Jump to content

Hvilken motor i Draco 20DC?

Ktveiten

Recommended Posts

Trenger ikke ny blokk, da den bare har mistet kompresjonen på den ene sylinderen. Skal legge ut bilder til helgen tenkte jeg, da jeg skal ta ut gamle motoren å åpne denne! Må jo kikke litt innvendig!;)

Vet ennå ikke hva motor jeg skal ha men finner nok noe etter hvert!:)

Adapterplate på hekken foretrekker jeg, framfor støping!

MVH Ktveiten

Kan ikke si jeg har veldig god peiling på Volvo Pentas bensinmotorer, men etter hva jeg har skjønt så er AQ151 basert på B23, dvs firsylindret, mens AQ170 er basert på B30 som er sekssylindret. Så da er det bare å telle tennplugger... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
store problemene med b30 motorene er at di er store og tunge + topp pakninger og topper er forbruksvare - hvis du vil bytte topp pakning miiiiiinst like ofte som impeller so go for it - jeg har sagt d mange ganger - rep det du har -vil du ha noe som funker og går like bra som 6sern så plan toppen og bytt kam evnt ++ - den veier heller ikke no

Ja stemmer dette Jab! Men nå har det seg sånn at jeg har funnet ut at den motoren jeg har er en aq170...

Skrev feil i begynnelsen av innlegget, da jeg skrev aq151.

MVH Ktveiten

da kan den reddes - som jeg sa i en annen tråd så er toppen laaaaaaaang og danner en luftblære i toppen bakerst - for å bøte på det var det en kamerat av meg som borret og gjenget en slangenippel bakerst på toppen og koblet det til sirkulasjonsystemet da blir luftblæren/koking borte - husker ikke så mye mer....... maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange år siden - og den motoren holdt i åresvis etter det

• 3 uker senere...

Jeg hadde en Draco 83 mod med 280 drev og AQ145 motor (B23). Bygde så denne om å stappet inn en V8 på 5,7 liter med samme drev. Men kom over en del utfordringer underveis. Jeg er klar over at noen har V8 i Draco og det fungerer bra, men for min båt i alle fall var ikke dette noe lykke.

Setet akter måtte heves noen få cm, det gjorde at det ble "rart" å sitte bak, selvom det bare var 2-3 cm puten ble hevet. Motorkassa måtte også trekkes noe framover, dette var ikke noe problem. Det største problemet var tygden. Båten var som en dupp i bakenden, og det var ikke store klaringen før vannet rannt inn i sylinderene igjen. Når jeg så kjørte båten og slakket raskt av, så slo hekkbølgen inn i båten. Synes også at den vriket noe ustabil. Et annet problem var 280 drevet (som jeg måtte dreve om med nytt undervannshus og ny propell). Det er ikke noe trim på denne, så selvom det var krefter i massevis, så kom båten aldri over 40 knop. Da gravde den baugen nesten under vannskorpa. Strevde også mye med eksos utslippet. For meg så var kanalene i drevet alfor små, slik at nok eksos ikke kom ut. Dette var en langvarig prosess og mange målinger måtte til før jeg fant ut av dette (motoren orket ikke over 3000 omdr). Her finnes det etter hva jeg forstår forskjellige typer eksosbend. VP leverer originalt 280 drev med noen av sine V8 modeller, så dette er mulig, men ikke med det jeg hadde i hvertfall. Jeg løste problemet "midlertidig" ved å koble belgen fra drevet, det hjalp betraktlig.

Men alt i alt, så var dette et mislykket prosjekt. Resultatet var at jeg måtte anse de 100 timene jeg hadde brukt for å bygge om som bortkastet. Ut med V8´ern og inn med en B23 isteden. Fikk tak i en OK motor for 2000,- (bilmotor). Bygde så om denne til marine-utgave og flyttet over cammen (annen cam på båtmotoren enn på bilmotoren). Ble billig og enkelt. Problemet er at en 145HK er for liten for denne type båt etter min mening. Max er 200HK, og jeg ville ha prøvd å finne en motor rundt 200HK som veier ca. det samme som en B23. En V6 er nok et godt alternativ, eller AQ171 som har litt mer kraft og er 16 ventilers og en god motor, men er vanskelig å få tak i.

Kan ikke skjønne at du hadde så mye problemer med instalasjonen. Min er levert orginalt fra Draco med en Omc 302/Ford302/Volvo penta 5.0LFL alle disse er samme motor type. Setet er ikke hevet, bildet i et tidligere innlegg viser "kassen" Den maglende powertrimen kan jo savnes, da er det bare og skifte bakplaten til 290 gammel type. Mener denne instalasjonen veide ca375kg med doprop. Lettere med sp. Med en Chevy/Mercruiser 4,3L V6 er jo litt kortere slipper "kassen". At du ikke fikk ut eksosen virker litt rart, hadde du belg med klaff og klaff på drevet?

Hadde klaff på drevet, fjernet denne, ellers ingen klaff i belgen. Er også kjent med at det er noen som har dette originalt. Det som skal sies, er at jeg hadde på et noe høyere luftfilter (etter nærmere ettertanke) som trolig skyldes at jeg måtte heve kassa 2-3 cm. Derimot så kan det hende at dersom båten originalt er bygd for dette, så kan det hende at eks. tanken er lagt en god del lengre fram. På min modell, så var det ca. 60-70 cm klaring i forkant av bensintanken. Denne kunne ha vært flyttet en god del lengre fremover for å kompensere for tyngden akter. Jeg hadde også en ferksvannsmodell i min båt. De er noe tyngre, og jeg mener å huske at jeg fant ut at motor/drev var ca. 450kg.

AQ260A er et eksempel på original levert 5,7 liter og 280 drev. Det finnes derimot forskjellige "bukkehorn". En som er beregnet for V6 og en for V8. Den for V8 har et ekstra hull i bunnen og er vistnok gaske så annerledes innvendig i utslippet, enn den andre varianten. Her er jeg på litt tynn grunn om hvordan den for V8 ser ut, mens den jeg hadde var trolig for en V6 og fungerte ikke. Fant ut dette ved å måle vakumet under forgasseren. Jo høyere belastning, dess mindre vakuum. Når det nærmet seg 3000 omdr, få forsvant vakumet helt, og følgelig så sugde den heller ikke noe mer. Etter at jeg koblet av belgen, så hjalp dette betraktlig. Fikk den da opp mot 4500-5000 omdr før det samme skjedde.

Et alternativ jeg vurderte var eksos ut gjennom akterspeilet. Men koster en del med lyddemper til dette (orker ikke "raka rør"). Kul lyd, men ikke i lengden. AQ500 (er det ikke det den heter da?) har eksos ut gjennom akterspeilet og er montert med lyddempere innvendig. Men det var rett og slett at den ble så utrolig baktung at jeg måtte skrinlegge prosjektet. (Badeplattformen ble liggendes i vannskorpa når båten var med halv tank og uten folk ombord.)

Men så er det ingen ting som slår gangen, lyden og "følesen" av en god V8´er.

Redigert av Larspo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...