Jump to content

Hvilken motor i Draco 20DC?


Ktveiten

Recommended Posts

Hei alle båtfolk! Valget mitt falt nå på en God gammel Draco 20dc. Er litt usikker på årsmodell, men er nokså sikker på at den er 1979mod.

Båten har en havarert volvo penta aq 151, m/280drev. Har planer om å sette i en ny "brukt" motor, men valget er så mangt.

Spørsmålet mitt blir da, hvilken motor skal jeg sette i båten? Er også relevant hvilke drev så passer på hullet til 280 drevet.

Har ikke så veldig lyst å drive å lage nytt hull.

 

Bensin/diesel?

 

Håper noen med erfaring kan komme med forslag?

 

MVH Ktveiten

MVH Ktveiten

Link to post

Plassmessig, og vekt/effektmessig så vil jeg tro en 205hk 4.3L V6 burde passe bra. Og et 290dp drev.

 

Linge-skroget i 20-foteren har dyp v-bunn og blir nok baktung med f.eks en Volvo 41 diesel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja hadde vært kjekt med en v6, men har hørt at 290 drevet ikke passer på 280 drevet sitt hull, pga trimsylindrene.

 

Den gamle motoren har havarert pga ett par knekte ventiler. Lønner seg ikke å reparere den gamle etter mine regnestykker...

 

Kom med flere innspill!;)

MVH Ktveiten

Link to post

151 motoren er ikke 16 ventilet, men det er 171 motoren.

 

Hvis du blot vil have en båd til at sejle lidt "almindelig" sejlads i, altså ikke noget fartmonster, så find en anden AQ 151 motor. Det er en fin motor og nem at finde reservedele til. 171'eren er mere vanskelig(dyr)

 

Hvis der skal lidt mere fart på, så find en AQ 205 og et 280 drev med 1,61 i udveksling. Så er du fri for at save i agterspejlet til 290 drev. Men du er ikke fri for at ændre i motorrummet.

 

For at få udstødningen til at fungere, tager du et V8 "udstødningshorn" som passer på 280 transompladen. Det passer præcis til V6 også.

Link to post

biltoppene passer rett over og di får du slengt etter deg billig på høggern - en b23 komplett motor finner du glatt strøken til en båtlapp eller 2

eneste forskjellen meg fortalt er at du må hive i tilleggsmøring for ventilene - men jeg kjørte flere sesonger uten noe og uten trøbbel - superbillig og skikkelig trofaste saker

Link to post

ja var ett par gode forslag her;) Trenger ikke mere fart enn at jeg kan marsje på 25 knop. Hadde vert kjekt med en diesel motor, men hvis jeg setter oppi en 40 eller 41 motor, så er jeg redd den blir fryktelig tung i akterenden, som tidligere sagt.

Er ikke interessert i å legge en hau med penger i ny motor, men alt er jo relativt.

 

Kunne også tenkt meg å utvide motorkassen for å få litt større plass til motoren, noe jeg må hvis jeg skal ha større motor.

Har sitt litt på mercruiser 3L bensin, på 135hk, m/ alpha one drev. Passer alpha drevet på 280 hullet?

MVH Ktveiten

Link to post

Nei den passer ikke i hullet til 280. Hullet til 280 er litt for lite til 290 platen. Så da må du sage litt opp. Det enkleste er jo og fixse en motor identisk med den som står der, Volvo motorer vokser jo omentrent på trær.

Link to post

Etter hva jeg husker er det lengere slaglengde i en 151 motor en en 145, dette blir da en 2,5l, disse vokser ikke på trær, Synes du skal ta av toppen jeg og finne ut hva som er galt,

Koster ikke allverden for noen nye ventiler til disse :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Etter hva jeg husker er det lengere slaglengde i en 151 motor en en 145, dette blir da en 2,5l, disse vokser ikke på trær, Synes du skal ta av toppen jeg og finne ut hva som er galt,

Koster ikke allverden for noen nye ventiler til disse :flag:

 

Nei hadde det bare vært ventilene som skulle skiftes så hadde alt vært greit....

 

 

aah det var b23 med langslagsveiv det var ja...................

da ville jeg deffenitivt reparert den - der passer biltopp rett over evnt kan du ta en b23 motor til 1000 lapp -pakk om og sett over veiva

 

Kommer ikke til å begynne å reparere motoren, da dette ikke svarer seg økonomisk sett. Ett par av stemplene røyk med, da ventiler knakk.

MVH Ktveiten

Link to post

vp 41 200hk veier ca 520 kg med dp drev.. ikke sikkert det blir for tungt..

 

 

kan også nevne at min båt går akkurat like fort med aqad 41 (stod i min tidligere) og d3-190 (leveres i samme båt av nyere modell).

 

d3 veier ca 150 kg mindre mener jeg , og det virker ikke som om det har hjulpet d3`n

 

scand dynamic 7600 (folk sa 41`n var altfor tung for denne båten også ) men det passet ikke jo ikke med virkeligheten :)

Link to post

Draco 20 blir meget baktung med VP 41 og du må tillegg forlenge motorkassen ganske mye, noe som både er stygt og upraktisk.

 

Monterte for 3 år siden en AQAD31A i min Draco 21 1986 modell. Helt topp motor til denne båten (Draco 21 ble solgt orginalt med den i 1986-1989).

Den erstattet en VP 151 bensin. 290 drevet og propellen beholdt jeg, men jeg måtte endre utveksling.

 

Har nå mye mindre støy, mindre vibrasjoner, høyere marsjfart (23-25 knop) og nesten halvert drifstoffkost.

Det viktigste for meg (familien) var for for øvrig redselen for bensingass samt driftsstabilitet. VP 151 er en slitesterk motor som er billig å vedlikeholde, men jeg hadde veldig ofte tenningsproblemer/motorstans. De åpne forgaserne luktet også veldig mye når båten lå fortøyd i varmt vær og kalesjen var på.

 

Ulempen med diesel er mer røyk under oppstart, men jeg angrer ikke et sekund på skiftet til 31 motoren. En D3 motor er selvfølgelig enda bedre, men for min del var det uaktuelt å legge så mye penger i den gamle båten.

Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt)

Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26

Link to post

Kjenner flere som har hatt AQAD 40/41 i Fjord 21. En båt jeg anser å ha bedre bæring i hekken enn Draco 20'en. Disse var ganske baktunge og trege å få i plan. Men gikk jo bra når de først kom opp da..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja bare pengene hadde strukket til...

Men aqad31 hørtes ikke dumt ut!

Får nesten bare vente å se om det dukker opp noe på finn.no!

Takker for gode forslag!

Men hvis noen har en tilsvarende motor som jeg har så send meg en PM!;)

MVH Ktveiten

Link to post

Hvis marinisering, tenningsanlegg og forgassere er bra, ville jeg dratt på skroten kjøpt en B-23 fra en volvo 240 el 740, sett over marine delene og bruk båten, Da vil du få en aq 145 som fungerer greit til denne båten :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Hvis marinisering, tenningsanlegg og forgassere er bra, ville jeg dratt på skroten kjøpt en B-23 fra en volvo 240 el 740, sett over marine delene og bruk båten, Da vil du få en aq 145 som fungerer greit til denne båten :flag:

Hørtes jo fornuftig ut!

Har snakket med ett apr "båtkompiser". De mener at mercruiser 4.3 v6, ville vært en bra sammenheng i dracoen.

Flere formeninger om dette?

Event hva fart jeg kan oppnå? Regner med en 35 knop?

MVH Ktveiten

Link to post

ja en 4.3 l v6 passer nok fint i den båten, Men mercruiser drevet er mindre en hullet etter 280 drevet, da må det støpes! Hvis du skal gå for en v6, ville jeg valgt Volvo Penta, Da trenger du større hul for og montere 290 evt nyere drev,

 

V8Med denne ville du fått nok krefter :cool:

Edited by Draco aq140 (see edit history)

Norske båter er best!

Link to post

uansett om du har tatt et par stempler blir det da ekstremt billig og få tak i en b23 motor til en båtlapp og flytte over alt sammen :confused::confused:

mulig jeg misforstår men du snakker om at du håper penger etc strekker til - her er det snakk om noen få timer skruing så har du en nypakka motor

hone og bytte stempelringer og se etter lagere etc så er det overhalt også - - mulig jeg misforstår :smash::smash: men for all del ,gjør det dyrere og mere komplisret med ombygging etc :yesnod::yesnod:

Link to post

Har selv hatt en def.AQ 151 som egentlig er på 2,5L,kjøpte en B230 A motor m.lav km.stand på nærmeste huggeri 1500,-.

Flyttet over marinisering + kamaxel og den går like bra nå etter 3 år.

Motor 1500,-

Div.pakninger 500,-

Reg.reim.ca 300,-

Jobben brukte jeg 2 dager på men da lakkerte jeg motoren også.

Billigere motoralternativ skal en leite lenge etter :crazy:

Senere B23 motorer heter B230 og de har sterkere råder.

Link to post

helt riktig vidarp - bytte til annen type motor etc er høl i hue - vertfall pengemessig

men tror ikke rådene er sterkere - uten å påstå det men det er smalere lagere og derfor kan man ikke bruke langslagveiva på b230 -

jeg hadde selv en aq 140 - b21 som rasa og putta i en b23 og brukte all marinerisering etc - bolt on - tut og kjør - og SUPERBILLIG

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...