salhus Startet 24.Februar.2009 Del på Facebook Startet 24.Februar.2009 jeg mener å ha lest ett sted at Raymarine kartplottere kan brukes til å aktivisere/kontrollere autopiloten (raymarine). Jeg tenker ikke på å sette opp ruter etc...- Men mer som en erstatning for selve kontoll instrumentet. Grunnen til sprørsmålet er at dersom dette mulig, kan en se for seg at AP aktiviseres av plotter, nåe en ståår ved roret, og at en kan ha f.eks kontrollenheten montert under sprayhood eller fremre del av cocpit, for letter tilgang når en er i denne sonen av cocpiten Sitér dette innlegget Link to post
God Sommer Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Ja det går fint, det er bare å sette den opp slik i menyen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 (redigert) Du må ha siste softwareversjon for at dette skal fungere, tror det er v4.29 Redigert 24.Februar.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Og du må ha software versjon 4.25 eller høyere. Siste versjon er 4.29 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Flott at du ønsker å prøve ut dette. Noe av ideen ved Raymarine og flere andre leverandører av "integrerte" systemer er at du kan bruke bl.a. kartplotteren til å bestemme seilasen din. Det enkleste er at du finner et eller annet punkt du ønskler å seile til på kartplotteren. Deretter må du merke dette som seilingsmålpunkt. Aktiver deretter "auto" på autopiloten. Deretter er du på rett kurs. Senere skal det endel til for at du ikke når kurspunktet. Dette kunne vært beskrevet atskillig mer teknisk - men i hovedsak vil du komme til målpunktet ditt dersom du følger denne oppskriften. For min egen del er det interessant å vite litt mer om din autopilot, pumpe, C-versjon og eventuell rate-gyro. Det kan ofte være arbeidskrevende å kalibrere rorutslag og maskinkraft på forskjellige fritidsbåter. Dette kan diskuteres senere i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Roaldbj jeg har klart for meg det du beskriver. Spørsmålet var om den kan brukes til å aktivere og sett i standby AP (som på det vanlige displayet) Forstår det slik at dette er mulig om en har riktig software verson Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 For å svare kort: Ja det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Ja du kan aktivere piloten fra en C eller E serie plotter. Den nye menyen dukket opp i v4.29 softwareversjonen for min E80 og i v4.25 for C-serien i følge Mix. Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 takk for raske og klare svar! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Hmm, dette ga meg noe å tenke på. Har idag Raymarine 4001?? ap, kontroll enheten står montert under sparyhood ved nedgang til cockpit, noe som er tungvint når man står akter ved pidestall og styrer. Skal monter C80 på pidestall og hadde tenkt å flytte ap kontrollenhet dit også men dette er kanskje ikke nødvendig? Regner med man har all muligheter for å styre ap fra C80? 1/10 gr +/-, 110 gr slag osv osv? Skal videre montere ST60 lodd/logg/tridata og vind. Blir så bra så - håper jeg Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Framtia Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Jeg synes det er viktig at man kan betjene autopiloten når man står til rors. Men det kan også være kjekt å kunne endre kurs fra under sprayhood hvis man går for motor i drittvær. Jeg har to ratt og har laget følgende opplegg: Betjeningsenhet for AP er ved SB ratt Har en Ray fjernkontroll som kan flyttes hvor som helst, men står normalt i en holderbrakett ved BB-ratt E-80 er også ved BB ratt og gir en viss mulighet til å styre AP (men er ikke så lett å bruke som fjernkontrollen) I tillegg speiler jeg E80en til en flatskjem plassert ved kartbord og som kan vris slik at den ses fra BB cockpitbenk. Hvis det er ordentlig regnvær hender det jeg sitter der og styrer vha fjernkontrollen. Det jeg savner i mitt opplegg er faste vinduer i sprayhood for å kunne ha litt bedre syn fremover. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
salhus Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Jeg har også en fjernkonroll i systemet. Men det er begrenset med plass på pidestall til instrumenter. Tenker å sette en ST 70 AP kontollenhet fremme. Da sparer jeg plassen bak, samt at dette kan brukes til andre data når en seiler vanlig. (dvs sitter bak og styrer) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 E-80 er også ved BB ratt og gir en viss mulighet til å styre AP (men er ikke så lett å bruke som fjernkontrollen) ... en viss mulighet, ok. Hvilke begrensninger er der? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Framtia Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 (redigert) Det er mulig det er flere muligheter vha plotteren enn jeg har lært meg å benytte, men AP panelet gir jo direkte tilgang til de mest sentrale funksjonene uten at en behøver å skifte meny på plotteren. Jeg tenker da først og fremst på hhv auto/standby, +/-1 og +/- 10 graders kursjustering som er det jeg bruker desidert mest. Redigert 25.Februar.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Rolf Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Ok, får oppdatere software og finlese nye manualen så finner vi vel ut av det Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 (redigert) Jeg har samme sw versjon som Roald og det stemmer at vi kan velge et wp og så aktivere autopiloten fra menyen på plotteren. For meg er dette "kjekt å ha". Jeg har ikke hatt noe problem med å trykke to ganger på autopiloten for å gjøre det samme. Så vidt jeg vet kan jeg ikke gjøre mer - dvs å endre kurs el. Da må jeg bruke panelet på autopiloten. Det jeg sliter med på autopiloten er å få den til å gå fra et punkt midt i en rute. Jeg har en rute som går fra Bevøya til Koster - og ofte aktiverer jeg den først når jeg er S for Jeløya. Har forsøkt flere ganger å få plotteren til å kjøre fra det punktet - men hver gang vil den starte på Bile. Noen tips? Redigert 25.Februar.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Det finnes vanligvis en kommando for å aktivere neste veipunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Har aldri brukt waypoints i plotteren , vet faktisk ikke helt hvordan man gjør det heller å jobbe med autopiloten via plotteren høres tungvint ut , det er gjerne slik i en seilbåt at man gjerne ønsker å løse ut autopiloten lynraskt eller sette den på lynraskt og da tar det nok rett og slett for langt tid å jobbe i menyer og knote det til på plotteren. Jeg bare seiler en kurs jeg ønsker og så aktiviserer jeg autopiloten og finjusterer på +-1 / +-10 , evnt ber den seile på vindinstrumentet. Er ikke dette det vanligste da ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 (redigert) Vi motorbåtister liker så lite fysisk anstrengelse som mulig. Derfor legger vi opp ruter på plotteren som vi lar autopiloten følge. Man setter så på radaren som gir alarm om noe er innenfor 1/2 nm distanse. Da kan man trygt sole seg og beskue andres atributter fra toppetasjen mens teknikken sørger for at de til dels strevsomt kjedelige transportetappene mellom havnene gjøres med så lite bry som mulig og så mye som mulig av energi kan brukes til å se og bli sett. Redigert 25.Februar.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 og bli sett. Tenkte jeg det ikke..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Dette her kan vi snakke lenge om. Jeg tror at en av forskjellene mellom seilbåt- og motorbåtførere er at seilbåtførere ofte søker å få oversikt over dominerende vinder og benytte seg av disse. I så måte er jo den svenske vestkysten et fantastisk seilingsområde om sommeren hvor seilasen kan skje uten for mange krysninger. Oslofjorden er vel også god med dominerende sør-nord vinder. Vi "motorbåtister" (gøyalt uttrykk fra Bitteliten) varierer nok over et utrolig vidt spekter, fra de som går ombord og ikke har noen plan om hvor de ender opp denne eller neste dag, til de som nitidig planlegger nærmest hver eneste mulighet under ulike værforutsetninger. Jeg ferdes mye i Skagerak og Kattegat og etter at DMI kom med sine vindmodeller må jeg innrømme at disse er utslagsgivende for våre lengre seilaser. Aldri en lang seilas uten at denne er "klarert" med DMI eller ugrib (lastes ned fra http://grib.us/). Jeg har likevel enda til gode å passere disse havstrekkene uten minst tre alternative ruter som er lagt inn på plotteren. For meg gir det atskillig større mulighet for å studere landskap både med og uten kikkert når jeg på forhånd har planlagt ruter. Dessuten gir ruteplanlegging større mulighet for både oversikts- og detaljstudier av kartene ombord. Men, jeg tror at vi motorbåtister varierer mer enn seilbåtførerne når det gjelder bruk av navigasjonsutstyr. Ut fra samtaler jeg har hatt med motorbåtister virker det som endel tror så sterkt på kartplotteren at dette er det eneste saliggjørende navigasjonsutstyret. Men, kartplotteren er vel bedre enn veiboka til NAF...... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 vil dette si at betjenings enheten til autopiloten ikke trengs !? Får man samme funksjoner via c 80 ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Du trenger betjeningsenheten både for å kalibrere (innstille) autopiloten og for å bestemme om du skal bruke autopiloten (av/på), følge ruter og utføre unnamanøver. Jeg tror ikke du kan utføre unnamanøver utelukkende fra E80. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 mens teknikken sørger for at de til dels strevsomt kjedelige transportetappene mellom havnene Det finnes ingen kjedlige transportetapper, Bitteliten! Du går for fort mellom havnene slik at dere ikke rekker å se detaljene langs land. Jeg har tuslet mye her i Oslofjorden og har fortsatt mange steder/havner jeg gjerne skulle ha besøkt. Fjorden er full av spennende steder. Hver gang vi går "transportetappen" Storsand - Horten oppdages noe nytt. Jeg har enda ikke hatt en kjedelig dag på sjøen. I år er det 50 år siden jeg fikk lov til å ta snekka til fatter ut alene. (Måtte kunne sveive igang Sleipnern på egen hånd.) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nyste Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Du trenger betjeningsenheten både for å kalibrere (innstille) autopiloten og for å bestemme om du skal bruke autopiloten (av/på), følge ruter og utføre unnamanøver. Jeg tror ikke du kan utføre unnamanøver utelukkende fra E80. ...dessuten er det tungvint å kjøre autopiloten fra skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.