Jump to content

Man over bord eller distress knappen

foshak

Recommended Posts

Hei,

Er i ferd med å lage en kjapp instruksjonsguide til hva mannskapet skal gjøre i en krisesituasjon ombord hvor f.eks kapteinen på skuta ikke er tilgjengelig eller at kapteinen faktisk har gått over bord. Vurderer litt hva jeg skal prioritere høyest på lista. La oss si et eksempel på hvor en person faller over bord i høy sjø. Bør man da først trykke på "mann over bord"-knappen på plotter for å sikre at man vet sånn ca hvor personen falt ut, eller bør man følge prosedyren for å trykke på distress knappen på VHF først. Vil anta at det vil ta litt lenger tid før man får opp Distress posisjonen osv enn å få opp "mann over bord" bildet på plotter. Plotteren jeg har vil også oppgi veldig detaljert informasjon om "mann over bord" hendelsen og gi god forklaring for å finne tilbake. Posisjonen på "mann over bord" vil også stå tydelig på skjermen, og vil sannsyngligvis kunne bli repetert til redningstjenesten.

Mitt spørsmål er derfor. Hva skal jeg ha øverst på nød-listen min? Trykke i 2 sekunder på MOB knappen, for så å deretter benytte distress knappen eller først trykke 2 ganger på distress og kanskje bla seg igjennom listen for så å trykke "mann over bord"?

Gleder meg til inspill.

Antagelig har det ikke noe å si, du kommer ikke så langt på 2-3 sekunder allikevel. Men rent teoretisk ville jeg prioritert kartplotter, fordi kartplotter vil være kilde for søk de første minuttene og da har ikke MOB rukket å drive av. "Resultatet" av VHF distress vil være hjelp som kommer etter "en stund" og da har han kanskje drevet et stykke så nøyaktig (rask) posisjon er ikke så viktig.

Gerhard

Jeg ville priortiert MOB knappen!

Tror den rekkefølge kan være grei:

1. MOB knapp

2. Livbøya ut i vannet

3. Noen av manskapet ser på personen i vannet uten å la ham ut av synet.

4. Innlede vendemanøver

5. PAN PAN over VHF, hvis kompliserende forhold eller person ut av synet MAYDAY

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det vigtigste er de "analoge ting": Ikke tabe personen af syne, ud med redningskrans og vende båden. Om natten ville jeg prioritere MOB-knappen, men ikke om dagen. Der er det vigtigste den visuelle kontakt.

Når det ER klaret, så (evt) nødmelding via VHF. Jeg tror at det er vigtigt ikke at lade sig forvirre af teknik i en nødsituation men primært reagere med almindelige midler først.

Andy

Jeg er usikker på om jeg hadde gått ut med radiomelding i det hele tatt.

Dersom jeg var alene igjen ombord, hadde jeg sendt en Pan Pan og bedt om at saken ble oppgradert til en nødsituasjon dersom jeg ikke meldte fra hvert 10 - 15 min.

Dersom vi var flere igjen ombord, hadde jeg ikke umiddelbart gått på luften med hverken MayDay eller Pan Pan. Dersom vi ikke fant vedkommende igjen - da hadde jeg gått ut med MayDay.

Dette er selvfølgelig lett å si her i gó stolen.

Edited by 2nd Trikker'n (see edit history)

For så vidt enig med MajorAndy. Men MOB knapp må man trykke fort om den skal ha noe verdi. MEN: Ikke bruk tid på den hvis ikke Kartplottern står i cockpit eller du vet ikke hvordan den fungerer. Å gå under dekk for MOB-knappen er idiotisk. Det "manuelle" er tross allt viktigst som Major Andy påpeker og det er sikt, livbøye, vende båten.

Tror også at det er ikke nødvendig med nødmelding så lenge man har "kontroll" over situasjonen. I.e. visuelt kontakt og hjelpemiddler klart for å få vedkommende om bord igjen. Men så snart man mister kontakten eller kommer ikke til vedkommende på grunn av avdrift, fare for å treffe land og liknende er det jo så klart en MAYDAY situasjon.

Edited by Fanafjord (see edit history)

Jeg tro det er lurt at du ikke låser "instruksen" din til én bestemt handlemåte/rekkefølge. To forskjellige nødsituasjoner trenger ikke være like, og det kan være lurt å åpne opp for litt selvstendig initiativ fra de som er igjen ombord utfra de rådende omstendighetene. De er vel også som regel flere personer, og kan dermed få gjort flere ting på en gang.

Mitt forslag er at du lister opp de tingene som kan være smarte å gjennomføre, og ta alle med på en gjennomgang av den listen i begynnelsen av hver tur. Da utløser du selvstendig tenkning og en felles bevissthet rundt sikkerhetsspørsmålene i hele mannskapet.

Og jeg er helt enig med MajorAndy i at det er viktigst å være rask på 3 ting: Ut med redningsbøye, hold konstant øye på personen og snu båten raskest mulig.

Og jeg er helt enig med MajorAndy i at det er viktigst å være rask på 3 ting: Ut med redningsbøye, hold konstant øye på personen og snu båten raskest mulig.

og det allre förste man gjör når man ser dette er o skrike "Man över bord".........analogt :wink:

hele besettningen skall engageras även dom under dekk !!

S/Y Gunga Din

Da kan vi oppsummer MOB prosedyre som følgende:

1. Rop høyt "Mann over Bord"

2. Skipperen tar kontroll og ber en besettningsmedlem å bare holde synskontakt med vedkommende.

3. Livbøyen kastes over bord.

4. MOB knapp hvis umiddelbar tilgjengelig.

5. Vendemanøver innledes

6. Eventuell PAN PAN melding over VHF

7. Redningsutstyret gjøres klart. Livline, Jolle, Tau, Badestige ned.

8. Hvis Komplikasjoner: (Høy sjø, misset kontakt, etc.): MAYDAY

9. Etter vellykket berging: Gi beskjed at PAN PAN/MAYDAY situasjon ikke lenger eksisterer.

Av MOB og Distress ville jeg valgt MOB først.

Et automatisk mann-over-bord system er heller ingen dum investering og en billig forsikring for de som seiler lengre etapper på skift.

En Dan Buoy kastes over bord og markerer stedet med flagg og lys. Den vil også drive noenlunde tilsvarende som en som ligger i sjøen.

En av mannskapet holder konstant øye med og peker på vedkommende med strak arm.

Ellers enig i det som er sagt om manuelle ting samt å lære å tenke sikkerhet.

Ved fin badetemperatur, midt på dagen, lite vind og sjø så er det neppe nødvendig å ta den helt ut.

Samtidig er det greit å vite at det er overraskende kort avstand som skal til for at en mister personen ut av syne selv ved lite sjø!

Alle båteiere bør ha øvd på MOB-situasjoner ved å kaste en fender over dekk når det er litt sjø, kjøre et lite stykke frem, returnere og så plukke den opp igjen. Kanskje spesielt viktig for seilbåter hvor ting kan bli litt mer komplisert. Man bør også ha gjort seg opp en mening på forhånd om hvor det er lettest å plukke opp en person under ulike forhold. På lesiden? i lo? bak? Hvordan skal man få personen opp av vannet?

Når det gjelder seilbåt under seil bør man ha en taktikk som mannskapet håndterer klart på forhånd. Kjøre opp mot vinden og starte motor? Snu rundt med seil (etter en bestemt metode)?

Det er i det hele tatt lurt å ha tenkt gjennom og helst øvd litt under kontrollerte forhold for når noen først ligger i vannet går tiden fort.

Selv går jeg rundt med langturdrømmer og MOB er kanskje min største frykt på en slik tur.

Seiler med langturdrømmer

Da kan vi oppsummer MOB prosedyre som følgende:

1. Rop høyt "Mann over Bord"

2. Skipperen tar kontroll og ber en besettningsmedlem å bare holde synskontakt med vedkommende.

3. Livbøyen kastes over bord.

5. Vendemanøver innledes

6. Eventuell PAN PAN melding over VHF

7. Redningsutstyret gjøres klart. Livline, Jolle, Tau, Badestige ned.

8. Hvis Komplikasjoner: (Høy sjø, misset kontakt, etc.): MAYDAY

9. Etter vellykket berging: Gi beskjed at PAN PAN/MAYDAY situasjon ikke lenger eksisterer.

Egentlig er det vel 3 forskjellige scenarioer man snakker om ved MOB.

Umiddelbar MOB og visuell kontakt.

Umiddelbar MOB og ikke visuell kontakt.

Ukjent MOB-tidspunkt.

Overordnet alt er KONTINUERLIG ØYEKONTAKT hvis mulig. Den som roper ut Mann-over-Bord er vel den som har sett det skje og skal IKKE miste vedkommende av syne.

Er det skipperen må han enten fortsette kontinuerlig utkikk og la andre gjøre de resterende punktene eller forvisse seg om at en stedfortredende kan overta utkikken mot å bekrefte kontakt. Men det beste er flere par øyne.

De første sekundene og minuttene er overordnet viktig. Da kan det være at komplekse MOB-rutiner som ingen vil huske på likevel kan bli forstyrrende hvis man kan komme til å slumse med ØYEKONTAKTEN.

Det er vel heller ikke gitt å kaste ut livbøya i enhver situasjon. Det avhenger også litt om man har flere bøyer. Å kaste den når man f.eks. vender er for sent.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Godt sagt Krisida Magni.

Dette er veldig situasjonsavhengig, men ser man det skjer, så drit i alle slags trykknapper.

Brøl "Mann over bord" så høyt du kan dersom det er flere i båten.

Om natta, lemp ut bøye med lys, eller om dagen bøye med flagg.

MIST ALDRI MOB AV SYNE.

denne MOB-knappen ja.......den er bra, den lagrer posisjonen da den trykkes in, det er bra

Men man skall ikke ha en overtro på den.....

er det ström i vannet säg bare 1 knop så har MOB'n flyttet på seg over 900m på bare en halvtime.....

hade man styrt kontrakurs istellet for kurs mot MOB-posisjonen så hade man legat närmare personen!!

S/Y Gunga Din

1. Rop "mann over bord" mens du hiver bøye med flagg og/eller lys på sjøen.

2. Hold øyekontakt.

3. Gjør alle de andre tingene som virker nødvendig.

Sånne lister må være så korte og enkle som mulig, og de må gi rom for tilpassning til den aktuelle situasjon. Sannsynligheten for at du glemmer en lang liste, eller at du forsetter å følge en liste på "autopilot" når den åpenbart ikke passer til situasjonen er ganske stor.

Teorien bak bøye på sjøen øyeblikkelig er at om du skulle miste MOB av syne og ting går litt bajs, så er det en reel sjangse for at MOB har klart å svømme bort til bøya, som med sitt flagg/lys/EPIRB er betydelig lettre å finne ett ett svart hode i sjøen.

Hvis man leser de beretningene om MOB som har gått bra, f.eks. ham som falt ut av en 11mtr på ARC, så er en gjenganger at MOB ser båten riktig godt hele tiden, men fordi denne virrer rundt å leter for motor hører de ingen rop, og å svømme bort til båten er også uaktuelt i selv om den kjører i bare 2-3 knop. Så om været tillater det bør man absolutt vurdere å komme seg tilbake til det sted man anter MOB falt i sjøen og så bli liggende mest mulig stille der, slik at det er mulig å utnytte det at båten synes kjempegodt for MOB, mens MOB er usynlig for båten.

En liten kommentar til bruk av Panpan og Mayday meldinger.

Nødsignalet Mayday skal kun brukes når det er fare for skip OG mannskap.

Hastersignalet Panpan skal brukes når det er fare for skip ELLER mannskap.

Dette er hentet fra en lærebok, men det er jo klart at i en nødsituasjon så er jo det viktigste å få sagt i fra til land/andre fartøyer at noe er galt og står det liv på spill så må man jo gjøre det som kreves.

Nødsignalet Mayday skal kun brukes når det er fare for skip OG mannskap.

Hastersignalet Panpan skal brukes når det er fare for skip ELLER mannskap.

Det må være helt feil. Vi lærte på VHF kurs å kunne bruke MAYDAY ved MOB. Og jeg hadde også brukt MAYDAY hvis jeg hadde en kar med hjerteinfarkt ombord...

Jeg har bærbar flytende gps med mob-knapp.....men det liten vit å trykke på OB knapp om jeg selv faller i vannet på på båttur alene.....

Finnes det små billige nødpeilesendere for oss i kystnære strøk som antageligvis aldri får bruk for det ?

en nødpeilesender sender til et nett av satelitter, så den er ikke lokal på noen måte. Men det finnes små til å feste på vestene. Tror seatronic har en slik.

En annen OK mulighet er kanskje å ha mobiltelefonen i en vanntett pose i en lomme eller rundt halsen. Ikke det beste - men mye bedre enn å rope etter hjelp.

Edited by Bitteliten (see edit history)