Well95 Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Hei. Har kjøpt meg en båt for første gang med Volvo Penta 5.8 efi motor. Motoren har noe høyt turtall synes jeg ca 1100 omdreininger pr. minutt. Er det noen som vet hvordan dette lar seg justeres? Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Hei og velkommen til baatplassen! efi er vel en forgassermotor formoder jeg, 1100 omdreininger høres mye ut ja, smeller vel godt i gearet å geare ved det turtallet Har bare erfaring fra mercruiser, men det er vel mye samme greien, der var tomgangsturtallet ca 600 RPM. Ville sjekket opp ved gassvaieren på forgasser for å se om du får slakket helt ned, hvis ikke ligger problemet nok her, om det ser ut til å at den slakker helt av, må det nok en justering til Quote Link to post
Bearded Beast Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 (edited) efi er ingen forgassermotor.. det ligger nå i navnet nå kjenner eg ikkje denne spesifikt men efi motorer brukes ikkje ha justeringsskrue for denslags. sjekk vakumslanger og evt falskluft og selvfølgelig om gassen faktisk går heilt tilbake som nevnt av forrige mann, der er som regel en bryter som slår inn når gassen står heilt av som skal sette den til tomgang. Edited February 22, 2009 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Hehehe... jepp Electronic fuel injection vil jeg tippe Tenkte vel litt hardt på mpi, har vel ikke akkurat med tråden å gjøre men hva er forskjellen? Mercury-Volvo? Quote Link to post
Bearded Beast Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 mpi står for MultiPointInjection. efi er bare en generell beskrivelse og trenger ikkje nødvendigvis å være multipoint. f.eks så finnes det noe gamle greier med bare ei stor dyse øverst i manifolden.. akkurat som en forgasser. idag er nå alt mpi så at de kaller det mpi er val kansje for å presisere for de som ikkje har fulgt med i timen evt jåle seg med mange bokstaver. kunne likegodt kun stått "i" som er vanlig på bil. Quote Link to post
Moyja Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 (edited) Dette EFI anlegget er FORD. På innsuget ved gasspjeldhuset sitter det en sylindrisk "sak" Denne skrudd fast med 2(eller flere)skruer (Husker ikkehelt) Dette er en steppmotor som justerer tomgangsluften Denne motoren er drevet av ECU som henter info fra sensorer på motoren. Denne kan du løsne og se om den er full av vann eller annen guff. Den kan jo være i stykker også nummer 1 er og sjekke vakumslanger og flenser for falskluft Nummer 2 er se på kontakter og ledninger etter brudd, dålig kontakt , irr osv (her skal det ikke brukes 556 osv men elektonikk rens ) Nummer 3 er få lest ut feilkoder fra hjernen.(mener jeg har en kopi av verk lit for denne motoren) Hvis du mangler noen signal til hjernen kan den gå i "nødmodus" da går den for fort. Edited February 22, 2009 by Draco20 (see edit history) Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Ja electronisk hjerne ja, dette minner meg om den flett nye 60 Evinrude jeg kjøpte i 95, skiftet hjerne på garanti i søkk og kav, da det som skjedde nettopp var at tomgangsturtallet ruste seg opp fra normalt 7-800 til 1200 rpm, var lite kjekkt å geare i slike turtall, etter ett par år og 3- 4 utskiftetde hjerner, gav jeg opp og solgte skiten (forøvrig var det en fin motor, bortsett fra dette tullet da) Quote Link to post
Moyja Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Glemte og si sjekk gasspjeld/wire. Spjeldet skal være helt stengt på tomgang - slakk wire Quote Link to post
Well95 Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 Hei. Med dette turtallet som jeg har så smeller det godt ved giring. "Takker og bokker" for all info til dere som har svart på mitt problem. Skal sjekke dette som ble nevnt ja. Quote Link to post
Moyja Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Hvorda går det? Har du fått reparert turtalls feilen din? Quote Link to post
Well95 Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 Hvorda går det? Har du fått reparert turtalls feilen din? Hei og takk enda en gang for gode tips for gjeldene sak. Har ikke hatt tid til nå å undersøke tipsene. Har planer om det fra uke 12 og utover. Må jo få skikk på problemet før sommeren. Skal komme tilbake når jeg har funnet og reparert feilen. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.