roaldbj Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Helt enig, jeg har glemt litt av mulighetene for skjermstyring av Raymarinepiloten. Jeg mener det er slik at jeg bare får spørsmål om jeg ønsker å bruke valgt rute med veipunkter. Mulighetene for å justere seilasen underveis er vel bare med kontrollenheten? Det er tragisk hvor fort jeg glemmer. Til våren blir jeg flinkere til å beskrive bruk av autopiloten. Forøvrig ville det være interessant å se test av forskjellige autopiloter i en og samme båt i - la oss si - sør-Norge. Vi har sikkert lett for å "forsvare" vår egen autopilot uten å være åpen for svakhetene. Jeg hadde tidligere et par autopiloter som jeg i dag ikke vil anbefale. Det kan imildertid være at disse er utviklet til det bedre. Nåværende autopilot med Raymarins "rategyro" (det er produsenten som har valgt betegnelsen) tilfredsstiller alle mine behov - i dag. Når sjøen kommer aktenfor tvers med regulære bølger seiler jeg atskillig mer stabilt med autopilot enn hva jeg makter med "håndror". I uoversiktlig sjø, som utenfor Strømtangen og mellom Syd-Koster og fastlandet er det imildertid ingen autopilot jeg har erfaring med som konkurrerer med "håndroret"? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Er ikke dette det vanligste da ? Enig der. På kryss bruker jeg bruker AP som ei ekstra hånd når jeg må gjøre andre ting. Ellers styrer jeg gjerne for hånd. På slør og lens får den lov å styre mens jeg styrer med seila. Å planlegge og legge inn ruter med seilbåt er IMHU meningsløst. Da må jeg styre vinden også. Ligger litt over meg, men andre har kanskje nok duppeditt til å klare det. Det hender jeg legger inn et waypoint på repeateren for å ha noe å styre på på lengre strekk. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 ...teknikken sørger for at de til dels strevsomt kjedelige transportetappene mellom havnene gjøres med så lite bry som mulig... Hørte om en i Finnsnes som har lagd inn veipunkter til Tromsø og vurderer fjernkontroll til motor og pilot til å ta fra kai og legge til. Han kan kjøre bil til Tromsø og sitte der og kose seg i minst 2 timer før båten kommer...! Han trenger i tillegg navigasjonlys og dagsmerke som viser båten er uten kontroll Noen som har tips til stakkeren hvordan han kan løse sine problemer og unslippe helt disse kjedelige transportetappene Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.