JanB Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Sjå her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6493983 Quote Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Frøken Fryd Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Gratulerer, slipper å skrape opp skutesidene våre nå da Quote Link to post
oslofjord Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 (edited) "Båtbøllene i Hordaland går harde tider i møte." er overskriften og politiet siera: "Med denne er i vi i stand til å innhente de fleste." Både journalisten med sin flåsete "båtbølle" overskrift og politiet som trenger masse HK for å inhente oss viser en litt gammelmodig lite servicevennlig instilling. Vi er altså røverne som skal tas av poliet.... ikke en setning om at en rask politibåt kan være gull verd hvis en båtfører får hjertetrøbbel et sted i Hardangerfjorden.... ikke et ord om at de kan profilere seg positivt ved å f.eks. la undomskolelever ta arbeisduke ombord.... nei da....i artikkelen er politiet "the good guy" som ( i likhet med sheriffer i det ville vesten) må ka mange hestekrefter for å ta oss "the bad guys"........ Håper de alltid har en dykker ombord ! Liten vits å kunne ile til åsted i 60-70 knop hvis de f.eks.ikke har utstyr eller kompetanse til hente opp fulle folk som har falt utfor brygga. Edited February 23, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 De har jo mange gode kolleger som bruker denne båten. Fabio Buzzi lager noe av det ypperste innen motorbåter. Står også bak Seatek diesler og Trimax drev. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Nå er det ikke alle journalister som er på sjøen Salt så jeg tar hele artikkellen med en klype... Quote Link to post
AlfArie Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Salt, du fikk vel svar i spøreundersøkelsen din på hva som skal til dersom det skal dykkes i jobbsammenheng, av bl. a. millisivert. Quote Link to post
Mix Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Gamle Fabio har peiling. Motorer har han også greie på. Quote Link to post
oslofjord Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 (edited) Salt, du fikk vel svar i spøreundersøkelsen din på hva som skal til dersom det skal dykkes i jobbsammenheng, av bl. a. millisivert. Ja derfor bør den fine raske båten doneres til brannvesenet i Bergen som kan bemanne den med dykker og lege.....så kan heller dykkern/redningsmannen få begrenset politimyndighet i tilfelle de mot formodning skulle dumpe på en båtbølle..... Edited February 23, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Smurph Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Ved drukningsulykker i distriktet så er vel dagens prosedyre at to dykkere fra brannvesenet hiver seg inn i helikopteret til Luftambulansen. De kommer seg kjappere frem til skadestedet på den måten enn med båt Tidligere hadde redningsmannen på Luftambulansen også i oppgave å drive redningsdykking, men dette ga de seg med for mange år siden siden. Så vidt jeg vet droppet de denne tjenesten etter redningsmennenes eget ønske, siden de følte at det ikke var mulig å drive med dette på en ansvarlig måte, ref. dagens krav til redningsdykking. Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
oslofjord Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 ... helikopteret til Luftambulansen. De kommer seg kjappere frem til skadestedet på den måten enn med båt Hvis noen snubler over brygga i Bergen eler fra fritidsbåt i havneområdet er vel politibåten der antagelig innen 2-3 minutter....hvor lang tid det tar å få dykkere i helikopter osv vet jeg ikke men ved drukning teller sekundene..... Quote Link to post
Frøken Fryd Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 (edited) Dykkerene fra brannvesenet er der på to minutter. Men du tenker selvsagt i ett tenkt øyeblikk hvor politibåten kunne vert brukt til redning - det blir den sikkert og, er jo bare å stikke innom og hente en dykker det... Jeg ser ingen ulemper med at båten er rask, enten den skal bøtlegge vannscooter eller redde folk fra bryggen. Synes du at det er dumt at den er rask? Er det ikke positivt at Kjølen blir erstattet? Edited February 23, 2009 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Gamle Fabio har peiling.Motorer har han også greie på. Og når han ikke lar seg betale for å reklamere for riskokere, så bruker han sine egne motorer. Quote Link to post
-Matros- Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 blir Kjølen erstattet da?.. trodde de skulle ha begge båtene jeg Quote Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Frøken Fryd Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Det står bare at den skal pensjonere seg hva nå det betyr... Kjølen har vel stått endel på service om jeg ikke husker feil, men nå er de jo kvitt den svenskesykdommen Quote Link to post
Divemaster Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 (edited) Her er samme skroget fra "Round Britain 2008", men uten fult overbygg.... og "litt mer" maskineri (disse gjorde rundt 80 knop når de gikk forbi oss som sikkerhetsfartøy)... Edited February 23, 2009 by Divemaster (see edit history) Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mulligan Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Og her kjører Mesteren med MTU. Quote Link to post
rover Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Nå er det ikke alle journalister som er på sjøen Salt så jeg tar hele artikkellen med en klype... Det er nå "litt" gøy, med journalister, som prøver å gjengi det de er blitt fortalt, og ikke forstått:-)) Som, " det er en rib med fast skrog og pølse rundt"!! Hallo! Det er i alle fall ingen RIB uten:-))) Forresten rib? Quote Link to post
roaldbj Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 La oss heller ikke glemme at Goldfish deltok i Storbritania rundt 2008: http://www.nssr.no/Kystpatruljen/Artikkel?key=71615. Quote Link to post
Divemaster Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 La oss heller ikke glemme at Goldfish deltok i Storbritania rundt 2008.... Neida ... de hadde litt problemer med med varmgang når de passerte oss ... ....samt at EPRIB'en deres hadde løsnet, slik at den sendte ut Mayday ... og som gjorde at vi var med på en redningsaksjon 5 minutter senere med fly og helikopter ....mens de fortsatte sørover... Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
roaldbj Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Godt at vi har informanter. Er det noen som kjenner til hvilken type motorer Goldfish brukte på denne seilasen? Jeg tror de skal bruke italienske i leveransen til forsvaret - men dette er kanskje hemmelig? Quote Link to post
Divemaster Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 (edited) Godt at vi har informanter.Er det noen som kjenner til hvilken type motorer Goldfish brukte på denne seilasen? Jeg tror de skal bruke italienske i leveransen til forsvaret - men dette er kanskje hemmelig? Yanmar 315 ... skrudd opp til 380 av Goldfish og kalt Dmax .... ombord i begge... men regner med FTP i leveranse til Italia... Edited February 23, 2009 by Divemaster (see edit history) Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Fanafjord Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Her er samme skroget fra "Round Britain 2008", men uten fult overbygg.... og "litt mer" maskineri (disse gjorde rundt 80 knop når de gikk forbi oss som sikkerhetsfartøy)... Jeg synes dette er blir vel off topic. Dette er et forum for BÅTER og ikke FLY! Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Divemaster Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 (edited) Jeg synes dette er blir vel off topic. Dette er et forum for BÅTER og ikke FLY! Var ikke min feil at de var konstant i "rotate stage" når de gikk forbi oss... LOL .. de fleste var ..... vel i hvertfall i et par hundre bilder... Edited February 23, 2009 by Divemaster (see edit history) Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Smurph Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Jeg var dykkeleder under noen offshore VM (klassen under Gjelsten & co) greier i Bergen for en god del år siden, og fikk i den anledning en grundig innføring i hvilke skader som kunne oppstå under kjøring med ekstremt raske båter. Mye "artig" der, gitt. Bl.a. faren for at nakkehvirvlene presses inn i hjernen under den ekstreme akselerasjonen som kan oppstå hvis båten gjør en baklengs salto... Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
JanB Posted February 23, 2009 Author Share Posted February 23, 2009 Det er nå "litt" gøy, med journalister, som prøver å gjengi det de er blitt fortalt, og ikke forstått:-))Som, " det er en rib med fast skrog og pølse rundt"!! Hallo! Det er i alle fall ingen RIB uten... Vel, no er det kanskje akkurat det journalisten prøver å forklara, - til folk som ikkje er så bevandra i båttypar som BP-medlemmene. Men han kunne ha kosta på seg eit komma: "- Dette er en rib, med fast skrog og gummipølse rundt, og ..." Quote Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.