Evita IV Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Vet ikke om alle er kjent med begrepet "Storhundre" men den må være forholdsvis stort for at du skal få kr 30 pr kg for torsken. Typisk må fiskerene levere 1,2-1,5 ganger den mengden som kommer på sedelen for og få kr 30,- for fisken. I tilegg må de ofte akseptere at mye fisk at bra kvalitet blir klaset ned. Dete er et resultat av dagens kotesystem og en elendig kontroll. Dette var nok mer vanlig i den tida da det var et typisk "nessekonge velde". Storhundra er i dag borte. Kontrollen i dag er meget bra. De fleste fiskere må føre fangstdagbok. Rapporteringa skjer elektronisk fra fiskefelt. Denne rapporteringa skal stemme sånn noenlunde med levert fangst. Likeså blir fiskekjøperne kontrollert, her blir solgt kvantum omregnet til råfisk og sammenlignet mot innkjøpt kvantum. Fremkommer avvik, har en et forklaringsproblem og ensbetydende med straffeansvar. Nedklassing av fisk kan nok forekomme, men ofte er situasjon slik at det er selgers(fiskers) marked og fiskekjøper benytter seg ikke av de reduksjonsmuligheter som finnes. Fisk fanget på garn blir ofte skadet når det fiskes på dypt vann. Hvis ikke garnene røktes tilfredsstillende, er det ensbetydende med dårligere kvalitet. Det som i dag er vankselig å kontrollere er dumping av fisk som ikke holder god kvalitet og/eller er i "prisriktig" størrelse. I så måte er det "diktatoriske" prissystemet og kvotesystemet dårlig mht resurskontrollen. Det er derfor feil å hevde at fisker må levere 1,2-1,5 ganger mer for å¨oppnå kr 30. Det er faktisk etterspørselen i markedet som regulerer prisen til fisker i en viss grad. Hvis etterspørselen i markedet går ned går også prisen til fikser ned, men ALDRI under den fastsatte minstepris. Den eneste muligheten fiskekjøper da har er å la være å kjøpe fisk. Dette skjer i disse dager, sterkt preget av finanskrisa! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Hører at du ikke har vært på noe torskefiskeri i år. Det er nå så avgjort kjøpers markede og jeg vet med sikerhet at sjarkene som lander fisk i enkelte fiskevær nå leverer 1,3 x det som kommer på sedelen. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Det har du rett i. Jeg er ikke fisker og har heller ikke vært det. Det som imidlertid var utgangspunktet var lutefiskprisen og vurderingen av denne, basert på den generelle viten og erfaring jeg har om fiskeriene i Norge. Ikke hva som skjer i disse krisetider. Uansett "storhundra" eller ikke, tar fiskekjøperne en særdeles stor risiko for å måtte svare for sine disposisjoner ved en senere anledning. Vi har en mer eller mindre unik situasjon akkurat nå, basert på ei finansiell krise. Kanskje er det slik at noen tar en kalkulert risiko ved at de "forlanger" gode vekter. Andre velger å stanse sin virksomhet for å holde seg på rett side av loven. Erfaringsmessig trigger markedsmessig nåsituasjon en mer intens kontroll. Dette kan vi kanskje lese mer om i nyhetene til neste år når kontrollene og resultatene av disse foreligger! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 tørrfisk får du ikke i butikk: Tja, kjøpte da tørrfisk sist jeg var rett ved Grønland, da altså midt i kebabland, Oslo. En sjappe med mye fiskegreier på hjørnet "bak" Oslo City men før Grønland. Har vel ikke sett tørrfisk i butikk "på landet" dog. Men på Østlandet så har jeg vel bare sett tørrfisk brukt som snacks til bikkjer, sammen med tørka griseører osv. Tror ikke østlendinger skjønner/vet at tørrfisk er noe av det beste snackset som finnes. Husker selv at jeg rappa tørrfisk fra naustveggen til bestefar som liten guttunge på sommerferie i nord. Snadder for store og små. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.