Worry II Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 (edited) Vi kosa oss i 2 uker på Østre Bolærne i 2008 (Tønsberg/Vestfold), samt noen helger etter ferien ! Møtte mange hyggelige folk som vi håper å møte igjen i år ! Unga koste seg og håper på å treffe sine nye venner igjen ! God vårpuss ! Edited February 26, 2009 by Ingar (see edit history) Quote Link to post
roaldbj Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Det er noe med Bolærne... Jeg har bare vært der fem ganger - Jeg er fullstendig fasinert. Quote Link to post
Bitteliten Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Vi har faktisk aldri vært der. Har en oppfatning om at det er litt vanskelg å gå inn dit. Vet ikke om det er noen grunn til det. Quote Link to post
Worry II Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Vi har faktisk aldri vært der. Har en oppfatning om at det er litt vanskelg å gå inn dit. Vet ikke om det er noen grunn til det. Kan guide deg jeg ! Kan være grudt om du kommer inn feil ! Stikkordet er: gå inn fra nord-siden ! Er så lett så ! Lover ! Quote Link to post
Bitteliten Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Har propeller som koster ca 30.000 til sammen - og de er forovervent uten beskyttelse foran. Så vi har en liten aversjon mot usikre leder Quote Link to post
Gunga Din Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 du har sett kartet Bitteliten, det som ligger på deres hjside. jeg har vart der någre ganger, ikke spes. svårnavigerat Quote S/Y Gunga Din Link to post
Worry II Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Jeg lover ! Kommer du deg over til den siden, skal jeg komme ut å hente deg med jolla, og jeg kan kjøre båten din inn ! Med skriftelig garanti om evt å dekke ødelagte propeller om det skjer noe ! Quote Link to post
Gunga Din Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 http://www.bolerne.no/images/System/sjokart.pdf Quote S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Takk Gunga. Erindrer at jeg har skrevet det ut en gang før. Men aldri studert det veldig nærme. Quote Link to post
Gunga Din Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Jeg har gått både Siveskallen o Kongshavnsundet. Siveskallen er enklast, tror jeg....... Quote S/Y Gunga Din Link to post
Worry II Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Jeg ligger i Moss og har Bolærne som naturlig helgemål ! Har vært på Bolærne mange somre på rad ! Det er unga som vil dit ! Jeg liker best uthavn.. men da blir jeg isåfall alene i båten.. Quote Link to post
Bitteliten Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 ser også greit ut å gå inn ved den lykta på Huikjæla. Blir nok en tur til sommeren. Er det mulig å ankre på svai om det ikke er plass på brygga? Quote Link to post
Worry II Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Ja ! Masse plass i bukta utenfor ! Så tar du jolla inn og finner Marexene som ligger på brygga ! Finner plass og strøm, vøtt ! Send IM om du vil ha mobilnr. mitt for dette formål ! Quote Link to post
Gerhard Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Vi har faktisk aldri vært der. Har en oppfatning om at det er litt vanskelg å gå inn dit. Vet ikke om det er noen grunn til det. Det er vel snart ikke ett tema vi ikke har en egen tråd om: Østre Bolærne - innseiling Gerhard Quote Link to post
TideRace Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Innseilingen til Bolærne er som flere sier ingen hasardiøs seilas. Alle skremselshistoriene har opphav fra de skipperne som forsøkte å seile på N/Ø -siden av leden, og havnet gjennom Kultane, som mildt sagt er et rufsete og lite IPS-vennlig område (se blå ring). Følger man derimot den angitte røde leden på kartet, er dette 100% trygt, uten noen form for overraskelser. Hele havneanlegget har også god dybde, og Forsvaret gikk inn med store båter her da Bolærne var i militær drift. Quote Link to post
Mulligan Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Du kan gå på innsiden av Siveskallen også. Hold midt i. Og igjen det heter Østre Bolæren. Bolærne er alle 41. Quote Link to post
Gunga Din Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Du kan gå på innsiden av Siveskallen også.Hold midt i. 'rutebåten' gjör det...midt over dypsiffre 10 og sen en stor lov sör den lille ön.... Quote S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Ja ! Masse plass i bukta utenfor ! Så tar du jolla inn og finner Marexene som ligger på brygga ! Finner plass og strøm, vøtt ! Send IM om du vil ha mobilnr. mitt for dette formål ! Er det slikt "Mølen" syndrom på Bolærne - dvs at det er en del som har tilegnet seg "faste plasser" og andre "hevder" i havnen? Quote Link to post
Figaro Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Vi pleier å gå østfra gjennom sundet mellom-østre Bolærne, og holde nær land langs Østre Bolæren til havna. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Worry II Posted February 26, 2009 Author Share Posted February 26, 2009 Og igjen det heter Østre Bolæren. Ja, sorry..glemmer det Er det slikt "Mølen" syndrom på Bolærne - dvs at det er en del som har tilegnet seg "faste plasser" og andre "hevder" i havnen? Nei, overhodet ikke ! Det har aldri jeg opplevd ! Greit å få plass, men lurt å ankomme før klokken 19 på fredag i høysesongen ! Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Det gjør jeg også, og jeg stikker 2 m. (i andres båter). Oops, det var en kommentar (bekreftelse) til Figaro. Edited February 26, 2009 by 2nd Trikker'n (see edit history) Quote Link to post
Arvid_A Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Vi pleier å gå østfra gjennom sundet mellom-østre Bolærne, og holde nær land langs Østre Bolæren til havna. Samme ruta som vi benyttet da vi var på Østre Bolærne for første gang sist høst. Helt greit å gå inn her. - Og jeg har også inntrykk av at det fylles godt opp ved bryggene på fine helger, så det er nok lurt å komme seg avsted litt tidlig på fredag. Quote Link to post
Gullfisk Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Går også samme vei som Figaro. Helt uproblematisk. Den + nord for 1,5m på nordsiden av øya utenfor havna der, tror jeg jeg har sett et par gå på, så den bør man kanskje være litt ops på. Quote Link to post
Enzo Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Vi pleier å seile inn mellom mellom og østre eller rett fra hui og inn der jeg har tegnet de røde strekene , når du kommer gjennom sundet mellom og runder østover så må du passe på å ikke gå langt fra land for der er mye grums der , det går helt fint bestandig. Et halvt øye på nintendoen så går dette som smør Edited February 26, 2009 by Enzo (see edit history) Quote Link to post
Worry II Posted February 26, 2009 Author Share Posted February 26, 2009 (edited) Det er safe rute ! ikke noe problem ! Det er merket med stake på skjærene på nordsiden ! En annen nyhet for kommende sesong er jo at Midtre/Mellom Bolærn er frigjort for offentligheten ! Det er noen fine plasser rundt den øya også, om man vil ha litt mere fred og ro ! Edited February 26, 2009 by Worry II (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts