Teddy Startet 24.Februar.2009 Del på Facebook Startet 24.Februar.2009 Noen som har erfaring med eller et godt tips til hva jeg skal velge til VHF nødantenne. Skal rigge båten for regatta i ISAF kategory 3. Der er det et krav å ha en nødantenne ombord. Har sjekket litt på webben og både Watski, Seatronic, og Komplett Fritid har antenner, til run 5-600 kr. Ikke den store utgiften, men greit hvis noen har en anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Er DETTE noe du kan bruke? Nesten gratis er den også. Sitér dette innlegget Link to post
Teddy Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 takk for tipset Phoebe. Intressant og uansett en bra skisse å ha liggende ombord. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 (redigert) Denne virker i alle fall uansett om mast og rigg skulle gå føyken. Jeg har testet den og dobbeltsjekket konstruksjonen både med hensyn til rekkevidde og med SWR-meter. Holder du deg nøyaktig til målene har den omtrent samme SWR som en kjøpeantenne, og har marginalt noe kortere rekkevidde, men dette avhenger selvsagt med hvor høyt du klarer å få montert den. Redigert 24.Februar.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 den funker kjempefint phoebe....har fra Gbg (inomhus) snakket med Laesö ca 30 M med en sådan nödantenn nackdelen/bakdelen er att koax'n skall gå ut 90gr (vilket i og for seg er enkelt o ordne på dekk om hele riggen gått over bord)....... ett alternativ som går o heise opp i riggen er denne "Slim-Jim" antennen....litt mer arbeid men veldi enkel http://www.sm6wya.com/projekt/jpole.html gjord av en enkel bandkabel.......... http://www.hamuniverse.com/slimjim.html gjorde själv en sådan som jeg har som AIS-antenn hjemme......har tatt in båter på 40M med denne skulle vart kul o se strålningsdiagram for desse både antenner... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Teddy Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Takk for tips Gunga Din. Ser at det kan være en utfordring å få 90graders vinkel på ledningen. Hvor langt må den minimum være 90 grader før den kan bøyes ned? Mao hvor "bred" må den være? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) Den klassiske nødantennen er vel Glomex RA114. Kjekk å ha, selv om det er mulig å improvisere en dipol av enden på en antennekabel. Mitt valg er Glomex RA111 som også er kjekk som ekstra antenne fast montert. Kan f.eks. brukes til AIS. (Pussigste sted å montere den jeg har sett er i enden av bommen på en seilbåt. En antennemast på hekken er nok et bedre valg. Jeg fant plass til den i hanefoten på akterstaget, montert opp ned.) Redigert 28.Februar.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.