Jump to content

Noen som har erfaring med Polermask med to hoder ?

Nils1

Recommended Posts

Tenker på denne fra Clas Ohlson.

309292_X_2007-07-05_132545_371.jpg

Skal Rubbe og polere båten.

Vurderer og bruker Meguiar sine produkter

Meguiar Polerpakke til Båt og Caravan.1pxtransp.gif71000.gifMeguiar's Polerpakke til båt og caravan.

"Som omtalt og testet i Båtmagasinet"

Inneholder:

Marine One Step Compound

Dette avanserte og aggressive produktet vil rense og gjenskape glansen i gelcoaten i èn operasjon.

Fjerner moderat til kraftig oksidasjon, riper, misfarging på alle glassfiber og malte flater i båt og caravan.

Gjenskaper farge og etterlater en kraftig glans på det behandlede området.

Gir et flott resultat både for hånd og ved bruk av maskin.

Innhold: 945 ml

Boat / RV Pure Wax - Skaper en høyglanset beskyttelse for glassfiber og alle malte overflater.

Produktet inneholder en blanding av ren brasiliansk carnauba voks med silikoner,

polymerer og harpiks for å opprettholde en ekstraordinær glans og beskyttelse mot ultrafiolette stråler.

Innhold: 473 ml

Polish Applicator.

4 stk. Svamp for påføring av rubbing, polish og interiørrens.

Kan brukes på lakk, felger, dekk, interiør og vinduer.

Kan vaskes i maskin.

Supreme Shine Microfiber - Poleringsklut i vaskbar microfiber av meget høy kvalitet.

Absorberingsevne uten sidestykke, ripesikker, og den bidrar til en dyp og klar, skinnende glans

Redigert av Nils1 (see edit history)

Ja, det hjalp det der.

Fordelen med den med to hoder er at begge hodene har mindre areal. Du får da større kraft mot overflaten med samme trykk enn en polermaskin med bare ett hode. Dette fordi den med ett hode har større areal og du må trykke hardere mot overflaten for å få samme kraft mot overflaten.

Hørte av en som var med å bygge Saga båter før at den største fordelen med å bruke poleringsmaskin var at du fikk varme/friksjon. Da fikk du "jobbet" voxen inn i porene på gelcoaten. Bruker du da en poleringsmaskin med mindre hode skal det mindre kraft til for å opnå nettopp dette. Han sa også at man skal være forsiktig med å bruke for mye kraft fordi man faktisk kunne få brennmerker på skroget. De prøvde ut mange forskjellige metoder, og erfarte nettopp dette.

Jeg tror jeg skal prøve en polermaskin med to hoder til våren. Har brukt en med stor skive og lav hastighet til nå men er er ikke fornøyd med resultatet etter litt tid på vannet. Ser veldig bra ut når båten står på land før sjøsetting, men holder ikke veldig lenge etter ett par turer på sjøen.

Jeg bruker kun seajet sine produkter. De er lettflytende og er oljeprodukter. Noe som også plasten er. Men de krever at du jobber med de, selv om det står noe annet på flasken.

Som du selv skriver er den to'hoderen du legger ved bilde av en polermaskin, dvs til å polere en ferdig korrigert overflate for riper og oksidasjon. Heter egentlig Cyclo maskin, siden dette er produsenten av originalutgaven. Til korrigering av overflate, det som kalles rubbing , er det "vinkelsliper" modellen som gjelder. Jo høyere slipefaktor man bruker på rubbmiddelet, jo høyere hastighet velger man vanligvis.

Dersom man bruker en grov rubber, er det viktig at man lar maskinen arbeide lenge nok til bryte ned kornene i middelet, dvs på denne måten sliper middelet man bruker ripene mindre og mindre , til man får best mulig overflate. Er også viktig å bruke hardere pute på grovere middel, og så bløtere pute og lav hastighet når man kommer til finish polering eller voks.

To'hoderen er best egnet til slutt finish med bløte puter, men man klarer seg like bra med "vinkelsiper" modellen og bløt pute til finish.

Har selv brukt MG One Step med MG rød eller gul pute. Har lagt på MG Purewax med sort pute, eller for hånd med skum aplikator. Et annet tips som holder lenge er MG's klassiske #16 fast voks. Legges for hånd helt til slutt. Denne gir en overlegen beskyttelse mot sorte renner og liknende.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Jeg kjøpte meg Biltema varianten av to-hode maskinen. Nå skal det jo sies at jeg ikke er veldig flink med polering men maskinen kostet ikke noe særlig og er etter mitt hode vel verdt pengene. Den sparer meg for en del av en type arbeid jeg misliker og kan derfor anbefale den. 44 fot plastikkkk blir jo noen kvadratmeter...

En annen sak er at maskinen som sådan ikke virker som noe velbygget og robust sak med stygge girlyder og denslags men i forhold til prisen og de timene jeg har brukt den så er den helt Ok.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Takker alle for svar :smiley:

Begynner å skjønne at dette med rubbing/polering/voksing osv - ikke er så lett visstnok.

Båten er fra 2004 - men har bare vært vasket - ikke polert - siden ny.

Så trenger en skikkelig shining - som den skal få i år.

Har nå bestillt Meguiar`s båtpakke - så da er det bare å finne en høvelig maskin - orker ikke gnikke for hånd - har ikke skulder til det heller :crazy:

Frister å gjøre som SveinHa - og bruke den så lenge den funker.

Bare litt usikker på om - utfra det som er skrevet her - en roterende er bedre til rubbing - oppfatter det slik.

Får tenke en dag eller to - uansett for kaldt å stå ute me slikt ennå :-)

Men må jo være klar den dagen våren kommer ( sannsynligvis på en onsdag i år ) :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...