylindrisk "sak" Denne skrudd fast med 2(eller flere)skruer (Husker ikkehelt) Dette er en steppmotor som justerer tomgangsluften Denne motoren er drevet av ECU som henter info fra sensorer på motoren. Denne kan du løsne og se om den er full av vann eller annen guff. Den kan jo være i stykker også

nummer 1 er og sjekke vakumslanger og flenser for falskluft

Nummer 2 er se på kontakter og ledninger etter brudd, dålig kontakt , irr osv (her skal det ikke brukes 556 osv men elektonikk rens )

Nummer 3 er få lest ut feilkoder fra hjernen.(mener jeg har en kopi av verk lit for denne motoren) Hvis du mangler noen signal til hjernen kan den gå i "nødmodus" da går den for fort.

Edited by Draco20 (see edit history)
Link to post

Ja electronisk hjerne ja, dette minner meg om den flett nye 60 Evinrude jeg kjøpte i 95, skiftet hjerne på garanti i søkk og kav, da det som skjedde nettopp var at tomgangsturtallet ruste seg opp fra normalt 7-800 til 1200 rpm, var lite kjekkt å geare i slike turtall, etter ett par år og 3- 4 utskiftetde hjerner, gav jeg opp og solgte skiten (forøvrig var det en fin motor, bortsett fra dette tullet da)

Link to post
  • 2 weeks later...
Hvorda går det? Har du fått reparert turtalls feilen din?

 

Hei og takk enda en gang for gode tips for gjeldene sak.

Har ikke hatt tid til nå å undersøke tipsene. Har planer om det fra uke 12 og utover. Må jo få skikk på problemet før sommeren.

Skal komme tilbake når jeg har funnet og reparert feilen.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...