Jump to content

Hordaland politidistrikts nye båt

JanB

Recommended Posts

"Båtbøllene i Hordaland går harde tider i møte." er overskriften og politiet siera: "Med denne er i vi i stand til å innhente de fleste."

Både journalisten med sin flåsete "båtbølle" overskrift og politiet som trenger masse HK for å inhente oss viser en litt gammelmodig lite servicevennlig instilling.

Vi er altså røverne som skal tas av poliet.... ikke en setning om at en rask politibåt kan være gull verd hvis en båtfører får hjertetrøbbel et sted i Hardangerfjorden.... ikke et ord om at de kan profilere seg positivt ved å f.eks. la undomskolelever ta arbeisduke ombord....

nei da....i artikkelen er politiet "the good guy" som ( i likhet med sheriffer i det ville vesten) må ka mange hestekrefter for å ta oss "the bad guys"........

Håper de alltid har en dykker ombord ! Liten vits å kunne ile til åsted i 60-70 knop hvis de f.eks.ikke har utstyr eller kompetanse til hente opp fulle folk som har falt utfor brygga.

Edited by salt (see edit history)
Salt, du fikk vel svar i spøreundersøkelsen din på hva som skal til dersom det skal dykkes i jobbsammenheng, av bl. a. millisivert.

Ja derfor bør den fine raske båten doneres til brannvesenet i Bergen som kan bemanne den med dykker og lege.....så kan heller dykkern/redningsmannen få begrenset politimyndighet i tilfelle de mot formodning skulle dumpe på en båtbølle.....

Edited by salt (see edit history)

Ved drukningsulykker i distriktet så er vel dagens prosedyre at to dykkere fra brannvesenet hiver seg inn i helikopteret til Luftambulansen. De kommer seg kjappere frem til skadestedet på den måten enn med båt :yesnod:

Tidligere hadde redningsmannen på Luftambulansen også i oppgave å drive redningsdykking, men dette ga de seg med for mange år siden siden. Så vidt jeg vet droppet de denne tjenesten etter redningsmennenes eget ønske, siden de følte at det ikke var mulig å drive med dette på en ansvarlig måte, ref. dagens krav til redningsdykking.

Bundin er bátleysur maður

... helikopteret til Luftambulansen. De kommer seg kjappere frem til skadestedet på den måten enn med båt

Hvis noen snubler over brygga i Bergen eler fra fritidsbåt i havneområdet er vel politibåten der antagelig innen 2-3 minutter....hvor lang tid det tar å få dykkere i helikopter osv vet jeg ikke men ved drukning teller sekundene.....

Dykkerene fra brannvesenet er der på to minutter. Men du tenker selvsagt i ett tenkt øyeblikk hvor politibåten kunne vert brukt til redning - det blir den sikkert og, er jo bare å stikke innom og hente en dykker det...

Jeg ser ingen ulemper med at båten er rask, enten den skal bøtlegge vannscooter eller redde folk fra bryggen.

Synes du at det er dumt at den er rask? Er det ikke positivt at Kjølen blir erstattet?

Edited by Frøken Fryd (see edit history)

Her er samme skroget fra "Round Britain 2008", men uten fult overbygg.... og "litt mer" maskineri (disse gjorde rundt 80 knop når de gikk forbi oss som sikkerhetsfartøy)...

DSC_0020_2-1.jpg

DSC_0025-1.jpg

Edited by Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Nå er det ikke alle journalister som er på sjøen Salt så jeg tar hele artikkellen med en klype...

Det er nå "litt" gøy, med journalister, som prøver å gjengi det de er blitt fortalt, og ikke forstått:-))

Som, " det er en rib med fast skrog og pølse rundt"!!

Hallo! Det er i alle fall ingen RIB uten:-))) Forresten rib?

La oss heller ikke glemme at Goldfish deltok i Storbritania rundt 2008....

Neida ... de hadde litt problemer med med varmgang når de passerte oss ...

DSC_0031.jpg

....samt at EPRIB'en deres hadde løsnet, slik at den sendte ut Mayday ... og som gjorde at vi var med på en redningsaksjon 5 minutter senere med fly og helikopter ....mens de fortsatte sørover...

Godt at vi har informanter.

Er det noen som kjenner til hvilken type motorer Goldfish brukte på denne seilasen?

Jeg tror de skal bruke italienske i leveransen til forsvaret - men dette er kanskje hemmelig?

Yanmar 315 ... skrudd opp til 380 av Goldfish og kalt Dmax .... ombord i begge... men regner med FTP i leveranse til Italia...

DSC_0033.jpg

Her er samme skroget fra "Round Britain 2008", men uten fult overbygg.... og "litt mer" maskineri (disse gjorde rundt 80 knop når de gikk forbi oss som sikkerhetsfartøy)...

DSC_0020_2-1.jpg

Jeg synes dette er blir vel off topic. Dette er et forum for BÅTER og ikke FLY! :smash::lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg synes dette er blir vel off topic. Dette er et forum for BÅTER og ikke FLY! :smash::lol:

Var ikke min feil at de var konstant i "rotate stage" når de gikk forbi oss... LOL

.. de fleste var ..... vel i hvertfall i et par hundre bilder...

DSC_0029.jpg

Jeg var dykkeleder under noen offshore VM (klassen under Gjelsten & co) greier i Bergen for en god del år siden, og fikk i den anledning en grundig innføring i hvilke skader som kunne oppstå under kjøring med ekstremt raske båter. Mye "artig" der, gitt. Bl.a. faren for at nakkehvirvlene presses inn i hjernen under den ekstreme akselerasjonen som kan oppstå hvis båten gjør en baklengs salto...

Bundin er bátleysur maður

Det er nå "litt" gøy, med journalister, som prøver å gjengi det de er blitt fortalt, og ikke forstått:-))

Som, " det er en rib med fast skrog og pølse rundt"!!

Hallo! Det er i alle fall ingen RIB uten...

Vel, no er det kanskje akkurat det journalisten prøver å forklara, - til folk som ikkje er så bevandra i båttypar som BP-medlemmene.

Men han kunne ha kosta på seg eit komma: "- Dette er en rib, med fast skrog og gummipølse rundt, og ..."

:wink: