ThomasKH Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Har søkt og leita på forumet, men finner ingen tråder som passer meg... Er ute etter en båt, som nevnt, til max 30 lapper. Vi er en familie på 2 store og 3 små. Blir dagsturer på mindre innlandsfjorder og små turer i Oslofjorden. Trenger plass til oss 5 og litt pikkpakk. Har dog en mistanke om at hovedbruken blir fisketurer med meg og min eldste sønn på 6. Båten bør ikke være større enn at den kan stå på henger i hagen og dras med på dagsturer. Må ikke være for mye slit å få den av og på henger alene. Mtp at den skal dras rundt er det ikke så nøye med vekt, har stor campingvogn som også er med land og strand rundt. :) Ser for meg noe rundt 17-18". Kommer ikke på hva mer jeg skal opplyse om for å få tips, men oppdaterer hvis jeg kommer på noe. Quote Link to post
Sinus_nor Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 (edited) Bør vel få vite litt mer her? - Åpen båt eller vil du ha mulighet med vindskjerm og kalesje? (smart med små barn og dårlig vær) - Motor? Skal den kunne plane? Vannsportsaktiviteter som tube e.l? - Må den være så stor som 18 fot? En 15-16 for daycruiser er vel stor nok? Kjøp en båt som selges med henger. Da må du kansje ut med 1000-2000 for en reg. henger. Må du kjøpe selv etterpå blir dette "alltid" mye dyrere. Kansje denne, eller noe som likner: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16271410 Denne har en god motor: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16140108 Med ny motor: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15820890 Edited February 25, 2009 by Sinus_nor (see edit history) Quote Link to post
Linn Christina Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Har søkt og leita på forumet, men finner ingen tråder som passer meg... Er ute etter en båt, som nevnt, til max 30 lapper. Vi er en familie på 2 store og 3 små. Blir dagsturer på mindre innlandsfjorder og små turer i Oslofjorden. Trenger plass til oss 5 og litt pikkpakk. Har dog en mistanke om at hovedbruken blir fisketurer med meg og min eldste sønn på 6. Båten bør ikke være større enn at den kan stå på henger i hagen og dras med på dagsturer. Må ikke være for mye slit å få den av og på henger alene. Mtp at den skal dras rundt er det ikke så nøye med vekt, har stor campingvogn som også er med land og strand rundt. :) Ser for meg noe rundt 17-18". Kommer ikke på hva mer jeg skal opplyse om for å få tips, men oppdaterer hvis jeg kommer på noe. Liten sum du opererer med, men en god gammel 16 foter askeladden med en 30 hk er til å annbefale. Godkjent til 5 personer med en buesalong fremme til å hvile dei minste.. Quote Link to post
Windy37GM Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Vestfjord fåes med eldre påhenger for 30 lapper. Klassisk båt. Har en kompis med en slik, de er fornøyd :-) mvh Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
roesok Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Ser for meg noe rundt 17-18". Det var lite. Vi anbefale at du satser heller på 17-18' Ellers er 16' Askeladden som er nevnt bra. Se også etter Rana 530 og Rana 17. Solide og praktiske båter. Om mulig så anbefales å plusse på en 10-20.000,- dersom du kommer over en båt du liker. Bedre det enn noe ubrukelig til under 30.000,- - er ikke så mye som er egnet til familiebåt i den klassen. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16287637 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16165167 Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Sinus-nor Kalesje er helt klart et stort pluss (visste jeg glemte noe :)) Ikke "must" å gå opp i plan, men en fordel. Blir nok ikke noe sport på oss nei.. Må ikke være 18 nei, men hadde bare sett for meg det for å få med seg litt av hvert. Er klar over at det er en liten sum, men da vi ikke har hatt bår før synes jeg det er greit å kjøpe noe man slipper å låne til for å teste ut om båtlivet er noe for oss. Skal "saumfare" linkene og lete opp Vestfjord her nå :) Foreløpig takk. Quote Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Roesok Veldig interessant den siste linken din der.. Men jeg ønsker, som sagt, å kjøpe noe jeg ikke må låne til når det første båt.. Ser også i utgangspunktet etter "full pakke". Båt, motor og henger ja.. Quote Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Det var lite. Vi anbefale at du satser heller på 17-18' Jaja, flisespikkeri :):) Quote Link to post
Brynjar Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 I den pris/størrelsesklassen bør du primært se etter motor med tilhørende båt.. En kan alltids pusse, vaske, male og stelle med en gammel båt men hvis motoren er no slitent ræl fra "nittenhundreoghungersnød" begynner det veldig fort å koste penger. Et annet tips kan kanskje være å se på slere typer båt. Skal du ha med familien på fisketur kan kanskje en plastsnekke være et alternativ? Endel av dem er nok mulig å dra på en vanlig båthenger. Søk vidt og bredt, ikke ha det travelt og kjøp ikke noe du ikke får testet på vannet. Lykke til Quote . . bmhe Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Brynjar Har ikke bare sett på strøkne båter, men motor må være rimelig bra. Innbiller meg at det er lettere å "gjøre et godt kjøp" hvis man godtar litt oppussing (IKKE restaurering). Har kikka litt på plastsnekke ja, men ikke funnet noe under 20' der som passer, større blir noe tungvinn på henger rundt omkring :) Ikke lett dette her.. Quote Link to post
Brynjar Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Ikke lett dette her.. Så sant så sant.. Tror det viktigste er å ha is i magen. Markedet kan forandre seg fra uke til uke fremover nå. Heldigvis er det ikke bare frustrerende å glo på båtannonser, det er ganske moro og Quote . . bmhe Link to post
enter4u Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16216546 Her er en også.... Quote Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16216546 Her er en også.... Hmm. Den hadde jeg ikke sett. Jeg som trodde jeg kunne alle annonsene på finn nå... Den så jo veldig pen ut. Men jeg er i utgangspunktet ute etter båt med motor og henger. Som en her sa; billigere å kjøpe alt samlet enn hver for seg. Quote Link to post
enter4u Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15635745 Her er en med henger da..... Quote Link to post
Fanafjord Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 (edited) Har du vurdert seilbåt? Du få ofte ganske mye båt for pengene. Flott til familieturer, stor lukket kabin med overnattingsmuligheter og fisking fra cockpit er ingen problem det heller. Trailer kan riktignok være en utfordring. Det er lite på finn i 30000 segmentet akkurat nå men er du heldig få du en velholdt 24 fot seilbåt med grei påhengs for denne prisen. Edited February 25, 2009 by Fanafjord (see edit history) Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Seilbåt er nok ikke aktuelt for min del.. Ser helt klart gøy ut og er sikkert behagelig og "cruise" stille bortover vannet. Men å dra med rundt på fisketurer blir nok litt feil :) Quote Link to post
Linn Christina Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16216546 Her er en også.... Snakker om å drite på draget å kjøpe noe som skulle vært på bosshaugen. Til å med uten motor Quote Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Snakker om å drite på draget å kjøpe noe som skulle vært på bosshaugen. Til å med uten motor Det var da sterke ord : Men jeg syntes også det var dyrt for en aldrende båt med defekt motor.. Selv om båten kanskje ser relativt bra ut mtp alderen. Quote Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Snakker om å drite på draget å kjøpe noe som skulle vært på bosshaugen. Til å med uten motor Det var da sterke ord :) Men jeg syntes også det var dyrt for en aldrende båt med defekt motor.. Selv om båten kanskje ser relativt bra ut mtp alderen. Quote Link to post
Sinus_nor Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15635745 Her er en med henger da..... Motoren er ikke i orden på denne da... Quote Link to post
Havgap Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Askeladden med ny motor, se http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Quote Link to post
Novo Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Hei, jeg/familien har sett litt på liknende båter siden i høst, vi har akkurat samme maxbudsjett som dere, og jeg har i tillegg tenkt å bruke båten til vannsport, noe som gjør det enda vanskeligere å finne en bra båt. Min erfaringer er at Blocket.se er stedet du skal se, og ikke Finn.no :) Båtene på finn er veldig dyre, prisen i Sverige er generelt lavere og i tillegg kan du slå av 20% på kronekursen. Syns også det er flere båter som er aktuelle der i denne klassen, men det kan du jo finne ut selv. Vil ialfall anbefalle deg å ta en titt på blocket :) Har fulgt med nesten daglig siden i fjor høst, og har vært et par båter vi har sett på og vurdert å kjøpe, men hvor vi ikke fikk tilslag på bud eller har vært litt for seine. Var f.eks en Shakespeare Magnum med god motor med powertrim og pent interiør til 25 000 svenske. Var også en pen Selco på østlandet for 12 000 eller noe i den duren, men var for sein med å kontakte selger. Selv har jeg inntrykk av at om du skal få båt for max 30 000 må du ha litt is i magen og vente til den riktige båten blir lagt ut for salg, men det er absolutt ikke umulig å skaffe en båt billig. Må bare sjekke blocket, finn, autodb.no osv ofte og slå til fort når noe passer. Er det noen andre sider for båtsalg i Norge og Sverige folk anbefaller å sjekke? :) Quote Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Askeladden med ny motor, se http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Den har jeg ikke sett. Egentlig mer enn hva jeg skal bruke, men er vel lov å prøve å "justere" prisen noe :) Så ut til å ha bra med plass innvendig. Må prøve og forhøre meg om den. Quote Link to post
ThomasKH Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 (edited) Hei, jeg/familien har sett litt på liknende båter siden i høst, vi har akkurat samme maxbudsjett som dere, og jeg har i tillegg tenkt å bruke båten til vannsport, noe som gjør det enda vanskeligere å finne en bra båt. Min erfaringer er at Blocket.se er stedet du skal se, og ikke Finn.no :) Båtene på finn er veldig dyre, prisen i Sverige er generelt lavere og i tillegg kan du slå av 20% på kronekursen. Syns også det er flere båter som er aktuelle der i denne klassen, men det kan du jo finne ut selv. Vil ialfall anbefalle deg å ta en titt på blocket :) Har fulgt med nesten daglig siden i fjor høst, og har vært et par båter vi har sett på og vurdert å kjøpe, men hvor vi ikke fikk tilslag på bud eller har vært litt for seine. Var f.eks en Shakespeare Magnum med god motor med powertrim og pent interiør til 25 000 svenske. Var også en pen Selco på østlandet for 12 000 eller noe i den duren, men var for sein med å kontakte selger. Selv har jeg inntrykk av at om du skal få båt for max 30 000 må du ha litt is i magen og vente til den riktige båten blir lagt ut for salg, men det er absolutt ikke umulig å skaffe en båt billig. Må bare sjekke blocket, finn, autodb.no osv ofte og slå til fort når noe passer. Er det noen andre sider for båtsalg i Norge og Sverige folk anbefaller å sjekke? :) Klart! Har ikke tenkt så langt når det gjelder båt :) Bare bil.. Men hva når man tar den inn til Norge da? Ved bil-import må man jo ha drøssevis med papirer og levere i Tullen.. Gjelder det samme med båt? Edited February 25, 2009 by ThomasKH (see edit history) Quote Link to post
Novo Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Vi har bare planlagt å kjøre båten over grensa, evnt sjøveien om det er mulig. Med mindre du kjøper en dyr båt og skal ha masse forsikringsstyr osv er det neppe ett problem. En bil eller en svær båt er tross alt litt "viktigere" enn en liten båt, så tror neppe du trenger tolle om du ikke vil, men dette veit jeg ikke noe om :) Quote Link to post
Recommended Posts