roeren Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Min svoger sier at hvis 2 (eller flere) bilbatterier/blyakkumulatorer er koblet sammen, vil det lett bli til at det ene batteriet blir full-ladet mens det andre ikke blir fullt, selv om laderen står lenge på. Er dette riktig? Er det forskjell om batteriene er koblet i serie eller paralelt? Og dessuten: Hvis jeg belaster batteriene ved bruk av en el.-påhengs, kan jeg lade samtidig, eller vil dette ødelegge noe, f. eks. laderen? Quote Link to post
BMP Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Batterier som skal kobles sammen både i serie og paralell bør være av samme type og produksjonslot da går det som oftest veldig bra. Normalt er det ikke noe problem og belaste et batteri selv om laderen står på. Quote Link to post
Dinamo Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Batterier som er laget for samme spenning, og er av samme type (eks: Bly / syre) kan paralellkoblast med godt resultat so lenge dei står på lading. Å seriekobla batteri, som ikkje har vore levert som par for seriekobling, kan vera døden for ellers gode batteri. Magne Quote Link to post
avmønstret5 Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Sjekk ut Ohms lov, det er grunnleggende for det meste her i verden Obs - Seriekokobler du for du en spenning på 24V, ønsker du det? Batteri som sammenkobles bør som Diamon og BMP skriver, være så like som mulig. Quote Link to post
roeren Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 Jo, 24 V, eller til og med 48, kan bli aktuelt - selv om kanskje 12 er det mest praktiske med tanke på å kunne jonglere med ulike antall batterier. Og paralellkoblet blir det vel snarere mindre utfordringer mht strømstyrke - som kan bli ganske alvorlig! Quote Link to post
Dinamo Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Lat meg presisera: Om du har eit antall batteri på 12 volt og ulik ladetilstand, og paralellkoblar desse til ein ladar, so vil alle batteria forsyna seg med strøm etter behov. Dette gir mykje strøm totalt, so pass på at ledningane frå ladaren er tjukke nok. Om batteria vert ståande paralellkobla uten lading, vil dei av batteria som har mest lading dela med dei andre, slik at det jevner seg ut og alle batteria har like lite strøm. Om du seriekoblar batteri til ein høgare spenning, og set på lading, går den samme strømmen gjennom alle batteria, slik at dei minst lada får for lite, mens dei som har mest frå før får for mykje. Her og er det slik at for mykje og for lite skjemmer alt. Eg konkluderer med at batteria må paralellkoblast til ladaren for å få individuell behandling. Magne Quote Link to post
Lotus Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Min svoger sier at hvis 2 (eller flere) bilbatterier/blyakkumulatorer er koblet sammen, vil det lett bli til at det ene batteriet blir full-ladet mens det andre ikke blir fullt, selv om laderen står lenge på. Nei, det er ikke riktig. Du kan ha et lite og temmelig fullt batteri og et stort og temmelig tomt batteri i parallell. De vil bli fulle omtrent samtidig selv om utgangspunktet var verst tenkelig. Årsaken til dette faktum er at batteriene forsyner seg av ladestrøm etter behov. Og behovet synker i takt med hvor fulle de er. Samtidig tar det lang tid å toppe ethvert batteri, så når ladingen er ferdig er batteriene tilnærmet like fulle. Seriekobling bruker man bare dersom man ikke skal ha de vanlige 12 voltene, men 24, 36 48 osv. Er det tilfelle for deg? I så fall må du ha dønn like batterier når du seriekobler. Quote Link to post
prin435 Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Lots har helt rett både med paralell og seriekoblig. Ved paralell er det er forutsettning at begge er O.K. og har samme hvilespenning. Ved seriekoblig er det viktig at det er to like batterier, men det er også viktig at begge har samme lading i det de blir koblet sammen. Den enkleste måten å sikre det på, er at begge er fulladet i det de blir montert og koblet sammen. Jeg vet det er noen som tapper 12 volt fra et batteri til f.eks. stereo der det i utgangspunktet er to batterier i serie (24v ). Det skal man ikke gjøre. Det fører til at et batteri blir overladet. Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Tine IV Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Hørte dem hadde problemer med batteriladinga på Bastøfergene ,da det kom en + å - inn på batteribanken sånn vi er vant til .Så satt dem en + kabel på vært batteri ,da blei alle full lada å ladeproblemet var løst . Rye's en elektro sjappe her i by'n som sa dette , derfor dem nye laderane med flere ut tak var bra om du hadde flere batterier i banken . Som sagt var dette kun noe jeg hørte i ei sjappe , dem driver kun med elektro motorer osv . Meget gammel å kjent firma i by'n . Men jeg har lade å gjør det idag også , kun med en + å - inn på batteribanken. Funker det så . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts