Power by Yanmar Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Jeg trenger en ny 24volts lader til båten min. Jeg skal lade to banker på 140ah, så jeg har lyst på en lader med to utgange. Slik at når jeg kobler til landstrømmen så "ordner" laderen resten. Den må være dobbeltisolert slik at risikoen for tæring er minimal. Håper å få noen forslag til en god lader. Og pris er ikke det viktigste, men kvaliteten. Quote Link to post
Festina Lente IV Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 http://cmsno.waeco.se/(S(ggexbr45jh4cma453...920070110082620 Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Servicemannen Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Tilbudsdager på Mastervolt under "Leverandør annonser" på marked. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
OPTIMAL Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Quote Link to post
Power by Yanmar Posted February 23, 2009 Author Share Posted February 23, 2009 Finnes det noen tester på disse 24volts batteriladerene som er nevt her? Quote Link to post
Servicemannen Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Spørs hvad du skal bruke laderen til. Vis du skal ha lading i kort bryggestopp i ferien tar du kraftig lader med kjølevifte men vis den skal kun lade opp når turen er over kan du ta en stengt uten kjøling. Den Mastervolt har på tilbud i 24v er av ChargeMaster type. Dem har 3 utganger og har integrert bus-system i samarbeid med Raymarine. Bus-systemet er variant av NMEA2000 men program fra Raymarine har ikke vært markedsført enno. Med den kan man få batteristatus og mer info opp på plotteren og andre instrumenter. Disse laderene er brukt til proffmarkeden også og har alle dokumentasjoner som trengs. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Power by Yanmar Posted February 23, 2009 Author Share Posted February 23, 2009 Jeg har solcellepanel som tar seg av ladingen etter at turen er over, så det jeg trenger er en lader som kan fylle"tanken" Når jeg ligger på steder med landstrøm i ferien eller helger. Laderen må også tåle at det er forbruk av bateriene uten at dette er noe problem for laderen. Jeg har en Garmin 4010 plotter i båten. vil det være mulighet til å koble laderen opp mot denne? Takker for alle svar:-) Quote Link to post
Festina Lente IV Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Jeg har den laderen jeg foreslo ombord, og er meget fornøyd. Den kan lade batteriene hurtig, om du har behov, og 220 V på brygga har stor nok sikring, og den har en strømbegrensningsfunksjon om 220V anlegget har små sikringer. Som ekstrautstyr leveres en fjernkontroll (for en billig penge), hvor du også har oversikt over hvor langt i ladeprosessen du har kommet. Det leveres også en temperaturkontroll som plasseres ved batteriene for å kompensere ladingen i forhold til batteritemperaturen. Jeg tror ikke den kan kobles til 4010 ... Prismessig er den også grei tror jeg. Finnes også i en mindre, og vel billigere utgave, men det så du vel på nettet Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
chris_t Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Det enkleste og beste er ladac sine produkter... gå in på ladac.no.. ladac greenline 2x15 hadde vært fint for deg.. tempføler og 3 stegs automatic som sørger for trygg lading. Håntderer agm gel og syreakkumulator Quote Link to post
Power by Yanmar Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Jeg er vel litt skeptisk til Ladac greenline 2X15 fordi den er etter det jeg fårstår en 12 volts lader. jeg vet at det går ann å lade hvert batteri induviduelt, men jeg tror vel det beste er å lade batteriene sammen som 24volt. Så ville jeg gjerne ha en lader som kan lade flere banker sammtidig. Nå er ikke jeg noe orakel innen dette feltet, så jeg vil gjerne ha synspunkter på denne problemstilling Quote Link to post
Recommended Posts