Jump to content

Hvordan koble glødeplugg til gammel mercedes

pettan

Recommended Posts

Har satt en gammel mercedes om636 i båten min, og skal koble glødeplugger på denne... Er det bare til å koble de direkte på batteriet via eit rele, elle skal det være noe motstand på desse? prøvde å koble batteriet direkte på en av de gamle pluggene som sto på, men den ble svidd av etter noen få sekunder.. kan dette være bare fordi den er gammel, eller er det no jeg har gjort feil?

Det står som regel slått inn på pluggene hvilken spenning de er beregnet på. Om denne er under 11 volt, skal det nok være en motstand i kretsen et sted...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Du finner litt her: http://longkeel35.org.uk/index.php?pageID=10

Ser ut som glødepluggene dine opprinnelig er koblet i serie. 12V rett på en vil da brenne den av.

Koblingsskjema for motoren ligger også der, men er i openoffice format som jeg ikke får åpnet.

Oi! den linken var gull verdt.. takk! :flag: (sorry for trådkapring, men disse koblingsskjema har jeg lett en del etter).

Konvertere fila fra open office til pdf. bla. her: http://media-convert.com/

Edited by blacki (see edit history)
  • 1 month later...

Hei Pettan.

Westfield i England har glødeplugger som skal paralellkoples i stedet for de gamle som er seriekoplet. Det gamle

systemet funker,det vil si skal funke på følgende måte. Hver plugg blir tilført 0,9v pr stk. Altså 0,36 volt på alle

fire pluggene. Det kan ta opp til 2 min å gløde motoren hvis det veldig lav temperatur. Får du brudd på en av

pluggene,virker ingen av de andre heller. Det nye systemet glødeplugger er paralellkoplet med en spenning på

9 til 12 v pr plugg. Glødetid ca 15 sek. Pris inkl frakt til Norge mener jeg er i underkant av 1500 kr.