Jump to content

Hordaland politidistrikts nye båt

JanB

Recommended Posts

Å sette opp tekniske kravspesifikasjoner til en super politibåt er enkelt og morsomt, men å sette opp en liste over kravspesifikasjoner til kompetansen ombord er like viktig.

FORSLAG TIL KRAVSPESIFIKASJON FOR KOMPETANSE OM BORD I DEN NYE POLITIBÅTEN I BERGEN:

1. Må kunne føre båten. Med grunstøtingen i Fredrikstad i minne er første bud at mannskapet er flkinke til å føre båten. Ikke bare en solskinnsdag i 50 knop på en speilblank Hardangerfjord. Mannskapet bør ha mange års erfaring fra føring av båt i tåke, mørke og grov sjø. De bør også få erfaring med hvilke begrensninger den nye båten har...med andre ord bør de trene med båten i storm slik at den nesten kantrer (om den kantrer snur den seg vel på rett kjøl igjen ??). Ingen vits med gode sjøegenskaper hvis mannskapet tåler mindre enn båten...

2. Må ha noe redningskompetanse: Ideelt sett dykkerkompetanse. Hvis det i politikorpset i Bergen feks. finnes noen med marinejegerbakgrunn er jo dette aktuelle kandidater ! (Hvis de ha dykkerkompetanse må de få lov til å kunne bruke den i tjenesten i en nødsituasjon.)

Hvis noen i korpset har noen form for medisinsk kompetanse er jo dette et pluss.

3. Teknisk kompetanse: De må kunne fikse rutinemessige serviceoppdrag som å skifte splint på påhenger, sjkke tennplugger osv.

Med litt hell finnes det politfolk i Bergen som også har avansert (formell eller uformell) kompetanse til mekke båtmotor.

4. Gjerne også litt kjemisk/biologisk kompetanse for å kunne bistå/oppdage utslipp av ymse slag og kunne bistå direktoratet for naturforvaltning.

5. Smilekurs. Hvor de lærer hvor viktig de er for det forebygende arbeidet blant båtungdom og hvor de lærer at fritidflåten er en viktig ressurs (med mye kompetanse) som som være til god hjelp for politi/redningsarbeid.

Med andre ord bør man se etter en sjøens "supermenn", men i det et så stor politikammer finnes det sikkert mange med gode talenter i tilegg til det rent politifaglige. Tjenesten på den nye politibåten bør ihvertfall ikke anses som bare et hyggelig avbrekk fra den vanlige polititjenesten eller som rettrettstillinger. De bør ha kompetanse utover å kunne foreta rutinemessig kontroll ....i Puddefjorden.

For ordens skyld må jeg tilføye at jeg aner ikke hva slag folk som nå bemanner Kjølen som vistnok er dagens politibåt. Jeg vet heller ikke hvilke krav det i dag sttes til de som skal ombord.

Redigert av salt (see edit history)

Militært dykkersertifikat, enten man er marinejeger, minedykker, slangedykker eller skipsdykker, har ikke gitt noen form for kompetanse innenfor sivil arbeidsdykking de siste 20 årene. Det nærmeste man kom var slangedykkersertifikatet, som kunne konverteres til et sivilt sertifikat ved å ta et ukeskurs i våtklokke og varmtvannsdrakt på Statens Dykkerskole, men denne ordningen ble avviklet på midten av 90-tallet. Av de militære sertifikatene gir vel marinejegerutdanningen, ved siden av skipsdykker, minst kompetanse innenfor arbeidsdykking.

Forøvrig så tar jeg det som en selvfølge at de som bemanner politiets båter allerede har generell redningskompetanse. Hvorfor i alle dager Politiet skal kunne opptre som servicemenn har jeg absolutt null og ingen forståelse for. Til det har vi allerede Redningsselskapet, Sjøredningskorpset osv. På landeveien har vi Falk og Viking som tar seg av dette, eller forventer du at en UP-patrulje skal kunne fikse bilen din hvis du får motorstopp :confused:

Beklager, Salt, men disse kravene dine er fullstendig på bærtur. Du viser absolutt null og niks forståelse hverken for hvordan redningstjenesten i Norge er organisert generelt, eller for hvilke krav som må settes til redningsdykking spesielt.

Bundin er bátleysur maður

Hvorfor i alle dager Politiet skal kunne opptre som servicemenn har jeg absolutt null og ingen forståelse for.

Det er to type båtfolk her på baatplassen og ellers.....

Turistgruppen: De som ikke tørr å ta av dekslet på påhengeren og setter bort vinterkonservering til marinaen.

Handymangruppen: De som tørr å få litt olje på fingerne og gjerne mekker ved behov.

Jeg håper båtmanskapet på den nye politibåten tilhører handymangruppen hvis politibåtens motor begynner å harke utenfor kysten.......

Redigert av salt (see edit history)
  • 4 uker senere...

Good Guy ja.. haha, har aldri opplevd verre oppførsel til sjøss enn frå politibåtane.. Blir artig når denne her skal fyka rundt med eit par inkompetente politifolk ombord i ein 5 knops sone for å skjelle ut ein 15 åring som har lånt fars 14 fotar med 15 hk for å fiske litt... Viss dei skal fortsette tradisjonen med å knuse motoren kvar sesong, då blir vel dette dyrare enn med Yanmaren på den forrige?

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

Helsing Håkon Berg Gunnarson

• 3 måneder senere...

Tja,

leasingavtalen er over 5 år,

og bare for enkelhests skyld, la oss se bort fra kapitalutgifter, fordeler med leasing kontra regnskap +++

det er tross alt staten vi snakker om.

Dersom man 1. januar hadde kjøpe en ny bår til 3 mill, og solgt samme båt 31. desember for 2 mill.

På 5 år har man da brukt 10 mill.

Forsatt er det 2,5 mill til overs til service etc,

(forhåpentligvis ikke så mye på en årsgammel båt, den er jo likevel innforbi garanti).

Butikk, nja, hvilken skjærgårdsjeep får man for 3 mill. i dag, utvalget er vel rimelig bra vil jeg tro ?

• 4 måneder senere...

Kjølen gir øreverk

Politiets nye superbåt bråker for mye.

Sitat:

Nå krever Arbeidstilsynet at Hordaland politidistrikt gjennomfører tiltak for å motvirke alvorlige helseplager.

– I tillegg til å risikovurdere og gjennomføre tiltak for støy, må en også vurdere vibrasjoner som også kan gi alvorlige helseplager, opplyser tilsynsleder Kåre Askvik.

Dette med støy om bord i "Kjølen" har vært nevnt i nyhetene før, men nå er visst Arbeidstilsynet koblet inn og har gitt pålegg.

• 6 måneder senere...

Jeg viser til tidligere innlegg om støy og vibrasjoner om bord i politibåten "Kjølen".

«Kjølen» lagt til kai

Fikk i morges forbud mot å være i drift.

Sitater:

Det var verneombudet til politiet som gav politibåten «Kjølen» dette forbudet.

STØY OG VIBRASJON: Grunnen til at «Kjølen» fikk forbud mot drift var for høyt støy og for store vibrasjoner i båten. Båten har tidligere også vært i arbeidstilsynets søkelys for de samme problemene. Den gang fikk politiet beskjed om å iverksette tiltak mot støy.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...