Jump to content

vhf nødantenne - hva skal jeg velge?

Teddy

Recommended Posts

Noen som har erfaring med eller et godt tips til hva jeg skal velge til VHF nødantenne. Skal rigge båten for regatta i ISAF kategory 3. Der er det et krav å ha en nødantenne ombord. Har sjekket litt på webben og både Watski, Seatronic, og Komplett Fritid har antenner, til run 5-600 kr. Ikke den store utgiften, men greit hvis noen har en anbefaling.

Denne virker i alle fall uansett om mast og rigg skulle gå føyken.

Jeg har testet den og dobbeltsjekket konstruksjonen både med hensyn til rekkevidde og med SWR-meter.

Holder du deg nøyaktig til målene har den omtrent samme SWR som en kjøpeantenne, og har marginalt noe kortere rekkevidde,

men dette avhenger selvsagt med hvor høyt du klarer å få montert den.

Redigert av Phoebe (see edit history)

den funker kjempefint phoebe....har fra Gbg (inomhus) snakket med Laesö ca 30 M med en sådan nödantenn

vhfant.gif

nackdelen/bakdelen er att koax'n skall gå ut 90gr (vilket i og for seg er enkelt o ordne på dekk om hele riggen gått over bord).......

ett alternativ som går o heise opp i riggen er denne "Slim-Jim" antennen....litt mer arbeid men veldi enkel

jpole1.gif

http://www.sm6wya.com/projekt/jpole.html

gjord av en enkel bandkabel..........

slimjim.gif

http://www.hamuniverse.com/slimjim.html

gjorde själv en sådan som jeg har som AIS-antenn hjemme......har tatt in båter på 40M med denne

skulle vart kul o se strålningsdiagram for desse både antenner... :smiley:

S/Y Gunga Din

Den klassiske nødantennen er vel Glomex RA114. Kjekk å ha, selv om det er mulig å improvisere en dipol av enden på en antennekabel.

Mitt valg er Glomex RA111 som også er kjekk som ekstra antenne fast montert. Kan f.eks. brukes til AIS. (Pussigste sted å montere den jeg har sett er i enden av bommen på en seilbåt. En antennemast på hekken er nok et bedre valg. Jeg fant plass til den i hanefoten på akterstaget, montert opp ned.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...