Jump to content

Er det lurt å ha båten i båthavna om vinteren?


peterka

Recommended Posts

Eg har ein båtplass på 4 meter brei og 6 meter lang. Eg vurerer å kjøpe meg ein DC med innebordsmotor. PGA manglende lagringsplass og slippe eit problem så tenkte eg å ha båten ute heile året. Kva synnes dere om dette. Med innebords motor så blir propellen liggende i vatn heile året. Denne båthavna ser eg i år at det ikkje har lagt seg is samme om det har vore 14 minus.

 

Er det lurt å ha den ute heile året? Viss nei kva er problemet.

 

Eg har høyrt at kalesjene ikkje tåler 2 mnd pøseregn om hausten, men det kan vel løysast med presening over kalesja?

Link to post
Share on other sites

det er jo mange som har båten på vannet hele året - eneste jeg ville gjort var å bruke den innemellom så ikke groinga tar overhånd - å ta opp båten kan jo være greit også for sjekk av anoder - stoffing etc

hvis du vinterkonverter og det fks er boblehavn er det jo ingen problem

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt båten på sjøen hele året, ser ikke noe problem med det! Men det er klart at kalesjen slites betydelig mer ved helårsbruk, det er ikke til å unngå. Presenning over kalesje anbefales ikke, da denne kan gnage hull i kalesjen. Samt at den holder på fuktigheten, med mer grønske og jordslag som resultat. Så du må nok begerne noe kortere levetid på kalesjen ved helårsbruk. Jeg tømmer vanntanken før frosten setter inn, uteover dette har jeg ikke gjort noe mer konserveringsmessig. Men jeg følger med på temperaturen i motorrommet da, som så langt har holdt seg på plussiden selv i 15 minus ute...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Groing stopper nærmest helt opp om vinteren.

Det krever litt tilsyn å ha båten på vannet om vinteren, snømåking, batterilading og fukt i innredning.

 

Har ikke måket båten min enda og det er en liten halvmeter, batterlader kjører jeg ei natt pr mnd og luftavfukter samt 300w varmelement står på for fukten.

Ho ligger ganske så godt innefryst nå, det har vært kaldt.

 

Skal ha opp båten til våren/forsommeren for å sjekke anoder og legge på nytt stoff på kjølen. Alt vel.

Link to post
Share on other sites

Det burde være helt greit. Men snømåking er viktig, det skal ikke mye snø til før kalesjen kollapser. Dessuten blir båten rimelig topptung med 20-30 cm snø på dekk, og kan derfor lett gå ned om det blir litt bevegelse. Jeg pleier derfor alltid å ta turen nedom for å måke vekk snøen hver gang det har vært snøfall av betydning. Den er uansett lett å fjerne når den er helt ny, så det er fort gjort. Jeg har heldigvis kun 10 minutter å kjøre til båtplassen, så da er det enkelt å følge med litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Havnekalesje er nok bedre, ja og enklere å legge presenning over. Lurt å legge 2 lag presenning for å unngå fuktighet.

 

På Vestlandet går det helt greit å ha båten liggende ute hele året i en OK havn og noenlunde lune farvann. En kamerat av meg har hatt båten på land og har hatt kalesjen på båten i 2 sesonger nå under vinterlagring. I fjor slet presenningen fælt på kalesjen (spesielt der stengene strammer kalesjen blir det tynnslitt) og under årets vinteropplag uten presenning, men med plutselig mye snø, revnet hele kalesjen.

 

Så vær varsom hvis du skal ha den liggende ute med vanlig kalesje.

 

Hvilken båt er det du vurderer?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det visste jeg jo egentlig da jeg fra sidelinjen har fulgt rådene du har fått fra folk som kjenner disse båtene bedre enn meg. Vil vel fort si som noen andre at Skibsplast er et hederlig alternativ, men Bayliner er jo mye båt for pengene. Du har sikkert fått info om denne testen også.

 

Og konklusjonen her er: Kjøreegenskapene til Bayliner 652 får kjapt smilet fram, og man kan være 10 om bord (!), men overnattingskomforten er så som så.

 

Så er det en daycruiser du er ute etter, så er vel dette båten, det! :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ikkeno å være redd for.. Både båt og drev har det aller best i vannet. Skal den ligge ute året rundt er nok et oppløft om våren å anbefale. Rengjøring og nytt bunnstoff gjør seg. Mange har også en fast 2årlig frekvens på bytte av impeller og evt. impellerhus på Mercruiser, i samme operasjon byttes også olje på drevet. Skal du kjøpe ny båt blir vel dette gjort av verksted de første årene (?). Ellers er det ting man fint kan gjøre selv.

 

Clas Ohlson har vistnok noen "transport"-kalesjer til en rimelig penge. Av typen som dekker hele båten og surres under fenderlisten. En slik oppå havnekalesjen burde funke fint når den ligger ute.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt båten tilldekket med pressening i flere år nå, bruker og ha bobleplast mellom kalesje og presening.

over presenningen har jeg et garn som er tillpasset overbygget på båten, slik at presenningen ikke ligger og blåser i vinden.

Alt blir strammet opp med tauer og etterstrammes ved behov.

 

 

mvh

Mikki

Link to post
Share on other sites

Jeg har også daycruiseren liggende ute hele året. Ikke noe problem her på Sunnmøre i alle fall. Aldri is i havna, må ut et par ganger i løpet av vinteren og måke av snø hvis det kommer mer enn 10 - 15 cm, men det blir sjeldnere og sjeldnere disse grønne vintrene vi har. Måket kun en gang denne vinteren ...

 

Tar opp båten hver vår for anodeskift, giroljeskift og flekking av bunnstoff, og ev. andre småting.

 

Enig i at kalesjen er en utfordring. Presenning over kalesjen er som nevnt ikke anbefalt, det gnager. Løsningen som mange velger her, er å ha på den gamle kalesjen om vinteren (dvs. hvis du har skiftet, det kommer du uansett til å gjøre før eller siden), da gjør det ikke noe om presenningen gnager. Glatt presenning over gamlekalesjen, stivet opp litt skrått ut mot sidene slik at snøen glir av, er ypperlig!

 

Og en vakker vårdag tar du av både presenningen og gamlekalesjen, og setter på den nye, fine "sommerkalesjen". :cool:

Link to post
Share on other sites

Eg har ein båtplass på 4 meter brei og 6 meter lang. Eg vurerer å kjøpe meg ein DC med innebordsmotor. PGA manglende lagringsplass og slippe eit problem så tenkte eg å ha båten ute heile året. Kva synnes dere om dette. Med innebords motor så blir propellen liggende i vatn heile året. Denne båthavna ser eg i år at det ikkje har lagt seg is samme om det har vore 14 minus.

 

Har båten ute hele året,bruker en gammel kalesje om vinteren.Ligger i isfri havn,med varme ombord over det hele,med strøm på¨bereder også.Tar båten opp hver vår for polering-bunnsmøring-skifte av anoder etc.De fleste båtene ligger på sjøen hele året i vår båthavn.(Vestlandet) Bruker båten en hel del om vinteren,til fisketurer/hyttebesøk osv.Så er det isfritt,la båten ligge ute. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har også båten liggende ute. Største utfordringen er kalesjen. den har jeg støttet opp med to stk teleskopstenger slik at ikke kalesjestengene bøyer seg av snøen. Ellers bør man ha tilsyn om vinteren på snømengde, fortøyning etc. Vær klar for vind opp i orkan. "fortøy alltid for storm"

- Har også lagt en frostvakt i maskinrommet, pumpa litt frostvæske i toalettet/septikken og lagt inn 2-3 fuktsamlere.

Teleskopstengene har jeg polstret i enden slik at de ikke gnager mot kalesjen.

 

Hadde jeg hatt havnekalesje ville jeg brukt den. Men ville støttet den også opp med teleskopstang slik at den ikke gir etter for vekt av snøen, og slik at den lager et "skråtak". Men som nevnt tidligere, det er viktig å koste av snøen.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Noen som er bekymret for drevet når båten ligger ute om vinteren og en del stille? Mange her på Båtplassen beroliger med at det tåler godt å være ute hele året: andre; blant annet en og annen forhandler hevder at det bør opp om vinteren. Nå kan jo det være såkalte vikarierende motiv, dvs at de på den måten får solgt tjenester inn mot vinterkonservering.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Noen som har sjekket Marinovate sin smarte løsning på oppbevaring av båten på sjøen? Båten kan ligge inni en "presenning-pose" som holdes oppe ved hjelp av en liten vifte. Denne skal beskytte mot vær og vind, groe, fugleskitt og you name it. Sjekk ut på nettsiden deres marinovate.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...