Nils1 Startet 23.Februar.2009 Del på Facebook Startet 23.Februar.2009 (redigert) Tenker på denne fra Clas Ohlson. Skal Rubbe og polere båten. Vurderer og bruker Meguiar sine produkter Meguiar Polerpakke til Båt og Caravan.Meguiar's Polerpakke til båt og caravan. "Som omtalt og testet i Båtmagasinet" Inneholder: Marine One Step Compound Dette avanserte og aggressive produktet vil rense og gjenskape glansen i gelcoaten i èn operasjon. Fjerner moderat til kraftig oksidasjon, riper, misfarging på alle glassfiber og malte flater i båt og caravan. Gjenskaper farge og etterlater en kraftig glans på det behandlede området. Gir et flott resultat både for hånd og ved bruk av maskin. Innhold: 945 ml Boat / RV Pure Wax - Skaper en høyglanset beskyttelse for glassfiber og alle malte overflater. Produktet inneholder en blanding av ren brasiliansk carnauba voks med silikoner, polymerer og harpiks for å opprettholde en ekstraordinær glans og beskyttelse mot ultrafiolette stråler. Innhold: 473 ml Polish Applicator. 4 stk. Svamp for påføring av rubbing, polish og interiørrens. Kan brukes på lakk, felger, dekk, interiør og vinduer. Kan vaskes i maskin. Supreme Shine Microfiber - Poleringsklut i vaskbar microfiber av meget høy kvalitet. Absorberingsevne uten sidestykke, ripesikker, og den bidrar til en dyp og klar, skinnende glans Redigert 23.Februar.2009 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 23.Februar.2009 Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 Meguiar Polerpakke kan jeg anbefale, er utrolig enkel og bruke og gir et veldig bra resultat. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
princess32 Svart 23.Februar.2009 Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 Er ikke dette en upassende emnetittel da moderator??. Handlet lite om polermaskin med to hoder??. Mer reklame for kjemiske produkter spør du meg?. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 Jøss - skal ikke mye til vist ? Ok - beklager om jeg har gjrot noe feil :-) har endret innlegget - i orginalen vare lenk til maskinen nå er det bilde. Håper det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 23.Februar.2009 Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 jeg ville valgt en vinkelsliper type (sterk/saktegående selvsagt) men smaken er som baken Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Nils1 Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 jeg ville valgt en vinkelsliper type ... Kan vinkelslipertypen også brukes til polering ? som denne fra Biltema ? 122W 600-3000 rpn pris 499 Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 23.Februar.2009 Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 Heisan ! Innbiller meg at jeg har lest negativ omtale om den maskinen med to hoder her inne, og positive om den vinkelsliper-designen. (Uansett så har vel Biltema rabatt på en slik to-hoders for tiden, tror til 199kr e.lign, reklame i avis.) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 Oki - vinkelsiper typen er vel roterende mens den andre er ocillerende - vet ikke om det har betydning for hvor god jobb de gjør. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 23.Februar.2009 Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 Ja, det hjalp det der. Fordelen med den med to hoder er at begge hodene har mindre areal. Du får da større kraft mot overflaten med samme trykk enn en polermaskin med bare ett hode. Dette fordi den med ett hode har større areal og du må trykke hardere mot overflaten for å få samme kraft mot overflaten. Hørte av en som var med å bygge Saga båter før at den største fordelen med å bruke poleringsmaskin var at du fikk varme/friksjon. Da fikk du "jobbet" voxen inn i porene på gelcoaten. Bruker du da en poleringsmaskin med mindre hode skal det mindre kraft til for å opnå nettopp dette. Han sa også at man skal være forsiktig med å bruke for mye kraft fordi man faktisk kunne få brennmerker på skroget. De prøvde ut mange forskjellige metoder, og erfarte nettopp dette. Jeg tror jeg skal prøve en polermaskin med to hoder til våren. Har brukt en med stor skive og lav hastighet til nå men er er ikke fornøyd med resultatet etter litt tid på vannet. Ser veldig bra ut når båten står på land før sjøsetting, men holder ikke veldig lenge etter ett par turer på sjøen. Jeg bruker kun seajet sine produkter. De er lettflytende og er oljeprodukter. Noe som også plasten er. Men de krever at du jobber med de, selv om det står noe annet på flasken. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Har brukt en med stor skive og lav hastighet til nå men er er ikke fornøyd med resultatet etter litt tid på vannet. jeg tror jeg vet hvilken type det var. Har også brukt den, og den gikk i søpla etter 5 minutter. Polerte bedre med håndkraft. Eller jeg polerte vel ikke, men "vokset". Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Som du selv skriver er den to'hoderen du legger ved bilde av en polermaskin, dvs til å polere en ferdig korrigert overflate for riper og oksidasjon. Heter egentlig Cyclo maskin, siden dette er produsenten av originalutgaven. Til korrigering av overflate, det som kalles rubbing , er det "vinkelsliper" modellen som gjelder. Jo høyere slipefaktor man bruker på rubbmiddelet, jo høyere hastighet velger man vanligvis. Dersom man bruker en grov rubber, er det viktig at man lar maskinen arbeide lenge nok til bryte ned kornene i middelet, dvs på denne måten sliper middelet man bruker ripene mindre og mindre , til man får best mulig overflate. Er også viktig å bruke hardere pute på grovere middel, og så bløtere pute og lav hastighet når man kommer til finish polering eller voks. To'hoderen er best egnet til slutt finish med bløte puter, men man klarer seg like bra med "vinkelsiper" modellen og bløt pute til finish. Har selv brukt MG One Step med MG rød eller gul pute. Har lagt på MG Purewax med sort pute, eller for hånd med skum aplikator. Et annet tips som holder lenge er MG's klassiske #16 fast voks. Legges for hånd helt til slutt. Denne gir en overlegen beskyttelse mot sorte renner og liknende. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Superkul Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Kan vinkelslipertypen også brukes til polering ? som denne fra Biltema ? 122W 600-3000 rpn pris 499 ville tittet litt på andre steder/sammenlign watten - syntes det var laber watt på den der Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Nils1 Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 ........ syntes det var laber watt på den der Er nok meg som er litt kjapp på tastene - skal være 1200 W Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Jeg kjøpte meg Biltema varianten av to-hode maskinen. Nå skal det jo sies at jeg ikke er veldig flink med polering men maskinen kostet ikke noe særlig og er etter mitt hode vel verdt pengene. Den sparer meg for en del av en type arbeid jeg misliker og kan derfor anbefale den. 44 fot plastikkkk blir jo noen kvadratmeter... En annen sak er at maskinen som sådan ikke virker som noe velbygget og robust sak med stygge girlyder og denslags men i forhold til prisen og de timene jeg har brukt den så er den helt Ok. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Nils1 Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Takker alle for svar Begynner å skjønne at dette med rubbing/polering/voksing osv - ikke er så lett visstnok. Båten er fra 2004 - men har bare vært vasket - ikke polert - siden ny. Så trenger en skikkelig shining - som den skal få i år. Har nå bestillt Meguiar`s båtpakke - så da er det bare å finne en høvelig maskin - orker ikke gnikke for hånd - har ikke skulder til det heller Frister å gjøre som SveinHa - og bruke den så lenge den funker. Bare litt usikker på om - utfra det som er skrevet her - en roterende er bedre til rubbing - oppfatter det slik. Får tenke en dag eller to - uansett for kaldt å stå ute me slikt ennå :-) Men må jo være klar den dagen våren kommer ( sannsynligvis på en onsdag i år ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.