Jump to content

Erfaringer fra raymarine C 120?

Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei

Sitter å funderer på å benytte meg av kampanjen som Raymarine kjører på radar nå.

( http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?...annelid=1000116 )

Skulle i den forbindelse gjerne hatt noen brukererfaringer på Raymarine C 120, både med hensyn til brukervennlighet, objekters synlighet på radar, kartene Navionics (kjenner hovedsaklig til telchart og C-map) og ellers det som dere måtte ha å si om denne. Antennen jeg tenker på (2 KW)er nok den minste kakeboksen med høy (4,8 grader) strålebredde og det er vel spesielt her jeg har litt betenkligheter. (Kan dessverre ikke finne en fornuftig plass til en "skikkelig" åpen antenne på skøyta så her blir det et kompromiss. Har jo allerede i utgangspunktet problem med å finne plass for en liten GPS antenne uten at det skjemmer utseendet på den gamle damen :lol: )

Anbefalinger på andre radar/plotterkombinasjoner er også interessant.

Dette er en utgående modell, blir i løpet av våren erstattet av C-Series Wide. Ny og gammel C-serie kjører tilnærmet samme software, så ting ser likt ut. Den nye har mye bedre lysstyrke, har widescreen skjermformat med større oppløsning, har Ethernet for sammenkobling med andre skjermer og PC, støtte for Navionics Platinum (3D) samt at prosessoren er 2,5 gang raskere.

Den nye C serien har ikke den gamle radar konnektoren og bruker en ny radarutgave med Ethernet tilkobling, begge de to nye domene er på 4kW, en med 45cm antenne og en med 60cm. Til høsten kommer disse domene også i HD utgave. De åpne antennene er allerede tilgjengelig i HD og Super HD utgaver med Ethernet tilkobling. Vær klar over at 45cm domen til Raymarine er 52cm utvendig.

Har selv E80 og 2kW radaren og er kjempefornøyd. Bortsett i fra widescreen skjerm gjør E-Serien det samme som den nye C-Serein. Den eneste begrensningen med C-Series Wide i forheld til E-serien er at bare 2 skjermer kan kobles i nettverk. Det er ikke stor forskjell på¨2 og 4kW dome radar antennene, den store forskjellen er mellom lukket og åpen antenne.

Dere som har seilbåt og vil ha Raymarine bør kjøpe gamle C serien nå, den nye har ca 3 ganger så høyt strømforbruk.

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på den nye HDS serien til Lowrance. Jeg hadde kjøpt HDS i stedet for Raymarine E serien hvis jeg skulle ha handlet i dag.

10" utgaven uten ekkolodd HDS-10M er på tilbud hos Topp Fritid for 17699kr, radarantenna LRA-1800HD koster ca 15 tusen.

Topp Fritid

Edited by abbor (see edit history)

Her står det litt om C-series Wide

klikk.no

C-Series Wide på Raymarine.com

Edit: Etter at jeg fikk pusset brillene, fikk til og med jeg med meg at du har ei seilskute :blush:

Den gamle C-Serien som nå kalles Classic, eller Lowrance HDS som har LED baklys på skjermen er nok de mest aktuelle modellene siden disse har veldig lavt strømforbruk sammenlignet med andre modeller. Det lave strømforbruket til C-Series Classic kommer av dårlig lysstyrke på skjermen og treg prosessor, men jeg vet at mange er godt fornøyd med disse.

Edited by abbor (see edit history)

Hei igjen og takk for svar.

Det er nok ingen tvil om at en større antenne vil være bedre, men den skal også plasseres på båten. Tvilen min er jo egentlig om den minste antennen er "god nok". Regner med at den detekterer mål i sjøen, både staker og bøyer? En annen risiko er skille-evnen i forhold til to eller flere mål nær hverandre med såpass høy strålebredde.

Fjellbonden: Nyttig/ikke særlig nyttig...det er akkurat det jeg er litt skeptisk på her. Jeg kan likevel ikke helt tro den kommer inn under ikke nyttig, da den er såpass mye brukt i fritidsflåten?

Navigasjonsmessig i forhold til land, vil den nok være mer unøyaktig å forholde seg til i forhold til peiling/avstand pga at dette blir dratt utover.

Har kikket endel på diverse radar/kartplottere. Mye fancy og spennende teknologi, men mye av det er jeg redd kommer inn under "kjekt å ha, men lite brukt" sjangeren. (Veldig fristende mye av det da, men jeg tror ikke jeg ville komme til å bruke f eks 3d så mye) Hovedsaklig koker dette ned til at jeg vil ha mulighet å "se" rundt meg i dårlig sikt og å kunne bruke peilelinjal og vrm. Som dere nevner er også strømforbruk viktig. Kartplottern tar jeg med på kjøpet :wink:

Abbor: med den antennen din (som vel er lik den jeg tenker på?) på hvor lang avstand får du inn objekter som klare beveglige mål? En ting hva som står i spesifikasjon, noe annet er det som vises i virkeligheten under diverse forhold. Vi får jo plassert den relativt høyt i masta og det blir en blindsektor bakover, men det får jeg leve med. Kan jeg få gode avlesninger på 6 nm er jeg fornøyd i første omgang.

Stemmer at jeg har samme radar som den du vurderer. Ikke noe problem å detektere staker og bøyer, jeg kan til og med tracke robåter på et par nm avstand med MARPA funksjonen (jeg har en bra headingsensor). Jeg har ikke prøvd radaren min utenfor Mjøsa og indre Oslofjord enda så jeg har begrenset erfaring med lengre avstander. Men basert på å studere på spesifikasjonene for horisontal strålebredde og utgangseffelt samt mye lesing på utenlandske forum er jeg rimelig sikker på at forskjellen på ytelsen til 45cm og 60cm radarene til Raymarine er liten. Forskjellen på 4,9 og 3,9 graders strålebredde er jo minimal, den store forskjellen vil komme med en åpen antenne med mindre enn 2 graders strålebredde. Jeg leste også her om dagen at mannen som står bak utviklingen av teknologien som brukes i Raymarine sine nye HD og Super HD åpne radarer har en 45cm (RD218) på båten sin, så de kan ikke være så ille :wink:

Etter å ha forstått hva du skal bruke instrumentet ditt til er det mye som tyder på at C120 er det beste valget for deg, bare synd du ikke har mulighten til åpen radar.

Har prøvd det ut lite enda , men på turen hjem fra Stavanger til Horten nå i januar . Så var det konge plotter med radar å AIS , så kan ikke si annet at det virker som kjempe pakke . Har ikke hatt fargeradar før å ikke radarbilde over kart heller ,men funka så det susa det .Var jeg litt usikker så delte jeg bare skjermen i to,så jeg vil tru at du ikke vil angre på det kjøpet .Det er en lett plotter å bruke på alle måter , ikke mye ball for å bytte modus eller inn for å se på andre ting .C 120 er desuten såpass stor , at det går fint å dele den i to bilder . Men sikkert ok med radarbilde over kartet også , sikkert bare en vane . Så lykke til uannsett hva du velger ,er bra pris på dem nå så .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Navico kommer med sin nye broadband radar til våren.

Kommer til å koste rundt 15.000 NOK. Den kan koples til Northstar, Simrad og Lowerance plottere.

Disse leverer flotte plottere til en langt lavere pris en Raymarine.

Den er bygget på et for oss sivile, helt nytt prinsipp trekker lite strøm, ingen farlig stråling,

lav effekt og veldig gode bilder. For mer info, se her: Broadband radar

Den eneste "negative" siden er at radaren ikke leser Racons, ellers er den et stort fremskritt for oss lystbåtseilere.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Skulle i den forbindelse gjerne hatt noen brukererfaringer på Raymarine C 120, både med hensyn til brukervennlighet, objekters synlighet på radar, kartene Navionics (kjenner hovedsaklig til telchart og C-map) og ellers det som dere måtte ha å si om denne. Antennen jeg tenker på (2 KW)er nok den minste kakeboksen med høy (4,8 grader) strålebredde og det er vel spesielt her jeg har litt betenkligheter.

Har hatt en Raymarine C120 i to år, med 2KW antenne montert ca. tre meter over vannspeilet.

Brukervennligheten er jeg meget godt fornøyd med. Har kun erfaring med denne radaren, men den har mange finesser som imponerer, eksempelvis kan du holde styr på andre fartøyers bevegelse – hastighet og retning – risiko for kollisjon.

På flatt vann sees alle fartøy fra gummibåter og oppover i størrelse.

Jeg splitter skjermen og har kartbildet i den ene halvdelen og radarbildet i den andre. Da er det enkelt og trygt å gå selv i den tykkeste tåka. Du ser hvor båten er i kartbildet, radaren sammenholdt med kartbildet gir ekstra sikkerhet, ikke minst ved at du enkelt og klart ser ”objekter” som er i bevegelse på sjøen.

Som ”antikollisjonsradar” kan jeg ikke skjønne annet enn at 2KW antennen er mer enn god nok. Med kartplotteren i funksjon ser jeg ikke behovet for en enda bedre radar som gir et svært godt ”kartbilde”.

Har erfaring fra Garmin plotter med BlueChart – Navionics kartene er helt OK.

Oppdateringen av skjermbildene er meget rask, og som påpekt av andre her er strømforbruket lavt.

Raymarine C120 ble for noen år siden brukt ombord i en speedbåt som da tok fartsrekorden rundt England-Skottland. Mener å huske at snitthastigheten var i overkant av 55 knop. Det sier vel noe om brukervennlighet, lesbarhet av skjerm, og oppdateringshastighet?

Vel kan det være at E-skjermene og det som nå kommer er enda bedre i sollys, men la ikke det beste bli det nest bestes fiende! Selv en C-skjerm kan leses i direkte sollys.

Edited by Utkikken (see edit history)

Etter det jeg har lest så avhenger radarens strålebredde i stor grad av lengden på radaren. Desto lengre antenne, desto smalere bånd som igjen gir bedre oppløsning/evne til å skille mellom objekter.

Kakeboksene inneholder også en "stang" (antenne) som snurrer rundt men de er kapslet inn da det er mer praktisk (spesielt for seilbåt hvor man kan montere i masten).

De lukkede radarene er sånn sett "like" som de åpne, men de åpne lages i større/lengre størrelser med de fordelen det gir.

Effekten har vel mest å si på rekkevidde og er ikke så viktig på en seilbåt. Større effekt krever også mer strøm og strøm er ofte et problem på seilbåt i utgangspunktet så det er definitivt noe å tenke på.

Jeg har brukt 2kw radomen til Raymarine med E80 plotter men har ikke noe å sammenligne radaren med. Synes i grunn det fungerer godt nok og tviler på at jeg hadde giddet å bruke mer penger på noe mer fancy.

Ville f.eks heller kjøpt 2kw radar + ais klasse b sender og mottaker enn kun en 4kw radar. Mye mer nytteverdi for pengene. AIS vises også på plotteren og er et virkelig godt hjelpemiddel, spesielt i forhold til store skip som kommer fortere enn man venter. Det skal sies at jeg har lite erfaring med radar og at andre med mer erfaring kanskje har andre synspunkter på dette.

Den 'nye' radartypen til Navico som Simrad fører virker veldig bra men hvis du f.eks har en del Raymarine-målere som sender SeaTalk fra før av er det sikkert lurt/billigst å velge Raymarine i dag.

Seiler med langturdrømmer

Jeg har erfaring både med C70 og E80 (uten radar). Jeg er veldig godt fornøyd med alt unntatt plotterens evne til å løse opp kystkonturer når en zoomer ut til liten målestokk. Spesielt hvis en skal sette en kurs mot et fyr eller lignende som ligger et godt stykke unna hadde det vært kjekt om en kunne benytte kursindikatoren direkte i et ut zoomet kart for grovnavigering.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....