Jump to content

Bilder fra Bolærne 2008 ! Gleder meg til 2009 ! Sees vi ?

Worry II

Recommended Posts

Flott utsnitt Enzo.

bolaerne2.jpg

Jeg er litt mer pysete og seiler alltid inn nordfra vest for Vestre Bolærne og runder sør for Siveskallen.

Hvordan er dybdeforholdene og "renheten" av farvannet mellom Mellom- og Østre Bolærne.

Jeg har enda ikke tatt sjansen på å seile der.

Med to propeller og ca 1.15 m dyptgående er man gjerne litt forsiktig - i alle fall jeg.

Hvordan er dybdeforholdene og "renheten" av farvannet mellom Mellom- og Østre Bolærne.

Jeg har enda ikke tatt sjansen på å seile der.

Med to propeller og ca 1.15 m dyptgående er man gjerne litt forsiktig - i alle fall jeg.

Det er null problem , er vel aldri under 3-4meter der om jeg husker rett , vi seiler ofte gjennom der og vi stikker endel dypere enn deg , det er som nevnt en skvalp der i nordre delen men den er merket på kartet ellers er det bare å passe på å ikke gå for langt fra land det første stykket etter at du har rundet babord langs østre bortover mot havnen.

Dette er egentlig veldig greit område , vi bruker ikke kart her , går bare på plotteren.

Hei.

Har aldri vært på Bolærne, kun passert for mange år siden. Finnes det et oversiktsbilde over bryggene der? Dette bildet viser jo litt, men et bilde litt mer ovenfra for oversiktens skyld? Hvordan fortøyer en, baugen inn med anker? Kailangs med andre båter på utsiden?

bolerne_front1.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

! En annen nyhet for kommende sesong er jo at Midtre/Mellom Bolærn er frigjort for offentligheten ! Det er noen fine plasser rundt den øya også, om man vil ha litt mere fred og ro !

Da blir det nok til at vi går dit.

Østre er ei fin øy det, men har hatt ett par opplevelser der som gjør at resten av familien ikke liker seg der. 2 av 3 ganger vi har vært på Østre Bolærn så har vi havnet rett oppi "rølpe fester de luxe". Drita 50+ som krabber rundt på brygga på ettermiddagen er ikke koseligt. Dette var på den søndre flytebrygga begge gangene.

Er ikke den som sier nei til et lite party, men her tok det for mye av.

Men var det ikke veldig mye Flått/skaumann på midtre?

Ellers så liker vi oss bedre og bedre på Verdens ende, selv om det kan være ett blåsehøl og at sola går litt tidlig ned bak fjellet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

... En annen nyhet for kommende sesong er jo at Midtre/Mellom Bolærn er frigjort for offentligheten ! Det er noen fine plasser rundt den øya også, om man vil ha litt mere fred og ro !

Det er vel ikke helt riktig at dette er noen nyhet. Mellom Bolæren har vært frigitt en stund allerede.

Vestre Bollæren var den siste og den ble frigitt i fjor.

Ellers er det som flere er inne på ingen heksekunst å navigere inn til disse flotte øyene. Det eneste, så og si, og passe på er det grumsete farvannet som er gjengitt i kartutsnitt tidligere i tråden.

Redigert av Lijanka (see edit history)
...Men var det ikke veldig mye Flått/skaumann på midtre?

Det er helt riktig. Når man hadde befaring der for noen år siden og gikk inn til Grevestua, så var det enkelte som talte over 100 flått på klærne sine.

Dette er kun en gåtur på noen hundre meter. Siden den gang har man skutt rådyrstammen som var der, og dette har vel hjulpet noe.

Jeg gikk en tur i august med hunden, og børstet av kanskje 10 flått som ikke hadde festet seg samt noen få på meg selv. Så ja, i buskaset og løvskogen på Mellom Bolæren er det fortsatt mye flått.

Redigert av Lijanka (see edit history)
Finnes det et oversiktsbilde over bryggene der? Dette bildet viser jo litt, men et bilde litt mer ovenfra for oversiktens skyld? Hvordan fortøyer en, baugen inn med anker? Kailangs med andre båter på utsiden?

Joda, på hjemmesidnene deres: www.bolerne.no finnes dette kartet:

havnoversikt.gif

Det stemmer ikke helt med hvordan det praktiseres;

- på innsiden, mot stranda ligger man longside, en, toppen to, i bredden. Der blir det fort grunnt.

- Der det står joller,: det gjelder bare innsiden, ikke hele brygga.

- Også på nordsiden (Nedover på kartet :crazy: ) er det en gjestebrygge som ikke er tegnet inn. Den går nordover fra den ytterste brygga, med en liten knekk midt på. Her ligger man longside.

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Hele Bolærne ser ut som et eldorado for kajakkpadlere?

Ja, det er det :yesnod:

En flott tur er for eksempel ut til nedlagte Fuglehuk Fyr.

Dette er et samlingssted for mange havpadlere og du kan gjerne påregne å treffe "langferdsfolk" med

fjelltelt, soveposer og matrasjoner tett stuet i skottene i fullpakkede kajakker.

Fuglehuk fyr er åpen om sommeren og brukes derfor ofte som treff- og overnattingsted.

For dere som ikke har egne kajakker, er det forresten utleie av kajakker på Østre Bolærne.

En tur rundt i området med padleåre anbefales for hele familien.

fuglehuk.jpg

fuglehukkart.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Kanskje du kan lære meg litt padling der ut Phobe?

Det går sikkert greit :smiley:

Riviera`en er ikke stor nok til at jeg vanligvis tar med en havkajakk på denne,

men jeg har padlet strekningen fra hjemmehavna og ut til Bolærne/ Fuglehuk flere ganger.

Vi kan jo bare avtale noe i hjemmehavna hvis du vil prøve... vi kjenner jo hverandre?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg gleder meg til det kommer flere til Bolærene. Det har vært lite med båter der i Desember og januar. Litt for god plass der. Jeg har spurt han som leier bolærene om han kan sette opp en lavo der. Neste vinter skal det bli koslig der håper jeg. Det går så mye ved. 2 sekker fra 2200 til 0400

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...