Jump to content

Eberspächer D1L, pumpa går ikke

Larss1

Recommended Posts

Har letet frem denne dieselvarmeren etter mange års lagring å tenkte å få liv i den. Jeg finner ikke El-skjema for akuratt denne modellen på nettet, men det jeg finner er ganske likt. Da jeg koblet den opp startet den, men, dieselpumpa/elektromagneten går ikke. Jeg har testet den direkte på 12v og er ingen feil med den i seg selv. Når varmeren er innkoblet måler jeg 10,5v fra pol til jord på begge polene, altså ingen spenning mellom polene på pumpa. Pumpa skal vel "tikke" litt etter litt om alt fungerer som det skal?

Her er pompa:

dsc00368.jpg

Skjemaet er helt identisk med varmeren jeg har, bortsett fra utgang 9 og 10 fra kontrollboksen som ikke finnes noe sted på tegningen, dette er kontrollboksen, den røde ringen viser kontaktene som ikke er på skjemaet:

dsc00367_edited2.jpg

Noen som vet hva 8 og 9 er til?

Her er skjemaet. Jeg har koblett en enkel bryter (rødt) for av/på. Det med blått viser målingene over pompa:

d1ll_edited.jpg

Merkingen på pumpa:

dsc00369.jpg

Må ha min.11v i startfasen eller's slår den seg bare av,dessuten har du feil rele derfor 2 ledninger mere på rele enn ledningsnettet.

Rele som du har er til D3L og vil gi feil drivstoffmengde.

Overhalt endel men disse varmera men har dessverre ingen rele tilovers nå eller's kunne vi bytta men kansje det dukker opp noe senere.

Hei

10.5 volt utkoblingsspenning for varmeren. Da slar nettopp pumpen seg av.

Hilsen Smaapala

Tror kansje du missforstår. som du ser av tegningen er det ikke 10,5v over pumpen men fra polene på pumpen til jord, altså 0v på selve pumpen.

Har maken. Skal ikke pumpa mont i en bestemt vinkel? 45 grader???

skal finne mont. anv. ligger ett eller annet lurt sted så den ikke skal bli borte...

Leste i manualen monteringsvinkel, men problemet er elektrisk

Har manualen til til D4L og B4L.

Og der står det at den skal ha minst 11V og max 13V brenstoff pumpen starter ikke ellers.

Mest vanlig feil er irr på kontaktene, derav spenningsfall.

den som leter her er alle manualer

http://www2.burningzone.nl/heaters/eberspacher.html

Finner dessverre ikke manualen til akuratt denne modellen, det fremgår av utgang 9 og 10 som ikke finnes på skjemaet.

9 og 10 er ikke det til termostaten om du ikke har denne må den kortsluttes.

ellers starter ikke pumpa og pumpe.

Som det fremgår av skjemaet er termostaten merket 3.3.1, har forsåvidt prøvd å kortslutte 8 og 9 uten hell :confused:

Må ha min.11v i startfasen eller's slår den seg bare av,dessuten har du feil rele derfor 2 ledninger mere på rele enn ledningsnettet.

Rele som du har er til D3L og vil gi feil drivstoffmengde.

Overhalt endel men disse varmera men har dessverre ingen rele tilovers nå eller's kunne vi bytta men kansje det dukker opp noe senere.

Jeg har 12 volt inn. ledningsnettet er langt fra komplett så er usikker på hva som mangler :nonod: Er du 100% sikker på att dett er ett rele til en D3L? Den har i følge min far, som brukte den sisst fungert med denne kontrollboksen. Det han midlertig husker siden den var i bruk var att han byttet tennstifter ofte, det kan jo ha en sammennheng.

Vet du hva 9 og 10 brukes til på en D3L da?

201607500000 rele er til D3L ja(garantert !!!) og D1L skal ha 251484500000 el.201575500000 rele,9-10 på D3L rele er til termostat som veksler mellom trinn 1 og 2 hvis jeg ikke husker feil(har ikke el.skjema her nå).

Får varmeren for mye diesel så brenner den glødeplugger ja for D3L bruker noe mere enn D1L.

Spenning på pumpa skal måles mellom de grønne ledningene og her er det kun raske impulser så derfor kan det bli litt feilmargin der.

Finner dessverre ikke manualen til akuratt denne modellen, det fremgår av utgang 9 og 10 som ikke finnes på skjemaet.

Det er vel en av disse???

File information:

Model: Eberspächer D1L, B1L

Type: Manual

File size: 0.8mb

File type: pdf

Language: German

Download:

File information:

Model: Eberspächer B1LC, D1LC, D1LE

File size: 0.4mb

Download:

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

201607500000 rele er til D3L ja(garantert !!!) og D1L skal ha 251484500000 el.201575500000 rele,9-10 på D3L rele er til termostat som veksler mellom trinn 1 og 2 hvis jeg ikke husker feil(har ikke el.skjema her nå).

Får varmeren for mye diesel så brenner den glødeplugger ja for D3L bruker noe mere enn D1L.

Spenning på pumpa skal måles mellom de grønne ledningene og her er det kun raske impulser så derfor kan det bli litt feilmargin der.

flott da vet jeg det :smiley: Vet du om det er ett alternativ å bytte til en annen plugg? kansje den som D3L bruker? Om du kommer over ett slikt rele er jeg interesert i bytte :smiley: Jeg trenger ikke varmeren i båten da jeg har en wallas 900 som varmer den lille kabinen (Draco 23) mer enn nok, men om jeg hadde fått den til å fungere som den skal blir den innstalert. Jeg prøvde nå i kveld med ett 215Ah batteri, da startet og gikk den som den skulle! Men sloknet etter bare noen minutter, får prøve mer i morgen, hadde luft i slangene og den har som sakt ligget mange år så kan hende den kommer seg. Men det er jo ikke noe å instalere om den skal spise plugger.

Det er vel en av disse???

File information:

Model: Eberspächer D1L, B1L

File size: 0.8mb

Download:

File information:

Model: Eberspächer B1LC, D1LC, D1LE

File size: 0.4mb

Download:

Stemmer, det er den første, D1L. Stemte bare ikke overens med utstyret jeg har, og det er jo av den naturlige grund att kontrollenheten på mitt anlegg er til D3L som vidarP her nevner. Mysteriet med utgang 9 og 10 løst, takk VidarP

D1L og D3L har samme glødeplugg,rele som du har kan nok brukes hvis kjøring i kortere intervaler men på lengre kjøring blir den for varm og brenner pluggen(har prøvd selv).

D1L har kun full hastighet og skal du ha 1/2 som D3L så trengs annet ledningsnett(fra D3L) og ei printplate som sitter inne i varmeren(luftavkjølt)og den er det ikke plass til i D1L.

Kanskje litt på siden av spørsmålet men hva er grunnen til at pumpa skal monteres med 15 grader stigning? min ligger nokså tilfeldig plassert (horisontalt tror jeg) og jeg har ikke merket noe til at pumpa ikke virker av den grunn.

D1L og D3L har samme glødeplugg,rele som du har kan nok brukes hvis kjøring i kortere intervaler men på lengre kjøring blir den for varm og brenner pluggen(har prøvd selv).

D1L har kun full hastighet og skal du ha 1/2 som D3L så trengs annet ledningsnett(fra D3L) og ei printplate som sitter inne i varmeren(luftavkjølt)og den er det ikke plass til i D1L.

Hvor korte inntervaller der det snakk om? Jobber du med disse eller er det på hobbybasis? Ser du har en tilsalgs på finn. Flott med en med din ekspertise :smiley:

Edited by Larss1 (see edit history)
Husker ikke eksakt tid men ca 1-3 timer gikk den og når jeg skulle starte igjen var pluggen def.byttet plugg og prøvde igjen med samme resultat,hobbybasis ja.

Kansje jeg kan legge inn en klokke og setter den på av i 10 min hver time? Er i allefall uaktuelt å kjøpre ny kontrollboks da jeg ser for meg det koster flesk :rolleyes: Som sakt får du inn en kontrollboks du ikke trenger er jeg interesert i å bytte :yesnod: Mener jeg leste ett sted att man kunne kjøre varmeren på parafin noen minutter for å rense kammeret for sot, anbefaler du dette?

Vidar hvor kjøper du plugger fra og hva koster de? Jeg får kjøpe noen plugger og teste litt. Må nesten bare prøve meg frem, om den slår seg av og pluggen tar kvelden etter 2,5 timer kan jeg prøve å legge inn en klokke som stopper varmeren i 7 min hver andre time, deretter kjøre den lenge og se om det er holdbart. Har forøvrig defroster ombord så den vil ikke bli brukt når motoren er igang. Er det noen der ute som har en slik kontrollboks som ikke er i bruk så ta kontakt :wink:

Jeg har forøvrig en Wallas 900 (kokeapparat med 2 plater for innfelling, parafindrevet) som jeg vurderer å bytte mot en tilsvarende med 1 plate da jeg ikke trenger 2. Noen som er interesert så ta kontakt.