roaldbj Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Flott utsnitt Enzo. Jeg er litt mer pysete og seiler alltid inn nordfra vest for Vestre Bolærne og runder sør for Siveskallen. Hvordan er dybdeforholdene og "renheten" av farvannet mellom Mellom- og Østre Bolærne. Jeg har enda ikke tatt sjansen på å seile der. Med to propeller og ca 1.15 m dyptgående er man gjerne litt forsiktig - i alle fall jeg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Glemte å legge til at dette en en fin infoside: http://www.bolerne.no/default.pl?showPage=208. De som har lagt ut de flotte bildene til lenken kan vel ikke bli irritert over at vi viser disse to informative bildene på BP. I tillegg kan det være greit å se litt på Google Earth før man ankommer Bolærne for første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Har gått der flere ganger, Roaldbj, og så langt jeg kan bedømme, er det rent.Kjører selvfølgelig alltid i rolig tempo her. Skvalpen på babord i starten av løpet nordfra ser du godt, og ligger godt på siden når du går midt i. Har også passert seilbåter på 30+, som har krysset gjennom her, og selv stikker jeg 1,20m. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Bitteliten: Forsiktig med ankring i bukta ut for hovedbrygga. Det går en 4" vannledning ut under brygga og videre over til Vestre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 takk for tipset. Går nok greit det - vi har godt med kraft ombord så vi får nok ankret løs Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Hvordan er dybdeforholdene og "renheten" av farvannet mellom Mellom- og Østre Bolærne.Jeg har enda ikke tatt sjansen på å seile der. Med to propeller og ca 1.15 m dyptgående er man gjerne litt forsiktig - i alle fall jeg. Det er null problem , er vel aldri under 3-4meter der om jeg husker rett , vi seiler ofte gjennom der og vi stikker endel dypere enn deg , det er som nevnt en skvalp der i nordre delen men den er merket på kartet ellers er det bare å passe på å ikke gå for langt fra land det første stykket etter at du har rundet babord langs østre bortover mot havnen. Dette er egentlig veldig greit område , vi bruker ikke kart her , går bare på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Hei. Har aldri vært på Bolærne, kun passert for mange år siden. Finnes det et oversiktsbilde over bryggene der? Dette bildet viser jo litt, men et bilde litt mer ovenfra for oversiktens skyld? Hvordan fortøyer en, baugen inn med anker? Kailangs med andre båter på utsiden? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 ! En annen nyhet for kommende sesong er jo at Midtre/Mellom Bolærn er frigjort for offentligheten ! Det er noen fine plasser rundt den øya også, om man vil ha litt mere fred og ro ! Da blir det nok til at vi går dit. Østre er ei fin øy det, men har hatt ett par opplevelser der som gjør at resten av familien ikke liker seg der. 2 av 3 ganger vi har vært på Østre Bolærn så har vi havnet rett oppi "rølpe fester de luxe". Drita 50+ som krabber rundt på brygga på ettermiddagen er ikke koseligt. Dette var på den søndre flytebrygga begge gangene. Er ikke den som sier nei til et lite party, men her tok det for mye av. Men var det ikke veldig mye Flått/skaumann på midtre? Ellers så liker vi oss bedre og bedre på Verdens ende, selv om det kan være ett blåsehøl og at sola går litt tidlig ned bak fjellet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lijanka Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) ... En annen nyhet for kommende sesong er jo at Midtre/Mellom Bolærn er frigjort for offentligheten ! Det er noen fine plasser rundt den øya også, om man vil ha litt mere fred og ro ! Det er vel ikke helt riktig at dette er noen nyhet. Mellom Bolæren har vært frigitt en stund allerede. Vestre Bollæren var den siste og den ble frigitt i fjor. Ellers er det som flere er inne på ingen heksekunst å navigere inn til disse flotte øyene. Det eneste, så og si, og passe på er det grumsete farvannet som er gjengitt i kartutsnitt tidligere i tråden. Redigert 26.Februar.2009 av Lijanka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Drita 50+ som krabber rundt på brygga på ettermiddagen er ikke koseligt. Dette var på den søndre flytebrygga begge gangene.Er ikke den som sier nei til et lite party, men her tok det for mye av. Veldig enig - dette er ikke noe man ønsker å dra familien oppi. Derfor lurte jeg på svai mulighetene Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) ...Men var det ikke veldig mye Flått/skaumann på midtre? Det er helt riktig. Når man hadde befaring der for noen år siden og gikk inn til Grevestua, så var det enkelte som talte over 100 flått på klærne sine. Dette er kun en gåtur på noen hundre meter. Siden den gang har man skutt rådyrstammen som var der, og dette har vel hjulpet noe. Jeg gikk en tur i august med hunden, og børstet av kanskje 10 flått som ikke hadde festet seg samt noen få på meg selv. Så ja, i buskaset og løvskogen på Mellom Bolæren er det fortsatt mye flått. Redigert 26.Februar.2009 av Lijanka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) Derfor lurte jeg på svai mulighetene Det er mange fine plasse i nærheten. Enten på svai eller langs fjellet. Hvaløbukta. Sundet på Hui med en genuin "krasafaren steinbu". Ramsholmen. Port Ami, hvis du får lirket deg inn. Redigert 26.Februar.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Det er åpenbart at du er lommekjent i dette vakre området Mulligan. Har du mulighet for enten å vise med kartutsnitt eller ved å angi posisjion for de ankringsområdene du nevner. Jeg har tenkt å ankre opp for svai ved Bolærne i sommer og praktisere min nye hobby: kajakkpadling. Hele Bolærne ser ut som et eldorado for kajakkpadlere? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) Finnes det et oversiktsbilde over bryggene der? Dette bildet viser jo litt, men et bilde litt mer ovenfra for oversiktens skyld? Hvordan fortøyer en, baugen inn med anker? Kailangs med andre båter på utsiden? Joda, på hjemmesidnene deres: www.bolerne.no finnes dette kartet: Det stemmer ikke helt med hvordan det praktiseres; - på innsiden, mot stranda ligger man longside, en, toppen to, i bredden. Der blir det fort grunnt. - Der det står joller,: det gjelder bare innsiden, ikke hele brygga. - Også på nordsiden (Nedover på kartet ) er det en gjestebrygge som ikke er tegnet inn. Den går nordover fra den ytterste brygga, med en liten knekk midt på. Her ligger man longside. Gerhard Redigert 26.Februar.2009 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 hur er det med steinen 1,5 siste biten inn.......finnes det noen enslinje/overett in der?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TideRace Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) Hele Bolærne ser ut som et eldorado for kajakkpadlere? Ja, det er det En flott tur er for eksempel ut til nedlagte Fuglehuk Fyr. Dette er et samlingssted for mange havpadlere og du kan gjerne påregne å treffe "langferdsfolk" med fjelltelt, soveposer og matrasjoner tett stuet i skottene i fullpakkede kajakker. Fuglehuk fyr er åpen om sommeren og brukes derfor ofte som treff- og overnattingsted. For dere som ikke har egne kajakker, er det forresten utleie av kajakker på Østre Bolærne. En tur rundt i området med padleåre anbefales for hele familien. Redigert 26.Februar.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Kanskje du kan lære meg litt padling der ut Phobe? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) Har aldri vært på Bolærne, kun passert for mange år siden. Finnes det et oversiktsbilde over bryggene der? Oversikt fra 2005. Bryggene Nord for hovedbrygga er en del lengre i dag enn den på bildet. Slik så det ut før Gjestehavna ble bygget. På den offisielle åpningsdagen. Redigert 26.Februar.2009 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) Kanskje du kan lære meg litt padling der ut Phobe? Det går sikkert greit Riviera`en er ikke stor nok til at jeg vanligvis tar med en havkajakk på denne, men jeg har padlet strekningen fra hjemmehavna og ut til Bolærne/ Fuglehuk flere ganger. Vi kan jo bare avtale noe i hjemmehavna hvis du vil prøve... vi kjenner jo hverandre? Redigert 26.Februar.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Kult, da sier vi det Phoebe Gleder meg allerede! Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Var selv en tur på bolærne i sommer, var litte fyll der da i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Mulig det har bedret seg SandAnker. Var første året etter åpning at vi var der. Forsto at de som holdt på, lå der fast i dagesvis og fikk nye forsyninger av svirbrødre som kom ut. Forhåpentligvis er de etter hvert blitt jagd vekk. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Akoya Svart 27.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 Jeg gleder meg til det kommer flere til Bolærene. Det har vært lite med båter der i Desember og januar. Litt for god plass der. Jeg har spurt han som leier bolærene om han kan sette opp en lavo der. Neste vinter skal det bli koslig der håper jeg. Det går så mye ved. 2 sekker fra 2200 til 0400 Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 (redigert) Her har til og med en Bergenser forvillet deg inn ytterst på bryggen til høyre, bildet er tatt innefra en av de mange bunkersene... Redigert 27.Februar.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 Selv om jeg har vært på Bolærne endel ganger er jeg usikker på mulighetene for å ligge for svai. Er det mulig å ankre opp vest for Østre Bolærne - eller er dette ulovlig. Jeg har planer om å ta med kajakken til Bolærne medio juni og håper å få tips fra andre kajakkbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.