Jump to content

Ny båt - Windy, Nidelv - eller Askeladden?

arnstein156

Recommended Posts

Det går mot større båt, og har begynt å sondere markedet.

Ønsker båt med stor uteplass, men også med mer bo-komfort for kortere turer.

Har sett litt på følgende båter

Windy 25 Mirage

Nidelv 725 evt 780

Askeladden Z8

Ser for å bruke +/- 1 mill, og det skal være så nytt som mulig.

Finnes det noen med erfaring på overnevnte båter, eller har andre forslag innen samme sjanger, så hadde det vært fint med tilbakemeldinger!

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Windy 25 og Nidelv 725 er veldig like båter, konstruert av samme konstruktør. Førstnevnte har fått enormt god omtale av sjøegenskaper ("the best handling boat in the world"). Men begge er lave og trange som bobåter. I valget mellom disse ville jeg klart gått for Windy både pga kvalitet og renomme.

Nidelv 780 er vel egentlig bygget på 750-skroget, og er i utg.pkt en veldig dyr båt. Men i disse tider.....

Askeladden Z8 lånte jeg et par uker sommeren 2007, og ble positivt overrasket på de fleste områder. Stødig og solid, går godt i sjøen, allikevel rask med Cummins Mercruiser 320, masse uteplass og en romslig kabin tilrettelagt for det den skal brukes til - overnatting. Kalesjeløsningen fungerte faktisk også ganske så bra. Det eneste jeg ikke liker er at det ikke er dollbord, men det gjelder jo de to ovennevnte også.

Aquador lager veldig pene båter og 26 har mye plass. Men jeg liker ikke luka i fordekket - den tar unødig mye plass fra salongen. Kvaliteten på Aquador når ikke Windy på langt nær, heller ikke Nidelv, Nimbus eller desslike, selv om de priset som om de gjorde det. Forhandlernettet er ikke profesjonelt nok, og da blir det en ulempe at båten ikke er norskprodusert. Men finner du et pent eksemplar med en dokumentert historie kan det være et godt kjøp.

Du har også Ibiza, Nordkapp...

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Et viktig valgkriterium er også kalesjeløsningen. Såvidt jeg husker så har ikke Aquador 26 en god kalesjegarasje. Det er viktig. Jeg har hatt Askeladden 605 selv arnstein156, så det vet jeg alt om.

Hvis du sender meg en IM med mailadressen din, så kan jeg sende deg min måte å løse dette på for 605'en. Ble en temmelig god løsning.

Jeg ville kanskje også vurdert Nidelv 690. Vi byttet fra Askeladden 605 til denne, og var særdeles fornøyd. Nidelv 690 er en veldig gjennomarbeidet, "no-nonsense" båt. Noe av det beste Nidelv har laget skulle jeg mene.

Ellers er vel min favoritt i ditt utvalg Windy 25 Mirage. Men, den er kostbar; du kan nok få "mere båt for pengene" ved å velge noe annet. Men, i disse tider kan det jo være mulig å gjøre gode kjøp ...

Takker for svar!

Jeg tenker nok innenbords... Vi er to store og to små, og uteplassen (solseng, "sosial sittegruppe"; generelt sol og sommer), samt muligheten for én eller flere overnattinger, er det som er som er viktige momenter for oss.

Er nok Windy og Askeladden som virker mest interessant, selv om det sånn sett er to forskjellige båter. Sistnevnte (Askeladden) går nå for 990.000 inkl landstrøm, baugpropell, toplinepakke og ankervinsj ("Nye" båter dvs ubrukte 2007/2008-modeller). Er nok kanskje prisen som også gjør at dette virker interessant. "Nypris" på denne båten er 1,504.000... I forhold til kriteriene, oppfyller denne båten de fleste punkter, men båten virker litt "stor".

Windy ligger på rundt millionen (brukt 2007/2008) og oppover (nye). Den oppfyller også kriteriene, særlig mtp på sol og sommer, men blir litt mer krøkkete som overnattingsbåt, særlig mtp manglende pantry-løsning.

Har avtalt møte på torsdag hos forhandler - får se hva som skjer der;-)

Redigert av arnstein156 (see edit history)

OJ :eek: Koster disse "daycruiserne" rundt 1 mill?? Det må da tape seg enormt de første åra? Nå vet ikke jeg ditt behov men hvis disse er i størelse Nidelv 690 så tror jeg dere skal være veldig glad i hverandre(noe dere sikkert er :).

En kompis har en 690 og de er tre i den fam. Etter 1 uke på ferie så fikk de nok av liten plass og kikker nå etter større båt. Nå skal det sies at de gikk ned fra Windy 32 SC til 690 men dog. Etter som du skriver at behovet er turer ut og noen overnattinger så er det jo kjipt og kjøpe ny båt for og slite med salget om 1 år. Folk vil jo gjerne ha større idag og da er ikke det lett og selge en slik båt til rundt 1 mill.. Min kompis prøver og selge sin 690 om dagen til en hygglig pris og den er som ny tross sine 7 år.. Det er dødt..

Bare noen betraktninger fra meg på veien til ny større båt :flag:

Lykke til

Tomt for Diesel nå igjen!!

Har du vurdert andre "typer" båter, f.eks. "vestlandsbåter som Viknes 830 el. tilsv., med lukket kabin og stort akterdekk? Innenfor den prisen du "oppgir" kan du hvis du gir avkall på litt fart og "åpen uteplass" i stede få komplett "hytte" med faste soveplasser for alle, stort bad/dusj, komplett pantry osv. Videre får du jo et hav av muligheter med et stort og åpent akterdekk, og du får en kjempefin tilgang til sjøen gjennom port rett ut på badeplattform.

Når det gjelder overnevnte båter så er ikke jeg mye i tvil om hvilken jeg ville ha valgt. Nå skal det vel sies at jeg er innhabil........mitt hjerte banker for Windy.

Men om jeg skal prøve å tenke og resonere litt fornuftig, så ville jeg i alle tilfelle ikke kjøpt en båt fra et firma som nylig er gått konkurs.

Alt en kjøper skal ganske sikkert selges en dag, da tror jeg nok at en taper minst penger om produsenten fortsatt eksisterer. Det er lettere å få tak i deler og båten vil være mer atraktiv i markedet.

Nidelv 725 og 780 er fantastisk fine båter, disign, høy kvalitet på materialer og arbeide, ( nesten på høyde med Windy )servicen er det mere så som så med fra den kanten. En kammerat av meg kjøpte ny båt derfra for to sommre siden, det er flere ting smanglet og som har vært feil, det har vært lovet å rette opp................ menn er fortsatt ikke gjort, det er alt for dårlig når han har kjøpt en båt til 2 mill.

Allle i båtbransjen sliter, Nidelv er også en av dem, hvor lenge de greier å holde hodet over vannet blir spennende å se.

Jeg tror Windy er en av dem som har best/sterkest økonomisk ryggrad til å overleve. Når en Windy 25 Mirage (som har vunnet priser for beste båt i klassen ) ikke koster mer enn en Nidelv 780 så burde vel ikke valget være så vanskelig. :wink::rolleyes:

Behovet og ønsket er en så åpen båt som mulig med muligheter for overnatting. Ser at behovene kan endre seg, og det med å legge ut masse penger, for så ønske seg noe annet, kan skje. Sånn sett ivaretar kanskje Z8-en denne utviklingen best, med fire sengeplasser i kabin og god kalesjeløsning ute...

Ønsker heller ikke en for stor båt, da hovedbruken av båten vil være "rundt dørene"; korte bade- og dagsturer i skjærgården.

Mulig jeg er naiv, men jeg kjenner ikke jeg har problemer med å handle "konkursbo". Kvaliteten på Askeladden virker ut til å være veldig bra, og kjøper man av forhandler så har vel forhandler garantiansvar - i alle fall det første året. I tillegg selges jo båtene allerede nå til svært reduserte priser, så selv om båtene skulle ha et større verditap enn andre som fortsatt er i produksjon, så skulle en vel tro at det var en grense for hvor mye de kan tape seg? I ytterste konsekvens kan en kanskje oppleve at prisene går opp igjen (nypris) om produksjonen skulle komme i gang igjen, selv om det nok skal holde hardt at en evt ny eier viderefører Z8 og de andre større båtene fra Askeladden.

Men igjen; takk for tilbakemeldinger!

Redigert av arnstein156 (see edit history)

Tror ikke det er spes skummelt å kjøpe en Z8 til den prisen. Du har reklamasjonsrett overfor forhandler i 5 år, uavhengig om Askeladden gikk konk. Utfordringen kan jo være at i disse tider vet man aldri om forhandleren overlever.

DU vurderer mange fine båter, så valget kan jo ikke bli helt feil. Du må se på dine behov. Med barn er det fort behov for tumleplass på dørken, greit med stuverom til altmulig rart, helst uten at man behøver å rigge ned solsenger etc. Her har jo Askeladden noen fine løsninger.

Jeg ser det er mange andre forslag over. Aquador 26 DC ville jeg styrt unna, med mindre du elsker trapper og nivåforskjeller. Byggekvalitetet er også så som så, ihvertfall båtene jeg så på før siste båtkjøp.

Men av båtene du nevner er nok både Windy og Nidelv et nivå opp på finnishen på båtene. Men deilig med el. cab da!

Lykke til med valget!

Kvaliteten kommer nok ikke helt opp mot Nidelv og Windy, men jeg hadde tatt en kikk på Aquador 26 også. Har en bekjent med en slik, og hans båter er alltid til salgs :lol: Da har du god soveplass til 4 ombord.

Men EGENTLIG synes jeg du bør ta en kikk på Windy 28. Denne får du sikkert for rundt 1 million. Er den godt vedlikeholdt får du en super båt

Dette er min Windy favoritt. 28 Ghibli skrog - lik som Ghibli under dekk. Men med WA overdekk og masse plass på akterdekket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja da var den bestilt...

Sto til slutt mellom Askeladden Z8, Mirage og Ghibli fra Windy og 725 evt 780 fra Nidelv. Var å så på alle båtene. Design og linjemessig scorer (selvsagt) Windyene høyt; forsåvidt Nidelv også. Men ingen kunne måle seg utstyrs-, innholds- og løsningsmessig med Z8, så vi landet på den. Pris er også et svært viktig moment, og nå når de selger Z8 med 504.000 i "rabatt", så følte vi alt i alt at vi her fikk mest for pengene.

Kunne få en demokjørt Mirage til samme pris, men den mangler en god toalettløsning, og pantry er fraværende. Ghiblien er et smykke, men man må plusse på 3-400.000 mer for en båt som etter vår vurdering har en dårligere løsning.

Så får vi se da...

Noen som har et godt forslag til en plotter/ekkolodd til denne? Ser for meg noe enkelt og greit, men gjerne med litt større skjerm enn 5". Har sett litt på Raymarine A65 og Northstar M84.

Gratulerer - er sikker på at du blir fornøyd. Som nevnt i tidl innlegg var jeg veldig positivt overrasket over denne båten som jeg lånte et par uker sommeren 2007. Selv om den er større enn min Aquador og har samme motor, så fremstår den som mye sprekere, raskere i plan, går lettere. Du får kanskje også den nye common rail-versjonen?

Jeg har en A65 plotter som jeg liker veldig godt. Leste nettopp at denne serien nå er oppgradert med nye plottere i ulike størrelser med mange nye funksjoner. Det betyr vel mer for pengene enn tidligere. C-serien har ellers mer integreringsmuligheter, men den er vel eldre og er/var en god del dyrere - derfor falt jeg i sin tid ned på A-serien.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...